XC90 همچنین اولین مدلی است که بعد از یک دهه، تجدیدنظر کلی در مورد طراحی آن میشود. این مدل بر اساس پلتفرم جدید ساختار تولید مقیاسپذیر (SPA) ارائه میشود؛ پلتفرمی که در طیف وسیعی از وسایل نقلیه میتواند استفاده شود. در همین حال، اخیراً در استکهلم جزئیاتی تازه از این شاسیبلند جدید منشر شده است که ۱۰ نمونه از آنها را در ادامه مرور میکنیم.
۱) پرواز با پرچم سوئد
ولوو یک پرچم سوئد به اندازه یک بندانگشت بر روی لبه صندلی مسافر جلو قرار داده است. این کاملاً یک رفتار سوئدی است و نباید به ولوو از این بابت سخت گرفت. ولوو به شکلی غیرعادی به سوئدی بودن خود افتخار میکند و استفاده از این پرچم نیز نزدیکترین چیز به این رجزخوانی از جنس اسکاندیناوی است.
۲) ولوو به طور کامل طراحی جعبهای را کنار نگذاشته است
ولوو از اصطلاح «چکش تور» برای چراغهای T شکل LED در XC90 استفاده میکند که به نظر در مورد یک قطعه جزئی با طراحی زیباشناسانه، اغراقآمیز به نظر میرسد. مطابق گفته معاون طراحی ولوو، هنوز تصور غالب بسیاری از مشتریان بر این است که طراحی خودروهای ولوو حالتی جعبهمانند دارد. بر این اساس، طراحان ولوو با اضافه کردن طرح با گوشههای ۹۰ درجه در جلوی خودرو سعی کردهاند تا بین طراحی پیشرفته XC90 و گذشتهی طراحی ولوو ارتباط برقرار کنند.
۳) نشانههایی در ابعاد کوچک از کوروت در داخل کابین
ولوو برای ایجاد بیشتر فضای ممکن در داخل کابین یک سیستم تعلیق عقب الترا کامپکت مولتیلینک را با یک کمکفنر تیغهای عرضی همراه کرده است؛ همانند سیستمی که در شوورلت کوروت استینگری استفاده میشود. با این حال، اگر گزینه سیستم تعلیق گازی را انتخاب کنید، کمکفنر تیغهای را از دست خواهید داد. لازم به ذکر است که ولوو قبل از 960 واگن، از این نوع طراحی استفاده کرده است.
۴) کارایی کابین، احتمالاً بیشتر از هوندا فیت
به لطف سیستم تعلیق کامپکت در عقب که با کمکفنر تیغهای عرضی همراه است و همچنین گزینههای دیگر سیستم تعلیق، XC90 دارای کابینی است که برای سرنشینان و وسایل بسیار آرام و مطلوب به نظر میرسد. در همین حال، ولوو با اضافه کردن طراحی جمعشونده به ردیف صندلیهای دوم و سوم باعث شده که این صندلیها کاملاً جمع شده و یک سطح «صاف» در دسترس قرار دهند. بهعلاوه، هر کدام از پنج صندلی، قابلیت این را دارند که به صورت جداگانه جمع شوند.
۵) صندلیهای عقبِ واقعی برای انسانهای واقعی
اینکه چگونه این صندلیها سرنشینان را در بر میگیرند شاید بیشتر از ویژگی جمعشوندگی آنها اهمیت داشته باشد. ردیف سوم صندلیها میتواند سه نفر بزرگسال را در خود جای دهد. به علاوه، هر کدام از صندلیهای ردیف دوم میتواند به صورت مستقل به جلو یا عقب حرکت داشته باشد و همینطور تکیهگاه خود را به صورت جداگانه تنظیم کند. البته صندلیهای ردیف سوم تنظیم تکیهگاه عقب ندارند، ولی در عینحال، برخلاف بسیاری از صندلیهای عقب در مدلهای دیگر، حالتی کاملاً واقعگرایانه پیدا کردهاند.