رقابت در بازار خودرو با خصوصی‌ سازی محقق می‌شود

مهم‌ترین مشکل صنعت خودرو، عدم اجرای دقیق اصل ۴۴ قانون اساسی و تعرفه واردات با اهداف غیر‌اصولی است و باید به سمتی حرکت کنیم که به معنای واقعی صنعت خودروی ایران به بخش خصوصی واگذار شود.


مدت‌هاست بحث بر سر خصوصی‌سازی صنعت خودرو بر سر زبان‌هاست. تا جایی‌که بارها رئیس‌جمهور به این موضوع اشاره کرده است. از دیگر سو، بارها به این موضوع اشاره شده است که باید صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ به توسعه و صادرات برسد ولی سوالی که وجود دارد، این است که با بخش خصوصی چه رفتاری داریم؟ آیا با سیستم جدیدی که پیش رفته‌ایم به بخش خصوصی بها داده یا آن را زمین زده‌ایم؟

در همین زمینه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: «شکوفایی صنعت خودروی ایران با خصوصی‌سازی محقق می‌شود.» رضا انصاری معتقد است با تحقق خصوصی‌سازی واقعی و ایجاد شرایط رقابتی در صنعت خودرو، شاهد شکوفایی خودروسازی در ایران خواهیم بود.

گزینه ارتباطی بین خصوصی‌سازی و رقابت‌پذیری را توضیح می‌دهید؟
چنانچه به‌طور صحیح خصوصی‌سازی در صنعت خودرو شکل گیرد و بسته سیاستی خوبی برای رقابت‌پذیری صنعت طراحی شود، قطعا این جریان موجب رشد و شکوفایی صنعت خودروی کشور خواهد شد.

کارشناسان حوزه خودرو معتقدند برای برون‌رفت از وضعیت موجود صنعت خودروی ایران، اتخاذ تصمیمات استراتژیک و کارشناسی‌شده به منظور ایجاد تغییرات بنیادی در این صنعت ضرورت دارد. به هر میزان بازار خودروی ایران رقابتی شود، این مساله تاثیر مثبتی روی کیفیت و کاهش قیمت خودروها خواهد داشت.

این در حالی است که به هر میزان بازار خودرو انحصاری‌تر باشد، از کیفیت کاسته می‌شود و قیمت نیز دستوری خواهد بود.

در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل صنعت خودرو را چه چیزی می‌دانید؟
مهم‌ترین مشکل صنعت خودرو، عدم اجرای دقیق اصل ۴۴ قانون اساسی و تعرفه واردات با اهداف غیر‌اصولی است و باید به سمتی حرکت کنیم که به معنای واقعی صنعت خودروی ایران به بخش خصوصی واگذار شود.

با توجه به این مسائل تعرفه گذاری برای واردات خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سوالی که وجود دارد؛ این است؛ در حالی‌که در کشورهای موفق دنیا تعیین تعرفه به منظور توسعه صنعت و تکنولوژی کشورها صورت می‌گیرد، آیا تعرفه واردات در ایران نیز با چنین هدفی است یا صرفا با هدف افزایش درآمد تعیین می‌شود؟ اگر به این سوال پاسخ داده شود، بحث تعرفه مشخص می‌شود.

از دیگر سو، نگاهی که یک‌سوی آن توانمندی‌های داخلی و سوی دیگر تجربه کشورهای موفق جهانی در صنعت خودرو باشد، می‌تواند خودروسازی ایران را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کند. تا زمانی که اساس و بنیان صنعت خودرو درست و اصلاح نشود، تغییر رویه‌ها نمی‌تواند تاثیرگذاری مورد انتظاری داشته باشد.

واقعیت این است امروز نمی‌توان بازار را خارج از تکنولوژی مدیریت کرد، عامل مهم و اصلی موفقیت برخی کشورها از جمله چینی‌ها در صنعت خودرو، مبادله هوشمند بازار با تکنولوژی است.

 منبع : روزنامه دنیای خودرو

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...