و بالاخره FF91 خاص ترین اتومبیل الکتریکی جهان
پس از اینکه شرکت فارادی فیوچر در سال گذشته با سوپراسپرت FFZERO1 نظر همه را در نمایشگاه CES 2016 جلب نمود، در نمایشگاه امسال در لس آنجلس نیز بواقع گل سرسبد همه دستاوردها FF91 بود. یک کراس اوور الکتریکی و البته آماده برای تولید انبوه.
FF91 بر روی پلتفرم شرکت فارادی فیوچر موسوم به VPA سوار شده که شباهت هایی به فورد اکسپدیشن دارد که طول محورهای آن ۷ اینچ بیشتر میباشد.
باتری های ۱۳۰ کیلووات ساعتی که با همکاری شرکت LG تولید شده قادر است انرژی لازم برای پیمایش مسافت ۳۷۸ مایل توسط FF91 را فراهم کند که این ۶۳ مایل بیشتر از تسلا مدل S P100D میباشد.
البته محصول تسلا که باید با FF91 رقابت کند مدل X P100D میباشد. این کراس اوور تسلا نیز ظرف ۲٫۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و با هر بار شارژ کامل میتواند مسافت ۲۸۹ مایل را بپیماید.
همانند تسلا مدل X درحالی که درب های جلوی FF91 بطور عادی باز میشود، درب های عقب رو به بالا باز شده و مجهز به سنسورهایی است تا از برخورد با اجسام اطراف جلوگیری کند.
در FF91 یک تبلت بزرگ مانند صفحه نمایش بین دو صندلی جلو قرار گرفته است. بنابراین اگر تسلا در محصولات خود از مزایای فناوری لمسی استفاده میکند فارادی فیوچر نیز از رقیب خود عقب نمانده است.
بطوریکه تقریبا تمام دکمه های فیزیکی از کابین FF91 حذف شده و مواردی مانند باز و بسته کردن شیشه ها یا تنظیم صندلی ها نیز از طریق نمایشگر TFT لمسی انجام میشود.
حتی آینه عقب نیز با یک نمایشگر جایگزین شده که بی شباهت با نمونه های بکار رفته در مدلهای اخیر کادیلاک یا شورلت بولت نیست اما تفاوت در اینجاست که فارادی فیوچر آینه های جانبی را نیز با دوربین تعویض کرده و تصاویر آنها نیز در طرفین نمایشگر آینه عقب قابل مشاهده است که موجب افزایش تمرکز راننده خواهد شد. ضمنا تصویربرداری این دوربین ها به گونه ای است که هیچ نقطه کوری در اطراف خودرو باقی نخواهد ماند.
فناوری های دیگری مانند فرمان پذیری چرخ های عقب، سیستم لیدار شامل ۱۰ دوربین و ۱۳ حسگر راداری و ۱۲ سنسور مختلف دیگری برای قابلیت خودرانی، در FF91 بکار رفته است.
خودرو با استفاده از سیستم خودران میتواند سرنشینان خود را پیاده کرده و در محل پارکی که توسط رایانه اتومبیل تایید شده، پارک کند (در واقع جای پارک توسط رادارها بطور کامل اسکن شده و پس از تایید اتومبیل خود در مکان صحیح قرار گرفته و عملیات پارک را شروع میکند).
یک سوپاپ در پنل جلویی خودرو نصب شده که در هنگام حرکت خودران از جای خود بلند شده و تغییر رنگ میدهد. از این قطعه برای خوش آمد گویی به صاحب خودرو هنگام نزدیک شدن و اعلام میزان شارژ در هنگام شارژ شدن نیز استفاده میشود.
در FF91 به جای کلید میتوان از اپلیکیشنی قابل دانلود و نصب روی موبایل و یا شناسایی چهره استفاده نمود. دوربین نصب شده بر روی ستون B جهت شناسایی چهره و اجازه ورود بکار میرود.
یک دوربین دیگر با کاربرد مشابه در داخل خودرو نصب شده است که بر حالت چهره سرنشینان تمرکز کرده و بر این اساس موسیقی یا وضعیت تهویه مطبوع را کنترل مینماید. قابلیت دیگری که فارادی فیوچر در این خودرو قرار داده امکان ذخیره تنظیماتی مانند وضعیت صندلی و تهویه مطبوع توسط هریک از کاربران با توجه به سلایق ایشان میباشد.
البته هنوز تاسیسات تولید FF91 در نوادا تکمیل نشده و سازنده پیش بینی میکند تولید انبوه آن از سال ۲۰۱۸ آغاز شود. فارادی فیوچر از متقاضیان خرید این کراس اوور فوق پیشرفته دعوت کرده تا با پرداخت مبلغ ۵۰۰۰ دلار ثبت سفارش کنند (قیمت آن قطعا ۶ رقمی خواهد بود). طبق وعده سازنده ۳۰۰ مشتری اول FF91 فرصت دریافت نسخه ارتقا یافته سفارشی آن را دارا خواهند بود.
FF91 خودرویی است که مجهز به فناوری های بسیار پیشرفته و شاید از بسیاری جهات برترین اتومبیل الکتریکی حال حاضر جهان باشد. اما این فقط یک بخش از ماجرا است و نکته مهم تولید انبوه، تجاری سازی و عرضه آن به مشتریان میباشد که فارادی فیوچر باید برای این بخش نیز برنامه ریزی کند.