فرزند نوپای رولزرویس با قد و قامت بلند
بیش از دو سال است که رولزرویس زمینهها و فرصت های تولید یک SUV لوکس را بررسی میکند و حالا این پروژه با نام Cullinan رنگ واقعیت به خود گرفته و طبق ادعای کمپانی پس از ورود به بازار حتی بالاتر از Bentayga (شاسیبلند آینده بنتلی) قرار خواهد گرفت.
“کلاوس فرولیش” میگوید:
برای ما بسیار مهم است که همگان به این نکته واقف باشند که این مدل به هیچ وجه مشتق شده از مدل آینده X7 یا حتی مدل جدید سری 7 نیست و همه چیز آن از صفر ساخته شده و کاملاً جدید است و نیز با طراحی بینقص و هنر دست سازندگانش سواری بسیار لذت بخشی خواهد داشت.
این در حالی است که از مقامات ارشد BMW نیز نقلشده که این مدل در حدود 90% قابلیتهای خارج جادهای رنج روور را داراست؛ همچنین اولین محصول رولزرویس است که با سامانه چهارچرخ متحرک عرضه میشود.
از مشخصات احتمالی آن میتوان به طول حدود 5.5 متر، رینگهای 22 اینچی، پیشرانه 12 سیلندر با خروجی 626 اسب بخار و گشتاور 1000 نیوتن متر و جعبهدنده 8 سرعته هوشمند اشاره کرد؛ دانستن آن خالی از لطف نیست که پیشرانه مذکور همان نمونه کد NF4 است که BMW همچنان به بهروزرسانی آن بهطور انحصاری برای برند فوق لوکس تحت مالکیت خود ادامه میدهد.
برای تولید آن فعلاً فضای جدیدی در نظر گرفته نشده و احتمالاً در همان تأسیسات اصلی کمپانی که هماکنون بیش از 1500 کارگر را در خود جای داده است ساخته خواهد شد. به نظر میرسد با آغاز عرضه آن میزان فروش رولزرویس از چیزی کمتر از 4000 دستگاه (در سال 2014) به رقم 6 الی 7 هزار دستگاه برسد که در نوع خود رکورد مناسبی محسوب میشود.
گفته میشود این شاسیبلند لوکس انگلیسی که هنوز اسم قطعی آن مشخص نیست همانند دو برادر بزرگتر خود (Ghost و Wraith) در فستیوال گودوود به نمایش درخواهد آمد و از اواخر 2018 یا حداکثر اوایل 2019 وارد بازار خواهد شد.
با همه این تفاسیر سؤال اساسی هم چنان بر قوت خود باقی است: آیا ورود رولزرویس به بازار شاسی بلندهای لوکس درست است یا اشتباه؟؟