بائوجون 510، کراس‌اوور جدید جنرال‌موتورز برای بازار چین

جنرال موتورز چند وقتی است با شرکت‌های چینی SAIC و Wuling سرمایه‌گذاری مشترکی کرده و به‌صورت جوینت ونچر، شرکتی را بنام بائوجون (Baojun) تأسیس کرده‌اند که سهم جنرال موتورز از آن 43 درصد است. این شرکت که محصول همکاری SAIC-GM-Wuling است به ساخت خودروهایی صرفاً مخصوص بازار چین می‌پردازد. 

2017-baojun-510-suv-china-1

 بائوجون در ابتدا کار خود را با عرضهٔ دوو ماتیز با نام بائوجون Lechi در چین آغاز کرد اما اولین محصول اصلی و انحصاری این شرکت، سدان کامپکت 630 بود. نکتهٔ جالب در مورد بائوجون، شباهت لوگوی آن به لوگوی ایران‌خودرو است اما مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه اولین محصول انحصاری این شرکت یعنی سدان 630 در نمای عقب هم شباهت زیادی به رانا دارد تا جایی که برخی معتقدند بائوجون در طراحی 630 از رانا کپی‌برداری کرده است!

شباهت بائوجون 630 با رانا
شباهت بائوجون 630 با رانا

اما بپردازیم به موضوع اصلی این مطلب. جنرال موتورز در نمایشگاه گوانگژو 2016 چین جدیدترین محصول خود برای بازار چین را به‌عنوان کراس‌اووری کوچک با نام بائوجون 510 رونمایی کرده است. خودرویی که به نظر می‌رسد در حد و اندازهٔ اوپل/واکسهال موکا و یا بیوک انکور باشد. بااین‌حال جنرال موتورز نگفته است که بائوجون 510 با خودروهای مذکور اشتراکاتی دارد یا نه. 510 در سبد محصولات بائوجون زیر کراس‌اوور بزرگ‌تر 560 قرار می‌گیرد.

2017-baojun-510-suv-china-1

در قسمت جلویی این خودرو شاهد جلوپنجره‌ای بزرگ و چراغ‌های باریک و کشیده‌ای هستیم درحالی‌که قسمت‌های زیرین آن نیز با پوشش پلاستیکی پوشیده شد که به همراه فاصله از سطح زمین زیاد نشانگر پتانسیل خارج جاده‌ای 510 است. طراحی جلویی این خودرو برای برند بائوجون بسیار تهاجمی به نظر می‌رسد اما نمی‌توان شباهت آن با فیات تورو و یا جیپ چروکی انکار کرد.

2017-baojun-510-suv-china-2

در داخل خودرو نیز از متریال پریمیومی مانند چرم و تریم فلزی برای داشبورد، صندلی‌ها و رو دری‌ها استفاده شده است. در بالای داشبورد هم یک نمایشگر لمسی 8 اینچی جهت ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نصب شده است و برای خودرو تجهیزاتی چون تهویهٔ اتوماتیک، کروز کنترل و فرمان چندمنظوره ارائه شده است. صفحه آمپر آن نیمه آنالوگ/نیمه دیجیتال است ولی فرمان کمی قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد. بااین‌حال تریم نارنجی‌رنگ داخلی 510 جذاب است.

2017-baojun-510-suv-china-4

طول، عرض و ارتفاع بائوجون 510 به ترتیب 4.22، 1.74 و 1.60 متر بوده و فاصلهٔ بین دو محور آن برابر با 2.55 متر است. نیروی موردنیاز این خودرو از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر با 110 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور تأمین می‌شود که از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. علاوه بر این، نسخهٔ توربوی همین پیشرانهٔ 1.5 لیتری هم در آینده برای 510 ارائه خواهد شد.

baojun-510-o-9

بائوجون 510 کراس‌اوور نسبتاً ارزان‌قیمتی است به‌گونه‌ای که انتظار می‌رود قیمتی حدود 65 هزار یوآن (9400 دلار) تا 80 هزار یوآن (11600 دلار) داشته باشد که می‌تواند موفقیت آن‌را در یکی از رقابتی‌ترین بخش‌های بازار خودروی چین تضمین کند. بائوجون 510 می‌توان رقیبی برای فورد اکواسپرت در بازار چین باشد.

baojun-510-rear-three-quarters

[دانلود ویدئو]

 
 نویسنده : 
امیر دهقان

سایت پدال

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...