اگر مراقب نباشید پوسیدگی میتواند بهطور کامل قاتل خودروی شما شود. وجود آب در بدنه به آرامی باعث نفوذ در زیر رنگ خواهد شد و با گذشت زمان شاهد زنگزدگی و پوسیدگی خواهید بود.
بنابراین وقتیکه این قطرههای زنگ زده را در رکابها و قوس چرخها مشاهده کردید زمان آن است که نفسی عمیق بکشید و به دنبال تعمیر آن باشید. شاید در مرحلهی اول این موضوع را فراموش کنید اما بالاخره یک روز باید آن را درست کنید؛ بنابراین نخواهید توانست مکانیکهای زیادی را پیدا کنید که یک روز را برای تعمیر این بخش از خودروی شما صرف کنند. پس خودتان دستبهکار شوید بهتر است. اینجا 5 جنبهی ناخوشایند جراحی یک خودرو برای تعمیر پوسیدگی بدنه را ذکر کردهایم.
پوسیدگی همیشه بدتر از آن چیزی است که به نظر میآید
پوسیدگی از طرف پانل بیرونی شاید تنها یک وصلهی کوچکی به نظر آید که به بدنه رخنه کرده است اما وقتیکه فرایند تعمیر را شروع بکنید به زودی خواهید فهمید که این پوسیدگی و زنگزدگی به محدودهی وسیعتری در بدنه انتقال یافته است.
مشکل بسیاری از کانورتیبل ها این است که زنگ زدگی در نواحی داخلی اتفاق میافتد. این امر به خاطر انتقال آب از درزهای کناری سقف به طرف رکابها و قوس چرخهای عقب است که باعث میشود ساختار داخلی خودرو خورده شود؛ بنابراین پس از سمباده کشیدن به قوس چرخ پوستهی بیرونی کنار زده شده و لایهی داخلی پوسیده نمایان میگردد.
تردید و دودلی و علاقه به خودرو شما را از این کار بازمیدارد
متأسفانه باید وقتیکه هر بخشی از فلز پوسیده را میبرید وحشیانه (!) عمل کنید. پیش از اینکه عملیات جوشکاری شروع شود هر بخش فلزیای که خورده شده باید توسط سنگ سمباده تمیز شود.
این کار میتواند کاملاً دردناک باشد مخصوصاً وقتیکه علاقهی بسیار زیادی به خودروی خود داشته باشید.
هزینهی پیشین در نظر گرفته شده برای تعمیر پوسیدگی شما را ورشکسته خواهد کرد
نمیدانیم در ذهن کسانی که تصمیم میگیرند کل فلز بدنه را با فیلر ترمیم کنند چه میگذرد اما شگفت زده خواهید شد وقتی بفهمید که بسیاری از تعویض کاران از این روش استفاده میکنند. پوشاندن حفرههای زنگ زده با بتونه روشی سریع است اما در طولانیمدت این بتونه آب را به خود جذب خواهد کرد و دوباره به بدنه آسیب خواهد رساند و یا اینکه محافظت خوبی در برابر رطوبت نخواهد داشت.
تعویض پانلها میتواند کاری ارزان باشد و هماهنگی را بر هم بزند
در خودروهایی که نقاط زنگزدگی و پوسیدگی مشخصی دارند شرکتهای مشخصی پانلهای تعویضی کامل را برای جاگذاری در مناطق پوسیده شده میسازند.
متأسفانه این قطعات هرگز حالت استاندارد پانلهای اصلی بدنه را نخواهند داشت؛ بنابراین وقتی که فلز اصلی بدنه جوشکاری و بریده شد به کرات خواهید دید که قطعهی جایگزین آماده به نظر میرسد که با بدنهی اصلی همخوانی ندارد.
خودروی شما برای چندین هفته ظاهر مزخرفی خواهد داشت
اگر یک هفتهی کامل را کار میکنید پس احتمالاً تنها آخر هفتهها فرصت خواهید داشت تا روی خودرویتان کار کنید. بسته به آن نقطهای از خودرو که نیازمند تعمیر است، این کار میتواند چندین آخر هفتهی شما را پیش از آماده شدن برای فرایند رنگ بگیرد.
ما فرایند تعمیر نسل اول مزدا MX-5 را در اینجا نشان دادهایم که وقت زیادی را گرفت. ازآنجاییکه در برخی رویدادها نیز شرکت میکردیم ظاهر خودرو بسیار بد جلوه میکرد. از طرف دیگر رنگ شدن این نواحی نیز نتیجهای فوقالعاده در پی نخواهد داشت. این امر همانند جراحی پلاستیک روی صورت است؛ اما مردد نشوید! در آخر خواهید فهمید که تمام این کارها ارزشش را داشته است.
تعمیر نواحی زنگزده و پوسیدهی بدنه چیزی است که قطعاً هر ماشینبازی باید یکزمان انجام دهد. واضح است که باید با خودروهای ارزانتر این کار را شروع کرد اما در طولانیمدت این امر تمرینی برای کارهای خاصتر و گرانتر خواهد بود. توصیهی ما این است که در زمان مناسب تعمیر را شروع کنید، نه خیلی زود و نه خیلی دیر. اگر زنگزدگی را روی بدنه میبینید پس همین حالا آن را درست کنید.
منبع: carthrottle