کدام پژو 405 بهتر است؟ SLX، GLX و یا دوگانه سوز CNG
بیاید سوار بر یک سدان 23 ساله شویم که هنوز تولید می شود. ایران خودرو طی یک قرارداد با پژو فرانسه درسال 1369 خط تولید پژو 405 را در ایران احداث کرد. در آن زمان 405 خودروی روز اروپا بود. در سال 1988 پژو405 بهترین خودروی اروپا لقب گرفته بود و در ایران هنوز هم محبوب است. ایران خودرو از پلت فرم 405 در طراحی مدل های پارس و سمند استفاده کرده است. امروز 405 در سه تیپ تولید می شود که هر کدام مزایا و معایبی دارند. در این گزارش به سوی متخصصین رفته ایم تا ببینیم نظراتشان درباره این خودرو چیست؟
ایران خودرو بعد از کنار گذاشتن موتور 2000 سی سی و پر مصرف 405، جان تازه ای به این محصول بخشید. موتوری که بر روی این خودرو مورد استفاده قرار می گیرد نمونه آشنای Xu7 است که در محصولات این کمپانی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور با حجم دقیق 1761 سی سی می تواند در دور موتور 6000 یکصد اسب بخار نیرو تولید کند. گشتاور این انجین نیز 153 نیوتن متر است که در دور موتور 3000 حاصل می شود و در مقابل موتور TU5 که از مدل 206 برای نصب روی این اتاق به عاریت گرفته شده است مناسب تر به نظر می رسد. هر چند موتور TU5 مصرف سوخت کمتری دارد اما گشتاور تولید شده این موتور که به 142 نیوتن متر می رسد 11 نیوتن متر کمتر از موتور XU7 است و این گشتاور در دور موتور چهار هزار دور حاصل می شود.موتور TU5 هر چند گشتاور پایین تری نسبت به XU7 تولید می کند اما به دلیل بهره مندی از 16 سوپاپ در مقابل 8 سوپاپ XU7 و همین طور راندمان حجمی بالاتر و تکنولوژی بهتر حتی دو یا سه لیتری بنا به شرایط حرکتی کمتر از موتور XU7 سوخت مصرف می کند.گیربکس مورد استفاده در نوع GLX نمونه پنج سرعته ای است که مدت هاست در این خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. وزن خالص این خودرو 1100 کیلوگرم است که در نگاه اول با توجه به جثه اش سنگین به نظر می رسد.از نکات منفی آن می توان به ترمزهای کاسه ای قدیمی و ناکارآمد در محور عقب اشاره کرد که باعث شده است قدرت ترمزگیری در این خودرو زیاد هم دلچسب نباشد. هر چند سیستم ترمز در سال های اخیر به ABSو EBD نیز مجهز شده است. پژو 405 در خصوص مسائل ایمنی هم کمبودهایی دارد به طوری که تنها یک کیسه هوای ایمنی برای راننده در کابین مدل GLX نصب می شود. از جمله امکانات استانداردش باید به آینه های برقی، ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت رادیویی وتریم بژ داخلش اشاره کرد. البته آینه برقی و تغییرات رودری ها در سال های اخیر به این خودرو اضافه شده و دیگر امکاناتش مدت هاست که در این خودرو وجود دارد. برای راندن این شیر پیر ایران خودرو باید 25 میلیون و 200 هزار تومان هزینه کنید ولی اگر نمی توانید در صف تحویل کمپانی باقی بمانید باید در بازار آزاد حدود 26 میلیون تومان برای تصاحبش بپردازید.
405 SLX
موتور TU5 مورد استفاده در پژو 206 به دلیل مصرف سوخت کم و راندمان مناسب گویی به مذاق ایران خودرویی ها خوش آمد زیرا از این موتور در دیگر محصولاتشان نظیر 405 و پارس نیز استفاده کردند که البته برای این کار مجبور شدند تغییراتی در دسته موتورها و دیگر قسمت ها ایجاد کنند. به این ترتیب 405 هم از این موتور بی بهره نماند و موتور TU5 108 اسب بخاری درون سینه این خودرو هم جای گرفت. این موتور در مقایسه با موتور GLX استاندارد می تواند 8 اسب بخار بیشتر در دور موتور 5600 تولید کند که رقم مناسبی است. اما ضعف این موتور 11 نیوتن متر گشتاور کمترش نسبت به انجین XU7 است که باعث شده است حدود 2.2 ثانیه دیرتر از موتور XU7، مدل SLX را به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند. کندی مدل SLX از عواملی است که مالکانش از آن گله دارند چون با پرداخت قیمت بیشتر حتی 405های معمولی را هم نمی تواند در شتابگیری پشت سر بگذارد. البته مالکان SLX در هر 100 کیلومتر 7.5 لیتر به صورت ترکیبی سوخت مصرف می کنند که تقریباً 2.5 لیتر سوخت کمتر می سوزانند که از نظر اقتصادی در درازمدت عدد قابل تأملی است. استاندارد آلایندگی این موتور در رده یورو3 و یورو4 است که یکی از دلایل تفاوت این دو ناشی از تغییرات در بکارگیری سنسورها و نرم افزار ECU است.اما اگر آن را با مدل دوگانه سوز مجهز به موتورXU7 مقایسه کنید و زیاد هم اهل رانندگی اسپرت و پر شتاب نباشید، مدل دوگانه سوز اقتصادی تر به نظر می رسد. مصرف سوخت SLX در خارج از شهر از سوی سازنده شش لیتر عنوان شده که به نظر می رسد با توجه به جثه 1120 کیلوگرمی این خودرو عدد منطقی نباشد و این مصرف کمی بیشتر باشد. ایران خودرو برای این مدل کماکان ترمزهای کاسه ای را روی آن نصب می کند. ترمزها مثل مدل GLX توسط سیستم کمکیABS+EBD همراهی می شود. چراغ ها در این مدل در جلو و عقب با مدل کریستالی جایگزین شده اند و در طراحی جلو پنجره و سپر جلو تجدید نظر شده است. تغییرات سپر همراه با نصب چراغ های مه شکن صورت گرفته که کمی از سادگی چهره این خودرو کاسته است.شیشه بالابرها فقط در جلو برقی هستند، اما در عقب چراغ سوم ترمز هم وجود دارد و زه های جانبی هم کرومی هستند که از مدل پارس به عاریت گرفته شده اند. در کلاس 22004 قفل مرکزی با ریموت رادیویی ارائه می شود ولی از ایموبلایزر خبری نیست. اما اگر کلاس 22005 را برای خرید برگزینید ایموبلایزر هم به شما ارائه می شود.رینگ های این خودرو همچنان فولادی هستند و برای باز کردن صندوق عقب در کابین یک کلید تعبیه شده است. در ضمن سیستم کنترل موتور موسوم به EMS نیز بهبود یافته است. می توانید با صرف هزینه حدود 23 میلیون و 110 هزار تومان این خودرو را با کمی انتظار از ایران خودرو بخرید چون در غیر این صورت باید مبلغ 27 میلیون تومان در بازار آزاد از جیبتان خرج کنید!
405 CNG
مدل دوگانه سوز با توجه به مصرف سوخت بالای این خودرو به خصوص در شهر که به عددی بیش از 12 لیتر هم می رسد می تواند با سوخت دوم عصای دست مالکش باشد. این مدل هم به پیشرانه آشنای XU7 مجهز است که 1761 سی سی حجم دارد. بازده این موتور مثل مدل GLX است و 100 اسب بخار نیرو و 153 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. اما قدرت آن در حالت گازسوز بیش از 83 اسب بخار نیست و این قدرت را در دور موتور 6000 ارائه می کند. گشتاور این خودرو در حالت گازسوز ناامیدکننده است چون فقط 126 نیوتن متر گشتاور در 3500 دور تولید می کند. این گشتاور پایین باعث می شود برای به سرعت رساندن جثه 1250 کیلوگرمی این خودرو که نسبت به بقیه مدل ها به دلیل نصب تجهیزات سیستم گاز، سنگین وزن ترین 405 است پدال گاز را بیش از پیش به فشارید.شتاب صفر تا 100 این خودرو در حالت بنزین سوز 11 ثانیه است و در حالت گازسوز هم عدد دقیقی از سوی سازنده اعلام نشده است ولی به نظر نمی رسد زیر 15 ثانیه باشد. اگر 405 دوگانه سوز را برای خرید برگزینید باید قید حدود 80 لیتر از فضای صندوق عقب را بزنید چون قرار است در این فضا کپسول و تجهیزات سوخت رسانی نصب شود. هر چند باز هم به علت طراحی مناسب این خودرو حدود 390 لیتر فضا در اختیار دارید. در این خودرو هم ترمزها مثل دیگر مدل هاست و ایربگ هم فقط برای راننده وجود دارد. امکانات آن هم با مدل GLX کاملاً یکسان است. اما از نظر ظاهری وتریم داخلی یک سر و گردن پایین تر از مدل SLX مجهز به موتور TU5 قرار می گیرد. ایران خودرو این مدل را در ازای 26 میلیون و 660 هزار تومان در اختیار شما می گذارد. ولی برای خریدش در بازار آزاد حدود 28 میلیون تومان از حساب بانکیتان کم خواهد شد.
متخصصین چه می گویند؟
متخصصین عقیده دارند در حدود سال های 83 مدل های مجهز به ECU موسوم به S2000 کیفیت واقعاً بهتری داشتند و در بخش موتور کمتر دچار مشکل می شدند.سعید خلیلی از متخصصین فنی این خودرو می گوید: قطعات مصرفی مثل بوش ها و لنت ها تا قبل از سال های 86 و 87 کیفیت بهتری داشتند. در کل قطعات جانبی موتور مثل پمپ بنزین و یا کویل در گذشته کمتر خراب می شدند. وی می گوید: ما خودروهایی داریم که حتی بسیار کم کارکرد هستند ولی ECU آنها خطاهای مختلفی دارد که بعضاً با دیاگ هم مشکل حل نمی شود و باید یک سنسور و با قطعه تعویض شود که هزینه بر است.در بحث سیستم تعلیق فقط گاهی روغن زدن زودهنگام کمک فنرهاست که ناشی از کیفیت بد آب بندی و واشربندی کپسول روغن کمک است. ولی در بحث جلوبندی و میزان فرمان مشکل خیلی خاصی در این خودرو نداریم. فقط نکته اینجاست که مصرف کنندگان باید بدانند بعد از خرید خودروی نو یا تعویض جلوبندی بعد از چند روز باید یک آچارکشی در قطعات نو انجام شود تا به خوبی قطعات کوپل شوند، ولی این موضوع کمتر مورد توجه است. در مدل های پایین هم گاهی ضعف کوئل را داریم که اگر چند قطعه برقی همزمان روشن باشند برق خودرو ضعیف می شود و ماشین دور نمی گیرد. این مشکل با استفاده از کوئل استاندارد برطرف می شود. بیشتر مشکلات این خودرو در کیفیت ضعیف مونتاژ است و موتور XU7 و به خصوص مدل دوگانه سوز چون تولید حرارت سوخت گاز در موتور بیشتر است دمای موتور بالاتر می رود. وی می گوید: ما در مدل های 90 و 91 نمونه هایی داشتیم که با کارکرد پایین سرسیلندرشان خراب شده بودند و واشر سرسیلندر کم کیفیت هم در این موضوع تأثیر مستقیم داشت. در کل مدل های دوگانه سوز از مشکل گرمای بیش از حد موتور رنج می برند که با افزایش حجم رادیاتور آب برطرف می شود. در موتور TU5 کمتر نقص فنی دیده می شود ولی دسته موتورها کمی ضعیف هستند. البته این موتور اگر دچار نقص شود خرج زیادی بر روی دست مالکش می گذارد. این تعمیرکار اضافه می کند: این ضریب گیربکس مناسب این خودرو نیست و موتور فشار بالایی را تحمل می کند. ترمزها با وجود ABS+EBD از گذشته بهتر شده اما کیفیت لنت ها هنوز خوب نیست و قطعات چینی بلای جان این خودرو شده است. به نظر من بهترین 405 از نظر کیفیت فنی مدل SLX است که موتورش TU5 است. بعد هم مدل تک سوز و در آخر دوگانه سوز را انتخاب می کنم.
اما ابوالفضل کریمی از فروشندگان این خودرو عقیده دارد: در کل بعد از آتش سوزی های چند سال پیش این ماشین در یک مقطع، با افت فروش روبه رو شد ولی بازارش باز هم راه افتاد. مدل دوگانه سوز به خاطر مشکلات فنی اش سخت تر به فروش می رسد. مردم مدل های GLX تک سوز و TU5 یا همان SLX را بهتر می خرند چون شناخته شده تر هستند ولی مدل دوگانه سوز کمتر مشتری دارد. هر چند مدل SLX کمی شتاب کمتری دارد ولی باز هم به خاطر موتور با کیفیت ترش بهتر به فروش می رود. البته تولید این مدل زیاد نیست. در کل از نظر بازار فروش مدل GLX تک سوز به دلیل شناخته شده بودن و قیمت کمتر قطعات فنی اش بیشتر فروش می رود. بعد مدل SLX به دلیل زیباتر بودن ظاهری نسبت به دیگر مدل ها و کیفیت فنی مناسب به خصوص در موتور در مرتبه دوم فروش ما هست.و مدل دوگانه سوز به دلیل دید بد مردم نسبت به این خودرو و مشکلات فنی در رده سوم فروش ما در این خودرو قرار دارد.