مازراتی کواتروپورته در کلاس سدان های لوکس و مجلل قرار دارد. رقیب اصلی این سدان ایتالیایی دوبرند معروف آلمانی یعنی مرسدس بنز Sکلاس و ب ام و سری7 است. اگر بخواهیم رقیب دیگری را برای این مازراتی درنظر بگیریم می توانیم به لکسوس LS اشاره کنیم.
این خودرو در نوامبر سال 2012 تولید و در سال 2013 روانه بازار شد. یکی از اصلی ترین تفاوت ها در کواتروپورته جدید استفاده از پیشرانه جدید توئین توربو است. مالک این سدان لوکس خودرو خود را با قیمت یک میلیارد و 350 میلیون تومان خریداری کرده است.
طراحی این خودرو تغییر قابل توجهی داشته است. برخی از علاقه مندان به خودرو طراحی نسل قبلی را بیشتر می پسندند و برخی دیگر نیز از طراحی کواتروپورته جدید خرسند هستند. ظاهر خودرو در عین ذات لوکس آن حسی اسپرت را نیز به بیننده القا می کند. پس نیازی نیست که برخوردتان را با دیگران خشک و سنگین کنید. کواتروپورته جدید از همه نظر قابل تقدیر و تحسین است، فقط باید هدفتان را از خرید این خودروی میلیاردی مشخص کنید. رانندگی اسپرت یا رانندگی آرام و با پرستیژ. کواتروپورته تمام سلیقه های رانندگی با سدان لوکس را برایتان به همراه دارد.
لورنزو روماسیوتی طراح اصلی نسل ششم مازراتی کواتروپورته به همراه Marco Tencone خودرو شاسی بلند کانسپت Kubang را برای مازراتی طراحی کرد. خودرویی که انقلاب جدیدی در طراحی محصولات مازراتی به همراه داشت.
بعد از آن روماسیوتی نسل ششم کواتروپورته را با ظاهری بسیار متفاوت معرفی کرد. خودرویی که طراحی آن با دیگر محصولات تولیدی مازراتی تفاوت داشت و زیبایی و تجمل گرایی در آن به راحتی قابل احساس بود. مازراتی گیبلی نیز از دیگر شاهکارهای طراحی لورنزو روماسیوتی است. گیبلی در سال 2014 وارد بازار شد.
طراحی چراغ های جلو و جلوپنجره حس یک خودروی خنگ یا ناراحت را به شما القا می کند. اما در نسل جدید کواتروپورته این موضوع به سبب طراحی چراغ های کشیده و سپر پهن به همراه جلوپنجره بزرگ کاملاً حس یک خودروی آماده برای مبارزه را احساس می کنید. در نسل قبلی کاپوت خودرو با توجه به پیشرانه 8سیلندر تا حدودی کوچک تر طراحی شده است. در کواتروپورته جدید همان گونه که ملاحظه می کنید کاپوت بخش عمده ای از جلوی خودرو راپوشانده است و در اطراف گلگیرها و چراغ جلو امتداد یافته است.
درقسمت کناری نیز ارتفاع شیشه ها کاهش یافته و تا حد قابل توجهی قوس دار طراحی شده است. در کواتروپورته جدید رینگ های متنوع تری برای مشتریان در نظر گرفته شده. چهار نوع رینگ مختلف در ابعاد19 تا 21 اینچ.
اگر از نمای کناری به کواتروپورته قدیمی نگاه کنید تنها حس یک خودروی لوکس به شما القا می شود، اما در کواتروپورته جدید بخاطر طراحی خاص و همچنین باریک بودن شیشه ها و خط کمر قوس دار حس و حال خودرویی لوکس و اسپرت برایتان تداعی خواهد شد.
یکی دیگر از تغییرات در کواتروپورته جدید استفاده از شیشه سوم یا همان به اصطلاح لچکی برای سرنشینان عقب است. در کواتروپورته جدید راهنمای کنار گلگیر و عبارت Pininfarina حذف شده است. هواکش های سه تایی گلگیرجلو و نشان برند مازراتی در انتهای ستونC از جمله شباهت های هر دو نسل به حساب می آید.
مازراتی علاوه بر طراحی جدید و خاص محصول خود از یک پیشرانه جدید نیز در این مدل استفاده کرده است. کواتروپورته جدید با دو پیشرانه 6 و8 سیلندر خورجینی عرضه می شود. اما تنها مدل GTS از پیشرانه 8سیلندر 3.8لیتری بهرمند است. دیگر مدل های کواتروپورته از پیشرانه 6سیلندر خورجینی 3لیتری توئین توربو برخوردار هستند. حجم دقیق این پیشرانه 6سیلندر 2979 سی سی است. در 5500 دور بردقیقه 410 اسب بخار قدرت و در بین 1500تا5000 دور بردقیقه نیز 550 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.
شتاب صفر تاصد این مدل نیز 1/5 ثانیه و حداکثر سرعت آن284 کیلومتر درساعت است. اما نسل پنج کواتروپورته با پیشرانه 8سیلندر 2/4 و7/4 لیتری عرضه شد. پیشرانه 4.2لیتری تنها 395 اسب بخار و 460 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. پیشرانه 4.7لیتری نیز 433 اسب بخار قدرت و 490 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. جدای از مشخصات فنی، طراحی درپوش پیشرانه نیز در نسل ششم به زیبایی صورت گرفته است و شلوغی و در هم بودن نسل پنجم را ندارد.
اگر نوشته Maserati را از انتهای خودرو برداریم، به غیر از اگزوزهای دوتایی در طرفین سپر دیگر هیچ وجه تشابهی بین نسل پنجم و ششم کواتروپورته پیدا نخواهید کرد. طراحی عقب کواتروپورته به کلی دستخوش تغییرات اساسی شده است. خبری از چراغ های مربعی شکل نیست. چراغ های عقب برخلاف نسل پنجم که مربعی بودند و یک تکه، به صورت کشیده و دوتکه طراحی شده اند. چراغ هایی که از نظر طراحی هماهنگی قابل قبولی با چراغ های جلو دارند. در کواتروپورته جدید محل نصب پلاک حذف شده و در صندوق عقب به صورت یکدست طراحی شده است.
در کابین همه چیز عوض شده به غیر از آرم سه شاخه مازراتی روی فرمان. کابین کواتروپورته قدیمی تاحد قابل توجهی شلوغ طراحی شده است. استفاده از دکمه و ادوات های مختلف در سرتاسر کابین حتی در دو طرف پشت فرمان و روی غربیلک، کابین شلوغی را برای راننده و سرنشینان تداعی می کند. اما درون کابین کواتروپورته جدید همه چیز فرق کرده است. ترکیب چوب و چرم جلوه ای لوکس به کابین بخشیده. در طراحی داخلی کواتروپورته تا آنجایی که امکانش بود دکمه های اضافی حذف شده است.
کنسول مرکزی در کواتروپورته جدید دارای ظاهری لوکس و ساده است. در این مدل جعبه دنده 8سرعته ساخت ZF جایگزین جعبه دنده6سرعته شده است. همچنین در کنار اهرم دنده دکمه های مختلفی برای سبک رانندگی درنظر گرفته شده است. با فعال کردن این دکمه ها هم می توانید صدای خروجی اگزوز را تغییر دهید و هم میزان نرمی و خشکی سیستم فنربندی و فرمان را تنظیم کنید.
منبع :برترین ها