مشخصات فنی خودرو تیبا + قیمت + عکس

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه میدانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»

  • مدل:۱۳۹۱ - تیبا SX 
    مشخصات موتور و دنده:
    ۴ سیلندر خطی ۱۵۰۰ سی سی ، پنج دنده دستی - ۷۸ اسب بخار 
    امکانات :
    سیستم قفل مرکزی - سیستم تهویه مطبوع (Air Condition) - سیستم ضد سرقت (Immobilizer) - شیشه برقی جلو و عقب - CD player - آلاینده خروجی Euro ۳ - سیستم فرمان هیدرولیکی - سایز تایر: ۱۷۵/۷۰ R۱۳ ۸۲H - شتاب صفر تا صد ۱۳ ثانیه - تنظیم نور چراغهای جلو از داخل خودرو - ظرفیت باک ۴۰ لیتر
     






    سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)

    تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه میدانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»
    تیبا اندازه ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلتفرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همان گونه که انتظار میرفت همه این تیپ ها در مشخصات فنی خود یکساناند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.





    تفاوت های اصلی در مدل های چهارگانه تیبا


    المان های طراحی تیبا چندان چشم نواز نیستند و میگ ویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت  دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از اینها هم میشد آن را طراحی کرد اما …

    ورود به کابین . . .

    حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی های ریو را دیده اند! رودری ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)


    نمای کابین تیبا






    شروع حرکت . . .


    با اینکه خیلی ها معتقدند پیشرانه های ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپایی ها به شدت با این موضوع مخالفند! آنها می گویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسب بخاری خود در حدود ۱۸ اسب بخار کمتر از ریو قدرت دارد.
    با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیه ای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.
    وقتی خودرو شروع به حرکت میکند و دور میگیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز میشود بگونه ای که تغییر لاین های سریع را امکان پذیر می کند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهت ها در سرعت های بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.
    برای شتاب گیری های ناگهانی تنها میتوان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه ای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز میشود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمیخورد و بعد از آن به قولی « کات آف » میکند.





    جزئیات دیگر . . .

    تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکس العمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری  میکند که باید بیشتر از اینها مراقب باشید. البته به نظر می رسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسه ای به دیسکی تغییر میکردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر میشد.
    آنگونه که سایپایی ها می گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک میکند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت زمان های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)
    صندوق بار تیبا با توقعات خانواده های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی  خود – کافی است؛ البته اگر از آینه های کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینه های پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمیکند.




    جمع بندی . . .

    تیبا

    خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیش بینی میشد، حرف های زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید می رود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمیتوان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک می کشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیل های کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.
    یادآوری میکنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می دانید که سایر  رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می شود و اگر در سرعت های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!

    سایر امکانات تیبا را میتوان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.





    سایر امکانات تیبا


    # در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمی بایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچوجه مناسب خانواده های ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که صرفا به آن دسته از نکات حاشیه ای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آنها صحبت میشد.
    # بسیاری از گفته ها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفته نامه « دنیای خودرو » گردآوری شده است.
    # برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمیتوان - به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.

     
  • شناخت مردم از تیبا چقدر است؟

    وقتی خودرو تیبا رونمایی شد بسیاری از مردم به رغم تمایل بالا برای خرید این خودرو، همچنان جانب احتیاط را رعایت می کردند و منتظر رسیدن سیگنال های بازار از میزان استقبال برای خرید این خودرو بودند. شاید برای بسیاری از مردم عرضه خودرویی با این قیمت و امکانات مشخص آن دور از ذهن بود، اما از آنجا که این خودرو نخستین محصول تمام ایرانی گروه سایپا محسوب می شد، کاملا مشخص بود قیمت تمام شده آن نسبت به خودروهایی که عمق ساخت داخلی کمتری دارند، پایین تر است.




    پس از گذشت چند ماه از عرضه تیبا به بازار تقاضا برای خرید این خودرو افزایش یافت و سایپا نیز در پی این استقبال برنامه ریزی برای افزایش تولید را در دستور کار قرار داد. با این افزایش تولید و فراوانی آن در سطح بازار شناخت عمومی از این خودرو افزایش یافت و با توجه به ویژگی های فنی و قیمت مناسب آن تقاضا برای خرید نی ز افزایش یافت.افزایش تقاضا برای خرید این خودرو را می توان از نتایج طرح های ویژه فروش گروه سایپا به خوبی مشاهده کرد. به طوری که خودرو تیبا از ابتدای برگزاری فروش ویژه محصولات گروه خودروسازی سایپا به مناسبت دهه مبارک فجر با استقبال گسترده متقاضیان مواجه شده است. فروش ویژه محصولات گروه خودروسازی سایپا به مناسبت فرارسیدن سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حال برگزاری است که از ابتدای اجرای این طرح تاکنون خودروی تیبا مورد استقبال خیره کننده خریداران قرار گرفته است. 


    فروش ویژه محصولات گروه خودروسازی سایپا به مناسبت فرارسیدن سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حال برگزاری است که از ابتدای اجرای این طرح تاکنون خودروی تیبا مورد استقبال خیره کننده خریداران قرار گرفته است.گزارش های دریافتی از نمایندگی های مجاز فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا حاکی از استقبال غیر منتظره متقاضیان برای ثبت نام و خرید خودروی تیبا داشته به گونه ای که بسیاری از مسئولین نمایندگی ها اظهار داشتند که با تکمیل ظرفیت مواجه شده و از ادامه ثبت نام این خودرو خودداری کرده اند.وجود خدماتی از قبیل تیبا کارت نارنجی ۴ ستاره رایگان با خدماتی از قبیل امداد تکمیلی شبانه روزی، خدمات در محل مشتری، بیمه ویژه بدنه شامل پوشش خطرات اصلی و پوشش اضافی، بلایای طبیعی و سرقت در جا تا سقف ۱۰ درصد قیمت خودرو و پرداخت خسارت بدون کسر عوارض مشمول ماده ۱۰ قانون بیمه از مهم ترین عوامل استقبال گسترده از این خودرو بوده است. با این حال پیش بینی می شود در ماه های آینده نیز تقاضا برای خودرو تمام ایرانی گروه سایپا افزایش یابد.

  • همه چیز در مورد تیبا دومین خودروی ملی

    هفته گذشته اقدام به راندن با تیبا دومین خودروی ملی ایران کردیم. تجربه ای که در نوع خود جالب بود، چرا که این بار این آزمایش در خیابان و جاده انجام نمی گرفت بلکه در محل تست انجام میشد.اگر تیبا را بخواهیم جزء به جزء از نظر طراحی مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید که اجزای تشکیل دهنده ظاهر آن همچون چراغ ها، گلگیر، سپر و درب موتور شکل و شمایلی زیبایی دارند و هر کدام به تنهایی قابل قبول هستند اما در طرح کلی بعضی ها معتقدند که تیبا یک خودروی زیباست و بعضی دیگر ظاهر آن را نمی پسندند.




    تیبا در اوایل سال ۱۳۸۸ رونمایی شد و بعد از گذشت یکسال و نیم روانه بازار شده است،خودرویی که اندازه ای بین پراید و ریو دارد. درحقیقت این خودرو بر روی پلتفرم ارتقاء یافته پراید ساخته شده است.سوار بر خودروی تیبا میشویم. ورود به تیبا به راحتی انجام میگیرد. هنگام نشستن بر روی صندلی متوجه میشویم که از صندلی های ریو بهره میبرد. همچنین طرح کابین به خصوص رودری ها بی شباهت به پرایدهای جدید نیست. با چرخاندن سوئیچ خودرو را روشن میکنیم. صدای پیشرانه کم بوده و آرام کار میکند. با فشردن کلاچ اهرم تعویض دنده که از ریو به عاریت گرفته شده است گیربکس را در دنده یک میگذاریم. البته این کار به سختی انجام میگیرد. خودرو با شتابی مناسب شروع به حرکت میکند. در حالت سکون فرمان خودرو به رغم داشتن نیروی کمکی هیدرولیک کمی سفت است اما در حال حرکت خیلی تیز و نرم عمل میکند به طوری که به راحتی میتوان اقدام به تغییر جهت های ناگهانی کرد هر چند که قسمت عقب خودرو تحمل این تغییر مسیرهای ناگهانی را نخواهد داشت اما فرمان خودرو در وضعیت خوبی قرار دارد به خصوص اینکه قابلیت تنظیم ارتفاع را نیز به صورت دستی به همراه دارد.

    اما در مورد طراحی کابین نیز باید بگویم که طرح جدیدی نسبت به محصولات دیگر شرکت سایپا برای تیبا وجود دارد که بسیار ساده بوده اما کاملاً همانند پراید نیست. صفحه نمایشگر کیلومتر و دورسنج نیز تفاوت زیادی با پراید ندارد.دسترسی به کلیدهای روی کنسول میانی خیلی هم راحت نیست اما قابل قبول است. جنس کنسول میانی خشک بوده و احتمال به سروصدا افتادن آن زیاد است البته ممکن است که اینگونه نباشد اما از کیفیت مناسبی بهره نمیبرد.اقدام به شتاب گیری می کنیم و خودرو به رغم داشتن چهار سرنشین به خوبی حرکت میکند که نشان از قدرت مناسب موتور خودرو دارد و بعد از کم شدن افراد داخل ماشین اقدام به گرفتن مدت زمان رسیدن تیبا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر کردیم که تیبا توانست در این شتاب گیری در مدت زمان حدود ۱۲,۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد.نکته ای که در این آزمایش با آن مواجه شدیم کات آف شدن موتور در دور ۵۰۰۰ بود. تیبا تا ۵۰۰۰ دور بیشتر گاز نمیخورد این در حالی است که صفحه دورشمار آن تا ۷۰۰۰ دور را نشان میدهد و تا ۶۰۰۰ دور مجاز شناخته میشود و از دور ۷۰۰۰ به بعد به صورت ردلاین مشخص شده است. پس بنابراین مجبور بودم تا رسیدن دور موتور به ۵۰۰۰ اقدام به تعویض دنده کنم دنده هایی که به آسانی در جای خود قرار نمی گیرند. تیبا از فنربندی خوبی برخوردار است و درعبور از مسیرهایی که ناهموار بوده و در محل تست قرار داشت به راحتی و نرمی عبور میکرد. اما عملکرد ترمز آن مناسب نبوده و انتظار بیشتری از این خودروی ملی ۱۰۲۷ کیلوگرمی میرفت. در عبور از مسیرهای مارپیچ به وضوح دیده میشود که قسمت عقب خودرو تمایل به خروج از پیچ را دارد به خصوص اینکه حس واژگونی را به سرنشینان منتقل میکند.

    عملکرد تهویه مطبوع خودرو مناسب بوده و هنگام استفاده از کولر خودرو کابین به خوبی خنک میشود. البته تیبا در هنگام روشن بودن کولر با کمی افت توان همراه است که در همه خودروها این مورد دیده میشود به خصوص خودروهایی با موتورهای ضعیف اما باز هم قوای حرکتی آن قابل قبول است. عملکرد ترمز دستی نیز مناسب بوده و در شیب زیاد هم به خوبی خودرو را ثابت نگه میدارد و مانع از حرکت تیبا میشود.دنده یک خودرو به مقداری قوی است که به خوبی میتوان قدرت را زیر پا حس کرد. البته وزن کم تیبا را نیز نباید از یاد برد. اما برخی بر این گمانند که تیبا از موتور ریو بهره میبرد. لازم به ذکر است که تیبا دارای موتور ۵/۱ لیتری هشت سوپاپ است که ۸۰ اسب بخار قدرت دارد و ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور را ارائه میدهد. شاید هر دو خودرو از نظر حجم موتور با یکدیگر برابر باشند اما تیبا ۱۷ اسب بخار قدرت کمتر را نسبت به ریو ارائه میدهد. در ضمن از موتور هشت سوپاپ بهره میبرد این در حالی است که موتور ریو دارای ۱۶ سوپاپ است اما به هر حال قدرت تیبا نیز ۱۷ اسب بخار بیشتر از پراید است.تیبا به اعلام کارخانه در سیکل ترکیبی حدود ۷,۱ لیتر بنزین میسوزاندکه باک ۴۰ لیتری آن جوابگوی این مصرف سوخت خواهد بود اما نکته جالبی که در فضای کابین تیبا وجود دارد فضای پای سرنشینان عقب است. به رغم اینکه بدنه تیبا کوچکتر از ریو است اما فضای پای سرنشینان عقب مناسب بوده و به رغم راحت نشستن سرنشینان جلو باز هم مشکلی برای سرنشینان عقب وجود ندارد.

    صندوق بار تیبا نیز فضای خوبی دارد و برای خانواده ها مناسب است به طور کلی تیبا خودرویی خانوادگی است که بیشتر به ر احتی سرنشینان و خواص خانوادگی در آن توجه شده. این خودرو برای انجام مانور و رانندگی پرهیجان مناسب نیست به خصوص اینکه فنربندی نرم آن موجب میشود که قسمت عقب آن از مسیر خارج شود.دید طرفین خودرو مناسب بوده و حتی در هنگام دنده عقب رفتن نیز دید عقب کافی است هر چند که اگر بخواهید از آینه های جانبی کمک بگیرید کار برای شما سخت خواهد شد چرا که آینه ها اندازهای مشابه با پراید دارند و دید خوبی را در اختیار راننده قرار نمیدهند.تیبا از امکانات مناسبی برخوردار است. کیسه هوای راننده و سرنشین که میتوان آنها را غیر فعال کرد. ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه ای و سیستم ضد قفل ABS که البته به دلیل عدم وجود دیسک در چرخهای عقب ترمزها از عملکرد خوبی بهره نمی برند.شاید اگر با صرف هزینه ای بیشتر ترمزهای عقب نیز به دیسک چرخ مجهز میشدند تیبا از ترمزهای مطمئن تری بهره میبرد. قفل مرکزی و ایموبلایزر، رادیو CD با چهار باند، صندلی رانننده قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربندهای ایمنی پیش کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، مجهز به گرمکن شیشه عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور، مه شکن جلو و عقب و چراغ هشداردهنده عیب یاب موتور امکانات این خودروی ایرانی را تشکیل میدهند. لازم به ذکر است که کنترل اتوماتیک تهویه مطبوع، ریموت کنترل و آینه های برقی در این خودرو قابل سفارش هستند.

    این خودرو قرار بود با قیمتی زیر ۱۰ میلیون تومان عرضه شود و برای خانواده های کم درآمد ساخته شد. اما در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون تومان قیمت دارد. تیبا با توجه به امکانات مناسب و قابلیت هایی که دارد میتوانست در بازار زیر ۱۰ میلیون تومان به یک ابرقدرت تبدیل شود و جای پراید را به خوبی بگیرد. اما با توجه به قیمت ۱۲ میلیون تومانی تیبا و نقاط ضعف و قوتی که در این خودرو وجود دارد همچنین وجود رقبای قدرتمند در بازار بالای ۱۰ میلیون تومان شاید نتواند به خودرویی پرفروش و موفق تبدیل شود البته با توجه به بالا رفتن قیمت خودروهای رقیب اگر قیمت تیبا تغییری نکند و خدمات پس از فروش آن نیز مناسب باشد میتوان به موفقیت آن امیدوار شد.این خودرو با توجه به تازه وارد بودن دارای نقاط ضعفی است که گاه نمیتوان آنها را نادیده گرفت اما امید آن است که بعد از گذشت مدتی از حضور این خودرو در بازار هر روز بر قابلیت های این خودروی ملی افزوده شود.ارزیابی ها حاکی از تولید تیبا در مدل هاچ بک و فیس لیفت در سالهای آتی است. فعلاً مشکل خاصی در رابطه با تامین قطعات تولید داخل برای خودرو تیبا وجود نداشته و تنها بخشی از قطعات که از طریق واردات تامین می شد و به علت وجود برخی تحریم ها دریک برهه با مشکل مواجه شده بود برطرف شده است. ضمن آنکه در خصوص تحویل به روز خودرو تیبا دایره فروش گروه خودروسازی سایپا پاسخگو خواهد بود.به دلیل انعطاف پذیری خطوط تولید سایپای کاشان امکان جابجایی خطوط تولید از پراید به تیبا به راحتی امکان پذیر است و در سال۹۱ طبق ارزیابی ها این میزان افزایش می یابد اما تصمیم گیری در خصوص قیمت نهایی تولیدات تنها با مرکز تصمیم گیری سایپا خواهد بود.


  • تیزر تبلیغاتی خودروی تیبای سایپا . پخش از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ......





    جهت ورود به صفحه دانلود روی لینک دانلود کلیک کنید 


    نویسنده، ادیتور و کارگردان: علیرضا رحمان طلب
    بازیگران: اکبر عسکری ، مرتضی غفوری
    تولید: محمد محمدنیا
    تهیه کننده: ارشد جلیلی
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...