اما به منظور تحسین واقعی این خودرو ما نگاهی به گذشته داشتهایم. هفت نسل از این خودرو معرفی شده و در طول این زمان بامو برخی از گیراترین مدلها را به جهانیان عرضه کرده است. اینجا به معرفی 5 خودروی شاخص از سری 5 در طول 45 سال گذشته میپردازیم.
بامو 525ix E34 1992
برخی اوقات بهترین خودرو آنهایی هستند که بیش از همه دیده شدهاند. در مورد بامو سری 5، مدل 525ix 1992 می تواند به عنوان یکی از بهترینهای تمام دوران لقب گیرد حتی با اینکه در تیراژ نسبتاً محدودی فروخته شد.
این خودرو اولین نسخهی چهارچرخ محرک سری 5 بود و تکنولوژی پیشرفتهی آن به دیگر مدلهای این شرکت نیز راه یافت. اگرچه در کل 9366 دستگاه از این خودرو ساخته شد اما در تاریخ سری 5 جایگاه ویژهای دارد.
بامو M550d F10 xDrive 2013
تا زمانی که بامو هست واژهی دیزل دیگر تداعیکنندهی آلودگی نیست. معرفی M550d xDrive در سال 2013 به هیجانانگیزی M5 نبود اما تعهد این شرکت به ادامهی تولید سدان های دیزل هیجانی و کممصرف را نشان میداد. سنتی طولانی که به سال 1983 بازمیگردد.
گشتاور 740 نیوتون متری آن از دل پیشرانهی 6 سیلندر خطی با سه توربو بیرون میآمد و رسیدن سرعت این خودرو از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت تنها در 4.9 ثانیه انجام میشد. به این موارد کابین آرام و ساکن، گیربکس نرم و کارایی عادی یک خودروی M را اضافه کنید تا یک فرد پیروز باشید.
بامو 540i E39 تورینگ 1999
با معرفی این خودرو در سال 1999 روح تازهای در کالبد سگمنت استیت ها دمیده شد. سدان استاندارد 540i با پیشرانهی 8 سیلندر 4.4 لیتری 282 اسب بخاری خود بیش از اندازه دل هواداران را ربوده بود و بالانسی مثالزدنی از راحتی و اسپورت بودن ارائه میکرد. بعد از آن نیز نمونهی واگن این خودرو به موارد بالا مفید بودن و کاربرد بالا را نیز اضافه کرد. برای سال 1999 قدرت 291 اسب بخاری زیاد بود و البته تجهیزات پیشرفتهای چون چراغهای زنون و کنترل فاصلهی پارک در این خودرو دیده میشدند اگرچه که مهمترین ویژگی آن همان فضای زیاد در عقب بود.
بامو M535i E12 1980
معرفی سری 5 E12 به موفقیت اولیهی مدل 2002ti بازمیگردد که در سال 1970 معرفی شد؛ اما همهی نسلهای اولیه M535i چیزی خاص بودند. این اولین خودرویی بود که نشان M را در سری 5 قبول میکرد. قدرت 215 اسب بخاری آن از پیشرانهی 6 سیلندر خطی حاصل میشد و شاسی خودرو تنظیمات مسابقهای به همراه جزئیات خاص خودروهای M را داشت.
متأسفانه این خودرو در آمریکا عرضه نشد و تنها برای مشتریان اروپایی در دسترس بود.
بامو M5 E39 1999
تقریباً اندکی پس از معرفی در سال 1999، M5 E39 نیز به عنوان خودروی کلاسیک پا به میدان گذاشت. تغییرات چشمگیر سیستم تعلیق و پیشرانهی 8 سیلندر 4.9 لیتری جدید این خودرو در کلاس خود بینظیر بودند.
قدرت 400 اسب بخاری به همراه گشتاور 535 نیوتون متری در مدت 4.8 ثانیه این خودرو را از سکون بهتندی 96 کیلومتر در ساعت میرساندند. سقف سرعت خودرو نیز به 299 کیلومتر در ساعت میرسید. در پیست معروف نوربرگ رینگ M5 E39 رکورد 8:20 را ثبت کرد.
برخی مقالهها این خودرو را بهترین سوپرسدان ادوار مینامند و فروش 20482 دستگاهی آن در کمتر از 5 سال نشان میدهد که چقدر بین طرفداران محبوبیت داشته است.
منبع: motor1 و سایت پدال