سدان نونوار شدهی مزدا 6 از تکنولوژی جدید G-Vectoring و تجهیزات جدید بهره میبرد و هنوز هم یکی از خوشتیپترین خودروهای کلاس خود است.
نسل جدید مزدا 6 شاید نسبتاً تازه به نظر بیاید اما در حقیقت هماکنون بیش از سه سال است که در بازار حضور دارد. در کلاس سدانها و استیتهای بزرگ که رقابت فشرده است و رقبایی چون فورد موندئو، فولکسواگن پاسات و اشکودا ساپرب حضور دارند، اوضاع میتواند برای مزدا در صورت تعلل وخیم شود. بهمنظور تلاش برای قرار گرفتن در صدر، این برند ژاپنی بهروزرسانیهایی را برای این خودرو تدارک دیده است.
ما سال گذشته اولین نسخهی فیس لیفت شدهی مزدا 6 را راندیم اما بهروزرسانیهای این مدل 2017 روی آسایش کابین، تکنولوژی و شاسی تمرکز بیشتری دارد. در نمای بیرونی مزدا تغییرات کمتری را انجام داده و آینههای جانبی متفاوت تنها تغییری است که خواهید یافت. مشکلی نیست. در چشمان ما مزدا 6 به عنوان یکی از تیزترین خودروها از نظر ظاهری در کلاس خود مطرح است.
در داخل کابین بهبودهای مناسبی صورت گرفته است. طراحی غربیلک فرمان تغییر کرده و صفحه نمایش رنگی 4.6 اینچی و نیز هدآپ دیسپلی گرافیک هوشمندانهتری دارند. البته کروم احاطه کنندهی اطراف اهرم تعویض دنده در این کلاس معمول هستند. بزرگترین بهروزرسانی مزدا 6 پنهان بوده و آن استفاده از دوربین جلو برای استفاده در سیستم ترمز اضطراری خودکار است. مدلهای فول مزدا 6 هماکنون غربیلک فرمان گرم شونده، صندلیهای حافظهدار و آینههای برقی را ارائه میکنند.
کابین خودرو مکانی مناسب است و شاهد موقعیت رانندگی راحت و سوئیچهای خلاقانه به خصوص دکمهها و اهرمهای مربوط به سیستم اطلاعات سرگرمی هستیم. درحالیکه کیفیت مواد بکار رفته در کابین نسبت به رقیبی همچون پاسات کمتر است اما مزدا طراحی جذابتری در داشبورد دارد. جای تعجب و البته شرمساری است که مزدا قابلیت استفاده از ارتباط اپل کارپلی را فراهم نکرده است. فضای کابین بد نیست اگرچه که فضای سر مدل سدان در مقایسه با مدل تورر محدود شده است. هیچیک از این دو نسخه نیز در بحث فضا صندوقعقب در صدر کلاس خود قرار ندارند.
اما موارد مهمتر زیر پوست خودرو قرار دارند. مزدا سیستم شاسی الکترونیکی جدیدی را در این کلاس معرفی نموده است. این سیستم که G-Vectoring Control (GVC) نامیده میشود بر پایهی چرخش فرمان گشتاور پیشرانه را تنظیم میکند و به خودرو اجازه میدهد تا با سیالیت بیشتری در راههای پرپیچوخم حرکت نماید. از نظر تئوری، خودرو در رانندگیهای معمولی پایدارتر و راحتتر خواهد بود و هندلینگ آن نیز افزایش خواهد یافت. مزدا با ارائهی ویدئوها و نمودارهای زیادی سعی در اثبات اثرات این سیستم داشته اما ما برای حس اثرات سیستم موردنظر در طول آزمایش تقلا میکردیم. فرمان خودرو مستقیم و دقیق بوده و وزن آن به خوبی توزیع شده است. کنترل حرکات بدنه به خوبی صورت میگیرد و البته تعویض دندهها نیز با لذت خاصی صورت میپذیرد. راحتی سواری مزدا 6 بسیار خوب است اگرچه که این خودرو در ناهمواریهای بزرگ میتواند ناراحت شود و البته در شهر نیز کمی سفتتر از رقبا احساس شود.
بهای خودرو با وجود تغییرات صورت گرفته بدون تغییر باقی مانده است. مدل فول آپشن NAV حاضر در آزمون بهایی زیر 28 هزار پوند دارد و نسبت به رقبایی چون پاسات یا موندئو با قیمت بالای 30 هزار پوند ارزش بیشتری را نشان میدهد. حتی مدل SE-L NAV ارزش بیشتری نیز دارد چراکه با وجود رینگهای کوچکتر، اکثر تجهیزات موردنیاز را داراست.
مزدا 6 بهترین گزینهی همهکاره در کلاس سدان های خانوادگی نیست اما هنوز هم کالایی با ارزش با بهایی معقول به شمار میرود. اکثر جذابیتهای مزدا 6 به استایل زیبا و جذابیتهای رانندگی مربوط میشود اما راحتی و آسایش این خودرو نیز به رقبای تازهوارد کلاس نزدیک شده است.
مشخصات مزدا 6 SKYACTIV-D Sport Nav manual
قیمت: 26395 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/380 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت: 9 ثانیه
حداکثر سرعت: 211 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.1 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress و سایت پدال