بررسی جیپ رنگلر روبیکون نسخه هارد راک
مدل سطح بالای جیپ رنگلر روبیکون وجود دارد که دارای تمام امکانات و تجهیزات برای یک هیجان کامل آفرود است. جیپ روبیکون بر اساس مسیر ۲۲ مایلی روبیکون در سیرا نوادای امریکا نامگذاری شده است. جیپ روبیکون از چنین مسیرهایی بهراحتی عبور میکند.
جیپ رنگلر روبیکون ۲ در هارد راک ادیشن مدل ۲۰۱۵ خودرویی است که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته است. مدل ۲ در دارای فاصله محوری کوچکتری است و طول کلی، آن را تبدیل به خودرویی ایدهآل برای مسیرهای باریک کرده است. درنتیجه خودرو میتواند از محوطههای سنگی عبور کرده و به مسیرهای خارج از دسترس وارد و خارج شود. این مدل روبیکون قابلیتهای فوقالعادهای در خارج از جاده دارد.
تازههای مدل ۲۰۱۵
سیستم استریوی استاندارد رنگلر در حال حاضر صاحب ۸ اسپیکر شده است. این در حالی است که سیستم صوتی آپشن آلپاین با ۹ اسپیکر در مدل روبیکون بهصورت استاندارد ارائه میشود. جیپ همچنین در این مدل از یک کیت ابزار Torx برای برداشتن درها و سقف استفاده کرده است. با این که روبیکون هارد راک ادیشن بهتازگی معرفی شده، ولی این در واقع، مدل روبیکون X با اضافه شدن سیستم صوتی آلپاین است.
تجهیزات و آپشنهای روبیکون
جیپ رنگلر روبیکون مدل ۲۰۱۵ با قیمت ۳۱۵۹۵ دلار با چرخهای ویژه ۱۷ اینچی، تایرهای آفرود ۳۲ اینچی، محور جلوی مخصوص کارهای سنگین Dana 44، نسبت کوچکتر 4.10 برای محور عقب، یک جعبه انتقال ارتقا یافته با نسبت کرال کمتر، دیفرانسیل الکترونیکی قفلشونده جلو و عقب، میله مانع نوسان جلو با کنترل الکترونیکی، ریلهای ویژه عبور از روی سنگها (rock rails)، نوربالای خودکار و عایقکاری زیر کاپوت، برای یک رانندگی آفرود واقعی کاملاً آماده است. در داخل کابین نیز یک فرمان و دکمه شیفت با پوشش چرمی داریم؛ بهعلاوه، یک درگاه ۱۱۵ ولتی، طراحی روشن داخلی و رادیوی ماهوارهای.
نسخه «هارد راک» برای روبیکون، مبلغی به اندازه ۵۴۰۰ دلار هزینه دارد که در آن، مواردی مانند چرخهای طرحی مشکی نیمه صیقلی و ۱۷ اینچی، تریم بدنه مشکی، کاپوت گنبدی خودکار، ریلهای سنگی عریضتر، طراحی چرم داخلی مشکی، گرمکن صندلیهای جلو، یک مجموعه عقربههای منحصر به فرد و سیستم استریوی آلپاین اضافه میشود. این مدل، همچنین از سپرهای فولادی جلو و عقب، گرمکن خودکار آینهها، ورودی بدون کلید و سایه عمیق پنجرهها بهره میبرد. در همین حال، روبیکون تستشده با یک سقف هارد تاپ سهقطعهای با امکان برداشتن کامل به قیمت ۵۹۵ دلار و برفپاککن و سیستم ضدّ یخ عقب نیز همراه بوده است. مبلغ کلی خودروی تست به ۳۹ هزار و ۲۲۵ دلار رسیده که این مبلغ شامل هزینه تحویل نیز میشده است.
ویژگیهای داخلی
در حالی که جیپ رنگلر روبیکون دارای قابلیتهای فوقالعادهای در خارج از جاده است، درون «هارد راک ادیشن» نیز امکانات زیادی برای راحتی بیشتر شما تدارک دیده شده است. خودروی تست با صندلیهای طرح مشکی همراه با گرمکن، فرمان پوشیده از چرم و دارای کنترلهای سیستم صوتی و سیستم هوشمند گرمکن آینهها همراه بوده است. در واقع، طرحهای نقرهای و روزنهدار در داخل کابین روبیکون، فضای ساده و خاصی را برای این خودرو ایجاد کردهاند.
از طرف دیگر، کابین روبیکون بیشتر مملو از امکانات کاربردی است. داشبورد از ارتفاع مناسبی برخوردار است و کابین نشانههایی از دورانی در خود دارد که «جیپ» تنها سازنده آفرود واقعی در آن به شمار میرفته است. امّا اگر کمی بالاتر را نگاه کنید، مشاهده میکنید که در یک جیپ رنگلر نسل جدید نشستهاید. در همین حال، مدل «روبیکون» با آپشن هارد تاپی عرضه میشود که جایگزین سقف نرم (Soft Top) استاندارد شده است. سقف هارد تاپ دارای پنلهای طرح T و جداشدنی در بالای صندلیهای جلو است و گزینه مناسبی برای زمانهایی است که نمیخواهید بدون سقف رانندگی کنید. در غیر این با استفاده کیت ابزار جدید Torx میتوانید تمام قسمتهای هارد تاپ را بردارید.
روبیکون ۲ در دارای صندلیهای بزرگی در عقب است و برای مسافرت کوتاه دو بزرگسال در عقب مناسب است. در همین حال، این خودرو برای دو نفر که وسایلشان را روی صندلیهای عقب میگذارند و برای یک گردش آخر هفته میروند، بسیار مناسب میباشد. پشت صندلیهای عقب رنگلر، فضای محدودی برای حمل وسایل وجود دارد؛ یعنی فقط ۳۶۲ لیتر. البته اگر صندلیهای عقب جمع شوند، این فضا به ۱/۵۸ مترمکعب میرسد. از نکات دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کرد، این است که هنگامی که سقف بالا در جای خود قرار گرفته، رفتن به صندلیهای عقب برای بزرگسالان مشکل است. وقتی این سقف باز باشد، جابجایی مسافران در عقب هم راحتتر خواهد بود. در همین حال، روبیکون دارای یک نسخه «آنلیمیتد» چهار درد است که گزینه مناسبی برای کسانی است که نیاز به فضای بیشتری برای حمل وسایل و سرنشین دارند.
مشخصات موتور و مصرف سوخت
رنگلر ۲۰۱۵ برای پیشرانه از یک موتور ۳/۶ لیتری V6 استفاده میکند که برای ۲۸۵ اسببخار و گشتاوری به اندازه ۳۵۲/۵ نیوتنمتر به همراه دارد. سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک دارای نسبتهای دندههای بالا و پایین بوده و روبیکون نی با نسبت دنده کوتاه منحصر به فرد عرضه میشود که برای استفاده خارج از جادهای بسیار مناسب است. موتور V6 در کنار یک گیربکس ۶ دنده دستی و یک دستیار استارت سراشیبی (hill start) به صورت استاندارد استفاده شده است. این در حالی است که یک سیستم گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به صورت آپشن در دسترس قرار دارد. برآورد مصرف سوخت این خودرو برای مدل ۲ در به میزان ۱۳/۸ لیتر در شهر، ۱۱/۲ لیتر در جاده و ۱۳/۱ لیتر به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
دینامیک رانندگی
جیپ رنگلر روبیکون ۲ در یک خودروی خاص است و برای کسانی طراحی شده که میخواهند یک خودروی آفرود واقعی داشته باشند. کسی این خودرو را برای کیفیت سواریاش نمیخرد؛ چرا که این خودرو سطح نویز بالایی در جاده و دارد و اگر به آن عادت نداشته باشید، فاصله محور کوتاه آن میتواند در سرعتهای بالا شرایط غیرمنتظرهای ایجاد کند.
به دلیل ارتفاع بالایی که از سطح زمین دارید، ممکن است در پیچهای کوهستانی با اندکی لغزش بدنه برخورد کنید. همچنین دندههای پایین گیربکس ۶ دنده با اندکی دردسر همراه هستند. ولی همچنان که از نشستن در پشت فرمان روبیکون میگذرد، لذت رانندگی با آن در فضاهای مختلف بیشتر میشود. موتور V6 در شرایط مختلف، همیشه قدرت لازم را تأمین میکند و در جادههای شهری نیز سرعت مناسبی ایجاد میکند. همچنین فاصله محوری کوتاه ۲ در به ما کمک میکند که مانورهای راحتی در ترافیک داشته باشیم.
نتیجهگیری
جیپ رنگلر روبیکون برای کسانی طراحی شده که میخواهند از محیط شهری تا جای ممکن فاصله بگیرند؛ یک وسیله نقلیه آماده که بدون هیچگونه تنظیم اضافهای، میتواند از تمام مسیرها عبور کند. در همین حال، نسخه «هارد راک» امکانات و شرایط لوکس بیشتری را برای علاقهمندان به آفرود فراهم میکند. البته استفاده از گزینه هارد تاپ برای ایمنی و راحتی بیشتر، بهشدت توصیه میشود.