اگرچه که محدودهی حرکتی ذکر شده بهصورت رسمی توسط NEDC اعلام شده اما رنو پیشبینی میکند که در شرایط واقعی این خودرو محدودهی حرکتی 290 کیلومتری (تابستان) و 193 کیلومتری (زمستان) داشته باشد. این رکورد بهطور قابلتوجهی بیشتر از محدودهی حرکتی عجیب 161 کیلومتری باتریهای کوچک مدل قبلی در شرایط مناسب است.
هنوز هم مدل پایهی این خودرو از باتری 22 کیلووات ساعتی کوچکتر استفاده میکند اما مدل ZE 40 حاضر در تست که از باتری 41 کیلووات ساعتی استفاده میکند آرامش خاطر بیشتری را برای خریداران خواهان محدودهی حرکتی بیشتر هستند فراهم کرده است.
ZOE جدید از همان پیشرانه الکتریکی قبلی استفاده کرده و البته شاسی، فرمان و سیستم تعلیق نیز نسبت به قبل بدون تغییر باقی ماندهاند. ما تریم جدید Signature Nav را به همراه باتری جدید تست کردیم. این خودرو دارای صندلیهای چرمی گرم شونده، دوربین پشتی، رینگهای آلیاژی جدی و سیستم استریوی مرغوب است.
بهای خودرو از 19895 پوند (پس از مشوقهای دولتی) آغاز میشود اما خریداران میتوانند گزینهی شارژ سریع را نیز برای زمان کمتر شارژ باتری 41 کیلووات ساعتی سفارش دهند. مدلهای Q90 بهای آغازی 20645 پوندی داشته که کاملاً ارزش این اضافه پرداخت را دارند.
البته این بهای اعلامی شامل هزینه اجاره باتری نیست. اگر باتریها را نیز بخواهید بهای خودرو از 25495 پوند شروع میشود اما اکثر خریداران ZOE گزینهی اجارهی ماهانهی باتری از رنو را انتخاب میکنند.
اگرچه که لیست تجهیزات مدل فول حاضر در تست گیراست اما شک داریم که افراد زیادی این مدل را انتخاب کنند. شاید ZOE یک خودروی الکتریکی باشد اما اساساً یک سوپرمینی بوده و رقبای سنتی این خودرو بهای کمتری نسبت به این ساختهی رنو دارند.
البته ZOE برای خریدارانی که مسیرهای متوسط و کوتاهی را طی میکنند خودروی درخشانی است. این دسته از افراد میتوانند در طول شب خودرو را با شارژر رایگان خانگی شارژ کنند.
خودروهای الکتریکی هنوز راه زیادی برای پیشرفت دارند و بخشی از موضوع به این خاطر است که الکتریکیها نمیتوانند با تطبیقپذیری خودروهای مرسوم رقابت کنند؛ و اگرچه که محدوده حرکتی 290 کیلومتری این خودرو بهتر از قبل است اما هنوز هم نمیتواند پاسخگوی سفرهای طولانی باشد. بسیاری از خریداران مدل ZE 40 در حقیقت بهتر است که مدل ارزانتر 22 کیلووات ساعتی را انتخاب کنند.
البته خودروهای الکتریکی مزیتهای خاص خود را نیز دارند. ZOE در حال حرکت بسیار ساکت و آرام است. گشتاور 225 نیوتون متری رنو به این معنی است که کارایی خودرو در سرعتهای پایین قوی بوده و رانندگی با آن در شهر هیجان خاص خود را دارد. شتاب صفر تا صد خودرو در 13.5 ثانیه ثبت میشود و اگرچه ZOE خیلی مناسب سرعتهای بالا نیست اما هنوز هم در سبقتگیریها خوب عمل میکند.
در بزرگراه چالشها و تقلاهای ZOE خود را نشان میدهند. شارژ باتری کم شده بنابراین اگر خواهان استفاده از حالت تمام الکتریکی باشید به زودی نگرانیتان دربارهی تمام شدن شارژ باتری افزایش خواهد یافت. صدای باد نیز مسئلهی دیگر است.
مسیرهای کوچکتر بهتر با ذات ZOE همخوانی دارند. فرمان خودرو سبک و مبهم بوده اما در پیچها احساس اعتماد و پایداری کافی را ایجاد میکند. سواری خودرو در جادههای پرتغال خیلی راحت نبود. وجود پیشرانهی الکتریکی تقریباً ساکت نیز باعث ایجاد تجربهی رانندگی خونسردانه ای میشود.
ZOE جدید فاقد تغییرات ظاهری است. کابین نیز کاملاً دستنخورده باقی مانده اما همچنان طراحی مدرنی دارد. برخی از مواد بکار رفته ظاهر ارزان بهایی را نسبت به پولی که پرداخت میکنید دارند اما سیستم ناوبری و صفحه لمسی آن کاربری آسانی داشته و عملکرد و ظاهر آن خوب است.
علیرغم باتریهایی با ظرفیت بالاتر، فضایی که اشغال شده تغییری نکرده است؛ بنابراین صندوق بار هنوز هم ظرفیت 338 لیتری داشته که بهتر از نسخهی بنزینی رنو کلیو است. به خاطر ارتفاع بالاتر کف خودرو فضای سر و پای سرنشینان محدود است اما کودکان احساس بهتری خواهند داشت.
اگرچه که محدودهی حرکتی بهبود یافته باعث بهتر شدن رنو ZOE ZE 40 شدهاند اما توصیه کردن این خودرو مخصوصاً با چنین بهایی کار آسانی نیست. همانند گذشته اگر خودرویی الکتریکی با سبک زندگی شما همخوانی دارد و شما نمیخواهید خودرویی بنزینی یا دیزلی بخرید، ZOE یکی از انتخابهای خوب است. باتری بهتر این خودرو قدمی روبهجلو محسوب شده اما اکثر خریداران مدل الکتریکی در مسیرهای کوتاه رفتوآمد میکنند و بنابراین مدل کنونی نیز میتواند پاسخگوی آنها باشد.
مشخصات رنو ZOE R90 Signature Nav
قیمت: 19895 پوند (پس از مشوقها)
پیشرانه: واحد الکتریکی تنها
قدرت/گشتاور: 91 اسب بخار/225 نیوتون متر
گیربکس: تک سرعته، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 13.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 135 کیلومتر در ساعت
محدوده حرکتی: 4022 کیلومتر
منبع: autoexpress و سایت پدال