بررسی سوبارو WRX سدان مدل ۲۰۱۵

حتی پیشخدمت‌های بی‌رحم هتل‌ها برای پارک‌کردن اتومبیل‌ها چنین کاری را نمی‌کنند؛ این که دور موتور را به حداکثر رسانده و سپس کلاج را رها کنند. ولی حدس بزنید که پیشنهاد مهندس سوبارو برای به حداکثر رسیدن عملکرد WRX ۲۰۱۵ در شتاب‌گیری چه بود؟!   2015 Subaru WRX

این‌که دور موتور را بالا برده و سپس کلاج را درگیر کنیم و وقتی دور موتور به ۵۲۰۰ رسید، به یک دنده بالاتر برویم. سپس امیدوار باشیم که استارتی مانند یوسین بولت، دونده سرعت المپیک، داشته باشیم. البته بسیار سخت است که باور کنیم در این فرآیند کلاج و گیربکس هیچ آسیبی نمی‌بینند؛ ولی طبق گفته سوبارو، مشکلی از این بابت برای خودرو پیش نخواهد آمد.

2015 Subaru WRX

2015 Subaru WRX

و به این ترتیب، سوبارو WRX تست شده، توانست در مدت ۴/۸ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر برسد. به این منظور، دور موتور را به مرز ۶۷۰۰ دور بر دقیقه رساندیم و کلاچ را درگیر کردیم. در دور موتور حدود ۵۳۰۰ دور بر دقیقه، با یک دنده شیفت، دوباره به مرز حداکثر دور موتور رسیده و WRX به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر دست یافت. برای دست‌یابی به چنین رکوردی در شتاب سوبارو WRX، ۱۴ بار این شرایط سخت مکانیکی، بر روی خودرو اعمال شد. WRX در حین این کار هیچ‌گونه نارضایتی از خود نشان نداد؛ کلاچ لغزش نداشت و واکنش گیربکس نسبت به تغییر بسیار کامل و سریع بود. البته مسلماً کسی با اتومبیل جدید خود، چنین کاری انجام نمی‌دهد. بنابراین، اگر به صورت عادی بخواهید استارت بزنید، زمان شتابی در حدود ۶/۳ ثانیه خواهید داشت.

2015 Subaru WRX

2015 Subaru WRX

سوبارو در نسخه جدید از WRX، کنترل بهتری را برای خودرو به ارمغان آورده است. برای کمک به پایداری WRX در پیچ‌های تند، سیستم گشتاور فعال برداری (ATV) به کار گرفته شده که در آن، ترمزهای جلو به یک چرخ، در لحظه، فشار بیشتری وارد می‌کنند و این امر باعث می‌شود تا فرمان‌پذیری خودرو در پیچ، بهتر انجام گیرد.

2015 Subaru WRX

2015 Subaru WRX

در رانندگی با WRX، ناهمواری‌ها، لرزش مختصری در کابین ایجاد می‌کنند. با این‌حال، این لرزش‌ها، به‌سرعت، توسط بدنه جذب می‌شوند. در مقایسه با مدل ایمپرزا از سوبارو، WRX از فولاد قوی‌تری در ستون جلوی خودرو استفاده کرده و همچنین ضخامت کف اتومبیل، نازک‌تر است و تقویت‌کننده‌های بیشتری در داخل کابین به کار برده شده است. در نتیجه کنترل عالی و مقاومت بدنه‌ای شبیه به خودروهای اسپرت، در اختیار راننده خواهد بود و راننده می‌تواند با اطمینان، ترمز کرده و یا به‌سرعت، شتاب بگیرد.

برای عملکرد بهتر ترمزها، سوبارو از دیسک ترمزهای حفره‌دار ۱۲/۴ اینچی با کالیپرهای دوپیستونه در جلو و دیسکترمزهای سخت ۱۱/۳ اینچی با کالیپرهای تک‌پیستونه در عقب استفاده کرده است. با این‌حال، عملکرد سوبارو WRX در ترمز نتوانسته به پای مدل‌هایی مانند فورد فوکوس ST یا فولکس واگن GTI ۲۰۱۵ برسد و از سرعت ۱۱۲/۵۶ کیلومتر بر ساعت، در مسافتی برابر با ۴۸/۷۷ متر متوقف می‌شود. شرایط WRX، بسیار مطمئن و پایدار است و در عین‌حال، خسته کننده نیست. با استفاده از سیستم دیفرانسیل چهار چرخ، WRX هیچ مشکلی برای انتقال قدرت خروجی موتور به اندازه ۲۶۸ اسب‌بخار و گشتاور ۸/۳۴۹ نیوتن‌متری آن ندارد. سیستم فرمان الکترونیکی جدید WRX، برخلاف سیستم‌های مشابه، حالتی طبیعی دارد و کنترل خودرو را، به‌ویژه در پیچ‌ها، راحت‌تر کرده است. موتور فلت-فور زیر پوسته آلومینیومی، یکی از اعضای خانواده موتور FA است که به صورت توربوشارژر، نیرومحرکه مدلی مانند فارستر XT را ایجاد می‌کند و هم‌خانواده‌های آن در مدل‌هایی مانند سوبارو BRZ و سایون FR-S به کار رفته‌اند. خط قرمز دور موتور برای سیستم گیربکس دستی، به اندازه ۶۷۰۰ دور بر دقیقه مشخص شده است. البته احتمالاً چاره‌ای جز انتخاب این سیستم گیربکس نخواهید داشت، زیرا آپشن دیگر این سیستم، CVT است. واکنش پدال گاز در این خودرو بسیار سریع است و بنابراین در خیابان‌های شهر باید مراقب بود.

یکی از دیگر از مواردی که در WRX جدید، بهبود یافته، صدای موتور است. در واقع، حتی در حالت تخت‌گاز نیز صدای موتور نسبت به قبل کاهش یافته است؛ این موضوع را به‌ویژه در زمانی که با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کنید، متوجه می‌شوید. ولی با این‌حال، در برخی سطوح و ناهمواری‌های خیابان، سر و صدای ورودی به کابین، می‌تواند آزاردهنده باشد.

2015 Subaru WRX Interior

2015 Subaru WRX Interior

در داخل کابین نیز، بهبودهایی حاصل شده است. تقریباً یک نسخه بهینه از کابینی است که در مدل معمولی ایمپرزا دیده‌اید. با این‌حال، وضعیت به خوبی کابین مدلی مانند فولکس‌واگن GTI نیست. تریم بدلی فیبرکربنی، با این‌که از نظر ظاهر، تا حدودی شرایطی همانند فیبرکربن ایجاد کرده است، ولی بدلی بودن آن چیزی نیست که کسی متوجه نشود. در بالای داشبورد، یک صفحه‌نمایش چندکاره ۴/۳ اینچی قرار گرفته است که کنترل تهویه و صدا را فراهم می‌کند و همچنین مواردی مانند تنظیمات بلوتوث، شمارنده و نمای عقب اتومبیل، از طریق آن، در دسترس خواهد بود. کنترل اتوماتیک هوای داخل کابین، به صورت استاندارد عرضه شده است. همچنین صندلی‌های اسپورت، برای سرنشین بسیار راحت هستند. تنظیم صندلی راننده بسیار ساده است و دید راننده نسبت به بیرون، برای یک خودروی امروزی، بسیار عالی است.

به‌جز ۰/۶ اینچ یا ۱/۵ سانتی‌متر افزایش در عرض بدنه، دیگر ابعاد WRX در مدل ۲۰۱۵ تغییری نکرده است. با این‌حال، افزایش یک اینچی فاصله بین محور چرخ‌های جلو و عقب باعث شده تا WRX جدید هم صندلی‌های عقب بزرگ‌تری داشته باشد و هم فضای پاهای آن در عقب بیشتر شده باشد. با این‌وجود، فضای صندوق عقب نیز به میزانی در حدود ۲۰ لیتر افزایش داشته است. از لحاظ ایمنی نیز، کیسه هوای مخصوص زانوها در طرف راننده اضافه شده است و همین‌طور، WRX به سیستم پایداری سه‌گانه مجهز شده است. شاسی محکم‌تر و تجهیزات استانداری که در این مدل جدید به‌کار گرفته شده، باعث ایجاد وزنی برابر ۱۵۰۳ کیلوگرم برای این خودرو شده که حدود ۳۰ کیلوگرم نسبت به مدل قبلی بیشتر است. سوبارو هنوز قیمت نهایی این خودرو را تأیید نکرده است. ولی چیزی که انتظار می‌رود، مدل تستی که در این بررسی استفاده شد و تجهیزات اضافی شامل سقف آفتاب‌گیر و گرم‌کن صندلی در خود داشت، برچسب ۳۰ هزار دلاری خواهد خورد و مدل استاندارد آن، احتمالاً قیمتی برابر ۲۷ هزار و ۵۰۰ دلار خواهد داشت. البته قیمت مورد انتظار یک مدل با تجهیزات کامل و سیستم راهبری و CVT می‌تواند حدود ۳۱ هزار دلار باشد. مشخصات سوبارو WRX سدان مدل ۲۰۱۵:
  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهارچرخ، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
  • قیمت مدل تست: ۳۰۰۰۰ دلار(قیمت پایه: ۲۷۰۰۰ دلار، مورد انتظار)
  • نوع موتور flat-4 با توربوشارژ و خنک‌کننده داخلی، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخت‌رسانی انژکتور مستقیم.
  • گنجایش: ۱۹۹۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۶۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ دنده دستی.

ابعاد:

  • فاصله دو محور چرخ‌ها: ۲/۶۵ متر.
  • طول ماشین: ۴/۵۹ متر.
  • عرض: ۱/۸ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۸ متر.
  • وزن کلی: ۱۵۰۳ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:     

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۸ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۳/۱ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۳ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۳ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۶/۱۳ ثانیه با سرعت ۱۶۴/۱۵ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : 231 کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۷۷ متر.
  • نیروی گریز از مرکز در سر پیچی به قطر ۹۱/۴ متر: 0.95g.

مصرف سوخت:

  • سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه.
  • مصرف سوخت در تست: ۹/۴۱  لیتر در صد کیلومتر.
نویسنده :مسعود انیس حسینی
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...