آیا دیسکاوری اسپرت در حالی که هنوز هم سنت لندروور را برای ساخت خودروهای بزرگ و خارج از جاده حفظ کرده است، میتواند ترکیبی از عملی بودن و لوکس بودن را به خوبی ارائه کند؟
Land Rover Discovery Sport vs BMW X3 and Hyundai Santa Fe
امسال، طلوع یک عصر جدید برای لندروور است، و مدل جدید دیسکاوری به میدان آمده تا مشتریان جای خالی فریلندر را احساس نکنند و همچنین ثابت کند که جایگزین خوبی برای فریلندر بزرگ خواهد بود.
Land Rover Discovery Sport
تازهوارد ما بزرگتر از نسل قبلی (فریلندر) است، این در حالی است که هفت صندلی هم در کابین وجود دارد، و از یک ظاهر طراحی شده جدید بهره میبرد که روح رنجروور هم در داخل و هم در خارج در آن دمیده شده است. حال بر آن شدیم که تواناییهای دیسکاوری جدید را با دو رقیب قدرتمند دیگر مقایسه کنیم و نتیجهٔ تست را به شما اعلام کنیم.
Hyundai Santa Fe
اولین شرکتکنندۀ ما در این لیست هیوندای سانتافه هفت سرنشینه است که چندین بار در لیست بهترین SUV های سایز متوسط، برنده شده است، و حتی مدل پریمیوم SE نیز به قدر کافی مجهز است، با این حال ضعف دیسکاوری اسپرت در مقابل این خودرو قیمت آن میباشد.
BMW X3
سپس BMW X3 را داریم که با وجود هفت نفره نبودن نسبت به رقبا، از جنبههای دیگر خودروی بسیار قابلی است، پس ما دیسکاوری با سانتافه را از لحاظ فضا و X3 را از لحاظ بهرهوری سوخت مورد تست قرار میدهیم.
شاخ به شاخ
صندلی ردیف سوم
Land Rover Discovery Sport
Hyundai Santa Fe
دو صندلی اضافه در قسمت انتهایی از لندروور و هیوندای وجود دارد، اما آنها بسیار کوچک هستند و برای استفاده از اشخاص بلندقامت و بالغ کمتر مورد استفاده قرار میگیرند، مگر اینکه شما از آنها برای حمل کودکان استفاده کنید که آن هم فقط استفادهٔ گاه به گاه است، نه هر روز و یا به جهت مسافرا های طولانی. هیوندای برای سانتافه جدید نسخهٔ پنج صندلی را هم ارائه میکند که شما میتوانید با پرداخت 1200 پوند کمتر نسبت به مدل هفت سرنشینه، آن را خریداری کنید، در عوض یک صندوق بزرگتر در و فضای بسیار بیشتری را هم در اختیار خواهید داشت. دیسکاوری اسپرت هم تنها در بریتانیا، و فقط با عنوان هفت نفره به فروش میرسد. البته هرچند اگر تقاضای مشتری کافی وجود داشته باشد، ممکن است یک نسخهٔ پنج نفره هم در سال جاری ارائه شود.
Land Rover Discovery Sport
Hyundai Santa Fe
BMW X3
گازهای خروجی دیسکاوری ادعا کرده است که 166 گرم بر کیلومتر گاز CO2 از خود ساطع میکند، و این امر باعث میشود این خودرو 3 پله بالاتر از 138 گرم بر کیلومتر X3 در بخش مالیات جاده ای بنشیند، و این بدان معناست که خریداران هم باید هزینهٔ سالیانهٔ بیشتری را بپردازند. سانتافه هم در این تست، پشت سر دو رقیب دیگر قرار میگیرد که این عقب ماندن از رقبا به خاطر فقدان سیستم Start/Stop در این نسخه میباشد. البته در نسخهٔ گیربکس اتوماتیک این مقدار به 159 گرم بر کیلومتر تقلیل یافته است که باز هم بالاتر از X3 میباشد و همچنان پشت سر BMW قرار میگیرد.
Land Rover Discovery Sport
Hyundai Santa Fe
BMW X3
بکسلهر سه خودرو مناسب برای بکسل کردن میباشند. سانتافه و X3 قادر به کشیدن 2 تن، و دیسکاوری اسپرت این تست را با حداکثر 2.2 تن پیروز میشود. لندروور دو نواربار قابل جدا شدن به ارزش 675 پوند در دسترس دارد، این در حالی است که برای BMW، مبلغ 765 پوند است. این قطعه با قلاب مخصوص، باعث میشود پایداری یدک نصب شده بیشتر شود و بیشتر قابل کنترل باشد.
Land Rover Discovery Sport
Hyundai Santa Fe
BMW X3
حکم
جایگاه نخست: لندروور دیسکاوری اسپرت
این برای اولین بار است که دیسکاوری اسپرت جدید مقام قهرمانی را کسب کرده است. این خودرو که خون لندروور در رگهای آن جاری است، به خوبی نشان داد که از DNA فریلندر را در خود دارد و با نمونهبرداری از آن، توانست، با طراحی داخلی و خارجی شیک، هم در جاده و هم در خارج از جاده، یک نتیجهٔ بینقص را به ارمغان آورد. دیسکاوری بزرگ در عین حال عملی است و قیمت بالاترش نسبت به رقبا را به خوبی توجیه کرده است. این خودرو مجهز به امکانات روز دنیا و تکنولوژیهای زیادی است که مانند یک خودروی سواری لوکس، راحتی را برای سرنشینان فراهم میآورد، در حالی که توانایی رانندگی خارج جاده ای آن هم مانند برادرانش خارقالعاده است. طرح هفت صندلی برای این خودرو شاید آنچنان که باید عملی باشد نیست، اما در حالت کلی به هیچ وجه به دید اطراف صدمه نمیزند.
Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
جایگاه دوم: BMW X3X3 مانند همیشه، همچنان یک مدعی قوی در کلاس SUV های میدسایز کامپکت است. BMW به لطف ترکیب عالی بهره وری سوخت و بهینهسازی آلودگی، عملکرد فنی و هندلینگ قوی و چابک، توانست X3 را در بین رقبا سربلند و موفق نشان دهد. X3 کاملاً مجهز و جادار است، اما سواری آن نسبت دو خودروی دیگر بیش از حد سفت و خشک است، همچنین پیشرانهٔ دیزل آن هم پر سروصدا است. هر چند که هنوز هم پنج صندلی، جوابگوی نیاز خانوادهها هست، اما عدم وجود هفت صندلی در X3 هم یک مسئله تا حدی بزرگ است که یک نقطه ضعف در بین رقبا به حساب میآید.
BMW X3
BMW X3
BMW X3
جایگاه سوم: هیوندای سانتافههیوندای سانتافه در این چند سال بهقدری پیشرفت داشته است که کمتر میشود از آن ایراد گرفت. تا چند سال پیش، نمیتوانستید هیوندای سانتافه را با لندروور، BMW، مرسدس بنز و خودروسازهای بزرگ و معتبر دیگر مقایسه کنید، اما امروزه میتوان این خودرو را در صدر فهرست خودروهای معتبر و مطرح دنیا مشاهده کرد. سانتافه جدید یک SUV جادار و مجهز است، ولی کمی تشنهتر از رقبا است، همچنین هندلینگ خودرو سنگین و کسل احساس میشود و کاملاً واضح است که نسخهٔ پریمیوم سانتافه در حد و اندازهٔ رقبای خود نیست.
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
مشخصات کلیدی:
مشخصات | Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium SE auto | BMW X3 xDrive20d M Sport auto | Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4 HSE auto |
قیمت پایه / قیمت مدل تست | £37,105/£37,690 | £37,940/£37,940 | £39,395/£40,815 |
ارزش باقیمانده پس از (3 سال/36,000) | £15,844/42.7% | £19,691/51.9% | £21,116/53.6% |
مالیات سالانه / نرخ بالاتر | £2,276/£4,551 | £1,737/£3,474 | £2,265/£4,530 |
طول / فاصله ی دو محور | 4,690/2,700mm | 4,657/2,810mm | 4,599/2,741mm |
ارتفاع / عرض | 1,685/1,880mm | 1,678/1,881mm | 1,724/2,069mm |
موتور / حجم | 4 سیلندر خطی / 2199 سی سی | 4 سیلندر خطی / 1995 سی سی | 4 سیلندر خطی / 2179 سی سی |
بیشینهٔ قدرت | 194 اسب بخار | 187 اسب بخار | 187 اسب بخار |
بیشینهٔ گشتاور | 436 نیوتن متر | 400 نیوتن متر | 420 نیوتن متر |
گیربکس و دیفرانسیل | 8 سرعته اتوماتیک / 4WD | 8 سرعته اتوماتیک / 4WD | 9 سرعته اتوماتیک / 4WD |
حجم باک | 64 لیتر | 67 لیتر | 65 لیتر |
حجم صندوق عقب | 516 لیتر | 550 لیتر | 981 لیتر |
وزن خودرو / حمل بار | 2,001/599/2,000kg | 1,745/620/2,000kg | 1,863/737/2,200kg |
دایره دور زدن خودرو | 10.9 متر | 11.9 متر | 11.6 متر |
گارانتی عمومی (مایل) / بازیابی | 5 سال (نامحدود) / 5 سال | 3 سال (نامحدود) / 3 سال | 3 سال (نامحدود) / 3 سال |
رتبهٔ تولیدکننده / فروشنده | 18 / 13 | 10 / 22 | 20 / 28 |
یورو NCAP: بزرگسالان/کودک/PED/ستاره | 96/89/71/5 (2012) | 88/83/53/5 (2011) | 93/83/69/5 (2014) |
0 تا 60 مایل | 8.7 ثانیه | 8.3 ثانیه | 9.0 ثانیه (زمین خیس) |
حداکثر سرعت (کیلومتر) | 190 | 209 | 188 |
مسافت ترمز از سرعت 70 / 60 / 30 مایل | 58.2/41.7/11.6 متر | 46.7/33.3/9.0 متر | 63.1/45.3/12.8 متر (زمین خیس) |
مصرف سوخت شهری / اتوبان / میانگین | 7.42 / 4.57 / 5.66 لیتر | 4.74 / 4.16 / 4.33 لیتر | 6.15 / 4.74 / 5.25 لیتر |
co2 تست / ادعای کمپانی / مالیات | 243/178g/km/31% | 206/138g/km/23% | 216/166g/km/29% |
ایربگ / Isofix / سنسور پارک / دوربین | 7 عدد / دارد / ندارد / دارد | 6 عدد / دارد / دارد / 330 پوند | 7 عدد / دارد / 600 پوند / دارد |
گیربکس اتوماتیک / ESC / کروز کنترل | دارد / دارد / دارد | دارد / دارد / دارد | دارد / دارد / دارد |
تهویه اتوماتیک / چرم / گرمکن صندلی | دارد / دارد / دارد | دارد / دارد / دارد | دارد / دارد / 296 پوند |
رنگ متالیک / چراغ زنون / سقف پانورامیک | 585 پوند / دارد / دارد | 645 پوند / 610 پوند / 1190 پوند | 600 پوند / 375 پوند / دارد |
ناوبری / usb / dab radio / بلوتوث | دارد / دارد / 175 پوند (DFO) / دارد | دارد / دارد / دارد / دارد | دارد / دارد / دارد / دارد |
نویسنده و مترجم : احمد نیشابوری