تاریخچه شرکت لانچیا (LANCIA)
در این سری پستها قصد داریم شما دوستان را با تاریخچه بعضی کمپانیهای خودروسازی آشنا کنیم، که در اولین قسمت به سراغ یکی از قدیمیترین و تأثیرگذارترین شرکتهای خودروسازی یعنی لانچیا رفتیم که شاید مدتی است از ذهن دوستداران خودرو دور مانده؛
معرفی:
لانچیا کارخانهی خودروسازی ایتالیایی است که در سال 1906 توسط وینچنزو لانچیا ( Vincenzo Lancia) تأسیس شد و در سال 1969 بخشی از گروه خودروسازی فیات شد. در ادامه مختصری از تاریخچه این شرکت و فعالیتهایش را برای شما عزیزان شرح میدهیم؛
تاریخچه:
خانواده لانچیا:
کاوالیر جوزپه لانچیا Cavalier Giuseppe Lancia 1860 (Cuneo) – 1919,Bordighera یک تاجر ایتالیایی بود. وقتی که 16 ساله بود تجارت را با غذا در ایتالیا شروع کرد، بعد از چند سال رابطهی دوستانهای با کشورهای آمریکای جنوبی برقرار و صنایع غذایی را در آرژانتین ایجاد کرد و موفقیتهای زیادی به دست آورد.
زمانی که وضع مادیاش بهبود یافت، به ایتالیا بازگشت و در سال 1875 با Marianna Orazzi ازدواج کرد. در سال 1876 اولین پسرش یعنی Giovanni متولد شد. در سال 1879 صاحب دختری شد که متأسفانه او در سال 1894 از دنیا رفت. در 24 آگوست 1881 سومین فرزند آنها یعنی Vincenzo Lancia در فایللو، در نزدیکیِ تورین به دنیا آمد. همچنین دومین دخترشان هم در سال 1884 متولد شد.
پدر وینچنزو میخواست که او وکیل شود ولی او علاقهی چندانی به علوم انسانی نداشت و به علم و فنآوری به خصوص اتومبیل علاقهمند شد. یکی از دوستان وینچنزو “Carlo Bishareti di Ruffia” یک بنز داشت و این اتومبیل به اولین اتومبیل مهم زندگی وینچنزو تبدیل شد.
با تأسیس فیات در سال 1899، وینچنزو در این کمپانی مشغول به کار شد. او فردی بسیار فعال بود و بعدها تبدیل به یکی از مشهورترین رانندگان تستِ برندهای ایتالیایی شد.
در سال 1922 وینچنزو با Adele Miglietti ازدواج کرد. وینچنزو و آدله 3 فرزند با نامهای Gianni و Eleonora و Maria داشتند.
فرزند وینچنزو یعنی جیووانی در 24 نوامبر 1924 در تورین متولد شد. او تحصیلاتش را با خواهرش در دانشگاه فنی پیزا به اتمام رساند.
جیووانی از زمان کودکی به ورزش علاقه داشت، اما بزرگترین عشقش مسابقات موتوری بود. همین باعث شد تا او تبدیل به رانندهای برای تیم لانچیا شود.
تاریخچه شرکت:
راننده مسابقهای فیات یعنی وینچنزو لانچیا (1881-1937) و دوستش کلادیو فوگولین (Claudio Fogolin) (1872-1945) در 29 نوامبر 1906 در شهر تورین، شرکت را با نام Lancia & C. Fabbrica Automobili تأسیس کردند.
اولین خودروی لانچیا ” Tipo 51″ که بعدها “Alfa” نامیده شد در سال 1907-1908 تولید شد. این خودرو دارای یک موتور کوچک 4 سیلندر با 28 اسب بخار بود. در سال 1915 هم “Jota” که اولین تراک تولیدی لانچیا بود پا به عرصه فروش گذاشت.
در سال 1937 وینچنزو بر اثر حملهی قلبی از دنیا رفت و همسرش میگلتی لانچیا و پسرش جیانی لانچیا شرکت را در دست گرفتند. آنها ویتوریو جانو (Vittorio Jano) را متقاعد کردند تا در لانچیا به عنوان مهندس فعالیت کند. جانو با تولید مدلهای مختلف آلفا رومئو شامل 6C و P2 و P3 و بعضی از مدلهای مسابقهای موفق آن زمان نام و اعتباری را برای خود دست و پا کرد.
جیووانی در سال 1950 رئیس شرکت لانچیا شد ولی متأسفانه او پول زیادی در سرمایهگذاریهای بیثمر هدر داد و همین باعث شد تا بخش بزرگی از شرکت را در سال 1957 به Carlo Pesenti بفروشد. بعد از آن او شروع به تجارت مواد غذایی کرد و مدتی را در برزیل به سر برد. او 2 پسر (Mariele و Vincenzo) از ازدواج اولش و یک پسر (Lorenzo) از ازدواجش با Jacqueline Sassard داشت.
فیات در اکتبر 1969 طی یک مزایده پیشنهاد خرید را به لانچیا ارائه داد و لانچیا بهعنوان شرکتی که در حال از دست دادن مقدار زیادی از سرمایهاش بود این پیشنهاد را پذیرفت. این پایان کار لانچیا نبود و در سال 1970 مدلهای جدیدی مانند Stratos, Gamma و Beta تولید شدند تا ثابت کنند فیات میخواهد نام تجاری را که به دست آورده، حفظ کند.
در طی سالهای 1970 تا 1980 لانچیا موفقیتهای بزرگی را در بسیاری از مسابقات رالی در سراسر جهان به دست آورد.
در سال 1980، لانچیا همکاری را با شرکت سوئدی Saab Automobile با فروش لانچیا Delta تحت عنوان Saab 600 در سوئد آغاز کرد. در سال 1985 نیز Lancia Thema از پلتفرم مشترک با Saab 9000 و Fiat Croma و AlfaRomeo 164 بهره میبرد.
در سال 1990، دیگر تمام محصولات لانچیا نزدیک به محصولات فیات بودند.
در سال 2007 نام شرکت لانچیا به نام Lancia Automobiles S.p.A تغییر یافت. که 100 درصد توسط Fiat Group Automobiles S.p.A., اداره میشد.
در 2011 لانچیا در مسیر تازه ای پا گذاشت و مدلهای جدیدی را توسط کرایسلر اضافه کرد و تحت نام لانچیا در بسیاری از بازارهای اروپایی فروخت، در مقابل هم بعضی از محصولات ساخته شده توسط لانچیا نیز در بازار تحت نام کرایسلر به فروش رفتند.
در سال 2014 نیز صادرات لانچیا قطع شد و از آن به بعد مدلهای لانچیا فقط در ایتالیا ارائه میشود.
لوگو
لوگوی اصلی لانچیا توسط Carlo Biscaretti di Ruffia طراحی شد. علامت نشاندهنده lance (نیزه) و سپر با پرچم است. (در زبان ایتالیایی لانچیا به معنی نیزه است).
لوگوی شرکت در سال 2007 بازطراحی شد.
لانچیا یکی از مبتکران و نوآوران صنعت خودروسازی بوده که بسیاری از شهرت خود را مدیون این نوآوریهاست، در زیر به بعضی از آنها اشاره ای کوتاه مینماییم؛
نوآوریها
از این نوآوریها میشود به Theta مدل 1913 اشاره کرد که اولین خودرو با سیستم الکتریکی در اروپا بود که از تجهیزات استاندارد بهره میبرد.
اولین خودرو با تکنولوژی مونوکوک (Monocoque – Type Body) (استفاده از شاسی و بدنه یکپارچه) را در خودرویی با نام Lambda در سال 1922 تا 1931 به کار برد، همچنین سیستم ‘Sliding Pillar’ که در سیستم تعلیق جلو، فنرها و دامپرهای هیدرولیک را در یک واحد یکپارچه قرار میدهد و در بیشتر خودروهای تولیدی لانچیا قرار گرفت (تا زمان خودروی جایگزین Appia در سال 1963)
همینطور در سال 1948 اولین گیربکس 5 سرعته را در خودروی تولیدی به کار برد (Series 3 Ardea)
این کمپانی همچنین اولین مدل موتورهای بهبود یافتهی V6 را در سال 1950 در مدل Aurelia به کار برد و همچنین با استفاده از همین تنظیمات و تجربیات، موتورهای V8 و V12 را نیز توسعه داد. و نیز اولین کمپانیای بود که موتورهای V4 را تولید کرد.
(بحث توسعه موتور توسط لانچیا یک بحث طولانی است که باید کامل بررسی شود و اولین تغییرات را مهندس لانچیا (Francesco De Virgilio) برای کاهش لرزش موتورهای V شکل در آن زمان با تغییر زاویه بین بلوکهای سیلندر انجام داد که بیش از این گفته، از حوصله این مقاله خارج است.)
این کمپانی اولین شرکتی بود که موتورهای V4 را به طور گسترده استفاده و تولید کرد. (در بعضی منابع به فورد و ZAZ نیز اشاره شده است)
همچنین لانچیا در استفاده از سیستم تعلیقهای مستقل در خودروهایش نیز پیشگام بود.
(تعلیق مستقل، سیستمی است که هر چرخ مستقیماً و به صورت جداگانه تکان میخورد (نوسان میکند) که باعث نرمتر شدن سیستم تعلیق میشود.)
علاوه بر آنها، لانچیا ترانس اکسلهای جلو را نیز در مدلهای Aurelia و Flaminia توسعه داد.
(ترانس اکسل: مجموعهی سیستم تعلیق و گیربکس در یک پوستهی واحد که برای خودروهای دیفرانسیل جلو کاربرد دارد.)
و تعدادی دیگر از نوآوری خودرو که در بعضی از منابع به اسم لانچیا ثبت شده بود، ولی چون منبع معتبری در ای باره در دسترس نبود از گفتن آن صرف نظر کردیم.
این بود مختصر شرحی بر تاریخچه لانچیا، امیدوارم مورد قبول شما عزیزان قرار گرفته باشد.
ادامه دارد …
صادق رحمانی – دانشجوی کارشناسی نرمافزار