مقایسه ساندرو هاچبک با ساندرو استپ وی: دوقلوهای نا همسان!
بعد از مدتها بحث و حاشیه در مورد قرارداد رنو با خودروسازان داخلی، یک محصول جدید از این شرکت در کشورمان دیده شد و اکنون به مرحله تولید و عرضه رسیده است. ساندرو استپ وی خودروی جدیدی از صنایع خودروسازی رنو نیست و پارسخودرو برای عرضه مدل اولیه این خودرو که در سالهای ۲۰۰۷ توسط داچیا معرفی شد، با این شرکت بهتوافق رسیده است.
امیدواریم، که با برطرف شدن تحریمها، خودروسازان کمی هم بهجای جیب خود بفکر جیب خریداران باشند و خودروهای روز دنیا را با قیمت مناسب عرض کنند. عرضه خودروهای تاریخ مصرف گذشته، صنایع خودروسازی ایران را مانند سالهای گذشته، دچار عقبماندگی میکند. جالب اینجاست که تولید نسل نخست استپوی بهطور رسمی در سال ۲۰۱۵ در تمام کشورهای جهان خاتمه یافت و آنها به تولید مدل فیسلیفت این خودرو پرداختند و ایران اکنون تنها کشوری در دنیا است که این خودرو را بهعنوان یک محصول جدید وارد مدار صنعت خودروی خود کرده است. جملهای در ارتباط با این سیاست صنعتی پیدا نکردیم و فقط باید سکوت کنیم!
قبل از عرضه ساندرو استپوی مدل معمولی داچیا ساندرو در بازار کشورمان حضور داشت. البته در ابتدا تصور میشد این خودرو مانند تندر۹۰ طرفدار پیدا کند اما ساندرو نتوانست موفقیت تندر را تکرار کند. امروز در مجله چرخان مشخصات این ۲ محصول تاریخمصرف گذشته را با هم بررسی میکنیم تا ببینیم این خودروها چه تفاوتی با هم دارند. با ما همراه باشید…
طراحی خارجی
ساندرو از لحاظ ابعادی، ۴۰۲۰ میلیمتر طول، ۱۷۴۶ میلیمتر عرض و ۱۵۳۴ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۵۸۸ میلیمتر است. در مقابل ساندرو استپوی ۴۰۲۴ میلیمتر طول، ۱۷۵۳ میلیمتر عرض و ۱۵۸۴ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن نیز همانند ساندرو معمولی، ۲۵۸۸ میلیمتر است.
همانطور که مشاهده میکنید بیشتر تغییرات ابعادی در عرض و ارتفاع خودرو بوده است و طول این محصول تغییر چندانی نکرده است. از لحاظ طراحی ظاهری هر آنچه که درباره ساندرو هاچبک باید بگوییم، در ارتباط با مدل استپوی نیز صدق میکند چرا که هر ۲ خودرو از طراحی ظاهری یکسانی برخوردار هستند و فقط در قسمتهای بسیار جزئی مانند رنگ سپرها و تزئینات دور گلگیرها با هم تفاوت دارند. چراغ ها در مدل استپوی کمی تغییر کرده است و بهنظر طراحی بهتری نسبت یا ساندرو هاچبک دارند و جلوپنجره نیز تغییرات مثبتی داشته است. اگرچه تغییرات مدل استپوی، نسبت به هاچبک معمولی بسیار جزئی است اما چهره قدیمی ساندرو را کمی قابل تحمل کرده است.
بررسی ساندرو استپ وی را می توانید از لینک زیر ببینید :
بررسی ساندرو استپ وی
طراحی داخلی کابین:
کابین ساندرو هاچبک و ساندرو استپوی هیچ تفاوتی باهم ندارد و ما هر چه تلاش کردیم بخش جزئی پیدا کنیم که وجه تفاوت این ۲ خودرو باشد، ناکام ماندیم. اما متوجه شدیم که مدتی قبل ایران خودرو خبر از تندر ۹۰ جدید داده بود و بزودی قرار است تولید شود. کابین این تندر نیز از لحاظ طراحی کاملا مشابه هر ۲ مدل ساندرو است و فقط ابعاد کابین این خودروها با هم تفاوت دارند که با توجه به سایز بزرگتر ساندرو استپوی، کاملا طبیعی است که فضای کابین استپوی بزرگتر و جادارتر باشد.
مشخصات فنی و پیشرانه
هر ۲ خودرو مجهز به پیشرانه ۱۵۹۸ سیسی هستند، این پیشرانه توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور بر دقیقه را دارد. بنابراین هیچ تغییری در بخش فنی ساندرو استپوی اعمال نشده و مشخصات دقیقا مشابه ساندرو هاچبک است.
تیپ | دستی | اتوماتیک |
---|---|---|
گیربکس | ||
سیستم انتقال قدرت | دستی ، ۵ سرعته | اتوماتیک ، ۴ سرعته |
موتور | ||
نوع موتور | بنزیتی – خطی – K4M A6 | بنزیتی – خطی – K4M C6 |
تعداد سیلندر – تعداد سوپاپ | ۴سیلندر – ۱۶ سوپاپ | |
حجم موتور cc | ۱۵۹۸ | |
قطر پیستون در کورس حرکت mm | ۷۹.۵ در ۸۰.۵ | |
استاندارد آلایندگی | Euro 4 | |
حداکثر قدرت | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه | |
حداکثر گشتاور | ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور بر دقیقه | |
فرمان | ||
نوع فرمان | دنده شانه ای ، تقویت کننده هیدرولیکی-قابل تنظیم | |
سیستم تعلیق | ||
سیستم تعلیق جلو | مستقل مک فرسون با بازوی جناقی | |
سیستم تعلیق عقب | مدل پیچشی با مقطع H و فنر مارپیچ | |
ترمز | ||
جلو | دیسکی تهویه شونده | |
عقب | کاسه ای |
ایمنی و تجهیزات
ساندرو استپوی در آزمون euro ncap تواتسته ۳ ستاره ایمنی دریافت کند و البته این شاید نمره خوبی برای این خودرو محسوب نشود اما باید به تاریخ عرضه و تولید این خودرو توجه کرد و مدل ۲۰۱۲ استپوی توانسته است ۴ ستاره ایمنی را دریافت کند. در کل از لحاظ ایمنی استپوی و ساندرو مشابه هم هستند و هر ۲ محصول از لحاظ ایمنی نسبت به خودروهای چینی عملکرد بهتری دارند و قابلیت اطمینان آنها نیز بیشتر است.
ببینید:
تست تصادف رنو ساندرو
شما میتوانید در جدول زیر تجهیزات ساندرو هاچبک را مشاهده کنید:
تیپ | دستی | اتوماتیک |
---|---|---|
تجهیزات ایمنی و رفاهی | ||
کیسه هوای راننده | دارد | دارد |
کیسه هوای سرنشین جلو بهمراه سوئیچ غیرفعال نمودن | دارد | دارد |
کامپیوتر اطلاعات سفر | دارد | دارد |
ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزیع الکترونیکی ترمز | دارد | دارد |
سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی | دارد | دارد |
چراغ مه شکن جلو | دارد | دارد |
سیستم ضد سرقت (Immobilizer) | دارد | دارد |
قفل مرکزی بهمراه کنترل از راه دور | دارد | دارد |
شیشه بالابر برقی جلو و عقب | دارد | دارد |
آینه های جانبی برقی مجهز بهمراه گرمکن | دارد | دارد |
کنترل سیستم صوتی زیر فرمان | دارد | دارد |
آینه های جانبی همرنگ بدنه | ندارد | دارد |
برف پاک کن و شیشه شور عقب به همراه مه زدا | دارد | دارد |
سیستم صوتی (رادیو + سی دی (پخش فشرده)+USB+4 بلندگو) | دارد | دارد |
زه جانبی و دستگیره های همرنگ بدنه | ندارد | دارد |
پشت سری بالشتی ردیف جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع | دارد | دارد |
کمربند ایمنی سه نقطه ای برای سرنشین های ردیف عقب | دارد | دارد |
تیپ | دستی | اتوماتیک |
---|---|---|
تجهیزات ایمنی و رفاهی | ||
کیسه هوای راننده | دارد | دارد |
کیسه هوای سرنشین جلو بهمراه سوئیچ غیرفعال نمودن | دارد | دارد |
کامپیوتر اطلاعات سفر | دارد | دارد |
ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزیع الکترونیکی ترمز | دارد | دارد |
سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی | دارد | دارد |
چراغ مه شکن جلو | دارد | دارد |
سیستم ضد سرقت (Immobilizer) | دارد | دارد |
قفل مرکزی بهمراه کنترل از راه دور | دارد | دارد |
شیشه بالابر برقی جلو و عقب | دارد | دارد |
آینه های جانبی برقی مجهز بهمراه گرمکن | دارد | دارد |
کنترل سیستم صوتی زیر فرمان | دارد | دارد |
آینه های جانبی کرومیک | ندارد | دارد |
برف پاک کن و شیشه شور عقب به همراه مه زدا | دارد | دارد |
سیستم صوتی (رادیو + سی دی (پخش فشرده)+USB+4 بلندگو) | دارد | دارد |
زه جانبی و ریل سقفی و دستگیره های همرنگ بدنه | ندارد | دارد |
پشت سری بالشتی ردیف جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع | دارد | دارد |
کمربند ایمنی سه نقطه ای برای سرنشین های ردیف عقب | دارد | دارد |
دکمه ضد لغزش خودرو در جاده های لغزنده |
مصرف سوخت و قیمت
ساندرو هاچبک با دنده دستی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۷ لیتر و با دنده اتومات، ۸.۳ لیتر سوخت مصرف میکند. این درحالیست که استپوی در مدل دنده دستی ۶.۷ لیتر را مصرف میکند و در حالت اتومات ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. احتمالا گیربکس این خودرو بهبود پیدا کرده است یا جایگزینی برای آن پیدا شده و یا فقط یک ادعا است! همچنین قیمت رنو ساندرو استپوی در مدل اتوماتیک ۵۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و مدل دندهای ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده، درحالی که ساندرو هاچبک بابرچسب قیمتی ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان برای مدل دنده دستی و ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان برای مدل دنده اتومات، عرضه شده است. بهنظر نمیرسد این افزایش قیمت، منصفانه باشد چرا که تغییرات بسیار کمی مدل استپوی در خود داشته است.