شاسیبلند سوئدی XC90 وارد دومین نسل از زندگی خود میشود. خودرویی که همه سرمایهگذاری و توجه ولوو به آن معطوف شده و میتواند تأثیری مهم در سرنوشت این شرکت سوئدی داشته باشد.
2016 New Volvo XC90
ولوو برای این SUV جدید از پلتفرم منعطف خاصی با نام SPA استفاده میکند که به تدریج در سایر محصولات این شرکت نیز استفاده خواهد شد. روی این پلتفرم میتوان خانواده موتورهای جدید از جمله پیشرانههای درایو E و پلاگین هیبریدی را مورد استفاده قرار داد. در ابتدا XC90 با پیشرانه T8 شامل یک موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر مجهز به توربو شارژر و سوپر شارژر با توان 320 اسببخار و 400 نیوتن متر تورک، و یک موتور الکتریکی جفت شده با آن عرضه میشود. موتور بنزینی نیروی خود را به چرخهای جلو منتقل میکند و موتور الکتریکی 80 اسبی هم روی محور عقب، اعمال نیرو میکند. در یک رده پایینتر میتوان تنها به موتور T6 بنزینی چهار سیلندر اشاره شده بدون کمک موتور الکتریکی دست یافت.
2016 New Volvo XC90
در اروپا مدل D4 دیزلی با 187 اسببخار نیرو و 400 نیوتن متر گشتاور، میتواند مورد استقبال قرار گیرد. مدل D5 هم 225 اسببخار قدرت و 470 نیوتن متر گشتاور دارد. موتورهای دیزلی از یک گیربکس هشت سرعته خودکار بهره میگیرند.
2016 New Volvo XC90
ولوو XC90 با فضای داخلی بسیار سخاوتمندانه و در عین حال هوشمندانهای از شما استقبال میکند. ظرفیت این خودرو 7 سرنشین میباشد و البته میتوان از آرایشهای متنوع برای صندلیها برای افزودن فضای بار بهره گرفت. این در حالی است که ابعاد بیرونی آن خیلی بزرگ به نظر نمیرسد تا چابکی و دینامیک آن حفظ گردد.
2016 New Volvo XC90
XC90 از زبان طراحی جدید ولوو که توسط طراح سابق فولکس واگن، Thomas Ingenlath طراحی شده، سود میبرد. پنجره مشبک جدید با خطوط عمودی، کاملاً اصول ولوو را حفظ کرده است. اما چراغها در درون خود آرایشی چکشی یا T شکل دارند که توسط لامپهای روزتاب، جلوهای مدرن به آن میبخشند.
همچنین اندازه بزرگ چرخها که به 22 اینچ نیز میرسند، علاوه بر افزودن قابلیتهای دینامیکی خودرو، آن را اسپرت تر نشان میدهد. با این وجود، طراحی این مدل نسبت به مدل کانسپت، آشکارا دچار محافظهکاری بیش از حدی شده است که بسیاری از علاقهمندان آن مدل را دلسرد خواهد کرد.
Volvo XC90 Interior
فضای داخلی XC90 اشرافی، ساده و سرد است و کاملاً از اصول طراحی اسکاندیناوی پیروی میکند. البته برای افزودن کمی گرما از چرم ناپا و چوب گردو هم استفاده میشود. یک صفحه نمایش لمسی عمودی در داشبورد مرکزی برای سیستم ناوبری، رسانهها و تلفن به خدمت گرفته شده که مرکز ثقل طراحی داشبورد محسوب میشود. البته این طرح پیش از این در خودروهایی از خانواده داج هم دیده شده بودند. اما در اینجا با ظرافت و جزئینگری بیشتر و زیبایی دلپذیرتری همراه است. سیستمعامل اپل کارپلی هم برای اتصال به گوشیها و کنترلهای خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از کلیدها و دکمهها حذف شدهاند تا همه چیز به سادگی انجام شود و از پیچیدگی بیهوده پرهیز شود.
سیستم صوتی حرفهای Bowers & Wilkins با 19 بلندگو و 1400 وات و ساب ووفر خاصی که تمام بدنه خودرو را به عنوان یک ساب ووفر عظیم بکار میگیرد، فراتر از انتظارهاست.
Volvo XC90 2016
در بخش ایمنی این خودرو پیش از این از تکنولوژیهای جدید بکار رفته صحبت کرده بودیم. جامعترین و پیچیدهترین فناوریهای ایمنی در یک مجموعه گرد هم آمدهاند تا یکی از ایمنترین خودروهای جهان را شاهد باشیم. سیستمهای حفاظتی و ایمنی جلوگیری از تصادف، نسل جدید ترمز خودکار، پیش کشنده کمربندها، جاذب انرژی بین صندلیها و ستونها و سیستمهای کاهش صدمه در هنگام تصادف یا غلت زدن ماشین را در این خودرو خواهید یافت.
6.5 میلیارد یورو سرمایهگذاری (البته تنها قسمتی از آن به این خودرو اختصاص یافته است)، انبوهی از تکنولوژیهای جدید و پیشرو و تبلیغات وسیع، انتظارها از این شاسیبلند را افزایش داده است. تاریخ برای ولوو به روزهای حساس و باشکوهی نزدیک میشود. آیا ولوو میتواند یک گام بلند بردارد؟