بازگشت کرگدن! بررسی سانگ یانگ موسو جدید

سانگ یانگ نام موسو را احیا کرده و پیکاپ تراک جدیدی را به این نام مزین کرده است. آیا این خودرو می‌تواند با رقبای سرسخت خود رقابت نماید؟

SsangYong Musso 2016

آن‌هایی که حافظه‌ی قوی‌ای داشته و میل شدیدی به خودروهای غیرعادی کره‌ای دارند شاید دوو موسو دهه‌ی 90 میلادی را به یاد بیاورند. آن خودرو یک 4×4 خشن و زمخت بود که آلترناتیوری ارزان‌قیمت برای مدل‌هایی چون لندروور دیسکاوری و تویوتا لندکروز محسوب می‌شد. این خودرو همچنین با نشان دیگری به نام سانگ یانگ نیز عرضه شد و حتی چندین نمونه از آن نیز به کشور ما راه یافت؛ اما پس از آن نام موسو به فراموشی سپرده شد تا اینکه این شرکت هم‌اکنون نام موسو را زنده کرده است.

SsangYong Musso 2016
SsangYong Musso 2016

اما این بار موسو در قالب یک پیکاپ تراک دو کابین سر بر آورده است. موسو در زبان کره‌ای به معنی کرگدن است بنابراین هیچ شکی نباید درباره‌ی خصوصیات سخت و خشن این خودرو وجود داشته باشد.

SsangYong Musso 2016
موسو جدید در واقع چیزی بیش از به‌روزرسانی کوراندو اسپورت است اما تغییرات این خودرو چیزی عمیق‌تر از یک دماغه و نامی جدید نشان می‌دهد. بزرگ‌ترین تغییر وجود پیشرانه‌ی دیزلی 2.2 لیتری جدید است. قدرت پیشرانه با افزایش مواجه شده و از 153 اسب بخار کوراندو اسپورت به 176 اسب بخار در موسو رسیده است و البته می‌تواند استاندارد یورو 6 را پاس نماید.

SsangYong Musso 2016
به همراه قدرت راندمان و مصرف سوخت خودرو نیز بهبود یافته است. مدل‌های مجهز به دنده دستی هم‌اکنون مصرف سوخت ادعایی 7 لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی را دارند. مصرف سوخت مدل‌های اتوماتیک کمی بیشتر است اما هنوز هم مناسب ارزیابی می‌شود. فورد رنجر کم‌توان‌تر با گیربکس دستی مصرفی تقریباً مشابه با موسو را نشان می‌دهد.

SsangYong Musso 2016
پیشرانه‌ی این خودرو سروصدای کمتری نسبت به کوراندو اسپورت دارد و اکثر اوقات کاملاً خوب و آرام نشان می‌دهد هرچند که نمی‌تواند ماهیت تجاری موسو را پنهان نماید. این خودرو کارایی منعطفی را علیرغم رنج بردن از برخی تأخیرهای توربو در دورهای پایین نشان می‌دهد و قطعاً نیروی مناسب برای یدک کشی 3 تنی موسو و محفظه بار 1075 کیلوگرمی وجود دارد و البته اعداد یاد شده کمی ضعیف‌تر از برخی رقبای اصلی این خودرو هستند.

SsangYong Musso 2016
برای محفظه‌ی بار خودرو می‌توان چندین نوع پوشش را سفارش داد که با مجهز شدن محفظه‌ی بار به آن شاهد ظاهری شبیه به یک شاسی‌بلند خواهیم بود.

SsangYong Musso 2016
گیربکس دستی خودرو کمی سفت است و همچنین استراحت گاه دست ثابت در هنگام تعویض دنده‌ها ایجاد مزاحمت می‌کند بنابراین به همین خاطر ما نمونه‌ی 6 سرعته اتوماتیک را انتخاب کردیم. این گیربکس نیز ارتقای قابل توجهی نسبت به نمونه‌ی 5 سرعته کوراندو اسپورت محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید خودتان دنده‌ها را تعویض کنید باید از سوئیچی کوچک کنار شیفتر برای تعویض استفاده کنید و البته پدال شیفتری روی فرمان وجود ندارد.

SsangYong Musso 2016
پیشرانه و گیربکس برجسته‌ی خودرو توسط فرمان خودرو تحقیر می‌شوند. فرمان خودرو کاملاً فاقد بازخورد بوده و سبک است و در راه‌های شهری و جاده‌ای اطمینان لازم را ایجاد نمی‌کند. علیرغم سیستم تعلیق چند اتصالی عقب که برای یک پیکاپ راضی کننده است، سواری خودرو حتی با حمل بیش از یک تن بار در عقب فنری است.

SsangYong Musso 2016
کابین موسو نیز کاملاً بهبود یافته و هم‌اکنون مدل‌های پایه‌ی SE با تریم چرم مصنوعی عرضه می‌شوند. مدل EX حاضر در تست به صندلی‌های جلوی گرم شونده، سیستم تهویه اتوماتیک، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک و پوشش چرم کامل به همراه صفحه لمسی رنگی 7 اینچی و دوربین پشتی مجهز است.

SsangYong Musso 2016
درحالی‌که طراحی نامتقارن کابین کاملاً جالب‌توجه است اما استفاده از آن با گیجی همراه است. کنترل‌ها همه‌جا قرار دارند و ستون مرکزی دارای اهرم‌های یکسان برای کنترل گرم‌کننده‌های صندلی، سیستم چهارچرخ محرک و زاویه چراغ‌های جلو است. به همین ترتیب مه شکن‌ها نیز به همراه کنترل‌های آینه‌ها در یک سمت قرار داده شده و سوئیچ‌های کامپیوتر سفری در بالای داشبورد قرار دارند. در کل انتظار داشتیم که خلاقیت بیشتری را در این بخش‌ها ببینیم.


کیفیت مواد بکار رفته در کابین نیز خیلی چشم‌گیر نیست. با وجود رقبایی چون نیسان ناوارا که کابینی شبیه خودروهای سواری دارد، پلاستیک‌های ارزان و خشن کابین موسو حرفی برای گفتن ندارد.
همچون همیشه سانگ یانگ برگ برنده‌ی خود یعنی بهای ارزان را در آخر رو می‌کند. مدل اتوماتیک EX فول حاضر در تست تنها 18995 پوند بها دارد. ارزان‌ترین مدل دو کابین میتسوبیشی 200 بهای 20249 پوندی دارد درحالی‌که ارزان‌ترین مدل دو کابین فورد رنجر نیز بهای 24935 پوندی دارد. هر دوی این خودروها قدرت و تجهیزات کمتری نسبت به موسو داشته و البته از گیربکس دستی استفاده می‌کنند. همین امر سانگ یانگ موسو را خودروی با ارزشی نشان می‌دهد.
سانگ یانگ موسو یک بهبود هوشمندانه نسبت به کوراندو اسپورت محسوب می‌شود و قوای محرکه و گیربکس آن تأثیرگذار است. اگرچه که این خودرو سواری خیلی مشابهی به مدل‌های مسافری ندارد اما ارزش خالص آن باعث می‌شود که نتوانیم موسو را به عنوان یک پیکاپ تراک دو کابین سفت و سخت نادیده بگیریم.

مشخصات سانگ یانگ موسو EX اتوماتیک

قیمت: 18995 پوند به همراه مالیات
پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: 176 اسب بخار/400 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، چهارچرخ محرک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 11 ثانیه (تخمینی)
حداکثر سرعت: 174 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

نویسنده : شاهین احمدزاده

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...