رنو تالیسمان (تلیسمان) در ایران +عکس + قیمت و مشخصات فنی
رنو تالیسمان (تالیزمان یا تلیسمان) علاوه بر داشتن یک موتور کممصرف و گیربکس دوکلاچه که مانع از هر رفتن نیروی موتور میشود، به دکمه ECO نیز مجهز است. با فشردن این دکمه راننده به خودرو اعلام میکند که قصد یک رانندگی اقتصادی را دارد تا از این طریق مصرف سوخت خودرو کاهش پیدا کند.
این خودرو در ١٠ رنگ تولید می شود که هفت رنگ آن برای ایران انتخاب شده است. طول این خودرو بیش از ۴۸۵۰ میلیمتر و فاصله محوری آن حدود ۲۸۱۰ میلیمتر که به نسبت از رقبای خود بزرگتر است. پلت فرم رنو تلیسمان با نام CMF-CD شناخته می شود که به صورت مشترک توسط نیسان و رنو توسعه داده شده است. جمشید حسینی برنامه فروش این محصول تا پایان سال یک هزار دستگاه است که قیمت آن از ۱۶۵میلیون تومان شروع شده و تا ۱۷۹ میلیون در آپشنهای مختلف عرضه خواهد شد. گفتنی است فروش این محصول از شنبه هفته آینده شروع خواهد شد.
به گفته مدیران ارشد رنو، تامین قطعات یدکی برای این محصول از قبل انجام شده و در تمام مراکز خدمات پس از فروش موجود است. حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد مونتاژ رنو تلیسمان در کشور گفت: رنو برنامه جامعی برای مونتاژ محصولات مختلف در ایران دارد ولی فعلا تالیسمان در برنامه مونتاژ نیست. این خودرو ۱٫۵ تنی شتاب صفر تا صد ۷٫۹ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت را فراهم خواهد کرد. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه گانه، استارت دکمه ای و ورود بدون کلید، سقف پانورامیک با تنظیم برقی، آینه های جانبی تاشوی برقی با گرم کن و سنسور ضد نور به صورت استاندارد تعبیه شده است.
سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو، سیستم پیشرفته کمکی راننده شامل کروز کنترل، سیستم کمکی پارک، ترمز اضطراری فعال، دوربین دید عقب و … از دیگر آپشن های این خودرو است. قرار است این خودرو در مدل معمولی با قیمت ۱۶۵ میلیون تومان و در مدل فول ۱۷۹ میلیون تومان از اوایل هفته آینده وارد بازار شود. جمشید حسینی، مدیرعامل شرکت نگین خودرو ضمن اعلام خبر بالا در مورد نحوه فروش این خودرو گفت: تلیسمان فقط به صورت قطعی فروخته خواهد شد. وی افزود: مقرر شده است با همکارانمان در شرکت رنو برنامه جامعی برای پارس خودرو تدارک ببینیم. رنو همکار استراتژیک ماست و در زمانی نه چندان دور نسبت به معرفی مدل های جدید از شرکت رنو و نیسان اقدام خواهیم کرد. همچنین مدیرعامل رنو پارس نیز گفت که از دو سال گذشته شرکت رنو تصمیم گرفته است هر سال یک خودرو به بازار ایران معرفی کند. talisman renault اگر بخواهیم به صورت مختصری به تالیسمن بپردازیم، برای شکل گیری صورت تالیسمن، رنو در جلو از جلو پنجرهای مشبک با ستونهای متقارن کرومی رنگ و حاشیهای کرومی، چراغهای تمام LED کشیده پیشرفته و سپری شکیل با یک ورودی هوا در مرکز آن و دو مه شکن در اطراف آن کمک گرفته است. در عقب خودرو هم شاهد خروجیهای اگزوز کرومی رنگ تیتانیومی دوبل در دو طرف سپر با شب نمایی بر روی هر یک از آنها، چراغهای تمام LED دو تکه کشیده و اسپویلری کوچک قالب گیری شده در انتهای بدنه هستیم. مجموعه شاسی و بدنه هم بر روی چهار عدد رینگ ۱۹ اینچی پنج پرهای پهن مشکی سوار شده است. در داخل کابین هم رنو از صفحه نمایشگری ۴٫۲ اینچی قابل تعویض با یک نمونه بزرگتر ۸٫۷ اینچی مجهز به ۱۳ بلندگوی استریو با صدای فراگیر بر روی کنسول مرکزی استفاده کرده است.
رنو تالیسمن سال آینده به ایران می آید
در محدوده قدرتی خودرو هم رنو از دو گروه پیشرانه مرسوم بنزینی و دیزلی استفاده کرده که پیشرانههای بنزینی آن قدرتی ۱۵۰ و ۲۰۰ اسب بخاری و پیشرانههای دیزلی آن هم قدرتی ۱۱۰ و ۱۳۰ اسب بخاری تولید میکنند که امیدواریم قدرتمندترین نمونه بنزینی یعنی ۲۰۰ اسبی به ایران بیاید.
علاوه بر اینها، پیشرانهای توربوشارژر هم برای این محصول از نوع دیزلی در نظر گرفته شده که قدرتی ۱۶۰ اسب بخاری تولید میکند. برای تبدیل و انتقال قدرت تولیدی پیشرانهها هم رنو از جعبه دندههای ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه کمک گرفته است. در این بین انتظار میرود که تنها مدلهای بنزینی آن با حجم کمتر از ۲٫۵ لیتر وارد بازار کشور ما شود. تمامی وسایل و طراحی تالیسمن هم در چهارچوبی ۴٫۸۵ متری در طول، ۱٫۸۷ متری در عرض، ۱٫۴۶ متری در ارتفاع با فاصله بین دو محور ۲٫۸۱ متری نصب و اجرا شدهاند.
Renault Talisman Priced From €۲۷,۹۰۰ In France
چندی پیش و در جریان نمایشگاه خودرو فرانکفورت، رنو از یک سدان بزرگ و جدید به نام تالیزمان رونمایی کرد؛ خودرویی که قرار است در بازارهای جهانی به رقابت با خودروهایی همچون کمری، اپتیما، پاسات، موندئو، ۵۰۸، C۵ و سوناتا برود و رنو برای برتری در این رقابت، تمام تلاش خود را به خرج داده است تا بهترین سدان تاریخ خود را معرفی کند. این خودرو که از زبان طراحی جدید رنو بهره میگیرد، بهسرعت در بازارهای جهانی مورد استقبال قرار گرفت و نشان داد طراحان و مهندسان رنو توانستهاند مسیر درستی را انتخاب کنند. مدتی قبل مدیرعامل نگین خودرو بهعنوان نماینده رنو فرانسه در ایران اعلام کرد برنامهریزیهای لازم برای عرضه تالیزمان در ایران انجام شده و این خودرو در نیمه نخست سال آینده روانه بازار خواهد شد. به همین مناسبت در این بخش مروری بر تواناییهای فنی و امکانات تالیزمان، برگ برنده رنو در بازار سدانهای بزرگ خواهیم داشت.
موتور و گیربکس
رنو قصد دارد تالیزمان را به برترین خودرو در کلاس خود تبدیل کند و برای این موضوع باید توجه ویژهای به بخشهای فنی آن داشته باشد و به همین دلیل موتور و گیربکس متفاوتی برای این خودرو توسعه داده شده است. تالیزمان در بازارهای جهانی با موتورهای مختلف بنزینی و دیزل عرضه میشود که بر اساس اطلاعات نگین خودرو، قویترین نمونه موتور تالیزمان وارد ایران خواهد شد. این موتور با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر، در کلاس خود یکی از قویترین نمونهها در بازارهای جهانی است ضمن آنکه از رقبای خود در بازار ایران نیز قویتر است چراکه رقبای این موتور همگی کمتر از ۱۸۰ اسب بخار قدرت دارند. نکته جذاب این موتور اما در کنار قدرت و گشتاور بالا، حجم کم آن است و رنو توانسته با بهرهگیری از توربوشارژر، قدرت موتور را به محدوده ۱۹۰ اسب بخار برساند. موتور نمونههای وارد شده به ایران ۱٫۶ لیتر حجم دارد و با بهرهگیری از دو توربوشارژر (یکی برای دورهای پایین و دیگری برای دورهای بالای موتور)، میتواند قدرتی بالاتر از موتورهای ۲٫۴ لیتری ایجاد کند ضمن آنکه با توجه به حجم کم، مصرف سوخت این موتور نیز بسیار پایین است. رنو از فناوریهایی در این موتور استفاده کرده که پیش از این نمونه آن را در موتورهای فرمول یک این شرکت دیدهایم و به این ترتیب اصطکاک موتور این خودرو بسیار پایین است ضمن آنکه با بهرهگیری از دو توربوشارژر، بهسرعت به فرامین راننده پاسخ میدهد و گشتاور بالایی نیز دارد. از همه اینها مهمتر اما به دست آمدن گشتاور بالای موتور در دورهای پایین است بهگونهای که ۹۰درصد گشتاور از دور موتور ۲۰۰۰ در دسترس راننده است و این یعنی خودرو بهسرعت میتواند شتابگیری کند. در زمینه گیربکس هم رنو در نسل جدید خودروهایش عملکردی انقلابی داشته و بهجای بهرهگیری از گیربکسهای اتوماتیک سنتی، از گیربکسهای دوکلاچه استفاده میکند و روی تالیزمان هم گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هفت سرعته نصب کرده است. این گیربکس عملکرد بسیار سریعی دارد و در عین حال تعویض دندهها در آن به نرمی انجام میشود.
فضای داخلی و محفظه بار
رنو پیش از این هم نشان داده استاد فضاسازی در خودرو است و میتواند بهخوبی فضای داخلی را برای سرنشینان مهیا کند اما این مسئله در تالیزمان به اوج خود رسیده است چراکه این خودرو تقریبا در تمام زمینهها ازجمله فضای سرنشینان و فضای بار بالاتر از رقبای خود در بازارهای جهانی و البته بازار ایران قرار دارد. طول تالیزمان ۴۸۴۸ میلیمتر است و به این ترتیب از تمام رقبای خود در این کلاس کشیدهتر است ضمن آنکه فاصله محوری آن ۲۸۰۸ میلیمتر است و بالاتر از خودروهایی همچون کیا اپتیما، فولکس واگن پاسات و پژو۵۰۸ جای میگیرد و همین مسئله باعث شده سرنشینان خودرو چه در جلو و چه در عقب از فضای کافی برای پاها برخوردار باشند ضمن آنکه فضای بالای سر نیز مناسب است تا از این نظر مشکلی وجود نداشته باشد. عرض اتاق نیز بهخوبی مدیریت شده و یک کنسول بزرگ در وسط خودرو جای گرفته تا راننده و سرنشین جلو بتوانند به یک اندازه از آن بهرهمند شوند. ازنظر فضای زانو برای سرنشینان عقب نیز تالیزمان عملکرد خوبی داشته و با در اختیار دادن فضای ۲۶۲ میلیمتری، عملا بالاتر از بسیاری از رقبایش جای میگیرد ضمن آنکه در این بخش بیشترین ارتفاع سقف را در این کلاس در عقب خودرو برای سرنشینان فراهم میکند تا بهراحتی بتوانید در صندلی جای گیرید. در زمینه محفظههای داخل اتاق هم رنو رکوردشکنی کرده است تا جایی که در بخشهای مختلف اتاق این خودرو ۲۵٫۴ لیتر فضا برای قرار دادن اشیای مختلف تدارک دیده شده که بالاتر از تمام رقباست تا جایی که میتوان بطریهای آب ۱٫۵ لیتری را در محفظه درهای جلوی آن جای داد و البته در مدلهای سفارشی، محفظه خنککننده هم تدارک دیده شده است. طول باند خودرو باعث شده فضای صندوقعقب هم بزرگ باشد و با داشتن صندوقی به حجم ۵۷۲ لیتر، از تمام رقبای خود در این کلاس جادارتر است.
متصل بمانید!
تالیزمان هر آنچه را برای ارتباط میان خودرو و وسایل الکترونیکی نیاز دارید، در اختیارتان میگذارد و به این ترتیب تقریبا میتوان به هر روشی که تصور کنید اطلاعات، فایلهای صوتی، تصاویر و … را به خودرو برسانید. برای این منظور در کنسول میانی دو محل برای اتصال USB در نظر گرفته شده است که از طریق آنها میتوان برای شارژ تجهیزات الکترونیکی هم اقدام کرد ضمن آنکه از همین طریق میتوان فایلهای صوتی و تصویری و … را به سیستم صوتی خودرو رساند. بهعلاوه امکان اتصال کارت SD نیز به خودرو وجود دارد که از طریق آن میتوان علاوه بر ارسال فایلهای صوتی و تصویری، سیستم رهیاب خودرو را نیز بهروز کرد. سرنشینان عقب هم از این اتصالات بیبهره نیستند و دو پورت USB برای آنها در نظر گرفته شده است. درنهایت امکان اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث نیز وجود دارد.
سیستم صوتی BOSE، شمشیر برنده رنو
رنو مدتهاست همکاری تنگاتنگی با شرکت BOSE دارد و از سیستمهای صوتی این شرکت برای مدلهای برتر خود استفاده میکند اما داستان سیستم صوتی تالیزمان حتی متفاوتتر از دیگر خودروهای رنو است و BOSE برترین سیستم صوتی خود را برای این خودرو تدارک دیده است. این سیستم صوتی بهطور اختصاصی برای تالیزمان طراحی و مهندسی شده است و با داشتن ۱۲ اسپیکر و آمپلیفایر دیجیتال و البته ۶ اکولایزر، محیط خودرو را بهخوبی پوشش میدهد بهگونهای که در سطوح صدای پایین نیز تمامی سرنشینان بهخوبی میتوانند به جزئیات صدا گوش دهند. بهعلاوه سیستم صوتی این خودرو به یک فناوری اختصاصی برای حذف صداهای مزاحم محیط نیز مجهز است که باعث میشود همواره صدایی شفاف را در خودرو داشته باشید. برای این منظور ۳ میکروفون درون خودرو تعبیه شده است که سطوح صدای داخلی خودرو را میسنجند و با تنظیم صداهای سیستم صوتی میتواند این صداهای مزاحم را از میان ببرد تا همواره راننده و سرنشینان صدایی شفاف را داشته باشند. البته این اتفاق به هیچ عنوان خللی در پخش موسیقی ایجاد نمیکند و راننده و سرنشینان متوجه وجود صداهای اضافی نخواهند شد.
یک محیط کاملا آرام
فضای درونی تالیزمان علاوه بر جاداری و راحتی، بیصدا نیز هست چراکه مهندسان رنو تلاش زیادی برای عایقبندی کابین کردهاند. در این زمینه میتوان به شیشههای این خودرو اشاره کرد. شیشههای این خودرو بهطور کامل دوجداره هستند و مهندسان رنو با بهرهگیری از یک لایه پلاستیک شفاف عایق صدا در بین دو لایه شیشه موفق شدهاند سطح انتقال صدا به درون کابین را تا حد زیادی پایین بیاورند. نکته قابلتوجه آنکه ضخامت این شیشهها ۴ میلیمتر است و تفاوتی با شیشههای عادی خودروها ندارند.
یک رانندگی اقتصادی
تالیزمان علاوه بر داشتن یک موتور کممصرف و گیربکس دوکلاچه که مانع از هر رفتن نیروی موتور میشود، به دکمه ECO نیز مجهز است. با فشردن این دکمه راننده به خودرو اعلام میکند که قصد یک رانندگی اقتصادی را دارد تا از این طریق مصرف سوخت خودرو کاهش پیدا کند. با این کار میزان گشتاور و دور موتور خودرو محدود میشود و دندهها در دورهای موتور پایین تعویض میشوند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. بهعلاوه سیستم ECO این خودرو قابلیت تشخیص شیبها را دارد و به این ترتیب در سربالایی و سرپایینی، خودرو از توان و کشش یکسانی با مسیرهای عادی برخوردار است. البته در این وضعیت هم راننده همچنان میتواند یک رانندگی سریع داشته باشد چراکه کافی است پای خود را روی پدال گاز فشار دهد تا خودرو از وضعیت ECO خارج شود و به وضعیت عادی بازگردد.
صفحه نمایشی که بزرگ و بزرگتر است!
رنو برای تالیزمان علاوه بر آپشن سیستم صوتی BOSE، ۳ نوع مختلف صفحه نمایشگر را نیز عرضه میکند تا خریدار بتواند حق انتخاب کافی داشته باشد. در مدلهای پایه، یک صفحه نمایش ۴٫۲ اینچی وظیفه نمایش اطلاعات سیستم صوتی، ایستگاههای رادیو و البته نمایش وضعیت سیستم تهویه را بر عهده دارد. علاوه بر این، امکان انتخاب یک صفحه نمایش ۷اینچی نیز وجود که بهصورت لمسی عمل میکند و این مسئله باعث میشود تعداد دکمههای کنسول وسط کاهش پیدا کند. در بالاترین رده آپشن، میتوانید یک صفحه نمایش بزرگ ۸٫۷ اینچی را انتخاب کنید که بهصورت عمودی نصب میشود و علاوه بر ابعاد بزرگتر، از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به نمونههای مشابه برخوردار است ضمن آنکه امکان کنترل و نمایش بخشهای مختلف خودرو از همین طریق وجود دارد.
همهچیز تحت کنترل است!
هرچند طراحی تالیزمان بهگونهای است که رانده دید مناسبی نسبت به محیط اطراف دارد اما برای راحتی بیشتر راننده، کل ۳۶۰درجه محیط اطراف این خودرو توسط سنسورهای اولتراسونیک رصد میشود تا وجود هرگونه مانعی به اطلاع راننده برسد. برای این منظور از آخرین و دقیقترین سنسورها استفاده شده است تا با دقت بالا بتوانند به کمک راننده بیایند. در تالیزمان ۴ سنسور روی سپر جلو، ۴ سنسور روی سپر عقب و ۴ سنسور نیز در چهارگوشه خودرو نصب شده است و عملا اطراف این خودرو بهطور کامل رصد میشود. اخطارهای این سیستم بهصورت صوتی است ضمن آنکه در صورت نزدیک شدن بیشازحد به موانع، اخطارها بهصورت تصویری نیز روی LCD به نمایش درمیآید. علاوه بر اینها، روی تالیزمان سیستم هشدار نقاط کور نیز نصب شده است که میتواند کمک بزرگی در زمان تردد در جادهها باشد. این سیستم با بهرهگیری از ۴سنسور گوشههای خودرو، وضعیت محیط اطراف را در زمان تردد در سرعتهای ۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر در ساعت بررسی میکند درصورتیکه خودرویی در این نواحی باشد، از طریق آیینه جانبی به راننده هشدار میدهد. به این ترتیب درصورتیکه راننده قصد سبقتگیری داشته باشد، میتواند از وضعیت محیط اطراف آگاه شود تا در صورت وجود خودرویی که در نقاط کور آیینه قرار دارد، سبقتگیری را انجام ندهند.
یک پارک کاملا خودکار
برای پارک آسان تالیزمان، علاوه بر ۱۲ سنسور، یک دوربین نیز روی تالیزمان نصب شده است. این دوربین بهخوبی در میان لوگوی رنو روی صندوقعقب جای گرفته و به این ترتیب به نمای ظاهری خودرو لطمه نمیزند. علاوه بر اینها فرمان برقی خودرو نیز در زمان پارک نرمتر میشود تا پارک خودرو را آسانتر کند. اینها همه اما تنها بخشی از تواناییهای تالیزمان است چراکه این خودرو به سیستم پارک خودکار نیز مجهز است. این سیستم تا سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت میتواند فضای پارک اطراف خودرو را در زمان حرکت بررسی کند و فضای کافی را به اطلاع راننده میرساند. پس از آن کافی است راننده توقف کند و پس از آن خودرو بهطور خودکار کنترل فرمان را به دست میگیرد و خودرو را بهصورت دوبل پارک میکند. در این پروسه تنها کافی است راننده دنده را در وضعیت R قرار دهد و پدال گاز را کنترل کند.
و هنوز ادامه دارد…
رنو آنقدر برای تجهیز تالیزمان تلاش کرده است که لیست آپشنهای این خودرو میتواند بهراحتی چندین صفحه را شامل شود اما بهطور خلاصه سیستم چراغهای نوربالای هوشمند یکی از آپشنهای این خودرو است. این سیستم از طریق یک دوربین، فضای جلوی خودرو را رصد میکند و در صورت وجود وسیله نقلیه دیگری، چراغ نوربالا را به وضعیت نورپایین تبدیل میکند و پس از عبور از وسیله نقلیه و در صورت خالی بودن مسیر بار دیگر وضعیت نوربالا را درگیر میکند.سیستم ترمز اضطراری هوشمند از دیگر آپشنهای این خودرو است. این سیستم با کمک یک رادار در جلوی خودرو، نزدیکشدن به خودروهای دیگر را رصد میکند و درصورتیکه راننده بهموقع ترمز نکند، پس از اخطار صوتی و تصویری، ترمزها را برای جلوگیری از تصادف درگیر میکند. سیستم کمکی حرکت در سربالایی از دیگر امکانات نصب شده روی تالیزمان است که کمک بزرگی برای آغاز حرکت در مسیرهای شیبدار به شمار میرود. آیینه وسط تالیزمان بهصورت الکترونیکی وجود نور شدید در پشت خودرو را تشخیص میدهد و برای جلوگیری از خیرهشدن چشم راننده تیره میشود. سیستم روشنایی این خودرو نیز در زمان پیچیدن با سرعتهای کم به کمک راننده میآید و در سرعت کمتر از ۴۰کیلومتر در ساعت و در صورت روشن بودن چراغهای خودرو، با پیچیدن فرمان با زاویه بیش از ۲۵درجه یا روشن شدن راهنما، چراغ مجزایی در زیر سپر روشن میشود تا بتواند گوشههای پیچ را روشن کند. به این ترتیب راننده بدون مشکل میتواند وارد کوچههای باریک، پلها و یا فضای پارکینگ شود.
قیمت رنو تالیزمان چقدر است؟!
هرچند هنوز قیمت این خودرو از سوی نگین خودرو بهعنوان نماینده رنو فرانسه در ایران اعلام نشده است اما میتوان پیشبینی کرد با توجه به قیمت خودرو در بازارهای جهانی و رقبای آن در ایران، تالیزمان با قیمتی در حدود ۱۷۰ میلیون تومان وارد بازار شود؛ قیمتی که با توجه به تواناییهای فنی، ظاهر و البته سطح بالای امکانات ایمنی و رفاهی میتواند برگ برنده قدرتمندی برای این رنو تازه وارد در بازار ایران باشد. منبع : ایران جیب