کارخانه کانر اونیو (Connor Avenue) در دیترویت، جایی است که وایپر در آن ساخته شده و در سوم جولای سال جاری میلادی تعطیل شده است. به نظر میرسد که بهینهسازی متعادل انجام شده برای مدل ۲۰۱۵، شامل افزایش اندک پیشرانه به ۶۴۵ اسببخار و یک مدل GT جدید، باز هم نمیتواند مشتریان جدید را به سمت دوج وایپر جذب کند.
دوج در تلاش برای نجات وایپر و برگرداندن کارخانه و کارکنانش به سر کار، از کاهش ۱۵ هزار دلاری قیمت آن خبر داده است. این به معنای آن است ک شما میتوانید با پرداخت ۸۴۹۹۵ دلار یک وایپر ۲۰۱۵ داشته باشید. تمام مالکان نسل کنونی وایپر یک گواهی ۱۵ هزار دلاری همگام با این کاهش قیمت دریافت خواهند کرد تا بتوانند مدل جدید این خودرو را تهیه کنند. یعنی اگر یک مدل با ارزش مبادلهای تقریبی ۷۰ هزار داشته باشید، میتوانید از وایپر قدیمی خود، بدون پرداخت هیچ هزینهای، به وایپر ۲۰۱۵ نقلمکان کنید.
بالاترین مدل وایپر ۲۰۱۵، مدل GTS است که ۱۰۷۹۹۵ دلار قیمت دارد؛ این در حالی است که مدل قبلی ۱۲۲ هزار و ۳۸۵ دلار قیمت داشت. مدل جدید GT که بین مدل پایه SRT و مدل سطح بالای GTS قرار میگیرد، دارای برچسب قیمتی برابر با ۹۴۹۹۵ دلار است.
وایپر برای حل بیشتر مشکلات، در تمام نمایندگیهای دوج حاضر خواهد بود و دیگر تنها آنهایی که گواهی فروش مدلهای SRT را دریافت کردهاند، نمایندگی انحصاری فروش وایپر نیستند.
دوج در برنامه جدید امپراتوری فیات-کرایسلر، جایگاهی به عنوان برند خودروهای با عملکرد بالا پیدا کرده است و در همین حال، به این زودیهای قصد بازنشسته کردن «وایپر» را ندارد. دوج میگوید که این سوپرکار یکی از نقاط روشن و برجسته برند است و میزان فروش آن تنها باید با برندهایی مانند فراری مقایسه شود و نه با کوروت. این در حالی است که آمار فروش وایپر پس از معرفی آن در نمایشگاه اتومبیل نیویورک ۲۰۱۲ تنها ۱۰۰۰ دستگاه رشد داشته است.
شاید این حرف تا حدودی منطقی به نظر برسد، ولی برخی مقایسهها اجتنابناپذیرند. مدل پایه کوروت استینگری، در حالی که به میزان قابلملاحظهای قدرت کمتری نسبت به وایپر دارد، قیمتی در حدود ۵۵ هزار دارد. Z06 جدید با ۶۵۰ اسببخاری که از موتور سوپرشارژر خود میگیرد، احتمالاً وایپر را در جاده پشت سر خواهد گذاشت و این در حالی است که قیمت آن ۷۸۹۹۵ دلار است. بنابراین، تصمیم وایپر برای کاهش قیمت یک تصمیم اساسی است.
متقاعد کردن مشتریان جدید برای خریدن وایپر، کار چندان آسانی نیست. علیرغم استفاده از امکانات راحتی بیشتر و کیفیت رانندگی بهتر، وایپر یک خودروی با صدای ناهنجار و ظاهری ژولیده است. در همین حال، مطابق گفته دوج، این خودرو نمیخواهد در حد یک کوروت رقابت کند، بلکه میخواهد به اندازه کافی فروش داشته باشد تا چرخهای کارخانه کانر اونیو را نیز به گردش درآورد.