اولین شاسیبلند رولز-رویس تا سال ۲۰۱۷
در مرحله ارزیابی اولیه طرحها هستیم. هنوز به یک شکل سهبعدی و بخشهای کامل یک طراحی نرسیدهایم.
تیلور همچنین این گفته را که پروژه شاسیبلند، ماهیت برند رولز رویس را زیر سؤال میبرد، قبول ندارد. وی همچنین اضافه میکند:
من علاقه زیادی به کاربردیبودن دارم. من به دنبال ساخت یک خودروی کاملاً کاربردی هستم. یک خودروی منحصربهفرد، نه یک کراساور با سقف شیبدار، بلکه یک شاسیبلند مناسب.
دیگر منابع از رولز رویس، این پروژه را با عنوان «تا حدودی مرسدس GLK++» تعریف میکنند و قیمتی در حدود ۳۳۰ هزار دلار برای آن پیشبینی میکنند. مدل جدید، احتمالاً بیشتر عضوی از خانواده گوست خواهد بود تا یک بازسازی از فانتوم.
مدل آفرود رولز-رویس تا اواخر سال ۲۰۱۷ در بازار خودرو ظاهر نخواهد شد. البته این زمان، فاصله زیادی با عرضه شاسیبلند بنتلی نخواهد داشت. تیلور همچنین در مورد روند توسعه طراحی داخلی نسل جدید مدلها رولز رویس صحبت کرده است:
کلمات کلیدی در آینده، «منحصر به فرد» و «مدرن» هستند. مؤلفههای کنونی کابین حفظ خواهند شد؛ امّا در همین حال، طراحی لوکس و راحت از یاد نخواهد رفت. منظور ما از این حرفها، «خودنمایی» نیست.
تیلور اشاره میکند که با توجه به احیای دوباره برند در سال 2003، پایگاه مشتریان رولز رویس تغییر کرده است و در حال حاضر، بازار چین اهمیت بیشتری برای این خودروساز بریتانیایی پیدا کرده است:
بسیاری از مشتریان ما اکنون از میان سرمایهداران چینیاند که انسانهایی خودساخته، باهوش و با روحیهای جوان هستند. آنها ممکن است سن و سالی در حدود ۳۰ سال داشته باشند و در عینحال اهمیت زیادی به اصالت، میراث چین و اعتبار میدهند.
تمام خودروسازان سرعت تقاضای بازار چین برای شاسیبلندها را پیشبینی کردهاند. این موضوع به خاطر رشد مقبولیت بیسروصدایی است که این کلاس خودروها در سالهای گذشته در چین داشتهاند. همین امر باعث شده تا ارائه شاسیبلند رولز رویس و توسعه این برند متعلق به بامو متقاعد کننده باشد.
در این رابطه، گمانهزنیها مبنی بر این بوده که شاسیبلند جدید رولز رویس از پلتفرم مدل آینده هفت صندلی بامو، یعنی X7، استفاده خواهد کرد. در هرحال، آنچه که مشخص است، این است که بامو در حال آمادهسازی یک ساختار مناسب از فولاد، آلومینیوم و فیبرکربن همراه با پلاستیک تقویتشده برای مدلهای جدید گوست و خانواده سری ۹ است.
این ساختار جدید در نمایشگاه اخیر پکن رونمایی شد که در کانسپت بامو ویژن فیوچر لوکس به کار رفته بود. این کانسپت نیز همانند فانتوم از لولای عقب برای درهای عقبی استفاده کرده تا ورود و خروج به داخل خودرو آسان تر شود.
برنامه رولز رویس برای چهار سال آینده
در فاصله 4 ساله تا سال 2018، خط تولید رولز رویس کاملاً شکل جدیدی به خود خواهد گرفت و مدلهای جدیدی از گوست، فانتوم و بازسازیهای مبتنی بر آن و البته یک شاسیبلند در برنامه توسعه کمپانی قرار دارند. زمانبندی این تغییرات به صورت زیر است:
این مدل که در ماه فوریه در نمایشگاه اتومبیل ژنو رونمایی شد و به زودی در همین امسال به بازار عرضه خواهد شد، دارای ظاهری بسیاری مدرن و امروزی است. همچنین برای این مدل آپشن بسته رانندگی دینامیک درنظر گرفته که حالت اسپورتی بیشتری برای خودرو ایجاد خواهد کرد.
فانتوم جدید – 2017
کارهای اولیه جایگزینی این مدل ۱۱ ساله سالون سوپرلوکس انجام شده و طراحی اولیه نسخههای کوپه و کابریولت بر مبنای فانتوم در استودیوی طراحی گودوود (Goodwood) انجام گرفته است. احتمال استفاده از ساختار جدید فیبرکربن و آلومینیومی بامو طرح i در این خودروها بسیار زیاد است.
شاسیبلند جدید – ۲۰۱۷
شاسیبلند رولز رویس بر اساس گفتههای سرپرست طراحی کمپانی، گیلس تیلور، یک خودروی آفرود کاربردی و مناسب خواهد بود و آن را نباید یک کراساور با سقف شیبدار دانست. این خودرو، احتمالاً بخشی از نسل دوم خانواده گوست است که اول از همه به نمایشگاههای خودرو خواهد آمد.
گوست جدید- 2018
ساختار فیبرکربنی بهینهسازی شده بامو که در نمایشگاه پکن به نمایش گذاشته شد، به احتمال زیاد برای نسل بعدی خانواده گوست استفاده خواهد شد. این پلتفرم جایگزین ساختار فولادی کنونی میشود که به صورتی ضعیف بر اساس آنچه که در سری ۷ استفاده میشود، طراحی شده است.
نویسنده : محمد انیس حسینی