7 خودرو با پیشرانه‌های “2-سوپاپ” فوق‌العاده

در عصر پیشرانه‌های انژکتوری، وجود 4 سوپاپ برای هر سیلندر یک نُرم به حساب می‌آید؛ اما خودروهای فوق‌العاده‌ی زیادی نیز بوده‌اند که نصف این تعداد سوپاپ داشته و ما اینجا به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

peugeot-205-gti

به زمانی قبل از تزریق سوخت، نازل‌های چندنقطه‌ای و محفظه‌های احتراق پیچیده‌تر از هر زمان دیگر برویم! اکثر خودروها در آن زمان دو سوپاپ برای هر سیلندر داشته‌اند؛ و برخی از کارخانه‌ها واقعاً پیشرانه‌های شگفت‌انگیزی ساخته‌اند.

  • پژو 205 GTi

خب بیایید لیست را با پیشرانه چهار سیلندر خیال‌انگیز پژو 205 GTi شروع کنیم. ما پیشرانه‌ی 1.9 لیتری 130 اسب بخاری را انتخاب کردیم و حتی آن را به نسخه‌ی 1.6 لیتری ترجیح می‌دهیم. این پیشرانه‌ی 8 سوپاپه ثابت کرده در زمانی که تکنولوژی 16 سوپاپ به خودروهای ارزان‌تر راه می‌یافت شما نیازی به سوپاپ‌های بیشتر برای تولید پیشرانه‌ای عالی ندارید.

به لطف حداقل سرکوب صدا و سیستم اگزوزی پایه، صدای 205 GTi حتی بهتر از برخی 4 سیلندرهای امروزی است. ما این خودرو را دوست داریم و اگر نمونه‌ای مناسب پیدا شود اصلاً ارزان نخواهد بود.

  • سیتروئن Saxo VTR

citroen-saxo-vtr
بی‌شک این خودرو خوبی کمتری داشته اما دسترس پذیرتر بوده و به اندازه‌ی اکسیژن هوا محبوب بوده است. پیشرانه‌ی خودرو از نوع 1.6 لیتری 8 سوپاپ است. این خودرو همیشه در سایه‌ی برادر VTS شانزده سوپاپ خود بود. پیشرانه‌ی کوچک این خودرو به‌صورت استاندارد قدرت 97 اسب بخاری داشته اما برای توسعه‌ی بیشتر و تولید قدرت بالاتر در هر پروژه‌ای فوق‌العاده است.

  • فولکس‌واگن پاسات VR6

volkswagen-passat-vr6
خب بیایید یک جفت سیلندر اضافه کنیم. حالا VR6 قابل‌توجه فولکس‌واگن را داریم. این پیشرانه در حقیقت از نوع V شکل و خطی است. این نوع مهندسی شگفت‌انگیز هنوز هم در پروژه‌هایی مانند بوگاتی ویرون و شیرون بکار رفته و البته نسخه‌های 12 سیلندر بنتلی کانتیننتال جی تی نیز از این نوع مهندسی استفاده کرده است.

پیشرانه‌ی 2.8 لیتری 12 سوپاپی که فولکس در ابتدا طراحی کرده بود قدرت 172 اسب بخاری تولید می‌کرد که با استانداردهای امروزی خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد اما با نصب سیستم اگزوزی مناسب شاهد صدایی بهتر از حد انتظار هستید. نمونه‌های کارکرد بالای این خودرو این روزها کاملاً ارزان هستند.

  • آلفارومئو 33 Stradale

alfa-romeo-33-stradale
اضافه کردن دو سیلندر دیگر ما را به آلفارومئو 33 Stradale می‌رساند. این خودرو از نسخه‌ای مسابقه‌ای مشتق شده است. Stradale که نام خود را از Street گرفته و برای خیابان ساخته شده پیشرانه‌ای 8 سیلندر و 2 لیتری با قدرت 230 اسب بخار دارد. درباره‌ی سال 1967 صحبت می‌کنیم! پیشرانه تنها به یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی در هر سیلندر نیاز داشته است.

دیگر فاکتور شگفت‌انگیز خودرو که 33 Stradale را نمادین می‌سازد وزن خالص آن است. خودرو تنها 700 کیلوگرم وزن دارد؛ اما با در نظر گرفتن اینکه خودرو فاقد قفل درب است، اگر نمونه‌ای از آن را بخرید شاید نخواهید خودرو را ترک کنید.

  • MG ZT 260

mg-zt-260
در آن‌سوی طیف پیشرانه‌های 8 سیلندر 16 سوپاپ نمونه‌ی 8 سیلندر ساخت فورد قرار دارد که اولین بار در سال 1991 دیده شد. ما MG ZT را به عنوان مثالی بارز آورده‌ایم که پیشرانه‌ای با قدرت 258 اسب بخاری دارد؛ اما لیست خودروهایی که این پیشرانه را استفاده کرده‌اند باورنکردنی است: کراون ویکتوریا پلیس، فورد موستانگ و پیکاپ سری F.

این پیشرانه در ابتدا قدرت 188 اسب بخاری داشت و چند سال بعد با تولید نسخه‌ی قدرتمندتر 32 سوپاپ کم‌رنگ‌تر شد اما خوبی‌های آن به حدی بود که برای بیش از دو دهه در خط تولید باقی ماند.

  • فراری 275 GTB

ferrari-275-gtb
فراری 275 GTB یکی از زیباترین خودروهایی است که تاکنون ساخته شده و زیر کاپوت آن پیشرانه 12 سیلندر کلمبو با تنها 24 سوپاپ قرار دارد. این خودرو جزو آخرین فراری‌هایی بود که از این پیشرانه استفاده کرده است. این پیشرانه‌ی 3.3 لیتری کاربراتوری جزو خوش‌صداترین پیشرانه‌های زمان خود بوده است.

قدرت تولیدی آن بین 280 تا 300 اسب بخار بوده است. همچنین نسخه‌های مسابقه‌ای این خودرو با نام Competizione Speciales نیز وجود داشتند که در آن اصلاحات وسیعی برای کاهش وزن صورت گرفته بود.

  • لامبورگینی میورا

lamborghini-miura
حال که صحبت از خودروهای اسپورت و زیبای ایتالیایی شد باید از لامبورگینی میورای افسانه‌ای نیز نام برد که خودروی تاریخی دیگری با پیشرانه‌ی 2 سوپاپ است. پیشرانه‌ی 12 سیلندر در مدل 350GT حجم 3.5 لیتری داشته اما بعداً حجم آن به 3.9 لیتر افزایش یافت؛ اما 350GT نتوانست به آرزوهای فروچیو جامه‌ی عمل بپوشاند بنابراین میورا با قدرت 345 اسب بخاری خود عصر درخشان بهترین و زیباترین خودروها را شروع کرد.

منبع: carthrottle

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...