مقایسه پژو 405 GLX و SLX با تیبا از بعد تجربه

مطلبی که در ادامه مشاهده می کنید تجربه شخصی از مقایسه خودروی تیبا با پژو 405  GLX و SLX می باشد و بدون کم و کاستی در اینجا قرار گرفته است

مقایسه slx با تیبا بعد از یکسال و نیم

بنده حدود یکسال پیش یه slx صفر کیلومتر از نمایندگی گرفتم و یه تیبا مدل 91 اما صفر ( 8 ماه خواب بوده) و پولی که بابت slx دادم حدود 10 میلیون بیشتر بود.
نتیجه 25000 کیلومتر رانندگی با slx و 30000 کیلومتر با تیبا به شرح زیر شد .
• کیفیت بدنه
- Slx بدنه کلاسیک داره که هنوز مورد پسند ما ایرانی ها هست اما کاپوت را که بالا میزنی فضای خالی زیاد داره و حجم صندوق هم بد نیست . دید خودرو هم خوبه
- تیبا چیدمان موتور و قطعات داخل کاپوت خیلی خوبه و حجم صندوق عقب هم به نسبت جثه عالیه.دید خودرو هم یکم بخاطر ارتفاع پایین صندلی مشکل داره و میشد که بهتر باشه. اما چه فایده که برای طراحیش از جوجه اردک زشت ایده گرفتن و خیلی افتضاحه. تیبا توی تصادف نشون داد که شاسی خوبی داره اما احتمالا slx ایمن تر باشه.
• موتور
- Slx موتور خوبی داره (tu5) و تو دوربالا شتاب خیلی خوبی به خودرو میده .اما دور پایین زیاد جالب نیست . کم صدا هم هست اما یه صدای قر قر موقع شتاب دادن میده که مشخصه از اگزوز هست اما به واسطه کیفیت پایین قطعات جانبی دستمون زیاد به تعمییرگاه بند بود و اذیت کننده است. 
- تیبا موتور خوبی داره (m15) و شتاب اولیه عالی داره که آدم را متعجب میکنه .بعد از 30000 کیلومتر تنها مشکلش فقط یکم روغن ریزی هست و تا الان نمایندگی نرفته اما عیب موتورش اینه که تو دور موتور بالای 4000 موتور لرزش شدید پیدا میکنه که اتاق را شدیدا میلرزونه و در مدت طولانی سرسام میاره که این مشکل را نسبت دنده های سبک حل شده (تقریبا مثل پراید) 
• گیربکس
- Slx نسبت دنده های گیربکس خوبه اما دنده ها هنوز سفت هست و با ماشین تولید 2013 همخوانی نداره. سیستم کلاچ و صفحه کلاچ هم که افتضاحه و تو کیلومترهای اولیه این مشکل را بروز میده. کلا کلاچش افتضاحه. و بزرگترین کابوسم اینه که با این کلاچ به ترافیک بخورم
- تیبا دنده های خیلی نرم و عالی داره . توی شهر مثل ماشین دنده اتوماتیک می مونه. فقط کافیه بزنی دنده 3 . از 25 تا 100 کیلومتر را ساپورت میکنه و مثل پژو نیاز به دنده دادن نداره. کلاچ هم که عالیه و هیچ مشکلی نداره.
-
• تزئینات داخلی
هر دو خودرواز این لحاظ افتضاح هستند و گاها توی بدی کیفیت از همدیگه سبقت میگیرند.اما تیبا یکم بدتره. چون هم زشته هم کیفیت داشبرد پایین تره . داشبرد پوسته پوسته میشه
• ترمز
- Slx خیلی بد . با تعویض لاستیک هم حل نشد
- تیبا عالی . فوق عالی . محشر . وقتی با سرعت 100 تا میزنی روی ترمز با چنان شتابی خودرو را نگه میداره که آدم فکر میکنه یکی از پشت ماشین را گرقته. 
• فرمان
هردوماشین فرمان خوبی دارند و نرمه با این تفاوت که قطر فرمان تیبا کمتره و باحال تره ( فرمان فابریک تیبا مثل slx بود اما بعد از تصادف و عمل کردن ایربک که فرمان تعویض شد فرمان کوچکتر شد. درضمن خدمات تیبا هم بد نبود. ماشین تصادف کرد و هر دو ایربک عمل کرد و سپر و کاپوت .... اما نمایندگی 10 روزه تحویلش داد.)
• چراغ ها
- طراحی چراغ های slx به نظر من جالب نیست و با اتاق همخوانی نداره . نورشون هم خیلی کمه و اکثرا ناراضی هستند و مجبور میشن کاسه چراغ ها را تعویض کنند. ( بخصوص نور بالا و دنده عقب) اما ماشین من به لطف تغییراتی که دادم نورش خوبه.
- چراغ های تیبا هیچ عیبی نداره . محکم با نور عالی . نور چراغ تیبا را تا حالا توی هیچ ماشینی ندیدم.
• سیستم تعلیق
- سیستم پژو را که همه آشنایی دارند . محکمه اما خشکه و توی دست اندازهای شهری خیلی اذیت میکنه و میکوبه که اذیت کننده است.(منظور سیستم فنر بندی فابریک است) تا الان هم مشکلی نداشته .
- سیستم تعلیق تیبا یه ورژن از پژو پایین تره (منظور تعلیق عقب است) اما من بیشتر میپسندمش چون خیلی کم ضربه را به بدنه وارد میکنه و میشه دست اندازها و چاله چوله ها را با سرعت بیشتری رد کرد. ( با توجه به سایز کوچکتر لاستیک) ترجیح میدم توی شهر با تیبا رانندگی کنم
• صندلی
صندلی هر دو خودرو کیفیت خوبی نداره اما جالبه که تو مسافرت ها صندلی تیبا بهتره و کمتر کمردرد میاره . من که تیبا را بیشتر میپسندم و گاها مسافرت ها را بخاطر راحتی صندلی با تیبا میریم اما عیبش اینه که صندلی ها خیلی پایین هستند و فاصله سر تا سقف خیلی زیاده.
• مصرف سوخت و حداکثر سرعت
هر دو خودرو مصرف خوبی دارند اما مصرف تیبا توی شهر از پژو کمتره
توی سرعت های بالا هم مجدد مصرف تیبا کمتره . اما در کل مصرف هر دو خودرو خوبه
حداکثر سرعت تیبا 200 بوده توی جاده ای که یکم سربالایی داشت.
حراکثر سرعت slx را تست نکردم اما مطمئنم بیشتر از 200 تا میره
• بخاری و کولر
تیبا خوب . پژو عالی
• قدرت مانور
هر دو خودرو توی این زمینه خوب هستند اما مسلمه که توی شهر تیبا بهتره و توی جاده پژو
قدرت مانور هر دو خودرو هم توی برف خوبه

******* در کل بنده از نظر فنی تیبا را بهتر میپسندم و بیشتر طالبم با اون رانندگی کنم اما قیمت هم توی این زمینه خیلی مهمه . تیبا فقط عیبش اینه که وااااقعا زشته و به درد ما جوونها نمیخوره. اما خوب slx ظاهر بهتری داره که واسه من مهمه.
 

مقایسه 405 جی ال ایکس ( موتور XU7 ) با تیبا

خوب دوست عزیز منم تیبا اخر 92 داشتم ونزدیک به 10000 تا سوارش شدم و الانم پژو 405 xu7 دارم و 4000 تا سوارش شدم(ایسیو ssat هم هست که این همه ازش بد میگن  این همه شما گفتی حالا بذار من بگم : 
تیبایی که شما داشتی یورو 2 بوده و تیبای من یورو 4 بود. 
تیبای یورو 2 دربرابر تیبای یورو 4 مثل شاه در برابر گدا میمونه. واقعا سایپا توی 92 و 93 بدجور این تیبا رو خیلی خیلی خیلی بی کیفیت کرده و مطمئن هستم اگر تیبای الان رو سوار بشی فقط یک کلمه میتونی بهش بگی اونم اینه "آشغال".  
من راجع به کیفیت تزئینات داخلی صحبت نمیکنم هر دو اشغال هستن. من از نظر من فنی خودرو مهم است نه قیافه و امکانات جانبی و قشنگ مزایا و معایب این دوتا خودوریی که داشتم رو میگم : 
از لحاظ بدنه : بدون هیچگونه زیاده رویی میگم تیبا از تصادف روبرو و پشت بسیار بهتر از 405 عمل میکنه. حالا شاید دوستان بخندند ولی من یه نصادف از روبرو دیدم که تیبا با یه پژو 206 شاخ به شاخ شده بود. سرعت دو خودرو هم که از روبرو می اومدند نزدیک به 80 تا بود. بیشتر از اینم تو اون جاده باریک و دو طرفه نمیشد بری. تصادف توی اواخر 92 وقتی که تیبای صفر داشتم و بسیار حالم ازش بهم خورده بود اتفاق افتاده بود و منو گمی دلگرم کرد ولی بازم نتونست جلوی تصمیم منو به فروشش بگیره. اما تصادف : 206 شیشه جلو کاملا پودر شده بود و ستونهای جلو خم شده بودن کاپوت له و چیزیم از موتور باقی نمونده بود. ولی تیبا فقط جلوبندیش، رادیاتورش، چراغ ها گلگیر و کاپوتش از بین رفته بود ولی ستونها و شیشه سالم و موتور هم چیزیش نشده بود :( . خودمم باورم نمیشد که پس از صحبت با دوستم که مهندس مکانیک خودرو هست داشتم نتیجه این شد که کاپوت جلوی تیبا برگ برنده اش توی تصادف بوده. کاپوت له شده بود و قشنگ ضربه رو دفع کرده بود. شادیم اشتباه باشه نتیجه ما
از لحاظ موتور : تیبا موتور 1500 سی سی داره و با کمک گرفتن از ریو، پراید و دوو سیلو ساخته شده و یجورایی شترگاو پلنگک هست و قطعات خیلی کمی داره که مختص خودش طراحی شده باشه. شتاب خیلی خوبی داره اما صدای موتور بسیار بالاست و ادم سرسام میگیره مخصوصا توی روزهای سرد. گشتاورش روی دور 3600 به حداکثر خودش میرسه و مثل پژو گشتاوز خوبی توی دورهای پایین داره. اگر غیرازاین بود نمیتونست وزن 1050 کیلویی تیبا رو بکشه. بعد از دور 4000 صدای موتور بسیار بسیار بسیار بسیار زیاد میشه و اگر بیشتر گاز بدی انگار با موتور فیس تو فیس شدی و اصلا دورهای بالاش خوب نیست. 
اما xu7 صداش کمتر از تیباست. شاید عایق بندی بهتری نسبت به تیبا داره.. توی دورهای پایین به لطف دنده سنگین تر خیلی بهتر راه میره و اصلا کم نمیاره توی هر سربالایی که بخوایی میره. ولی تیبا توی سربالایی نزدیک لشکرک(سدی در شمال شرق تهران) با 4 نفر سرنشین نتونست بالا بره و مجبور به ترمز و سپس دنده 1 شدم. ولی با xu7براحتی با 5 نفر سرنشین و دنده 2 و آخراش هم با 3 رفتم ولی تیبا با دنده 2 نهایتش رفتم. موتور xu7 توی دورهای بالا صداش از تیبا کمتر است و صداش قابل تحمل هست و غرش خیلی زیبایی داره و حس قدرت به راننده مبده. 
یک نکته : هیچگاه با این دو خودرو بیش از 120 کیلومتر برساعت رانندگی نکنید. خدایی نکرده در صورت تصادف میرید اون دنیا  
گیربکس : هر دو خودروی گیربکسشون زوزه داره. گیربکس تیبا خیلی خیلی افتضاح هستش. بطوریکه من وقتی پشت 405 نشستم اوایل فکر میکردم زوزه نداره ولی بعدش کمی عادت کردم و فهمیدم صدای بلبرینگ شفت گیربکس 405 توی سرعت های بالای 120 تا به گوش میرسه ولی بازم از گیربکس تیبا بهتر عمل میکنه. 
گیربکس تیبا خیلی صدا داره بطوریکه پشت یه پراید صفر نشستم گفتم صدرحمت به این پراید. توی همه دنده زوزه داره. مخصوصا توی دنده 4 و 5 که واقعا صاحبشو از خریدش پشیمون میکنه. یه ضعف عمده در گیربکس تیبا که مگاموتور هم اونو تایید کرد : 
دیفرانسیل تیبا خلاصی داره و در هنگام حرکت در حین ول کردن کلاچ صدای تقه معروف رو میده. از هر تیبایی مدل 92 به بالا بپرسید اینو تایید میکنه. بخاطر همینم فروختمش و 2 میلیون تومان هم روش سود کردم  البته این کاهش ارزش پول در اثر تورم هست و سودی در گار نیست شایدم ضرر کرده باشم ولی ما هم مثل عامه مردم میگیم سود کردیم. 
کلاچ : تیبا از لحاظ کلاچ بسیار بسیار آشغال و بی کیفیت هست. بطوریکه پس از 3000 تا رفتم و نمایندگی عوضش کرد ولی بازم بعد از یک هفته همون آش و همون کاسه. 
دوست عزیزی که میگی کلاچ تیبا عالی هستش. کلاچ شما قطعا از جنس کره ای بود و 185 میلی هم بوده ولی برای مدل های 92 به بعد و بعضی از 91 ها ایرانی و 200 میل هست صفحه کلاچ.
سیستم تعلیق : از لحاظ فنر باید بگم روی 3000 تا فنر های عقب تیبا تعویض شدند. جلوبندی تیبا بنظرم محکم و خوب بود و کمتر ضربه رو به سرنشیتن وارد میکنه. ولی خوب چه کنیم که جنس های آشغال که سایپا میبنده دیگه نمیشه ازش انتظار زیادی داشت. والا 405 رو فقط 4000 تا روندم تا حالا خوب بوده و مثل اون تیبا کمک های عقبش مرخص نشدن. تیبا توی سرعتهای بالا عقبش خیلی بازی میکنه و اینم بگم با سرنشین کامل بیشتر از 135 تا نمیره. پژو رو هم تا 140 روندم و توی سرعت های بالا بهتر از تیبا بود و خوب به جاده می چسبید. 
مصرف تیبا بصورت ترکیبی : 8.8 لیتر در صد کیلومتر ----- پژو 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر (هر دو حداکثر گشتاورشون دنده ها عوض میشدن)
تیبا در خارج از شهر صدی 6 لیتر و پژو 7 لیتر . اینو بدون هیچ تعصبی میگم 405 توی خارج از شهر خیلی بهتر از تیباست.
صندلی های تیبا توی سفرهای طولانی بهتره. میشه گفت طبی تره و کمتر. سفت تر هستش ولی قوس کمر رو پر میکنه. 405 نرمتره ولی قوس کمر رو پرنمیکنه. 405 خوب نیست صندلیشاش. 
هر دو خودرو مشکل جعبه فرمون دارن. ولی فرمون 405 از لحاظ نرمی و زیبایی و میزان چرخیدن از تیبا خیلی بهتره.فرمان تیبا خیلی کم دور میگیره. بطوریکه باید دوبار دنده عقب بگیری ولی با 4054 یکبار دنده عقب کافیه. فرمان 405 بهتر از تیباست. آدم مسلط تره. 
ترمزهای هر دو خودرو دارای ضعف هستند و تقریبا در یک سطح هستند و میشه گفت جفتشون آشغالن. 
کولر تیبا از 405 بهتره ولی در عوض بخاری 405 از تیبا بهتره. 
و نظر کلی من اینه که ارزشش رو داره 4 تومن بیشتر هزینه کنی و 405 بخری. 
اگر چیزی یادم اومد بارم پست میذارم.

7 نظر

  1. مهدی از دیار کوروش کبیرمهدی از دیار کوروش کبیرsays:

    گه 405 متوقف بشه سمند و پارس هم باید متوقف بشه چون 1-سالار فرانسه 1988و یدک کش بهترین خودرو اروپا فوق‌العاده ترین هندلینگ زمان خود، 2-مستحکم کننده جایگاه پارس،206،2008،508،301. 3-مدیون بودن خودرو سازی ایران به اتاق و موتورxu7 (هم اتاق ها405پارس اردی روا slx تا حدودی سمند) (هم موتور ها پارس سمند 405) 4-وجود موتور پر قدرت روی بنزین و موتور فوق‌العاده کم مصرف نسبت به کم مصرف ترین خودرو جهان bmw i8به طوری که bmwi8صدی 2.4 می سوزونه ولی 405صدی 2 تومن می سوزونه (یه کپسول پر6200گاز می گیره که دقیقا 300الی320کیلومتر می ره)با این اوصاف همین مونده که این شیرپیر گله شیر های فرانسه رو با جوجه پنبه ای های سایپا که مثل جوجه رنگی رنگشون می کنن(منظورم طراحی شونه)واسم تیبا و ساینا و کوییک رو روشون می زارن تیبا قوطی از هر صافکاری که بپرسی می گه تو این 4سال که تیبا اومده همه چپی بوده!!! و ساینا که انکار اسباب بازی بچه قنداقی هاست مقایسه کنید واقعا خجالت آوره! بزارین این شیر میدون یادگار خوشی تو ایران بزار با این آشغال های بی اصل و نسب مقایسه نکنین!

  2. محمد حیدریمحمد حیدریsays:

    متاسفانه ایرانیا عادت دارند از ماشینشون تعریف کنن حتی اگه آشغال باشه همینان که باعث عقب ماندگی صنعت خودروسازی هستن متاسفانه ما هم بخاطر اینا باید لگن ۳۰ سال پیش فرانسه رو تو خیابون ببینم که واسه کشوری مثل ایران تحقیر بزرگیه

  3. محسن به دیار کوروشمحسن به دیار کوروشsays:

    ای مهدی از دیار کوروش کبیر واقعا دستات خسته نشد اینهمه نوشتی؟؟ دیگه 405 ارزش نداشت هم فاتحه کوروش رو بخونی هم BMW رو.

  4. SyloalfSyloalfsays:

    https://fcialisj.com/ - generic cialis

  5. عطیه محمدیعطیه محمدیsays:

    همین لگن سی سال پیش فرانسه از ماشینای ابوغرازه الان بهتره نه که ماله فرانسه بوده

  6. اشکان کیانفراشکان کیانفرsays:

    ۴۰۵مدل حدید از رد خارج شده مدلهای۸۰از صفرشم بهتره من دارم راضی راضیم

  7. احمد محمدیاحمد محمدیsays:

    خدایش..بین بد و بدتر..کدوم را انتخابات باید کرد..البته 405 یه اتومبیل قدیمی هست و واقعا از رده باید خارج بشه اما اتومبیل های جدید مثل ساینا کوییک.و تیبا هم در حد انتظار نیستند..پس ما متاسفانه از بین بد و بدتر مجبوریم یکی را انتخاب کنیم...