اهمیت این موضوع به این خاطر است که جگوار-لندروور در حال حاضر هیچ وسیلهنقلیه با گیربکس دستی در بازار آمریکا ندارد. در نتیجه با ارائه این قابلیت برای نسل جدید موتورهای این کمپانی، میتوان انتظار داشت که درآینده مدلهای جگوار یا لندروور با گیربکس دستی نیز عرضه شوند.
موتورهای انجنیوم اولین بار در مدل جدید جگوار XE استفاده خواهند شد؛ یک سدان کوچکتر که رقیب محصولاتی مانند آئودی A3، بامو سری 3 و مرسدسبنز کلاس C خواهد بود. یک موتور ۲ لیتری توربوی بنزینی و یک موتور ۲ لیتری توربودیزل قطعاً از موتورهای ارائه شده برای این مدل خودروی جدید جگوار خواهند بود. خبر جدید در مورد موتورهای انجنیوم این امیدواری را به مشتریان جگوار میدهد که از یک خودرو با دسته دنده بهرهمند گردند. جگوار XE در سال ۲۰۱۶ برای فروش وارد بازار امریکا میشود.
پس از این مدل، میتوان انتظار داشت که موتورهای انجنیوم به صورت گسترده در محصولات جگوار لندروور استفاده شوند؛ با توجه به اینکه جورج کاچر، رئیس بخش اروپایی کمپانی قبلاً اعلام کرده که مدلهای اولیه جگوار F تایپ از یک موتور ۲ لیتری توربوی چهار سیلندر استفاده خواهند کرد. بر اساس این اخبار جدید نیز، انتظار میرود که مدل F تایپ که در حال حاضر همگی از سیستم گیربکس اتوماتیک استفاده میکنند، دارای آپشن گیربکس دستی نیز باشند. کاچر همچنین خبر داده که جگوار قصد دارد تا قبل از سال ۲۰۲۰ یک خودروی کامپکت تیپ A ارائه کند. این مدل کوچک و بهینه در قالب یک کراساور چهار در به نظر میرسد گزینه مناسبی برای موتورهای انجنیوم باشد.
در موتورهای جدید جگوار لندروور که به صورت چهار سیلندر توربو هستند، مؤلفههای زیادی بین موتورهای بنزینی و دیزلی مشترک خواهد بود. حجم درنظر گرفته شده اولیه برای این موتورها ۲ لیتر است، ولی احتمال دارد که در حجمهای بالاتر یا پایینتر نیز ارائه شوند. اولین نمونه کابردی ۲ لیتری توربودیزل با نام AJ2000D در اوایل سال آینده در بریتانیا به خط تولید خواهد رفت.
از دیگر جزئیات موتورهای انجنیوم جگوار لندروو میتوان به قابلیت هماهنگ شدن با ویژگی «استاپ-استارت» اشاره کرد. همچنین آنها بر روی هماهنگی با دیفرانسیل عقب، چهارچرخ یا تمامچرخ متحرک کار میکنند. در مورد کار بر روی دیفرانسیل تمامچرخ این نکته به ذهن میآید که لندروور احتمالاً برنامهای مشابه برای مدلهای خارج از جادهاش دارد. موتورهای انجنیوم تمرکز زیادی بر روی بهرهوری دارند و در این راه از تکنیکهای مختلفی چون جریان روغن متغیر و پمپ خنککننده، استفاده از غلتک در میل سوپاپ برای کاهش اصطکاک، میللنگ متعادل و جت روغن خنککننده پیستون استفاده میکنند. همچنین موتورها به گونهای تنظیم میشوند که به راحتی بتوانند با سیستم هیبریدی هماهنگ شوند. جگوار لندروور اضافه میکند که موتورهای انجنیوم حدود ۸۰ کیلوگرم نسبت به موتورهای قبلی این کمپانی سبکترند.