ولووی XC90 هیبریدی، قدرتمند و مقرونبهصرفه
چگونه میتوان تعادلی بین قدرت بالای پیشرانه و هزینههای مصرف سوخت روزمره ایجاد کرد؟ امروزه سیستمهای هیبریدی به چنان درجه ای از بلوغ رسیدهاند که قادرند، چنین هدفی را محقق نمایند. اکنون SUV لوکس هفت نفره ولوو XC90 با پیشرانههای سری جدید T8 حتی از یک هاچ بک کوچک و سبکوزن نیز مقرونبهصرفه تر و کم آلایندهتر است!
سیستم ترکیبی پیشرانه T8 شامل یک موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری Drive-E بنزینی است که توأمان از سوپرشارژر و توربوشارژر استفاده مینماید. خروجی این موتور بهتنهایی 314 اسب بخار و گشتاور آن 400 نیوتن متر میباشد. انرژی این موتور از طریق یک گیربکس 8 سرعته خودکار به محور جلو منتقل میگردد. اما بر روی محور عقب نیز یک موتور الکتریکی 86 اسبی و 240 نیوتن متری نصب گردیده است. مجموع نیروی این دو موتور 400 اسب بخار و 640 نیوتن متر میباشد.
یک استارتر-ژنراتور هم روی محور میللنگ و در واقع مابین موتور و جعبهدنده نصب شده که کارکردی سهگانه دارد و با نیروی 46 اسب بخار علاوه بر موتور استارتر، به عنوان ژنراتور الکتریکی و تقویت کننده موتور الکتریکی عمل مینماید یا اجازه میدهد تا ماشین از درایو الکتریکی خالص به حالت ترکیبی سوئیچ کند گشتاور اضافی تا 150 نیوتن متر را در هنگام فعالیت سوپرشارژر و توربوشارژر ایجاد نماید.
باتریهای این خودرو نیز در تونل مرکزی آن جاسازی شدهاند. بدین ترتیب فضای داخلی تحت تأثیر قرار نمیگیرد و همچنین مرکز ثقل خودرو نیز در پایینترین نقطه حفظ میشود. یک سیستم احیای دو مرحله ای انرژی ترمزها نیز برای شارژ باتریها مورد استفاده قرار گرفته است. برای خنک کردن باتریها و موتور الکتریکی عقب هم از سیستم خنککننده دو مداره استفاده شده است.
چنین خودرویی با این ابعاد قادر است شتاب صفر تا صد 5.9 ثانیه ای را تجربه کند. پنج حالت مختلف رانندگی را میتوان از طریق چرخ اسکرول کنسول وسط یا صفحه نمایشگر لمسی داشبورد انتخاب کرد. اگر حالت رانندگی تمام الکتریکی را انتخاب نمایید، به شرط داشتن شارژ کامل باتریها، میتوانید 40 کیلومتر مسافت را طی نمایید.
مهمترین ویژگی این خودرو مصرف سوخت و آلایندگی ناچیز آن است. مصرف سوخت متوسط آن در هر صد کیلومتر تنها 2.5 لیتر میباشد و در هر کیلومتر هم فقط 59 گرم CO2 تولید میکند.