سدان لوکس ولوو در نسل جدید خود از زبان طراحی متحولشده بهره میبرد و همانند آنچه در برادر قدبلندش میبینیم، بسیار متناسب، پخته و دلنشین است. در بحث ظاهری، الهاماتی از مدل مفهومی کوپه ولوو دارد که نخستین بار در نمایشگاه 2013 فرانکفورت رونمایی شد. پلتفرم آن با XC90 مشترک بوده و از پیشرانههای مقابل استفاده میکند: 2 لیتری 4 سیلندر T5 پایه؛ 2 لیتری 4 سیلندر T6 (مجهز به توربوشارژر و سوپرشارژر) با حداکثر قدرت 316 اسب بخار و سقف گشتاور 400 نیوتونمتر؛ T8 پلاگ-این هایبرید 400 اسب بخاری. در حالت استاندارد، توان خروجی از پیشرانه در T5 به محور جلو و در T6 و T8 به هر چهار چرخ منتقل خواهد شد.
S90 از فناوریهای امنیتی بسیار پیشرفتهای بهره میبرد: نسل دوم Pilot Assist شتابگیری، ترمز، توقف و کنترل فرمان را تا سقف سرعت 48 کیلومتر در مسیرهای شهری و 128 کیلومتر در مسیرهای جادهای که حداقل خطکشی واضحی وجود دارد، بهتنهایی انجام میدهد. میتواند خودروها، دوچرخهسواران، عابران پیاده و حیوانات را تشخیص دهد و در صورت لزوم ترمزها را برای توقف کامل بکار گیرد.
کابین آنقدر متین و راحت است که دوست دارید دست از رانندگی کشیده و یک فنجان قهوه نوش جان کنید. چرم بسیار باکیفیت، چوب و فلز دورتادور سرنشین را فرا میگیرد. همانند برادر بزرگتر، بیشتر دکمهها جای خود را به یک نمایشگر لمسی دادهاند و تنها دکمه روشن/خاموش کردن پیشرانه و سوییچ انتخاب حالتهای رانندگی حضور خارجی دارند.
جیپ گرند چروکی ترِیلهاوک
در حال فروش
قیمت پایه: 40,000 دلار (تخمینی)
بهراستی که گرند چروکی شاسیبلند بسیار خوبی است، گرچه نقاط ضعفی هم دارد. سواری نرم، پیشرانه 3.6 لیتری 6 سیلندر V شکل، جعبهدنده 8 سرعته خودکار، تواناییهای خارج جاده مناسب، دیفرانسیل قفل شونده عقب، صفحات محافظ زیر بدنه و فاصله 10.8 اینچی (274.3 میلیمتری) کف خودرو از سطح زمین، این نسخه را به برادر جسور و خیلیجا رو (که شاید دیگر مدلهای گرند چروکی توانایی دستیابی بدانها را ندارند) چروکی بدل کرده است.
شورولت بولت
آغاز فروش: اواخر 2016
قیمت پایه: 37,500 دلار
بولت بهعنوان یک هاچبک 4 درب 5 نفره دیفرانسیل جلو و تمام برقی، واقعاً فضای مناسبی برای سرنشینان دارد. قوای محرکه از طریق مجموعه باتری لیتیوم-یون 288 سلولی 60 کیلووات ساعتی تأمین میشود که طی پروژهای مشترک با کمپانی اِلجی توسعه یافته است. بیشینه قدرت و گشتاور به ترتیب 200 اسب بخار و 360.6 نیوتونمتر میباشد که تحویل موتور برقی میشود. طبق گفتههای شورولت، شتاب 0 تا 96 کیلومتر بر ساعت در کمتر از 7 ثانیه میسر خواهد بود که برای خودرویی 1623 کیلوگرمی معقول به نظر میرسد. نکته جالبتوجه، تأکید این خودروساز روی شتابگیری بسیار چشمگیر بین سرعتهای 30 تا 50 کیلومتر بر ساعت است!
از ویژگیهای خوب بولت میتوان موارد مقابل را نام برد: نمایشگر 10.2 اینچی مایلینک (MyLink)، دوربین دید عقب، ساروند ویژن (Surround Vision)، اپلیکیشن تلفن همراه مایشورولت (MyChevrolet)، رهیاب جایگاههای برق برای شارژ باتریها. با قیمت پایه 37.500 دلاری (بدون احتساب مالیات)، 2.500 دلار از تسلا مدل 3 ارزانتر است و با تکیه بر مزیتهایی چون فروش یک سال زودتر و برند جاافتادهتر میتواند بخش خوبی از بازار را از آن خود کند.
آئودی S3
آغاز فروش: پاییز
قیمت پایه: 43,500 دلار
S3 به درد آن دسته از افراد میخورد که گزینهای برازندهتر و اعیانیتر از فولکس واگِن گلف R میخواهند اما علاقهای به مینی ونها یا کراساوورهای کامپکت ندارند. ابعاد جمعوجور و چابکیِ آن واقعاً مناسب استفادههای روزمره بوده و تحت تأثیر قرارتان میدهد.
دماغه کمی تغییر کرده و چراغهای جلو شبیه S4 شدهاند. کابین مجازی آئودی با نمایشگر 12.3 اینچی TFT جای نشاندهندههای قبلی را گرفته است. بلوک 2 لیتری توربو سابق، قویتر شده و 302 اسب بخار (10 واحد افزایش) و 393 نیوتونمتر (20.3 واحد افزایش) تحویل میدهد. همه اینها نشان از تلفیق خوب عناصر لوکس و اسپورت دارند که قطعاً در لذت رانندگی آن بیتأثیر نیست.
نیسان آرمادا
در حال فروش
قیمت پایه: 40,000 دلار
شاسیبلند اندازه بزرگ نیسان علیرغم ویژگیهای بسیار مناسب، سال گذشته فروش جالبی را تجربه نکرد. در مدل 2017، قلب 5.6 لیتری 8 سیلندر V شکل با 390 اسب بخار قدرت در کنار جعبهدنده 7 سرعته خودکار وظیفه تأمین قوای محرکه را بر عهده دارد. بنا بر گفتههای نیسان، کنار گذاشتن پلتفرم تایتان (Titan) باعث افزایش ابعاد و حالت جعبهای بدنه شده و سختی پیچشی را 20 درصد افزایش داده است. همچنین برای بازار آمریکا ورقهای بدنه و تعلیق چند اتصالی عقب کاملاً از نو طراحی شده تا بیشازپیش مناسب سطوح ناهموار باشد.
کادیلاک XT5
در حال فروش
قیمت پایه: 39,990 دلار
کادیلاک درحالی XT5 را روانه بازار کرده که نهتنها در گروه کراساوورها، بلکه در سایر سگمنتها نیز بهسرعت در حال پیشروی است. بهرهگیری از شاسی کاملاً جدید سبب کاهش وزن به ترتیب 250 (113.3 کیلوگرمی) و 650 پوندی (294.8 کیلوگرمی) را نسبت به نسل پیشین (SRX) و کلاس GLE مرسدس بنز گردیده و نوعی برگ برنده برای این خودروساز به حساب میآید.
در حال حاضر، بلوک 3.6 لیتری V6 310 اسب بخاری تنها گزینه موجود در بخش فنی میباشد که به همراه سامانه فعال مدیریت سوخت و جعبهدنده 8 سرعته خودکار انجام وظیفه میکند. سامانه مذکور میتواند در مواقعی که نیازی وجود ندارد، 2 تا از سیلندرها را غیرفعال کرده و مصرف سوخت را کاهش دهد. سایر موارد فناوری و امنیتی کادیلاک نیز برای XT5 در دسترساند.
آئودی A5 / S5
آغاز فروش: بهار 2017 (تخمینی)
قیمت پایه: 54,000 / 42,000 (تخمینی)
وزن کمتر و طراحی تیزتر نکات عطف سری 5 تازه آئودی هستند. در مقایسه با نسل پیشین، نمای خارجی عبوس و خشنتر شده و استفاده وسیع از آلومینیوم و دیگر مواد سبک کمک شایانی به کاهش وزن خشک کرده است. در A5 پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو 252 اسب بخاری و 370 نیوتونمتری با جعبهدنده 6 سرعته خودکار یا 7 سرعته دو کلاچه و دیفرانسیل تک یا جفت ارائه میشود؛ حال آنکه S5 از بلوک توربو دوقلو 3 لیتری V6 جدید با 354 اسب بخار قدرت و 498.9 نیوتونمتر گشتاور به همراه جعبهدنده 8 سرعته خودکار و دیفرانیسل جفت (بهصورت استاندارد) سود میبرد و طی مدت 4.7 ثانیه مرز 96 کیلومتر بر ساعت را درمینوردد. اگر این اعداد توجهتان را جلب نمیکند، باید منتظر گونه مخصوص پیستِ RS5 بمانید.
جِنِسیس G80
آغاز فروش: پاییز
قیمت پایه: 39,700 دلار
جِنِسیس G80 درواقع همان هیوندای جِنِسیس است که پس از پایهگذاری زیرشاخه لوکس این خودروساز، نامش را تغییر دادهاند. همانند قبل، میتوانید بین دو پیشرانه 3.8 لیتری V6 و 5 لیتری V8 انتخاب کنید. سامانههای دو چرخ و چهار چرخ محرک نیز به همراه فهرستی از موارد سفارشی همچون گرم کن صندلی و سامانههای امنیتی در دسترس هستند که بسته به سلیقه مالک در کالبد خودرو جای میگیرند. همچنین ممکن است در آینده نزدیک، بلوک 5 لیتری جای خود را به نمونه 3.3 لیتری توربو دوقلو بدهد.
با اینکه جنسیس پیشازاین رقیب جدی و قدری در کلاس سدانهای لوکس محسوب نمیشد، اما تحولات اخیر و نیز استفاده از تیم جدید طراحان، مهندسان و متخصصان بازاریابی فضای کاملاً متفاوتی را مهیا کرده تا این مهم هرچه زودتر محقق گردد.
آئودی A4 آلرود کوآترو
آغاز فروش: پاییز
قیمت پایه: 44,000 دلار (تخمینی)
محبوبیت روزافزون کراساوورها میتواند فرصت خوبی برای مدلهای اینچنینی باشد تا خود را بیشتر در دل بازار جای کنند.
شالوده A4 آلرود فرقی با نسخه سدان ندارد. ارتفاع اتاق از سطح زمین 1.3 اینچ (33 سانتیمتر) بلندتر بوده و فلپهای جانبی و روی گلگیرها امکان ماجراجویی بیشتری را به سرنشینان میدهد. پیشرانه پایه نیز همچنان همان 2 لیتری توربو 4 سیلندر 252 اسب بخاری است که با سامانه چهار چرخ محرک کوآترو جفت میشود.
تنها تفاوت این نسخه با بقیه، بهرهگیری از یک حالت رانندگی خارج جاده (off-road) است که در مدلهای دیگر آئودی همچون S3، TT RS یا R8 دیده نمیشود و اشاره مستقیم به تواناییهای خارج جاده آن دارد.
مرسدس بنز SLC
در حال فروش
قیمت پایه: 48,875 دلار
در بخش ظاهری، فیس لیفت جزئی و مختصری صورت گرفته است.
مدل پایه از بلوک 2 لیتری 4 سیلندر خطی و جعبهدنده 9 سرعته خودکار استفاده میکند. پس از تغییر سبک نامگذاری، SLC43 جدید با قلب 3 لیتری V6 توربو دوقلو جایگزین کد 55 قبلی و پیشرانه 8 سیلندر آن شد. علیرغم کاهش توان خروجی، شتاب اولیه بهبود یافته و تنها در 4.6 ثانیه میسر میگردد.
بسیاری از سامانههای امنیتی و فناوری مرسدس بنز هم برای آن قابل سفارشاند که نسبت به پیشینیان متمایزش میکنند.
لینکُلن کانتینِنتال
آغاز فروش: پاییز
قیمت پایه: 45,485 دلار
ازآنجاکه تلاشهای بینتیجه زیادی برای استقلال برند لینکلن صورت گرفت، زنده کردن نام کانتیننتال ریسک بزرگی برای او بود و هست. این خودروساز معتقد است تمرکز کامل روی “کاملاً لوکس بودن” به اندازه کافی موجب تمایز آن خواهد شد، اما دیگران اینطور فکر نمیکنند.
سامانه صوتی بسیار خوبِ رِوِل (Revel)، صندلیهای چرمی با قابلیت تنظیم در 30 جهت مختلف، باز و بسته شدن الکترونیکی دربها و قلب 3 لیتری توربو دوقلو 400 اسب بخاری از تجهیزاتی هستند که در چنته دارد. بااینحال، مواردی مثل سامانه دو چرخ محرک (جلو) نشان میدهند فورد هنوز که هنوز است دست از افسار لینکلن نکشیده و مشخص نیست آیا کانتیننتال میتواند راه خود را میان سدانهای لوکس بازار پیدا کند یا خیر.
اینفینیتی Q60
در حال فروش
قیمت پایه: 42,000 دلار (تخمینی)
سیمای خشن و قلب V6 دو توربو، شخصیتی وحشی و دوستداشتنی برای Q60 رغم زدهاند که توجه هر خودرو دوستی را به خود جلب میکند.
پیشرانه 3 لیتری مذکور در بالاترین تریم، 400 اسب بخار قدرت و 350 پوند فوت (474.5 نیوتونمتر) گشتاور تحویل جعبهدنده 7 سرعته خودکار میدهد. گزینههای دیگر 2 لیتری توربو 4 سیلندر 208 اسب بخاری و گونه 300 اسب بخاری همان بلوک 6 سیلندر است. با بکار افتادن توربوها حسی شبیه به نیسان GT-R در راننده ایجاد میشود. سامانه Direct Adaptive Steering rack کمک میکند تا هر لحظه، موقعیت دقیق چرخهای جلو را روی سطح مسیر حرکت بدانید.
آخرین نسخه سامانه اطلاعات و سرگرمی و فناوریهای امنیتی اینفینیتی نیز وظیفه دارند راحتی هرچه بیشتری را برای سرنشینان فراهم کنند.
آکیورا MDX
در حال فروش
قیمت پایه: 44,890 دلار
MDX بازطراحی شده نسبت به مدل قبلی تازه و شاداب مینماید. هدف آکیورا بهبود بازدهی مصرف سوخت و تجهیزات استاندارد آن است، لذا مواردی چون ترمز پارک خودکار مجهز به auto-hold، نوربالای خودکار، رادیو ماهوارهای و 4 خروجی USB در جایجای اتاق را بهصورت رایگان عرضه میکند.
بزرگترین خبر در مورد مدل 2017، اضافه شدن نسخه اسپورت هایبرید (Sport Hybrid) است که گونهای از مجموعه فنی آکیورا (که با تمرکز بر کارایی بالا توسعه یافته) شامل سامانه چهار چرخ محرک، بلوک 3 لیتری V6، جعبهدنده 7 سرعته دو کلاچه خودکار و سه موتور برقی (2 عدد برای تغذیه محور عقب و یکی جفت شده با جعبهدنده) میباشد و بر اساس گزارشها در شهر و جاده به ترتیب 9.4 و 9 لیتر بنزین میسوزاند.
منبع: automobilemag