لندروور دیسکاوری اسپرت در مقابل BMW X3 و هیوندای سانتافه

آیا نسخهٔ جدید فریلندر، یا همان دیسکاوری اسپرت جدید، می‌تواند BMW X3 جدید و هیوندای سانتافه جدید را مغلوب خود کند یا خیر؟  Land Rover Discovery Sport


آیا دیسکاوری اسپرت در حالی که هنوز هم سنت لندروور را برای ساخت خودروهای بزرگ و خارج از جاده حفظ کرده است، می‌تواند ترکیبی از عملی بودن و لوکس بودن را به خوبی ارائه کند؟

Land Rover Discovery Sport vs BMW X3 and Hyundai Santa Fe

Land Rover Discovery Sport vs BMW X3 and Hyundai Santa Fe


امسال، طلوع یک عصر جدید برای لندروور است، و مدل جدید دیسکاوری به میدان آمده تا مشتریان جای خالی فری‌لندر را احساس نکنند و همچنین ثابت کند که جایگزین خوبی برای فری‌لندر بزرگ خواهد بود.
 
Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport


تازه‌وارد ما بزرگ‌تر از نسل قبلی (فری‌لندر) است، این در حالی است که هفت صندلی هم در کابین وجود دارد، و از یک ظاهر طراحی شده جدید بهره می‌برد که روح رنجروور هم در داخل و هم در خارج در آن دمیده شده است. حال بر آن شدیم که توانایی‌های دیسکاوری جدید را با دو رقیب قدرتمند دیگر مقایسه کنیم و نتیجهٔ تست را به شما اعلام کنیم.
 
Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe


اولین شرکت‌کنندۀ ما در این لیست هیوندای سانتافه هفت سرنشینه است که چندین بار در لیست بهترین SUV های سایز متوسط، برنده شده است، و حتی مدل پریمیوم SE نیز به قدر کافی مجهز است، با این حال ضعف دیسکاوری اسپرت در مقابل این خودرو قیمت آن می‌باشد.
 
BMW X3

BMW X3


سپس BMW X3 را داریم که با وجود هفت نفره نبودن نسبت به رقبا، از جنبه‌های دیگر خودروی بسیار قابلی است، پس ما دیسکاوری با سانتافه را از لحاظ فضا و X3 را از لحاظ بهره‌وری سوخت مورد تست قرار می‌دهیم.

شاخ به شاخ

صندلی ردیف سوم

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe


دو صندلی اضافه در قسمت انتهایی از لندروور و هیوندای وجود دارد، اما آنها بسیار کوچک هستند و برای استفاده از اشخاص بلندقامت و بالغ کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، مگر اینکه شما از آنها برای حمل کودکان استفاده کنید که آن هم فقط استفادهٔ گاه به گاه است، نه هر روز و یا به جهت مسافرا های طولانی. هیوندای برای سانتافه جدید نسخهٔ پنج صندلی را هم ارائه می‌کند که شما می‌توانید با پرداخت 1200 پوند کمتر نسبت به مدل هفت سرنشینه، آن را خریداری کنید، در عوض یک صندوق بزرگ‌تر در و فضای بسیار بیشتری را هم در اختیار خواهید داشت. دیسکاوری اسپرت هم تنها در بریتانیا، و فقط با عنوان هفت نفره به فروش می‌رسد. البته هرچند اگر تقاضای مشتری کافی وجود داشته باشد، ممکن است یک نسخهٔ پنج نفره هم در سال جاری ارائه شود.
 
Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

BMW X3

BMW X3


گازهای خروجی
دیسکاوری ادعا کرده است که 166 گرم بر کیلومتر گاز CO2 از خود ساطع می‌کند، و این امر باعث می‌شود این خودرو 3 پله بالاتر از 138 گرم بر کیلومتر X3 در بخش مالیات جاده ای بنشیند، و این بدان معناست که خریداران هم باید هزینهٔ سالیانهٔ بیشتری را بپردازند. سانتافه هم در این تست، پشت سر دو رقیب دیگر قرار می‌گیرد که این عقب ماندن از رقبا به خاطر فقدان سیستم Start/Stop در این نسخه می‌باشد. البته در نسخهٔ گیربکس اتوماتیک این مقدار به 159 گرم بر کیلومتر تقلیل یافته است که باز هم بالاتر از X3 می‌باشد و همچنان پشت سر BMW قرار می‌گیرد.
 
Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

BMW X3

BMW X3


بکسل

هر سه خودرو مناسب برای بکسل کردن می‌باشند. سانتافه و X3 قادر به کشیدن 2 تن، و دیسکاوری اسپرت این تست را با حداکثر 2.2 تن پیروز می‌شود. لندروور دو نواربار قابل جدا شدن به ارزش 675 پوند در دسترس دارد، این در حالی است که برای BMW، مبلغ 765 پوند است. این قطعه با قلاب مخصوص، باعث می‌شود پایداری یدک نصب شده بیشتر شود و بیشتر قابل کنترل باشد.

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

BMW X3

BMW X3

حکم

جایگاه نخست: لندروور دیسکاوری اسپرت

این برای اولین بار است که دیسکاوری اسپرت جدید مقام قهرمانی را کسب کرده است. این خودرو که خون لندروور در رگ‌های آن جاری است، به خوبی نشان داد که از DNA فری‌لندر را در خود دارد و با نمونه‌برداری از آن، توانست، با طراحی داخلی و خارجی شیک، هم در جاده و هم در خارج از جاده، یک نتیجهٔ بی‌نقص را به ارمغان آورد. دیسکاوری بزرگ در عین حال عملی است و قیمت بالاترش نسبت به رقبا را به خوبی توجیه کرده است. این خودرو مجهز به امکانات روز دنیا و تکنولوژی‌های زیادی است که مانند یک خودروی سواری لوکس، راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد، در حالی که توانایی رانندگی خارج جاده ای آن هم مانند برادرانش خارق‌العاده است. طرح هفت صندلی برای این خودرو شاید آن‌چنان که باید عملی باشد نیست، اما در حالت کلی به هیچ وجه به دید اطراف صدمه نمی‌زند.

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport


جایگاه دوم: BMW X3

X3 مانند همیشه، همچنان یک مدعی قوی در کلاس SUV های میدسایز کامپکت است. BMW به لطف ترکیب عالی بهره وری سوخت و بهینه‌سازی آلودگی، عملکرد فنی و هندلینگ قوی و چابک، توانست X3 را در بین رقبا سربلند و موفق نشان دهد. X3 کاملاً مجهز و جادار است، اما سواری آن نسبت دو خودروی دیگر بیش از حد سفت و خشک است، همچنین پیشرانهٔ دیزل آن هم پر سروصدا است. هر چند که هنوز هم پنج صندلی، جوابگوی نیاز خانواده‌ها هست، اما عدم وجود هفت صندلی در X3 هم یک مسئله تا حدی بزرگ است که یک نقطه ضعف در بین رقبا به حساب می‌آید.

BMW X3

BMW X3

BMW X3

BMW X3

BMW X3

BMW X3


جایگاه سوم: هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه در این چند سال به‌قدری پیشرفت داشته است که کمتر می‌شود از آن ایراد گرفت. تا چند سال پیش، نمی‌توانستید هیوندای سانتافه را با لندروور، BMW، مرسدس بنز و خودروسازهای بزرگ و معتبر دیگر مقایسه کنید، اما امروزه می‌توان این خودرو را در صدر فهرست خودروهای معتبر و مطرح دنیا مشاهده کرد. سانتافه جدید یک SUV جادار و مجهز است، ولی کمی تشنه‌تر از رقبا است، همچنین هندلینگ خودرو سنگین و کسل احساس می‌شود و کاملاً واضح است که نسخهٔ پریمیوم سانتافه در حد و اندازهٔ رقبای خود نیست.

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

مشخصات کلیدی:

مشخصاتHyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium SE autoBMW X3 xDrive20d M Sport autoLand Rover Discovery Sport 2.2 SD4 HSE auto
قیمت پایه / قیمت مدل تست£37,105/£37,690£37,940/£37,940£39,395/£40,815
ارزش باقیمانده پس از (3 سال/36,000)£15,844/42.7%£19,691/51.9%£21,116/53.6%
مالیات سالانه / نرخ بالاتر£2,276/£4,551£1,737/£3,474£2,265/£4,530
طول / فاصله ی دو محور4,690/2,700mm4,657/2,810mm4,599/2,741mm
ارتفاع / عرض1,685/1,880mm1,678/1,881mm1,724/2,069mm
موتور / حجم4 سیلندر خطی / 2199 سی سی4 سیلندر خطی / 1995 سی سی4 سیلندر خطی / 2179 سی سی
بیشینهٔ قدرت194 اسب بخار187 اسب بخار187 اسب بخار
بیشینهٔ گشتاور436 نیوتن متر400 نیوتن متر420 نیوتن متر
گیربکس و دیفرانسیل8 سرعته اتوماتیک / 4WD8 سرعته اتوماتیک / 4WD9 سرعته اتوماتیک / 4WD
حجم باک64 لیتر67 لیتر65 لیتر
حجم صندوق عقب516 لیتر550 لیتر981 لیتر
وزن خودرو / حمل بار2,001/599/2,000kg1,745/620/2,000kg1,863/737/2,200kg
دایره دور زدن خودرو10.9 متر11.9 متر11.6 متر
گارانتی عمومی (مایل) / بازیابی5 سال (نامحدود) / 5 سال3 سال (نامحدود) / 3 سال3 سال (نامحدود) / 3 سال
رتبهٔ تولیدکننده / فروشنده18 / 1310 / 2220 / 28
یورو NCAP: بزرگسالان/کودک/PED/ستاره96/89/71/5 (2012)88/83/53/5 (2011)93/83/69/5 (2014)
0 تا 60 مایل8.7 ثانیه8.3 ثانیه9.0 ثانیه (زمین خیس)
حداکثر سرعت (کیلومتر)190209188
مسافت ترمز از سرعت 70 / 60 / 30 مایل58.2/41.7/11.6 متر46.7/33.3/9.0 متر63.1/45.3/12.8 متر (زمین خیس)
مصرف سوخت شهری / اتوبان / میانگین7.42 / 4.57 / 5.66 لیتر4.74 / 4.16 / 4.33 لیتر6.15 / 4.74 / 5.25 لیتر
co2 تست / ادعای کمپانی / مالیات243/178g/km/31%206/138g/km/23%216/166g/km/29%
ایربگ / Isofix / سنسور پارک / دوربین7 عدد / دارد / ندارد / دارد6 عدد / دارد / دارد / 330 پوند7 عدد / دارد / 600 پوند / دارد
گیربکس اتوماتیک / ESC / کروز کنترلدارد / دارد / دارددارد / دارد / دارددارد / دارد / دارد
تهویه اتوماتیک / چرم / گرم‌کن صندلیدارد / دارد / دارددارد / دارد / دارددارد / دارد / 296 پوند
رنگ متالیک / چراغ زنون / سقف پانورامیک585 پوند / دارد / دارد645 پوند / 610 پوند / 1190 پوند600 پوند / 375 پوند / دارد
ناوبری / usb / dab radio / بلوتوثدارد / دارد / 175 پوند (DFO) / دارددارد / دارد / دارد / دارددارد / دارد / دارد / دارد

نویسنده و مترجم : احمد نیشابوری

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...