ده نکته‌ در مورد ولوو XC90 جدید

ولوو از مدل جدید XC90 شاسی‌بلند ۲۰۱۶ به عنوان اولین محصول از «ولووی جدید» و پروژه احیای کمپانی نام می‌برد. این خودرو اولین محصولی است که ولوو پس از رفتن به زیر سایه «جیلی»، خودروساز چینی، به صورت مستقل توسعه داده است.

XC90 همچنین اولین مدلی است که بعد از یک دهه، تجدیدنظر کلی در مورد طراحی آن می‌شود. این مدل بر اساس پلتفرم جدید ساختار تولید مقیاس‌پذیر (SPA) ارائه می‌شود؛ پلتفرمی که در طیف وسیعی از وسایل نقلیه می‌تواند استفاده شود. در همین حال، اخیراً در استکهلم جزئیاتی تازه از این شاسی‌بلند جدید منشر شده است که ۱۰ نمونه از آن‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم.

2016 Volvo XC90

2016 Volvo XC90


۱) پرواز با پرچم سوئد
ولوو یک پرچم سوئد به اندازه یک بندانگشت بر روی لبه صندلی مسافر جلو قرار داده است. این کاملاً یک رفتار سوئدی است و نباید به ولوو از این بابت سخت گرفت. ولوو به شکلی غیرعادی به سوئدی بودن خود افتخار می‌کند و استفاده از این پرچم نیز نزدیک‌ترین چیز به این رجزخوانی از جنس اسکاندیناوی است.

2016 Volvo XC90
۲) ولوو به طور کامل طراحی جعبه‌ای را کنار نگذاشته است
ولوو از اصطلاح «چکش تور» برای چراغ‌های T شکل LED در XC90 استفاده می‌کند که به نظر در مورد یک قطعه جزئی با طراحی زیباشناسانه، اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. مطابق گفته معاون طراحی ولوو، هنوز تصور غالب بسیاری از مشتریان بر این است که طراحی خودروهای ولوو حالتی جعبه‌مانند دارد. بر این اساس، طراحان ولوو با اضافه کردن طرح با گوشه‌های ۹۰ درجه در جلوی خودرو سعی کرده‌اند تا بین طراحی پیشرفته XC90 و گذشته‌ی طراحی ولوو ارتباط برقرار کنند.

2016 Volvo XC90 Headlight

2016 Volvo XC90 Headlight


۳) نشانه‌هایی در ابعاد کوچک از کوروت در داخل کابین
ولوو برای ایجاد بیشتر فضای ممکن در داخل کابین یک سیستم تعلیق عقب الترا کامپکت مولتی‌لینک را با یک کمک‌فنر تیغه‌ای عرضی همراه کرده است؛ همانند سیستمی که در شوورلت کوروت استینگری استفاده می‌شود. با این حال، اگر گزینه سیستم تعلیق گازی را انتخاب کنید، کمک‌فنر تیغه‌ای را از دست خواهید داد. لازم به ذکر است که ولوو قبل از 960 واگن، از این نوع طراحی استفاده کرده است.
2016 Volvo XC90

2016 Volvo XC90


۴) کارایی کابین، احتمالاً بیشتر از هوندا فیت
به لطف سیستم تعلیق کامپکت در عقب که با کمک‌فنر تیغه‌ای عرضی همراه است و همچنین گزینه‌های دیگر سیستم تعلیق، XC90 دارای کابینی است که برای سرنشینان و وسایل بسیار آرام و مطلوب به نظر می‌رسد. در همین حال، ولوو با اضافه کردن طراحی جمع‌شونده به ردیف صندلی‌های دوم و سوم باعث شده که این صندلی‌ها کاملاً جمع شده و یک سطح «صاف» در دسترس قرار دهند. به‌علاوه، هر کدام از پنج صندلی، قابلیت این را دارند که به صورت جداگانه جمع شوند.
2016 Volvo XC90 Interior

2016 Volvo XC90 Interior


۵) صندلی‌های عقبِ واقعی برای انسان‌های واقعی
اینکه چگونه این صندلی‌ها سرنشینان را در بر می‌گیرند شاید بیشتر از ویژگی جمع‌شوندگی آن‌ها اهمیت داشته باشد. ردیف سوم صندلی‌ها می‌تواند سه نفر بزرگسال را در خود جای دهد. به علاوه، هر کدام از صندلی‌های ردیف دوم می‌تواند به صورت مستقل به جلو یا عقب حرکت داشته باشد و همین‌طور تکیه‌گاه خود را به صورت جداگانه تنظیم کند. البته صندلی‌های ردیف سوم تنظیم تکیه‌گاه عقب ندارند، ولی در عین‌حال، برخلاف بسیاری از صندلی‌های عقب در مدل‌های دیگر، حالتی کاملاً واقع‌گرایانه پیدا کرده‌اند.
 
2016 Volvo XC90 Interior

2016 Volvo XC90 Interior


۶) شیشه‌های سوئدی
وقتی از سوئدی بودن XC90 صحبت می‌کنیم، حتماً باید به کریستال‌هایی که به صورت دستی توسط کمپانی سوئدی سازنده شیشه، اورفورس (Orrefprs) تهیه شده، اشاره کنیم. در همین حال، یکی از طراحان داخلی این شاسی‌بلند اشاره کرده که هر قطعه شیشه به صورت جداگانه تولید شده و در مجموع ۱۵ کمپانی شیشه‌سازی در آن نقش داشته‌اند.

Volvo XC90 Interior
۷) XC90 همیشه مراقب پشت‌سرش است
XC90 با استفاده از رادار عقب خود می‌تواند برخورد قریب‌الوقوع احتمالی را از عقب پیش‌بینی کند. اگر این سیستم احساس کند که برخورد بلافاصله اتفاق می‌افتد، کمربند صندلی‌های تَنگ‌تر می‌کند و ترمزها را قفل می‌کند تا شتاب سرنشینان کمینه گردد. در خارج از بازار امریکا، این خودرو به صورت خودکار با استفاده از چراغ‌ها به راننده‌ای که احتمال برخورد دارد، علامت می‌دهد.

2016 Volvo XC90

2016 Volvo XC90 radar


۸) نشان ولوو در پایین با یک نوار قطری
اگر به جلوپنجره XC90 دقت داشته باشید، نشان فولادی Volvo را می‌بینید که بر روی یک نوار قطری قرار گرفته است. این کار برای اولین بار صورت گرفته است و آن را در XC90 های جدید خواهید دید.
 
2016 Volvo XC90

2016 Volvo XC90 Badge


۹) ولوو به قدری در زمینه ایمنی خوب است که دیگر نیازی به کیسه‌های هوای کناری در عقب ندارد
وقتی یک برند خودرو که روح و ذهنش را وقف ایمنی در محصولاتش می‌کند، تصمیم می‌گیرد که کیسه‌های هوای کناری در عقب را کنار بگذارد، بسیار تعجب‌برانگیز خواهد بود؛ کاری که ولوو در XC90 آن را انجام داده است. وقتی بابت این موضوع از ولوو سؤال شد، رئیس بخش ایمنی فعال ولوو به صورت زیر مسئله را روشن کرد:

مهندسان توانسته‌اند با استفاده از یک سری اقدامات غیرمستقیم مانند درهای ضخیم‌تر و استحکام بیشتر ستون‌های عقب بدنه، عملکرد خودرو در مقابل برخوردهای جانبی در عقب را بهبود بخشند.

2016 Volvo XC90

2016 Volvo XC90


۱۰) برخورد با عابران پیاده، یک تجربه ایمن‌تر خواهد بود
ولوو اخیراً به دنبال تکنولوژی‌هایی مانند کیسه‌های هوای مخصوص عابران پیاده بوده تا امنیت این افراد را نیز حفظ کند. ولی در XC90 مدل ۲۰۱۶ از چنین چیزی استفاده نکرده است. در همین حال، این خودرو تنها از یک موتور چهار سیلندر برای پیشرانه استفاده خواهد کرد که این موتور در ارتفاع پایین‌تری زیر کاپوت قرار می‌گیرد. درنتیجه فضای زیادی بین کاپوت و نقاط سخت موتور و بقیه قطعات ایجاد می‌شود که در هنگام برخورد با عابر پیاده از صدمات وارده به وی می‌کاهد.


2016 Volvo XC90

منبع : پدال

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...