اینکه دور موتور را بالا برده و سپس کلاج را درگیر کنیم و وقتی دور موتور به ۵۲۰۰ رسید، به یک دنده بالاتر برویم. سپس امیدوار باشیم که استارتی مانند یوسین بولت، دونده سرعت المپیک، داشته باشیم. البته بسیار سخت است که باور کنیم در این فرآیند کلاج و گیربکس هیچ آسیبی نمیبینند؛ ولی طبق گفته سوبارو، مشکلی از این بابت برای خودرو پیش نخواهد آمد.
و به این ترتیب، سوبارو WRX تست شده، توانست در مدت ۴/۸ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر برسد. به این منظور، دور موتور را به مرز ۶۷۰۰ دور بر دقیقه رساندیم و کلاچ را درگیر کردیم. در دور موتور حدود ۵۳۰۰ دور بر دقیقه، با یک دنده شیفت، دوباره به مرز حداکثر دور موتور رسیده و WRX به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر دست یافت. برای دستیابی به چنین رکوردی در شتاب سوبارو WRX، ۱۴ بار این شرایط سخت مکانیکی، بر روی خودرو اعمال شد. WRX در حین این کار هیچگونه نارضایتی از خود نشان نداد؛ کلاچ لغزش نداشت و واکنش گیربکس نسبت به تغییر بسیار کامل و سریع بود. البته مسلماً کسی با اتومبیل جدید خود، چنین کاری انجام نمیدهد. بنابراین، اگر به صورت عادی بخواهید استارت بزنید، زمان شتابی در حدود ۶/۳ ثانیه خواهید داشت.
سوبارو در نسخه جدید از WRX، کنترل بهتری را برای خودرو به ارمغان آورده است. برای کمک به پایداری WRX در پیچهای تند، سیستم گشتاور فعال برداری (ATV) به کار گرفته شده که در آن، ترمزهای جلو به یک چرخ، در لحظه، فشار بیشتری وارد میکنند و این امر باعث میشود تا فرمانپذیری خودرو در پیچ، بهتر انجام گیرد.
در رانندگی با WRX، ناهمواریها، لرزش مختصری در کابین ایجاد میکنند. با اینحال، این لرزشها، بهسرعت، توسط بدنه جذب میشوند. در مقایسه با مدل ایمپرزا از سوبارو، WRX از فولاد قویتری در ستون جلوی خودرو استفاده کرده و همچنین ضخامت کف اتومبیل، نازکتر است و تقویتکنندههای بیشتری در داخل کابین به کار برده شده است. در نتیجه کنترل عالی و مقاومت بدنهای شبیه به خودروهای اسپرت، در اختیار راننده خواهد بود و راننده میتواند با اطمینان، ترمز کرده و یا بهسرعت، شتاب بگیرد.
یکی از دیگر از مواردی که در WRX جدید، بهبود یافته، صدای موتور است. در واقع، حتی در حالت تختگاز نیز صدای موتور نسبت به قبل کاهش یافته است؛ این موضوع را بهویژه در زمانی که با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت رانندگی میکنید، متوجه میشوید. ولی با اینحال، در برخی سطوح و ناهمواریهای خیابان، سر و صدای ورودی به کابین، میتواند آزاردهنده باشد.
در داخل کابین نیز، بهبودهایی حاصل شده است. تقریباً یک نسخه بهینه از کابینی است که در مدل معمولی ایمپرزا دیدهاید. با اینحال، وضعیت به خوبی کابین مدلی مانند فولکسواگن GTI نیست. تریم بدلی فیبرکربنی، با اینکه از نظر ظاهر، تا حدودی شرایطی همانند فیبرکربن ایجاد کرده است، ولی بدلی بودن آن چیزی نیست که کسی متوجه نشود. در بالای داشبورد، یک صفحهنمایش چندکاره ۴/۳ اینچی قرار گرفته است که کنترل تهویه و صدا را فراهم میکند و همچنین مواردی مانند تنظیمات بلوتوث، شمارنده و نمای عقب اتومبیل، از طریق آن، در دسترس خواهد بود. کنترل اتوماتیک هوای داخل کابین، به صورت استاندارد عرضه شده است. همچنین صندلیهای اسپورت، برای سرنشین بسیار راحت هستند. تنظیم صندلی راننده بسیار ساده است و دید راننده نسبت به بیرون، برای یک خودروی امروزی، بسیار عالی است.
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهارچرخ، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت مدل تست: ۳۰۰۰۰ دلار(قیمت پایه: ۲۷۰۰۰ دلار، مورد انتظار)
- نوع موتور flat-4 با توربوشارژ و خنککننده داخلی، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخترسانی انژکتور مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
- قدرت: ۲۶۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتنمتر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ دنده دستی.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۶۵ متر.
- طول ماشین: ۴/۵۹ متر.
- عرض: ۱/۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۸ متر.
- وزن کلی: ۱۵۰۳ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۳/۱ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۳ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۳ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۶/۱۳ ثانیه با سرعت ۱۶۴/۱۵ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : 231 کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۷۷ متر.
- نیروی گریز از مرکز در سر پیچی به قطر ۹۱/۴ متر: 0.95g.
مصرف سوخت:
- سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه.
- مصرف سوخت در تست: ۹/۴۱ لیتر در صد کیلومتر.