بررسی مزدا 6 مدل 2016
برای اینکه یک خودرو در لیست 10 خودروی برتر قرار بگیرد یا در جوایز منتخبان سردبیر بالاترین رتبه را در میان سدان های خانواده کسب کند تنها زیبایی کافی نخواهد بود ، اما ظاهر دلنشین یک اتومبیل ضرری هم ندارد . از زمان معرفی نسل فعلی مزدا 6 در سال 2014 ، طراحی زیبای آن ملقب به Kodo به همان اندازه مورد توجه واقع شده که هندلینگ عالی و اسپرتش ، قیمت منطقی ، و پیشرانه قوی و مناسب 2/5 لیتری و چهار سیلندر Skyactiv-G آن مورد ستایش قرار گرفته است .
خودرویی با زیبایی درونی و بیرونی
مدل 2016 این خودرو کمی ارتقا پیدا کرده اما از ظاهر خودرو چیز زیادی دستگیرتان نمی شود . از نظر فنی هم خودرو تغییر چشمگیری نداشته و ما هنوز منتظر هستیم که آپشن های جدید آن یعنی موتور دیزل و سیستم AWD که در بازارهای کشورهای دیگر موجود شده را ببینیم . حالا این پرسش مطرح می شود که برتری مدل 2016 چیست ؟ کابین خودرو ؛ با داشبورد و کنسول وسط جدید و ویژگی های بی نظیر صندلی هایش ، که از محبوب ترین ها در این دسته خودروها هستند . بن مایه طراحی این خودرو برای سری 6 تازگی دارد اما برای شیفتگان مزدا آشنا به نظر خواهد رسید . طرفداران خودروهای مزدا علاقه زیادی به مزدا 3 که خودروی کوچکتری است پیدا کردند ، همان خودرویی است که درباره آن گفتیم که بهترین فضای داخلی را در میان خودروهای زیر 30 هزار دلار داراست .
کمی شیک تر
فضای داخلی پیشین زشت نبود بلکه ساده بود و مسلما نمی توانست بهترین ویژگی خودرو باشد . اما اکنون با صفحه نمایش 7 اینچی تبلت مانند ، پیشخوان بزرگ ابزار و کنسول کوچکتر فضای بازتر و دلنشین تری در اختیار داریم . در فضای داخلی خودرویی که برای آزمایش در اختیارمان قرار گرفته بود از چرم پوستی استفاده شده بود که بسیار زیبا به نظر می رسید و ویژگی های برتر موجود برای مدل گرند تورینگ را نیز دارا بود ( البته گرند تورینگ فقط در نوع اتوماتیک وجود دارد و آپشن جعبه دنده دستی که جذابیت مدل های اسپرت و تورینگ بود را دارا نیست ) . به علاوه بسته فن آوری 2180 دلاری تکنولوژیGT را هم دارا بود که شامل کروز کنترل تطبیق پذیر ، سیستم هشدار برخورد در جلو ، سیستم هشدار خروج از لین ، شاتر فعال هواکش جلوی خودرو ، سیستم ترمز i-ELOOP regenerative و چندین ویژگی دیگر می شود .
قیمت پیشنهادی تولید کننده برای عرضه در خرده فروشی ها در مقایسه با قیمت همین مدل در سال گذشته 300 دلار افزایش داشته اما با نشستن بر روی صندلی راننده متوجه برتری همه چیز آن نسبت به خودروهایی با قیمت های 25 تا 30 درصد گران تر نیز خواهید شد . کابین خودروی مورد آزمایش ما با جاسازی دقیق پنل ، چینش مناسب ابزارها و مواد به کار رفته بیشتر به خودروهای Acura یا لکسوس شبیه بود تا به هوندا یا تویوتا .
همان داستان ، مدل متفاوت
در پیست آزمایش ، عملکرد این خودرو مشابه خودروی مورد آزمایش قبلی ما بود . رکورد صفر تا 100 کیلومتر در ساعت خودرو همان 0/7 ثانیه بود ؛ 400 متر را با سرعت 148 کیلومتر در ساعت و در 5/15 ثانیه طی کرد که البته رکورد خودروی قبلی 6/15 و 145 کیلومتر در ساعت بود ؛ برای توقف در سرعت 112 کیلومتر در ساعت ، به 53 متر فاصله نیاز داشت که فقط 12 اینچ از مدل 2014 بیشتر است . مرکز ثقل خودرو در پیچ ها برابر با 0/84 جی بود و خودروی پیشین با لاستیک های کارکرده تر و البته روز آزمایش گرم تر 0/86 جی . مهم تر از همه اینکه مثل همیشه همان احساس خوب را داشت ، محکم ، قرص با واکنشی سریع .
نمونه مورد آزمایش ما وزن بیشتری داشت که شاید به دلیل بسته فن آوری آن بود که در خودروی پیشین وجود نداشت . شاید بهتر بود که این وزن اضافه که دقیقا 31.2 کیلوگرم بود ، در راه عایق سازی صحیح کابین اضافه می شد . مزدا 6 در مقایسه با خودروهای هم قیمتی که در پیست حضور داشتند نفوذ صدای بیشتری به داخل کابین داشت و برای غلبه بر صدای موتور و صداهای بیرون می بایست صدای سیستم صوتی را بیشتر کنیم .
آزمایشات انجام گرفته نشان دادند که درباره صدای درون کابین درست فکر کرده بودیم . در کروز 112.5 کیلومتر در ساعت ، همان میزان مدل 2014 یعنی 69 دسیبل صدا ثبت کردیم که پذیرفتنی است اگرچه این مقدار کمی از دیگر رقبا بیشتر است . اما مقادیر 41 دسیبل در حالت درجا و 83 دسیبل با ساسات کاملا باز بیشتر از تمام خودروهایی رقیب مورد آزمایش است و حتی در مزدا 3 کوچکتر و ارزان قیمت تر هم این مقدار کمتر بود . این مشکل در مدل 2014 وجود نداشت و ما هم متاسفانه برای این مسئله هیچ توضیحی نداریم . با ذکر این مسائل باز باید گفت که مزدا 6 آنقدر شایستگی داشته که در میان 10 خودروی برتر جای بگیرد و فضای داخلی آن نیز از همیشه بهتر شده است .