پژو فرانسه به دنبال جایگزینی مناسب برای 405 و پارس است
استدلال این کارشناسان بر این پایه میچرخد که پژو پس از 20سال هنوز حاضر به سرمایهگذاری مستقیم در ایران نیست و همیشه نگاه از بالا را در برخورد با ایرانخودرو حفظ کرده است.
حال آنکه رقیب هموطناش یعنی رنو در قالب تندر-90، اقدام به سرمایهگذاری مستقیم در ایران کرد و میرود تا در آینده در بازار ایران نیز به رقیبی جدی برای پژو تبدیل شود.
رنو پیوند خود با بازار کشورمان را با محصول رنو 5 آغاز کرد و هماکنون با تندر-90 ادامه میدهد اما پژو با 405 با این بازار پیوند خورد و حال میخواهد با واردات محصولات 407 و 308 خود به طی مسیر بپردازد که این موضوع باز هم انتقاد کارشناسان را در پی داشته و آنها معتقدند حق ایرانخودرو پس از 20سال همکاری مشترک با پژو، واردات محصولات این شرکت به صورت CBU نیست و باید همکاریها فراتر، استراتژیکتر و البته دوطرفهتر صورت گیرد.
هرچند که مدیر عملیات پژو ظاهرا اعتقاد دیگری دارد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا پژو پس از بیست سال همکاری مشترک با ایرانخودرو حاضر به سرمایهگذاری مستقیم در ایران نیست، گفت: ما نمیتوانیم از این طریق به همکاریمان با ایرانخودرو ادامه دهیم، چراکه اگر بخواهیم در ایران سرمایهگذاری مستقیم کنیم انجمنی که عضو آن هستیم این اجازه را به ما نخواهد داد و باید ایران خودرو را کنار بگذاریم.
بل شانتز در عین حال تاکید کرد: 20سال است که همکاری استراتژیک با ایرانخودرو داریم و پروژههای آتی که تا سال 2014 تعریف شده، سندی محکم بر تحکیم این همکاری استراتژیک است. ما در مراسم بیستمین سالگرد همکاری رسما اعلام کردیم که دست به دست ایرانخودرو کارهای بهتری انجام خواهیم داد.
سندی به نام بازار ایران
نگاهی به خودروهای تولیدی در کشور به خوبی گویای حضور بسیار پررنگ محصولات پژو در خط تولید ایرانخودرو است.
این موضوع هم برای شرکت فرانسوی بسیار اهمیت دارد و هم برای خود ایرانخودرو؛ به هر حال پژو سالیانه رقمی حدود 250هزار دستگاه محصول در ایران تولید و عرضه میکند و طبیعتا آنها نمیخواهند به راحتی قید این بازار را بزنند.
از سوی دیگر ایرانخودرو نیز در شرایطی به سر میبرد که شاید پژو بیدردسرترین و دم دستترین خودروسازی باشد که میتواند با آن همکاری کند. این درحالی است که شانتز اعتقاد دارد بازار پر از پژو ایران نشاندهنده عمق روابط ایرانخودرو و پژو است. وی در این زمینه گفت: سهم ما در بازار ایران 25درصد است و در هیچ کشوری چنین سهمی نداریم. مهم این است که بدانیم پژو در همکاری با ایرانخودرو تا کجا پیش میرود. پروژه 206اسدی نقطه عطفی در برنامه همکاری مشترک پدید آورد که نتیجه آن اتخاذ تصمیم برای تدوین برنامه محصولات مشترک برای آینده بود.
وی ادامه داد: تاپایان سالجاری میلادی تعداد خودروهای تولید شده با برند پژو در ایران، به 2/1میلیون دستگاه بالغ میشود که کمتر کشوری میتواند به این حجم فروش دست یابد!
پژو 405 و پارس را جایگزین میکنیم
مدتها است که بحث خروج پژو 405 از خط تولید ایرانخودرو از گوشه و کنار به گوش میرسد. هرچند که ایرانخودروییها معمولا در مواجه با این خبر آنرا شایعه میخوانند و تکذیب میکنند اما مدیرعملیات بینالملل پژو صراحتا این موضوع را تایید کرد و گفت: پژو و ایرانخودرو به دنبال یافتن جایگزینی مناسب برای 405 هستند و مذاکراتی نیز در این زمینه صورت گرفته و میخواهیم محصولی مناسب را جایگزین 405 کنیم.
وی با بیان اینکه برنامههایی نیز برای جایگزینی پژو پارس تحت بررسی است اظهار داشت: پارس جزو محصولات پرفروش در بازار ایران به حساب میآید اما با این وجود قصد داریم سناریوی 405 را برای این خودرو نیز پیاده کرده و محصولی جدید را به جای آن به بازار ایران عرضه کنیم. اظهارات شانتز در حالی است که 20سال از مونتاژ 405 در ایران میگذرد و 10 سال پیش این خودرو از خط تولید پژو خارج شد اما ایرانخودرو همچنان به تولید این محصول قدیمی ادامه میدهد. البته 405 هنوز هم محصولی محبوب در ایران به حساب میآید و همین محبوبیت نیز عاملی مهم و اساسی در زندهماندش است. موضوعی که مدیر عملیات پژو نیز به آنها اعتقاد دارد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا پژو دیر به فکر جایگزینی 405 در ایران افتاده، گفت: وقتی مشتریان ایرانی همچنان طالب خرید این خودرو هستند، پژو چه تقصیری دارد. ایرانخودرو سالیانه تیراژ بالایی از 405 را به تولید میرساند و با این وجود بازار هنوز هم تشنه است. بنابراین وقتی بازار محصولی را میخواهد باید نیاز آنرا تامین کرد.
از ایران قطعه هم میخریم
اینکه اگر ایرانخودرو بخواهد رابطهاش با پژو را قطع کند چه خواهد شد، پرسشی بود که مدیر عملیات شرکت فرانسوی اینگونه بدان پاسخ داد: فعالیتهای پژو با همکاران بینالمللی بر دو نوع است نوع اول، سرمایهگذاری در پایگاههای تولیدی و 100درصد آن با پژو است. البته تا چندی قبل 40درصد سهام پایگاه نیجریه متعلق به پژو بود که مابقی سهام نیز خریداری شد.
نوع دوم همکاری نیز در قالب فعالیتهای ما در ایران و مالزی است که سهم همکار پژو 100درصد است. البته در این نوع همکاریها، دستاوردهای خاصی برای شریک صنعتی و تجاری ما حاصل میشود؛ نظیر آنچه در ایرانخودرو در داخلیسازی پژو 405 به میزان 95درصد به دست آمد؛ به عبارت دیگر بومیسازی محصولات توسط شریک انجام میپذیرد.
وی در ادامه تاکید کرد: ما قصد داریم با ارتقای روابطمان با ایرانخودرو پیش برویم و معتقدم که میتوانیم همچنان شرکای خوبی برای یکدیگر باشیم. شانتز با اشاره به اینکه هدف ما صرفا خرید خودرو از ایران نیست گفت: ما برای خرید قطعه هم از ایران برنامه داریم و جلسات مشترکی با طرف ایرانی داریم تا حجم و ارزش بیشتری از این قطعات را از این کشور تهیه کنیم. به همین منظور دفتر خرید پژو را در ایران افتتاح کردیم.
وی افزود: هدف ما صرفا خرید خودرو ایرانی نیست و خرید قطعه هم هست که در آینده ارزش آن افزایش مییابد.
از شانتز همچنین در مورد عدم فعالیت و همکاری گسترده پژو در بازار پرکشش خودروهای آپشن شده در ایران سوال شد که در پاسخ گفت: خودروهای آپشن و تیونینگ در همه کشورها مورد توجه هستند و بازار آنها در همهی کشورها مهم است. عطش بازار برای اینگونه محصولات به این دلیل است که هر کس خودرو را بر اساس شخصیت خودش تیونینگ میکند و به عبارت دیگر، خودرو نشانگر شخصیت صاحبش است.
وی ادامه داد: ما در حال برنامهریزی برای خودروهای آپشنال و در این زمینه بسیار علاقهمند به همکاری با ایران خودرو هستیم. فکر میکنم اهمیت این موضوع به اندازهای است که باید از همین حالا مذاکرات را شروع کنیم و با انجام این کار میتوانیم به گروه مشتریان جوان بیشتری دست پیدا کنیم.
توسعه فروش جهانی و ایران خودرو
مدیر امور بازرگانی بینالمللی پژو در تشریح برنامههای این شرکت برای اعطای سهم فروش جهانی به ایران خودرو بیان داشت: ما میدانیم که صادرات برای ایران مهم است و مفتخریم که سهمی در فروش جهانی ایران خودرو داریم که از جمله میتوان به خرید پژو 206 اسدی با ارزشی بالغ بر 300 میلیون دلار در سال جاری اشاره کرد.
شانتز افزود: منطقی است که در تولید مشترک خودروهای جایگزین پارس و پژو 405 نیز تعامل لازم در مورد صادرات انجام شود.
وی درباره اعتقاد برخی افراد در ایران مبنی بر برنده نبودن ایران خودرو در پروژه پژو 206 اسدی تصریح کرد: صادرات ایران خوردو از طریق شبکه پژو، یک تصمیم مشترک با ایران خودرو با صلاحدید طرفین صورت پذیرفته است. با استفاده از شبکه فروش و خدمات پس از فروش پژو، پتانسیل فروش جهانی 206 اسدی را زیاد کردیم و مفتخریم که دراین پروژه طرفین به یک رئالیسم اقتصادی دست یافتند.
این مدیر ارشد پژو افزود: پس از همکاری مشترک در پایگاه ایران خودرو در مصر، در حال مطالعه برای همکاری در یکی از سایتهای مهم ایران خودرو هستیم.
ارتقای خدمات پس از فروش
مدیر امور بازرگانی بینالمللی پژو در پایان اظهار داشت: امروز از خودرو و قطعه زیاد صحبت کردیم، لیکن از خدمات پس از فروش حرفی به میان نیامد، اما باید در این باره بگویم در حال حاضر برنامه مشترک ایران خودرو و پژو در زمینه خدمات پس از فروش و رضایت مشتری در آینده تدوین خواهد شد.
وی اضافه کرد: با همکاری یکدیگر این هدف را دنبال میکنیم که فعالیتهای مشترک ما رضایت مشتریان را در پی داشته باشد.