آشنایی با شرکت خودروسازی مازراتی
سایه سنگین اقتصاد ایتالیا بر سر مازراتی مازراتی گیبلی مثال خوبی از فدا شدن کیفیت با افزایش تولید است ایتالیایی ها در دنیای خودرو با محصولاتی گرانقیمت، هیجان انگیز و البته سریع شناخته میشوند. |
از گذشته تا به امروز تولیدکننده های مختلفی همچون فراری ، النچیا ، پاگانی و مازراتی به عنوان تعدادی از بهترین خودروسازهای جهان شناخته شده و همواره محصولاتی غیر قابل باور را طراحی کرده اند. در مقابل نباید از فیات چشم پوشی کرد که یک تنه صنعت خودروسازی ایتالیا را زنده نگه داشته و اکنون قصد دارد به وسیله مازراتی چیزی شبیه به پورشه و فولکس را در قطب مد دنیا شکل دهد.
در شرایطی که اقتصاد ایتالیا وضعیت نامناسبی را پشت سر میگذارد مازراتی سعی دارد تولیدات خود را افزایش داده و در سال چیزی حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو را به فروش رساند. مسئله ای که با تعداد اندکی مدل گران قیمت امکان پذیر نیست. به همین منظور تیم طراحی مازراتی زیر نظر فیات کرایسلر دست به کار شده و به سرعت مدلهای جدید را وارد بازار میکند. گیبلی یکی از همین خودروهای جدید است که شاید به خاطر سیاستهای تازه مازراتی آنچنان که باید نظر مخاطب را به خود جلب نمیکند.
1 در همان نگاه اول مشخص است که مازراتی سعی داشته برای طراحی نسل جدید گیبلی از اصول کلی کواتروپورته استفاده کند. نوع خاص چراغها در کنار زوایای کناری اتومبیل ترکیب خوبی را شکل داده اند. در کنار این موضوع شاهد کاهش اندازه و تغییر محورها هستیم که تا حدودی گیبلی را شبیه خودروهای ارزان قیمت و خانوادگی کرده. همین تغییر محورها در مقابل شعار همیشگی مازراتی قرار گرفته.
هر چند هنوز هم بسیاری عقیده دارند تقسیم وزن گیبلی به صورت ۵۰-۵۰ انجام شده اما آزمایشهای انجام شده نتایج متفاوتی را در مسیرهای شیب دار نشان میدهد. این نکته در کنار استفاده از سیستم انتقال قدرت چهار چرخ عملا جذابیت رانندگی با گیبلی را تا حد زیادی نسبت به دیگر مدلهای مازراتی کاهش داده. البته نباید فراموش کرد که مازراتی به تازگی یک مدل دیزل از گیبلی را عرضه کرد که انتقال قدرت آن به چرخهای عقب است.
2 نسخه دیزل گیبلی با وجود انتقال قدرت به چرخهای عقب ضعفهای خود را در نقاط دیگری نشان میدهد. برخلاف مدلهای معمولی که از یک موتور ۶ سیلندر V شکل با حجم سه لیتر و توبروشارژ دوقلو استفاده میکنند، مدل دیزل از یک توربو استفاده کرده و به خاطر ساختار دیزل نسبت به مدل کیو۴ در بخشهای مختلف افت کرده است. به طور مثال مدل دیزل برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز به ۶.۳ ثانیه زمان دارد. مقدار زمانی که در کیو۴ تنها ۴.۸ ثانیه است. حتی اگر از دید سرعت نهایی نیز به مدل کیو۴ نگاه کنیم با افت قابل ملاحظه ای روبهرو هستیم. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مازراتی مدل دیزل و کیو۴ با موتور معمولی به ترتیب توانایی رسیدن به سرعت ۲۵۰ و ۲۸۴ کیلومتر بر ساعت را دارند. مسئله ای که باز هم نشان از ضعف موتور دیزلی دارد. با این حال مازراتی حداقل در زمینه توان خروجی و حداکثر سرعت گیبلی کیو۴ به عنوان بهترین نسخه از این خودرو عملکرد خوبی داشته.
3 در مقابل طراحی خارجی که همچنان اصول اولیه مازراتی را به نمایش در می آورد، بخش داخلی اتومبیل آن جذابیت گذشته را در اختیار ندارد. همچون مدلهای دیگر مازراتی برای نسخه اصلی گیبلی از پوشش قرمز رنگ چرم و تریم فیبرکربن استفاده کرده که ظاهری مناسب دارد. در مقابل مدل دیزل از چرم یک دست مشکی پوشیده شده و آن سطح کیفی همیشگی مازراتی را به نمایش در نمی آورد. در این داشبورد ساده، کنسول میانی با یک صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی مجهز شده و امکانات متعددی همچون مسیریابی دقیق یا پیشنهاد برای رسیدن به نقطهای خاص را ارائه میکند. تمام موارد اشاره شده نشان از این دارند که سیاستهای مازراتی با توجه به فشارهای اعملا شده از سوی فیات کرایسلر تغییر کرده و به مسیری متفاوت که همان تولید انبوه است گرایش پیدا کرده. گرایشی که با توجه به شرایط فعلی مازراتی و البته حضور مدلهایی همچون گیبلی به نظر میرسد، سرانجام مناسبی را برای یکی از بهترین تولیدکننده های خودرو در ایتالیا به همراه ندارد.