مقایسه کوییک و کوئید؛ دو خودروی ارزان ‌جدید در بازار ایران

چندی پیش یکی از خودروسازان بزرگ کشور، خودروی جدید خود با نام کوییک را معرفی کرد؛ با توجه به تولید رنو کوئید در آینده‌ای نزدیک توسط این خودروساز و با درنظر گرفتن این موضوع که هر دوی این خودروهای کراس اوور و ارزان قیمت، قصد تسخیر بازار را دارند، در ادامه به مقایسه این دو خودرو می پردازیم.

  
کوییک از همان ابتدا با حاشیه های فراوانی به ویژه در زمینه‌ی نام خود همراه بود. کوییک در واقع نسخه‌ی هاچ‌بک ساینا یا به بیان دیگر نسخه‌ی فیس‌لیفت شده‌ای از تیبا ۲ بوده که این کمپانی با افزودن قطعاتی به آن، نمایی همانند کراس‌اوور به کوییک بخشیده است.
 

این خودروساز، سه عامل مهم در انتخاب خودرو توسط ایرانیان یعنی گیربکس اتوماتیک، آپشن‌های فراوان و نمایی کراس‌اوور مانند را در کوییک عرضه کرده است. همچنین مدتی است که خبرهایی مبنی بر تولید رنو کوئید در ایران به گوش می‌رسد. کوئید یک کراس‌اوور مانند با قیمت ارزان بوده، که نخست توسط رنو برای بازارهای هند طراحی گردید و در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. بر اساس گزارشات، ممکن است این اتومبیل با قیمتی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان روانه بازار شود. در ادامه به مقایسه این دو خودروی ارزان قیمت خواهیم پرداخت.

طراحی بیرونی

از آنجا که کوییک، نسخهٔ هاچ‌بک ساینا است، بنابراین در قسمت جلو تشابه زیادی با برادر سدان خود دارد. ولی این کمپانی با تغییر جلوپنجره و سپر جلو و همین‌طور افزودن قطعاتی به بدنهٔ کوییک، تلاش کرده تا نمایی زیباتر از ساینا داشته باشد؛ با وجود اینکه خودروساز دوم کشور، تا حدودی در این مسئله موفق بوده ولی هنوز عدم هماهنگی در طراحی کوییک به چشم می‌آید. چراغ‌های دودی جلو، دی‌لایت، رینگ‌های جدید و چراغ‌های دوتکه عقب با نوار نئون، نمایی مدرن را برای کوییک به ارمغان آورده است.

در سوی دیگر میدان، کویید با طرحی از طراحان حرفه‌ای رنو قرار دارد، از اینرو شاهد طراحی عضلانی‌تر و هماهنگ‌تر و مدرن‌تری هستیم. همچنین ظاهر کویید به دیگر کراس‌اوورهای رنو مانند کپچر و کاجار شباهت دارد. از آنجا که در طراحی این خودرو، رنو ارزان‌سازی هرچه بیشتر را مدنظر قرار داده به همین دلیل در آن خبری از ریل‌های روی سقف و برف‌پاک‌کن عقب نیست و حتی در جلو نیز از یک تیغه‌ی برف‌پاک‌کن استفاده گردیده است.

طراحی داخلی

در طراحی داخلی کوییک شاهد داشبورد و دیگر تجهیزات ساینا می باشیم با این تفاوت که فقط یک نمایشگر در بالای داشبورد اضافه شده و غربیلک فرمان نیز تغییراتی داشته است؛ بنابراین کوییک نیز از همان داشبورد و رو دری‌های نه ‌چندان زیبا و با کیفیتی که در ساینا شاهد آن بودیم، استفاده می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده محل نصب صفحه نمایش لمسی با کل داشبورد هماهنگ نمی باشد. فرم غربیلک فرمان با قسمت پایینی صاف زیباتر از قبل شده و به دکمه‌های کنترل نیز مجهز شده است، همچنین صفحه آمپر نیز نسبت به خودروی ساینا تغییراتی را داشته است.

طرح داخلی کویید بسیار ساده اما هماهنگ و البته مدرن‌تر است؛ بدین ترتیب در این کراس‌اوورنمای ارزان‌ قیمت فرانسوی شاهد داشبوردی ساده هستیم که یک صفحه نمایش همراه با کنترلرها و دریچه‌های تهویه در میانه‌ی آن قرار گرفته شده است. فرم غربیلک فرمان همانند سایر قسمت‌ها ساده بوده و حتی از دکمه‌های کنترلی بر روی آن خبری نیست. علاوه بر موارد یاد شده صفحه‌ی آمپر کویید دیجیتالی می باشد. بطور کلی می توان گفت طراحی داخلی کویید بهتر از کوییک است.

تجهیزات

از نظر آپشن و تجهیزات در کوییک، کم و کسری وجود ندارد و تجهیزات زیادی را برای آن عرضه شده است؛ از جمله کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، پنجره‌های برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک، دو ایربگ، سیستم پایش فشار باد تایرها، دی‌لایت، ناوبری، بلوتوث، دوربین دید عقب، صندلی‌های برقی جلو و آینه‌های برقی. کوییک در چهار تیپ ارائه می شود که دو تیپ آن دستی و دو تیپ دیگر آن اتوماتیک است و مطمئنا همه‌ی این تجهیزات بطور کامل در بالاترین تیپ ارائه خواهد شد. با این وجود ترمزهای عقب بازهم از نوع کاسه ای بوده و علیرغم اینکه آمار رسمی وجود ندارد اما از نظر ایمنی کوییک فقط کمی بهتر از ایمنی فاجعه ‌بار پراید است.

با توجه به اینکه رنو در کوئید بیشتر بر روی قیمت کم تمرکز نموده، بنابراین تجهیزات کمی را برای آن در نظر گرفته است که شامل نمایشگر لمسی ۷ اینچی، یک ایربگ، پنجره‌های برقی جلو، تهویه دستی، سیستم صوتی با ۲ بلندگو، بلوتوث، AUX و USB، سیستم ورود بدون کلید، قفل مرکزی و ناوبری می باشد. از اینرو در قسمت تجهیزات، کوییک سایپا بهتر عمل کرده است. در بخش ایمنی نیز کویید از ایمنی مناسبی برخوردار نبوده و در آزمون‌های تصادف هیچ امتیازی را کسب نکرده؛ اما بعد از کسب نتایج بسیار ضعیف در آزمون‌های ایمنی، رنو وعده‌ی انجام اصلاحاتی در کویید را داده تا ایمنی آن را بهبود بخشید.

پیشرانه

کوییک از پیشرانه‌‌ی ۱٫۵ لیتری هشت سوپاپ همانند ساینا و تیبا استفاده می‌کند که در حقیقت نسخه تقویت‌شده‌ای از موتور پراید است که ۸۷ اسب بخار قدرت دارد. در نتیجه این موتور اصلا موتور مدرنی نبوده و به همین دلیل با این حجم و قدرت، در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند که در استانداردهای جهانی رقم بالایی است. سایپا برای انتقال نیرو علاوه بر گیربکس پنج سرعته دستی معمول، یک نمونه‌ی اتوماتیک CVT نیز ارائه گردیده است که با همکاری شرکت بلژیکی پانچ ساخته شده است. با وجود اینکه اشاره‌ای به شتاب کوییک نشده است،اما قطعا ترکیب پیشرانه ضعیف هشت سوپاپ با گیربکس CVT شتاب بسیار پایینی را خواهد داشت.

رنو نیز برای کوئید دو پیشرانه سه سیلندر ضعیف را بکار برده که البته اولی تنها ۸۰۰ سی‌سی حجم دارد اما موتور دوم از نوع ۱ لیتری بوده و قدرتی بیشتری را خواهد داشت. به‌ احتمال زیاد موتور قوی‌تر ۱ لیتری برای عرضه به بازار ایران انتخاب خواهد شد که ۶۷ اسب بخار قدرت دارد اما حتی همین موتور قوی‌تر کویید نیز از نظر قدرت، بعد از موتور چهار سیلندر قدیمی کوییک قرار خواهد گرفت. مزیت اصلی این پیشرانه مصرف مناسب سوخت است، بطوریکه در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی ۴٫۳ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. رنو نیز برای کویید دو گیربکس دستی و اتوماتیک را عرضه خواهدکرد که نمونه اتوماتیک این خودرو از نوع AMT بوده و در برابر گیربکس CVT کوییک در رده‌ی پایین تری قرار می گیرد. البته لازم به ذکر است که وزن کویید حدود ۳۶۰ کیلوگرم نسبت به کوییک کمتر است؛ که می تواند تا حدودی قدرت کمتر رقیب فرانسوی را جبران کند.

ابعاد و قیمت

کوییک به‌عنوان یک هاچ‌بک سگمنت B دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴، ۱٫۶۸ و ۱٫۵۳ متر است. در طرف دیگر میدان کویید خودروی کوچکی بوده و ۳٫۶۸ متر طول، ۱٫۵۸ متر عرض و ۱٫۴۸ متر ارتفاع دارد؛ که با کمی اغماض در سگمنت A قرار خواهد گرفت.

از نظر تئوری ابعاد کوچکتر کوئید، فضای کمتری را در اختیار سرنشینان قرار خواهد داد اما اظهار نظر قطعی در این مورد و همچنین در کیفیت سواری و توانایی‌های حرکتی، فقط هنگام بررسی هر دو خودرو از نزدیک و رانندگی با آن‌ها امکان پذیر خواهد بود.

تا کنون قیمت قطعی و دقیق هیچکدام از این خودروهای کراس‌اوورنما مشخص نبوده و ارقام صرفا حدودی هستند. اما مدیرعامل سایپا اعلام کرد که قیمت کوییک بین ۳۴ تا ۴۰ میلیون تومان خواهد بود که برای خودرویی که اصل آن به پراید و یا به‌نوعی به تیبا برمی‌گردد، به نظر رقم خیلی زیادی می‌آید. از طرف دیگر بالاترین تیپ کوئید در نسخه‌های دستی و اتوماتیک با موتور قدرتمندتر ۱ لیتری در بازار هند بین ۳۹۶ هزار تا ۴۳۱ هزار روپیه معادل ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دلار قیمت داشته که در بازار ایران قیمت آن بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان خواهد بود.

نتیجه

شرکت سایپا با رونمایی کردن از کوییک به‌عنوان نسخهٔ هاچ‌بک ساینا و در نظر گرفتن ظاهری کراس‌اوور مانند برای آن به همراه آپشن‌های بیشتر و گیربکس اتوماتیک، سعی در ارائه‌ی محصولی جدید برای رقابت با کوئید را داشته است اما اختلاف قیمت زیادی که این خودرو با تیبا و ساینا دارد برای این موارد اصلا منطقی نیست. بعلاوه این خودرو ذاتا خودروی مدرنی نبوده و همچنان به پراید بازمی‌گردد. علاوه بر این به احتمال زیاد کیفیت ساخت آن نیز مانند تمام خودروهای وطنی پایین خواهد بود. با وجود اینکه کوئید تجهیزات کمتر و موتور کم‌توان‌تری دارد ولی مهندسی و طراحی رنو پشتوانه آن خواهد بود، بعلاوه این خودرو مدرن، قابل‌اعتماد و کم‌مصرف است.

مشخصات فنی

 کوییکرنو کوئید
پیشرانه۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر۱ لیتری ۳ سیلندر
قدرت۸۷ اسب بخار۶۸ اسب بخار
گشتاور۱۲۸ نیوتن متر۹۱ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستی / CVT۵ سرعته دستی / AMT
محور محرکجلوجلو
مصرف سوخت۷ لیتر (دستی)۴٫۳ لیتر (دستی)
فاصله‌ی محوری۲٫۴۱ متر۲٫۴۲ متر
وزن۱۰۶۳ کیلوگرم۷۰۰ کیلوگرم
ترمزهاجلو دیسکی، عقب کاسه‌ایجلو دیسکی، عقب کاسه‌ای
رینگ و لاستیک۱۴ اینچی ۱۸۵۱۳ اینچی ۱۵۵
حدود قیمت۳۴ تا ۴۰ میلیون تومان۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان

 منبع: pedal

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...