تفاوت های موجود در پژو 405 GLX با SLX

ایران خودرو براساس یک قرارداد با پژو فرانسه درسال ۱۳۶۹ خط تولید پژو ۴۰۵ را در ایران بنا کرد. در آن زمان ۴۰۵ خودروی روز اروپاحساب میشد  در سال ۱۹۸۸ پژوو۴۰۵ بهترین خودروی اروپا لقب گرفته بود و در ایران هنوز هم محبوبیت دارد ایران خودرو از پلت فرم ۴۰۵ در طراحی مدل های پارس و سمند هم بهره برده است امروز ۴۰۵۵ در سه  تیپ تولید می شود که هر کدام مزایا و معایبی دارند. در این گزارش به سوی متخصصین رفته ایم تا ببینیم نظراتشان درباره این خودرو چیست؟

پژو ۴۰۵ GLX:

ایران خودرو بعد از کنار گذاشتن موتور ۲۰۰۰ سی سی و پر مصرف ۴۰۵، جان تازه ای به این محصول داد  موتوری که بر روی این خودرو مورد استفاده قرار می گیرد نمونه آشنای Xu7 است که در محصولات این کمپانی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور با حجم دقیق ۱۷۶۱ سی سی می تواند در دور موتور ۶۰۰۰ یکصد اسب بخار نیرو تولیدنماید گشتاور این انجین نیز ۱۵۳ نیوتن متر است که در دور موتور ۳۰۰۰ حاصل می شود و در مقابل موتور TU5 که از مدل ۲۰۶ برای نصب روی این اتاق به عاریت گرفته شده است مناسب تر به نظر می آید  هر چند موتور TU5 مصرف سوخت پایین تری دارد اما گشتاور تولید شده این موتور که به ۱۴۲ نیوتن متر می رسد ۱۱ نیوتن متر کمتر از موتور XU7 است و این گشتاور در دور موتور چهار هزار دور حاصل می شود.موتور TU5 هر چند گشتاور پایین تری نسبت به XU7 تولید می نماید اما به دلیل بهره مندی از ۱۶ سوپاپ در مقابل ۸ سوپاپ XU7 و همین طور راندمان حجمی بالاتر و تکنولوژی بهتر حتی دو یا سه لیتری بنا به شرایط حرکتی کمتر از موتور XU7 سوخت مصرف می کند.گیربکس مورد استفاده در نوع GLX نمونه پنج سرعته ای است که مدت هاست در این خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. وزن خالص این خودرو ۱۱۰۰ کیلوگرممی باشدکه در نگاه نخست با توجه به جثه اش سنگین به نظر می رسد.از نکات منفی آن می توان به ترمزهای کاسه ای قدیمی و ناکارآمد در محور عقب بیان داشت که باعث شده است قدرت ترمزگیری در این خودرو زیاد هم دلچسب نباشد. هر چند سیستم ترمز در سال های اخیر به ABSو EBD نیز مجهز شده است. پژو ۴۰۵۵ در خصوص مسائل  ایمنی هم کمبودهایی دارد به طوری که تنها یک کیسه هوای ایمنی برای راننده در کابین مدل GLX نصب می شود. از جمله امکانات استانداردش :آینه های برقی، ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت رادیویی وتریم بژ داخلش . البته آینه برقی و تغییرات رودری ها در سال های اخیر به این خودرو اضافه گردیده است  و دیگر امکاناتش مدت هاست که در این خودرو وجود دارد. برای راندن این شیر پیر ایران خودرو باید ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنید ولی اگرتوانش را ندارید  در صف تحویل کمپانی باقی بمانید باید در بازار آزاد حدود ۲۶ میلیون تومان برای تصاحبشپرداخت کنید

۴۰۵ SLX:
موتور TU5 مورد استفاده در پژو ۲۰۶ به دلیل مصرف سوخت پایین و راندمان خوب گویی مورد پسند ایران خودرویی ها قرار گرفته است. چون از این موتور در دیگر محصولاتشان نظیر ۴۰۵ و پارس نیز استفاده کردند که البته برای این کار مجبور شدند تغییراتی در دسته موتورها و دیگر قسمت ها به وجود اورند به این ترتیب ۴۰۵ هم از این موتور بی بهره نماند است  و موتور TU5 108 اسب بخاری درون سینه این خودرو هم جای گرفت. این موتور در مقایسه با موتور GLX استاندارد می تواند ۸ اسب بخار بیشتر در دور موتور ۵۶۰۰ تولیدنماید که رقم مناسبی است. اما ضعف این موتور ۱۱ نیوتن متر گشتاور کمترش نسبت به انجین XU7 است که باعث شده است حدود ۲٫۲ ثانیه دیرتر از موتور XU7، مدل SLX را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. کندی مدل SLX از عواملی است که مالکانش از آن ناراضی هستند چون با پرداخت قیمت بالاتر  حتی ۴۰۵های معمولی را هم نمی تواند در شتابگیری پشت سر بگذارد. البته مالکان SLX در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۵ لیتر به صورت ترکیبی سوخت مصرف می کنند که تقریباً ۲٫۵ لیتر سوخت کمتر می سوزانند که از نظر اقتصادی در درازمدت عدد قابل تأملی است. استاندارد آلایندگی این موتور در رده یورو۳ و یورو۴ است که یکی از دلایل تفاوت این دو ناشی از تغییرات در بکارگیری سنسورها و نرم افزار ECU است.اما اگر آن را با مدل دوگانه سوز مجهز به موتورXU7 مقایسه کنید و زیاد هم اهل رانندگی اسپرت و پر شتاب نباشید، مدل دوگانه سوز اقتصادی تر به نظر می رسد. مصرف سوخت SLX در خارج از شهر از سوی سازنده شش لیتر عنوان شده که به نظر می رسد با توجه به جثه ۱۱۲۰ کیلوگرمی این خودرو عدد منطقی نباشد و این مصرف کمی بیشتر باشد. ایران خودرو برای این مدل کماکان ترمزهای کاسه ای را روی آن نصب می کند. ترمزها مثل مدل GLX توسط سیستم کمکیABS+EBD همراهی می شود. چراغ ها در این مدل در جلو و عقب با مدل کریستالی عوض شده اند و در طراحی جلو پنجره و سپر جلو تجدید نظر گردیده  است تغییرات سپر همراه با نصب چراغ های مه شکن صورت گرفته که کمی از سادگی چهره این خودرو کم شده است.شیشه بالابرها فقط درقسمت جلو برقی هستند، اما در عقب چراغ سوم ترمز هم وجود دارد و زه های جانبی هم کرومی هستند که از مدل پارس به عاریت گرفته شده اند. در کلاس ۲۲۰۰۴ قفل مرکزی با ریموت رادیویی ارائه می شود ولی از ایموبلایزر خبری نیست. اما اگر کلاس ۲۲۰۰۵ را برای خرید برگزینید ایموبلایزر هم به شما ارائه می شود.رینگ های این خودرو همچنان فولادی هستند و برای باز کردن صندوق عقب در کابین یک کلید تعبیه شده است. در ضمن سیستم کنترل موتور موسوم به EMS نیز بهبودپیدا کرده است  می توانید با صرف هزینه حدود ۲۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان این خودرو را با کمی انتظار از ایران خودرو بخرید چون در غیر این صورت باید مبلغ ۲۷ میلیون تومان در بازار آزاد از جیبتان بپردازید.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...