9 خودرویی که بیش از همه پتانسیل هک شدن را دارند!

هک شدن خودروها امروزه به نگرانی روزافزونی بدل شده است. محققان امنیتی فهمیده‌اند که خودروهای معینی قابلیت آسیب‌پذیری‌ای دارند که می‌تواند منجر به از دست رفتن کنترل خودرو توسط راننده شود اما تابه‌حال هیچ مورد واقعی جهانی در رابطه با هک خودرو گزارش نشده است.

car_hackers

مطالعه‌ای که در سال 2014 توسط محققان امنیتی Charlie Miller از توئیتر و Chris Valasek از IOActive صورت گرفت به نشان دادن این آسیب‌پذیری‌ها و عملکردهای معین خودرو که به کامپیوترها گره خورده‌اند کمک کرد.

در طی کنفرانس امنیتی کلاه‌سیاه‌ها در سال 2014 در لاس‌وگاس این دو نفر یافته‌های خود درباره‌ی خودروهای مختلف و چگونگی هک آن‌ها را به‌صورت تئوری نشان دادند. این دو به طور ویژه به کامپیوترهای داخلی خودرو علاقه داشتند تا عملکردهای معین خودرو را که به آن‌ها گره خورده نشان دهند؛ مثلاً اگر شما رادیو یا شبکه بلوتوث را هک کنید آیا می‌توانید پیامی به بخش‌های حیاتی مثل ترمزها یا سیستم فرمان بفرستید؟ در برخی موارد بروز چنین مواردی محتمل است.

در یک مورد که از جیپ چروکی 2014 استفاده گردید، این امر با جیل بریک سیستم اطلاعات سرگرمی ممکن شد. این امر می‌تواند با استفاده از یک کلید USB که خودرو آن را به عنوان یک به‌روزرسانی می‌شناسد صورت پذیرد.

Jeep-Cherokee-hack
دیگر خودروها نظیر آئودی R8 به خاطر داشتن سیستم‌های رانندگی حیاتی ویژه و سیستم‌های تلماتیک غیر حساس در شبکه‌های جداگانه مورد تحسین قرار گرفته‌اند.

طبق داده‌های مذکور و Bankrate در این نوشتار به برخی از هک شدنی‌ترین خودروها اشاره می‌کنیم. ازآنجایی‌که دو سالی از عمر این یافته‌ها می‌گذرد بنابراین این خودروها همگی مدل‌های 2014 و 2015 و البته با برخی استثناها هستند.

  • رنجروور اووک

range-rover_evoque_autobiography_15_02
این کراس اوور لوکس دارای چندین شبکه بی‌سیم است که محققان می‌گویند در برابر هک شدن آسیب‌پذیر هستند. از این شبکه‌ها می‌توان به برنامه سیستم اطلاعات سرگرمی InControl، شبکه بلوتوث برای اتصال گوشی، کلید ورود ریموت، شبکه سلولی و رادیوی وای فای اشاره کرد.

  • کرایسلر 300

2017-chrysler-300-2
یکی از آخرین قربانیان انتشار خبرهای مربوط به هک شدن خودرو جیپ چروکی است که محققان از آن به عنوان خودروی آزمایشی استفاده کرده‌اند. بسیاری از کامپیوترهای چروکی در دیگر خودروهای گروه فیات کرایسلر از جمله مدل 300 نیز یافت می‌شوند. سیستم اطلاعات سرگرمی Uconnect شرکت چشم‌گیرترین آسیب‌پذیری را داشته و چندین بار توسط شرکت ارتقا یافته است.

  • ب‌ام‌و X3

this-is-the-new-bmw-x3-photo-gallery_12
محققان پیشنهاد می‌کنند که ب‌ام‌و X3 سطح حمله‌ی وسیعی دارد به این معنی که چندین راه برای مختل کردن امنیت سیستم‌های کامپیوتری این خودرو وجود دارد. سیستم ConnectedDrive ب‌ام‌و یکی از این راه‌هاست که از آن می‌توان برای هک کردن سیستم بلوتوث یا وای فای خودرو استفاده کرد.

  • فورد فیوژن

2017 Ford Fusion Sport
محققان ادعا می‌کنند که سیستم SYNC قدیمی در برخی مدل‌های فورد می‌تواند مختل شود اما آن‌ها اشاره‌ای به سیستم جدید SYNC3 نکرده‌اند. هرچند گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که برخی هکرها قادر به دست‌یابی به خودرو از طریق هک رادیو هستند.

  • تویوتا پریوس 2010

Toyota Prius
محققان همچنین خودروهای قدیمی‌تر را نیز تست کرده‌اند که شامل نسل سوم پریوس نیز می‌شود. این مدل 2010 برخی مشکلات بالقوه را دارد که از آن جمله می‌توان به بلوتوث، رادیو، ورود بدون کلید، رادیوی سلولی و سیستم اتصال ایمنی اشاره کرد. محققان همچنین فهمیده‌اند که کروز کنترل تطبیق شونده، سیستم پارک خودکار و سیستم پیشگیری از برخورد نیز در معرض ریسک قرار دارند.

  • تویوتا پریوس 2014

2014 Toyota Prius
همانند پریوس 2010، مدل سال 2014 نیز برخی آسیب‌پذیری‌ها را نشان می‌دهد. در حقیقت مشکل اصلی این است که ترمزها و سیستم فرمان همان شبکه‌ی بلوتوث را دارند که این امر باعث می‌شود زمانی که بلوتوث هک شوند سیستم‌های حیاتی یاد شده در معرض خطر قرار بگیرند.

جای تعجب نیست که پریوس قدیمی‌تر 2006 در معرض ریسک کمتری قرار دارد.

  • اینفینیتی Q50

Infiniti Q50 Red Line 400 02
این خودرو یک زیبای تکنولوژیک است که یکی از تکنولوژی‌های آن سیستم فرمان منحصربه‌فردش می‌باشد. هرچند محققان عقیده دارند این خودروی تکنولوژیک ریسک امنیتی بزرگی داشته و می‌گویند که رادیو و بخش‌های تلماتیک خودرو مستقیماً به سیستم‌های ترمز پیشرانه متصل شده‌اند. این یک نگرانی ایمنی جدی است که عملکرد خودرو را در صورت هک شدن مختل خواهد کرد.

  • کادیلاک اسکالاد 2015

Cadillac Escalade Platinum
سیستم OnStar یک سرویس بکار رفته در بسیاری از مدل‌های جنرال موتورز بوده که مزیت‌هایی همچون قفل و استارت ریموتی، سرویس یافتن خودرو و… را ارائه می‌کند. هرچند به خاطر استفاده از شبکه‌ی بی‌سیم، اگر OnStar مختل شود خطرات قابل‌توجهی می‌تواند رخ دهد. نگرانی دیگر این است که بلوتوث و سیستم‌های تلماتیک خودرو روی همان شبکه‌ی ترمزها و پیشرانه هستند.

  • جیپ چروکی

2016 Jeep Cherokee Latitude
دو محققی که ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره شد ابتدا تجربه‌ی هک کردن را با جیپ چروکی امتحان کردند و کل فرایند را مستند نمودند. درحالی‌که فیات کرایسلر از آن زمان بهبودهایی را با استفاده از این یافته‌ها اعمال نموده، تیم تحقیق نوع دسترسی یک هکر به خودروی جیل بریک شده را به نمایش گذاشته‌اند. ترمزها، پیشرانه و سیستم‌های فرمان می‌توانند در معرض خطر و آسیب‌پذیری باشند. دیگر سیستم‌های کمک‌راننده مثل کروز کنترل، دستیار پارک، هشدار برخورد و هشدار خروج از خط نیز در معرض ریسک قرار دارند.

منبع: autoguide 

منبع :‌سایت پدال
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...