متخصصین و مهندسین ولــوو در روند کاری خود در این زمینه بیشتر از اینکه تستهای مختلف تصادف انجام دهند، تصادفات جادهای را مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهند تا علل و عوامل بروز آنها را مشخص کرده و در محصولات خود از اطلاعات مفید بهدستآمده نهایت استفاده را ببرند. آنان در تلاشاند تا خودروهای ساخت ولــوو دچار چنین حوادثی نشوند و اگر هم شدند کمترین آسیب را ببینند. همچنان که از سال 2010 کاهش تلفات و خسارات ناشی از سوانح رانندگی نخستین دستور کارشان بوده، با امیدواری ابراز میکنند که در سال 2020 هیچیک از سرنشینان محصولات ولــوو جان خود را بر اثر تصادف از دست نخواهد داد.
حال این کمپانی نسل دوم مدل شاسیبلند خود را که در کلاس شاسی بلندهای متوسط قرار میگیرد روانه بازار میکند که اتاق آن بزرگ و مستحکم بوده و مجهز به مجموعهای از سامانههای امنیتی است که بعضی از آنها منحصربهفرد است.
XC90 نخستین بار در سال 2002 بهعنوان یک شاسیبلند لوکس بر پایه پلتفرم P2 (که در نسل اول مدل S80 نیز از آن استفادهشده) وارد بازار شد. در سال 2007 نسخه فیس لیفت آن ساخته شد و در سالهای 2009، 2010 و 2012 بهروزرسانی هایی روی آن انجام شد. نسل دوم آن هم در نمایشگاه دیترویت 2015 به نمایش درآمد.
نسل دوم به معنای حقیقی کلمه متحول شده و تمامی اجزای آن شامل پلتفرم، سیستم تعلیق، سیستمهای الکترونیکی و… کاملاً جدید است. حتی لوگوی تازه ولــوو را نیز میتوان روی بدنه آن مشاهده کرد. یکی از تصمیمات شجاعانه ولــوو در تولید این نسل ارائه نکردن پیشرانههای شش و هشت سیلندر است بهطوریکه در هر سه نوع دیزلی و بنزینی و هایبرید از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر استفاده میشود. این کار چند مزیت را به دنبال دارد: اول اینکه قسمت جلوی خودرو کوچک میشود، دوم اینکه خسارت ناشی از تصادفات کاهش میابد، سوم افزایش دید جلو، چهارم جمعوجور بودن مجموعه پیشرانه، پنجم اختصاص فضای بیشتر به کابین و مورد آخر مصرف سوخت پایین به نسبت نمونه 6 سیلندر.
بیرون آن بزرگ و حجیم بوده و داخل کابین راحت و جادار است، صندلیها با طراحی و جاگیری مناسبشان دید بسیار خوبی به بیرون دارند. کابین بی سروصدا و متین بوده و حس لوکس بودن را القا میکند. یک سیستم تعلیق بادی بهصورت سفارشی در نظر گرفتهشده که حتی با رینگهای 20 اینچی رانندگی قابل تحسینی را به ارمغان میآورد اما با رینگهای 21 اینچی کمی ضربه و تکان احساس میشود که قابلتوجه نیست.