کدام خودرو را انتخاب کنیم؟ پراید ۱۱۱ یا ام وی ام ۱۱۰؟

اگر آمار و ارقام را دنبال کنید، در می یابید که قشر عظیمی از خریداران خودرو در ایران بودجه محدودی دارند و اکثر خریداران خودور در بازار در رنج قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان متمرکز شده اند.

اگر آمار و ارقام را دنبال کنید، در می یابید که قشر عظیمی از خریداران خودرو در ایران بودجه محدودی دارند و اکثر خریداران خودور در بازار در رنج قیمت زیر ۳۰۰ میلیون تومان متمرکز شده اند. متاسفانه خودروهای ارزان قیمت در بازار تنوع محدودی دارند و خریدارانی که ریسک خرید خودرو صفر را قبول نمی کنند، ناچار به خرید چند مدل محدود هستند که سردمدار آنها پراید است! البته در چند سال اخیر با حضور خودروهای چینی در بازار، تنوع خودروهای ارزان قیمت بهبودی نسبی یافت.

از مهم ترین تغییر در معاملات خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان، می توان به عرضه ام وی ام ۱۱۰ یا همان کپی چینی ماتیز در ایران اشاره کرد. الببته همان طور که این روزها از خبرها پیداست، بازار خودروهای کوچک و ارزان قیمت ایران در چند سال آینده قرار است دست خوش تغییرات قابل توجهی شود. فعلا تا عملی شدن وعده ها و وقوع این اتفاقات خوب، تصمیم گرفتیم ۲ هاچ بک ارزان قیمت بازار را در مقابل یکدیگر قرار دهیم. البته ام وی ام ۱۱۰ با مدل جدید جایگزین شده و هاچ بکی دیگر از خانواده پراید به اسم تیبا ۲ نیز به گروه خودروهای ارزان قیمت بازار اضافه شده است. پس به نوعی می توان گفت این مقایسه ای است بین دست دوم های ارزان قیمت بازار.

پراید ۱۱۱

پراید به عنوان یکی از قابل دسترس ترین و پرفروش ترین خودروهای بازار، در طول عمرش چند باری دست خوش تغییرات مختلفی شد که از جمله این پروژه ها می توان به پراید ۱۴۱ و پراید ۱۳۲ اشاره کرد. نسخه هاچ بک پراید اما دست نخورده باقی مانده بود تا آن که پراید ۱۱۱ هاچ بک یا همان مروارید در سال ۸۸ به عنوان جایگزینی برای پراید هاچ بک معروف به بازار آمد.

پلت فرم و استخوان بندی ۱۱۱ تفاوتی با پراید هاچ بک ندارد، اما در قسمت هایی از بدنه و فضای کابین دست خوش تغییراتی شده و امکاناتی جدید به آن اضافه شده تا کمی برای مخاطبان اش تنوع ایجاد کند.

از مهم ترین تغییرات بدنه نسبت به پراید هاچ بک می توان به ملحقات قسمت جلو، چراغ ها، سپر و جلوپنجره که از پراید ۱۳۲ قرض گرفته شده اند و تغییراتی در قسمت عقب از جمله تغییر فرم شیشه عقب، چراغ ها و سپر عقب اشاره کرد.

ظاهر ۱۱۱ نسبت به ام وی ام ۱۱۰ بزرگ تر اما قدیمی تر به نظر می رسد. هم چنین درزهای عجیب و غریب بین قطعات بدنه خبر از مونتاژ ضعیف ۱۱۱ می دهند. داخل کابین نیز وضعیت نسبت به پراید هاچ بک متفاوت است و با تغییراتی در کنسول جلو و صندلی ها سعی در به روزرسانی ۱۱۱ شده. البته رنگ بندی بی روح کابین در مقابل کابین کرم رنگ ام وی ام معمولی تر به نظر می رسد و کیفیت پایین قطعات و متریال استفاده شده در ساخت کابین به شدت به اصطلاح توی ذوق می زند. هم چنین مونتاژ ضعیف قطعات باعث شده تا پس از مدتی سر و صدای اضافی از نقاط مختلف کابین به گوش برسد.

البته صندلی ها نسبت به ارزش خودرو، کیفیت مناسبی دارند و از صندلی های ام وی ام راحت تر هستند. فضای کابین و صندوق بار نیزاز ام وی ام ۱۱۰ بزرگ تر است. پراید ۱۱۱ مثال سایر اعضای خانواده پراید، یک پیشرانه ۱۳۲۳ سی سی را در دل خود جای داده که علی رغم حجم و مصرف سوخت بیش تر از ام وی ام ۴ سیلندر، قدرت نسبتا کم تری تولید می کند. توان پیشرانه پراید به ۶۲ اسب بخار می رسد که برای رفت و آمدهای شهری با این هاچ بک سبک وزن مناسب به نظر می رسد.

مجموعه جلوبندی اما ضعف های اساسی دارد و به مرور زمان دچار مشکلاتی می شود. در مدل SX امکانات جدیدی نظیر سیستم ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و کیسه هوا اضافه شده اما ۱۱۱ هم چنان در بحث ایمنی مثل رقیب اش ام وی ام ۱۱۰ قابل اعتماد نیست و بدنه اش دلیلی برای مقاومت در برابر ضربات وارده نمی بیند و همه چز را به سرنشینان متحول می کند!
ام وی ام ۱۱۰

ام وی ام ۱۱۰ یا همان ماتیز چینی، از اولین نمایندگان سرزمین اژدها بود که با تکیه بر ظاهر شبیه با ماتیز محبوب، طرفداران زیادی در بازار ایران به دست آورد. چراغ های دوار و فرم مدرن تر بدنه ۱۱۰، ترکیبی هماهنگ تر و زیباتر از ۱۱۱ را برایش به ارمغان آورده. البته نمی توان به طراحی این هاچ بک چینی نمره قبولی داد. چرخ های کوچک، درها و پنجره های جانبی بزرگ باعث می شوند نتوانید بیش از چند دقیقه به ظاهر ۱۱۰ نگاه کنید! البته در مدل جدید که با نام ۱۱۰ اس شناخته می شود، وضعیت ظاهری خیلی بهتر از قبل شده و می توان گفت از نظر ظاهری، این مدل یک سر و گردن از رقیب اصلی اش یعنی تیبا ۲، بالاتر است.

البته ابعاد بزرگ درب ها، علی رغم اندازه کوچک بدنه، سوار و پیاده شدن به کابین را آسان کرده اند. هم چنین پنجره های بزرگ و رنگ بندی کرم رنگ کابین باعث می شوند تا فضای کابین بزرگ تر از آن چه هست به نظر برسد.

هنگام سواری با ام وی ام ۱۱۰ حس می کنید داخل یک آکواریوم قرار گرفته اید! دید به اطراف مناسب است. هم چنین کیفیت ظاهری و مونتاژ قطعات کابین بهتر از ۱۱۱ به نظر می رسد. البته با کیفیت پایین اکثر قطعات کابین همان سر و صداهایی که در کابین ۱۱۱ شنیده می شود را برای این هاچ بک چینی نیز به ارمغان می آورد. ام وی ام۱۱۰ در انواع مدل های مجهز به پیشرانه های ۳ و ۴ سیلندر در بازار ایران عرضه شده از نظر فنی و در مقام مقایسه، ام وی ام ۱۱۰، ۴ سیلندر در کنار پراید ۱۱۱ قرار می گیرد.

پیشرانه ۱۱۰۰ سی سی ام وی ام علاوه بر مصرف کم تر سوخت نسبت به پراید، قدرت بیش تری معادل ۶۷ اسب بخار تولید می کند. کارکردن پیشرانه از پیشرانه پراید ۱۱۱ روان تر است. اما در بحث واکنش پدال گاز و انتقال حس چابکی بیش تر، پراید ۱۱۱ از ام وی ام ۱۱۰ برتر است. تایرهای کوچک و سیستم تعلیق ضعیف، ضربات مسیر ناهموار را به کابین منتقل می کنند.

اما در رانندگی طولانی حس نرمتر بودن تعلیق ام وی ام نسبت به پراید قابل لمس است. البته از نظر پایداری و قدرت مانور، ام وی ام ۱۱۰ با توجه به تایرهای نازک و کوچک و فرم قوطی کبریتی شکل بدنه، در پس پراید ۱۱۱ قرار می گیرد و در سرعت های بالا و تغییر مسیرهای ناگهانی حسابی باید حواس تان به رفتارتان باشد چرا که ام وی ام ۱۱۰ منتظر تلنگری برای چپ شدن است! و نکته آخر در مقام مقایسه با پراید ۱۱۱ این که، بازار خرید و فروش نسخه های دست دوم ام وی ام ۱۱۰ نسبت به پراید ضعیف تر است.

پیشنهاد نهایی

این ۲ هاچ بک ارزان قیمت با تکیه بر ویژگی هایی نظیر مصرف سوخت پایین، ابعاد جمع و جور، لوازم جانبی فراوان در بازار و راحتی تعمیر پیشرانه و سیستم فنی شان، طرفداران زیادی دارند و اگر هم کمی خوش بین باشیم، نسبت به سایر ارزان قیمت های بازار، جوان پسندتر هستند. البته باید دید با ورود رقبای ارزان قیمت به بازار، باز هم بازار خرید و فروش این ۲ هاچ بک نام آشنا داغ می ماند یا خیر!

منبع:گزارش بازار

 
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...