چانگان ایدو XT که در سرزمین مادری خود با پسوند ژیس هانگ (ZHISHANG) نیز خطاب میشود، یک هاچبک نسبتاً بزرگ در حد و اندازههای مزدا 3 و کیا سراتو هاچبک است. این خودرو برای نخستین بار، سال 2013 میلادی و در نمایشگاه شهر شانگهای چین رونمایی و در ماه آگوست همان سال نیز فروش آن آغاز گردید. چانگان ایدو XT بر مبنای پلتفرم C ساخت شرکت چانگان تکوین و توسعه یافته است؛ پلتفرمی که در مدل سدان ایدو نیز به کار میرود.
اگر جوانپسندی و جذابیت را معیاری برای گزینش یک خودروی زیبا بدانیم چانگان ایدو XT از این حیث نمره بالایی میگیرد. این خودرو که مخلوق استودیو طراحی چانگان در کشور ایتالیاست، بیشتر از طرحهای اروپایی الهام گرفته است تا بلکه آسیایی. در مدلی از ایدو XT که تصویرش بر وبسایت بینالمللی این شرکت نقش بسته است، ما جلوپنجرهای را میبینیم که در میانه آن یک نوار باریک کرومی جای گرفته است و در تلفیق با چراغهای باریک جلو کاراکتر ویژهای را برای آن خلق نموده است، کاراکتری که در کمتر خودروی چینی دیگری مشابه آن را شاهدیم. نیمرخ جذاب این خودرو، خطوط برجسته و برآمدهای را در دل خود جای داده است و خطوط شارپ و تیزی هم در ستون C آن به کار رفته است. همه این موارد در کنار هم نمایی اسپرت را برای این بخش از بدنه مهیا ساخته است.
طراحی بخش عقب این خودرو اگر نگوییم زیباترین، باید گفت در میان چینیها کمنظیر است و حتی به باور بنده از برخی از طرحهای ژاپنی و کرهای نیز جذابتر و پرشورتر است. در این بخش خط شانههای بسیار قوی را میبینیم که از نیمرخ این خودرو نشئت میگیرند و در اتصال با چراغهای عقب این خودرو نمایی جسورانهای را رقم میزنند. در طرفین سپرهای عقب نیز، دو مه شکن جای گرفتهاند و در پایین سپر هم دیفیوزری مشکی رنگ تعبیه شده است. در کل، چانگان ایدو XT را میتوان لااقل از حیث ظاهر، خودرویی سخت دلنواز و ایرانی پسند دانست.
شاکله داشبورد این خودرو عیناً همانند نسخه سدان ایدو است. از طرحی نسبتاً مدرن، بهروز و اسپرتی برخوردار است و کیفیت متریال به کار رفته در آن نیز، در حد مناسبی ارزیابی میشود. در میانه کنسول، یک صفحه نمایش لمسی جای گرفته و جزییات کرومی متعددی هم در گوشه و کنار این کابین به کار رفته است. بالاتر از همه، کیفیت مونتاژ و پرداخت آن نیز بهمراتب بهتر از دیگر همقطاران وطنی آن است. این کابین از فضای جاداری هم بهره میبرد و چهار سرنشین بزرگسال در راحتی کامل و فراغ بال در آن جای میگیرند. از دیگر سو، با اینکه ایدو XT یک هاچبک است اما از صندوق عقب با سایزی نسبتاً مناسب سود میبرد، نکتهای که در کشور ما از اهمیت شایان توجهی برخوردار است.
چانگان ایدو XT از حیث وجود آپشنهای رفاهی خودروی غنی و پرباری به شمار میآید و مشتریان خود را از این بابت ناامید و مأیوس نمیسازد؛ بهویژه که ما ایرانیان نیز، وفور بیش از پیش آپشنهای رفاهی و تفریحی را در یک خودرو سخت طالبیم ولو آنکه سالی یکبار هم از آنها بهره نگیریم! عمده تجهیزات موجود در نسخه فول این خودرو بدین قرارند:
سانروف برقی – کروز کنترل – دوربین دید عقب – سیستم START/STOP – صندلیهای چرمی – تهویه مطبوع اتوماتیک – چراغهای اتوماتیک جلو به همراه سیستم روشنایی در روز (DAY LIGHT) – چراغهای همراهی سرنشینان در هوای تاریک – آینههای برقی جانبی مجهز به گرمکن – صفحه نمایش لمسی رنگی به سایز 7 اینچ – بخارزدای اتوماتیک شیشه عقب – آینه داخلی از جنس الکتروکرومیک – نمایشگر فشار باد لاستیکها – سنسور پارک عقب – ریموت صندوق عقب – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان با قابلیت پخش CD/DVD + درگاه USB/AUX و اتصالات بلوتوث و GPS – اسپویلر عقب و…
چانگان ایدو XT با دو پیشرانه متفاوت در بازار چین عرضه میشود. یکی از آن دو، نسخهای تنفس طبیعی به حجم 1.6 لیتر است که از توانی معادل 125 اسب بخار بهره میبرد و آن دیگری هم نسخهای مجهز به سامانه توربوشارژ است و با حجمی معادل 1.5 لیتر از توانی برابر با 169 اسب بخار برخوردار است. هر دو نسخه از تکنولوژی BLUECORE شرکت فورد و مزدا بهره برده و از مصرف بهینه و آلایندگی کمی برخوردارند. در این میان، تولید نسخه توربو در دستور کار تولیدی سایپا جای گرفته است. در این نسخه، از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت AISIN ژاپن برای سیستم انتقال قدرت استفاده شده است. ورود نسخه توربو چانگان ایدو XT در بازار داخلی ایران در جای خود اتفاق بسیار مبارکی است زیرا این بار برخلاف ادوار قبل، طرف ایرانی پیشرانه توانمندتری را برای مونتاژ برگزیده است.
در پایان، چانگان ایدو XT را میتوان خودرویی جذاب، جوانپسند و مجهز به یک پیشرانه بسیار قوی دانست و بهنوعی میتوان آن را نخستین «محصول اسپرتی» شرکت سایپا نیز به شمار آورد. این خودرو قادر است مشتریان بسیاری را راهی نمایندگیها سایپا کند حتی آن دسته از مشتریان مرفهی که سالهاست با این سازنده وطنی میانه خوبی نداشته و با وارداتیها ایاب و ذهاب میکنند.
مشخصات کلی چانگان ایدو XT (مونتاژ سایپا)
- نوع پیشرانه: H15TC TURBO BLUE CORE – DIRECT INJECTION
- حجم موتور: 1499 سیسی
- توان: 169 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
- گشتاور: 230 نیوتنمتر در 1950 – 4500 دور در دقیقه
- مصرف سوخت ترکیبی: 7.3 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
- نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک (AISIN F21)
- سیستم فنربندی جلو: مستقل، مکفرسون استرات
- سیستم فنربندی عقب: غیرمستقل، محور پیچشی
- نوع کالیپرهای ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
- نوع کالیپرهای ترمز عقب: دیسکی جامد
- نوع سیستم فرمان: الکتریکی حساس به سرعت (EPS)
- محور محرک: دیفرانسیل جلو
- طول/عرض/ارتفاع: 4425/1815/1485 میلیمتر
- فاصله بین دو محور: 2660 میلیمتر
- وزن خالص: 1380 کیلوگرم
- گنجایش محل بار: 390 لیتر (1400 لیتر با خوابانیدن صندلیهای عقب)
- حجم مخزن سوخت: 52 لیتر
- استاندارد آلایندگی: یورو 4
- قیمت در چین: 109,900 الی 119,900 یوآن (نسخه 1.5 لیتری توربو)
منابع:
CHINAAUTOWEB.COM
GLOBALCHANGAN.COM
CARNEWSCHINA.COM
و…