فرجام تلخ سوزوکی کیزاشی، یک رویای ناتمام
سوزوکی به احتمال زیاد تولید سدان اندازه متوسط خود یعنی کیزاشی را قطع خواهد کرد و جانشینی هم برای آن معرفی نخواهد نمود. این نتیجه فروش ضعیف این ماشین در بازارهای مختلف از جمله ایالات متحده و استرالیا است.
این در حالیست که سوزوکی کیزاشی درست قبل از بحران مالی سال 2009 آمریکا به بازار معرفی شده بود.
بدشانسی کیزاشی را نباید تنها به گردن بحرانهای مالی جهانی انداخت. این اولین خودروی سوزوکی در این کلاس بود و برای رقابت با رقبایی بسیار معروف و با پیشینه ای قوی نیاز به تلاشی دو چندان و خصوصیاتی جذاب تر داشت. سوزوکی سرمایه گذاریهای سنگینی روی کیزاشی کرده و امید زیادی هم به موفقیت آن داشت. ماساکی کاتو، مدیر عامل سوزوکی استرالیا از سرمایه گذاری روی مدل توربوشارژر V6 و یک نمونه استیشن واگن از این خودرو خبر داد که اکنون دیگر این برنامه ها به دست فراموشی سپرده شده اند.
آینده سوزوکی با خروج از بازار ایالات متحده در سال 2012 چندان روشن نیست گرچه نگاه این شرکت از این پس بیشتر به بازارهای در حال توسعه خواهد بود.
سوزوکی کیزاشی در استرالیا 29 هزار دلار و در آلمان 27 هزار یورو قیمت دارد در حالیکه از یک موتور 2.4 لیتری بنزینی تشنه سوخت و با توان تنها 176 اسب بخار بهره می برد. گران ترین مدل کیزاشی با انتقال نیروی دو دیفرانسیل نزدیک 40 هزار دلار قیمت دارد. شاید هم بهتر باشد که سوزوکی دست از بلندپروازی برداشته و به هاچ بک های کوچک معروف خود و شاسی بلند محبوب خود یعنی ویتارا متمرکز شود.