ایبیزا در طول ۳۰ سال با چهار نسل مختلف، نزدیک به ۵ میلیون دستگاه فروخته شده و از سال ۲۰۰۱، با فاصله زیادی پرفروشترین مدل سئات در کلاس خود در اسپانیا بوده است. برای سومین دهه از تولید ایبیزا، سئات یک مدل ویژه در پایان ماه ژوئن، اوایل تیرماه سال جاری عرضه خواهد کرد.
ایبیزا که در سال ۱۹۸۴ در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شده بود، باعث شد تا برند سئات به صورت جهانی مورد توجه قرار گیرد و ۶۹ درصد از ایبیزاهای فروخته شده، یعنی چیزی در حدود ۳/۵ میلیون دستگاه در آنسوی آبها و در ۷۵ کشور مختلف به فروش رسیده است. مهمترین بازارهای ایبیزا در سالهای اولیه ورودش به بازار جهانی خودرو، ایتالیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، پرتغال و مکزیک، در کنار اسپانیا بودهاند. هنگامی که سئات ایبیزا برای اولین بار عرضه شد، قیمتی برابر با ۸۲۵ هزار پزوتا داشت که چیزی در حدود ۴۹۵۰ یورو بود. قیمت کنونی این خودرو، ۱۵۶۲۰ یورو است.
سئات ایبیزا اولین خودرویی بود که تماماً توسط کمپانی سئات طراحی و ساخته شد. برای اولین نسل از ایبیزا، بین سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۳، سئات با ایتالدیزاین، شرکت ایتالیایی مشهور طراحی جیوجیارو، برای طراحی، با شرکت کرکمن برای توسعه ساختار بدنه و با شرکت پورشه برای تکنولوژی سیستم موتورهای پورشه همکاری داشت. سئات ایبیزا، خودروی رسمی مسابقات المپیک بارسلونا در سال ۱۹۹۲ بود.
دومین از نسل سئات ایبیزا در بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ یک طراحی بسیار زیبا در خود داشت که باز هم کاری از جیوجیارو بود. خطوط برنده حالتی گردگوشه و آیرودینامیک به خود گرفته بود و سطح امکانات ایبیزا و ویژگیهای مکانیکی خودرو افزایش پیدا کرده بودند. سئات ایبیزا نسل دوم اولین مدل در کلاس خودش بود که از موتور TDI با قدرت ۹۰ اسببخار استفاده میکرد.
سومین نسل ایبزیا (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸) توسط والتر داسیلوا طراحی شد. والتر داسیلوا اکنون رئیس بخش طراحی فولکسواگن است. نسل جدید، قدمی دیگر در راستای بهبود کیفیت، عملکرد بهتر موتور و دینامیک خودرو بود. داسیلوا طراحی زیباتری را برای ایبیزا به وجود آورده بود که در کنار چالاکی خودرو به چشم میآمد. این چالاکی، ناشی از کانسپت شاسی چابک (agile) بود که توسط مرکز تکنولوژی سئات در مارتورل توسعه داده شده بود.
طراحی نسل کنونی ایبیزا از سال ۲۰۰۸، کاری از لوک دانکر وولکه است که در حال حاضر رئیس بخش طراحی سئات است. وی اولین بار کانسپت «طراحی پیکانی» را برای جلوی بدنه وسیله نقلیه به کار برد که منجر به تولید یک مدل اسپورتیتر با توجه به خطوط منحصر به فرد در طراحی بدنه شده است. چهارمینی نسل از سئات ایبیزا اولین مدل در کلاس خودش بود که از سیستم ESP (کنترل الکترونیکی پایداری) به صورت استاندارد استفاده کرد.
فروش بر اساس هر نسل:
- ایبیزا نسل اول: ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۳: ۱۳۰۸۴۶۱ دستگاه
- ایبیزا نسل دوم: ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲: ۱۵۲۲۶۰۷ دستگاه
- ایبیزا نسل سوم: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸: ۱۲۲۱۲۰۰ دستگاه
- ایبیزا نسل چهارم: ۲۰۰۸ تاکنون: ۹۲۴۱۸۳ دستگاه