این سیستم بسیار عالی است و برخلاف بسیاری از محصولات دیگر پژو، دیدن آن از بالای فرمان آسان است. درواقع نواقص و اشتباهات پژو در داخل کابین 3008 بسیار کم است و به همین دلیل میتوان آنرا بهعنوان یکی از بهترین کابینها در کلاس خود تلقی کرد. کنترل سیستم تهویه از طریق صفحهنمایش مرکزی صورت میگیرد که استفاده از آن در هنگام حرکت دشوار است. همچنین متریال قسمتهای پایینی داشبورد نیز کیفیت پایینتری دارند که البته اینها ایراداتی جزئی هستند.
قسمتهایی که در معرض لمس کردن قرار دارند از کیفیتی عالی برخوردارند و طراحی کلی داخل با تریمهای فلزی احساس لوکس بودن واقعی را ارائه میکند. البته هرچند پژو 3008 جدید همانند نیسان قشقایی یا سئات آتکا بزرگ احساس نمیشود اما بسیار شیکتر و زیباتر از این رقبا است. در قسمت عقبی خودرو مقدار زیادی فضا وجود دارد درحالیکه هنگام نشستن در صندلی راننده اینطور به نظر نمیرسد. 3008 کمی کشیدهتر از قشقایی است بنابراین مقدار زیادی فضای پا برای صندلیهای عقب وجود دارد و اگر بیشتر از رقبای اصلی نباشد، کاملاً هماندازهٔ آنها است. صندوق بار آنهم 520 لیتر حجم دارد که از نیسان با 430 لیتر بیشتر است.
موقعیت راننده کمی بیشازحد راست و عمودی است و صندلی آن نیز راحتترین در کلاس خودش نیست اما پژو با ارائهٔ یک سواری خوب این مشکلات را جبران کرده است. در مسیر آزمون ما در ایتالیا، 3008 رانندگی روان و بدون تکانی را ارائه کرد و اجازه نداد که چالههای بزرگ موجب ناراحتی سرنشینان گردد اما مقداری بادی رول در حرکات آن وجود داشت. بااینحال باید یکبار 3008 را در انگلستان هم آزمایش کنیم تا از عملکرد آن مطمئن شویم اما برداشت اول از آن خوب بود.
فرمان کوچک پژو موجب شده 3008 پرجنبوجوش و چالاک احساس شود درحالیکه وزن آنهم مناسب و معقول است؛ اما این کراساوور فرانسوی فاقد هرگونه احساس اسپرت است که موجب ارائهٔ رانندگی بیحس و بیروحی میشود. هرچند که چسبندگی بسیار بالایی دارد. بهطورکلی رانندگی 3008 اگرچه خیلی جذاب نیست اما خودروی سرگرمکنندهای برای رانندگی است. کما اینکه این مورد در بسیاری از رقبای آنهم وجود دارد.
نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری دیزل BlueHDi با 120 اسب بخار قدرت بود. موتوری که احتمالاً بیشترین فروش را در انگلستان خواهد داشت. پیشبینی این مورد چندان سخت نیست زیرا هرچند 3008 با مصرف 4 لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر و تولید 104 گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر با پیشرانهٔ 1.5 لیتری dCi قشقایی (مصرف 3.8 لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر و تولید 99 گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر) تطابق ندارد اما چندان هم بیشتر نیست درحالیکه 3008 قدرت بیشتری هم دارد.
گیربکس این شیر جدید فرانسوی هم عملکرد مناسبی دارد هرچند که عملکرد آن به روانی عملکرد گیربکس سئات آتکا نیست و همچنین برای معکوس دادن هم باید یک دکمه را نگه داشت. البته میتوان برای 3008 گیربکس دستی را انتخاب کرد و این یعنی در این صورت میتوان دور موتور را جهت جلوگیری از ورود سروصدای موتور دیزل به داخل کابین پایین نگه داشت چراکه در دورهای پایینتر موتور خوب و آرام است. افزایش سرعت خودرو بدین معنی است که قطعاً سروصدای بیشتری به کابین راه پیدا میکند اما در 3008 بهسختی میتوان این صداها را شنید و اصلاً آزاردهنده نیستند. همچنین از ورود صدای باد به داخل اتاق بهخوبی جلوگیری شده است اما صدای تماس لاستیکها با سطح جاده در سرعتهای بالاتری کمی به گوش میرسد.
پژو 3008 جدید بهزودی در بریتانیا عرضه خواهد شد و ما آنرا در آنجا هم آزمایش خواهیم کرد اما هنوز هیچ جزئیات رسمی از قیمت نسخهٔ دیزلی آن اعلام نشده است. بااینحال با توجه به شروع قیمت مدل بنزینی 1.2 لیتری از 21,795 پوند، این نسخهٔ 1.6 لیتری دیزلی بهاحتمالزیاد قیمتی در حدود 25 هزار پوند خواهد داشت که البته بیشتر از قشقایی است اما اگر پژو بهزودی نسخهٔ فرمان راست 3008 را در انگلستان عرضه کند هنوز هم میتواند به فروش بالایی دست یابد.
نتیجه
اولین آزمایش از پژو 3008 جدید ما را تحت تأثیر قرار داد. اینیک کراساوور کوچکِ شیک با داخل عالی، سواری خوب و صندوق بار کاربردی است. در این ماشین تکنولوژی بالا و مواد باکیفیت بکار رفته است که احساس لوکس و مجللی بسیار بیشتر از قبل دارد درحالیکه رانندگی آنهم نسبتاً خوب است. البته هنوز باید تا زمان عرضهٔ آن در انگلستان صبر کنیم تا 3008 جدید را با رقبایش مقایسه کرده و آن موقع حکم نهایی را اعلام کنیم؛ اما این 3008 قطعاً بهتر از همیشه است.
مشخصات فنی
Peugeot 3008 2016 | |
قیمت پایه | 25 هزار پوند (تقریبی) |
پیشرانه | 1.6 لیتری 4 سیلندر دیزل |
قدرت | 120 اسب بخار |
گشتاور | 300 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | 11.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | 4 لیتر |
تولید آلایندگی | 104 گرم در هر کیلومتر |
منبع: سایت پدال و AutoExpress