از سوی دیگر، نه تویوتا را توان و جرئت آن بود که به وادی خودروهای لوکس وارد شود و نه روح زمانه و نسلهای آن دوره پذیرای چنین امری بود و حتی در صورت وقوع نیز، تصور آنکه تویوتا اندک موفقیتی را در این عرصه شاهد باشد دور از ذهن بود. در آن دوره، با توجه به ذهنیتی که از این برند نزد اکثریت وجود داشت، کمتر کسی حاضر بود خودروهایی همچون مرسدس بنزهای کلاس S، باموهای سری 6 و 7 و یا کادیلاکهای سویل رؤیایی را واگذارد و بهجایش تویوتایی گرانقیمت را خریداری کند!
Lexus NX200T 2015
از اواخر دهه 70 میلادی، بهای نفت افزایش چشمگیری یافت و بالطبع بهای بنزین نیز به همراه این مسئله، روند صعودی را طی نمود. از سوی دیگر دامنه مقررات زیستمحیطی هم عرصه را بر روی سازندگان خودرو و علیالخصوص برندهای لوکس بسیار تنگ کرده بود. بازنده نهایی این وضع هم بیشتر خودروسازان آمریکایی بودند که سالهای مدید بود که به ساخت خودروهای سنگین و پرآپشن عادت کرده بودند و وقوع این حوادث آنها وادار نموده بود که برای کاهش مصرف سوخت هم که شده از وزن خودروهای تولیدی خود کاسته و ابعادشان را کوچکتر سازند. همین امر موجب شد که بازار لوکس سازان آمریکایی بهتدریج دچار تلاطم گردد و مشتریان سنتی هم رفتهرفته از آنها فاصله بگیرند. در این مورد میتوان مثالهای متعددی را ذکر نمود. مثلاً کافی است که نسل اول کادیلاک سویل را با نسلهای دوم و سوم آن قیاس نماییم تا شاهد افت محسوس این مدل در جنبههایی همچون زیبایی، راحتی و…. باشیم، همین موضوع بهخودیخود توانست کاهش فروش این مدل را در بازار رقم زند و پس از آن هم هیچگاه کادیلاک قادر نشد موفقیت نسل اول آن را تکرار نماید. از سوی دیگر، سازندگان خودروهای لوکس انگلیسی هم در آن زمان، دستخوش بحرانهای حاد مدیریتی و نیز جابهجایی ناشی از مالکیت بودند که این آشفتگیها دست در دست هم بر کیفیت محصولاتشان سخت تأثیر نهاده بود، به حدی که موارد متعددی از خرابی در خودروهای جگوار و رولزرویس (دهه 80) گزارش شده بود، مواردی که حتی در خودروهای بسیار معمولی هم دیده نمیشد از جمله قفل ناگهانی دربهای خودروهای رولزرویس در اتوبانها و از کار افتادن همزمان پیشرانه و….
Lexus NX200T 2015
در غیاب حضور مؤثر لوکس سازان انگلیسی و آمریکایی، این تنها ژرمنها بودند که توانستند سلایق فرادستان و ثروتمندان را تا حد زیادی پوشش داده و نظرها را بیشازپیش به خود معطوف سازند. زیرا از سویی به لحاظ فنّاورانه سخت پیشرو بودند و از سوی دیگر نیز کیفیت مطلوبی را به مشتریان خود ارائه میدادند، کیفیتی که لوکس سازان آمریکایی و انگلیسی و…از ارائه آن ناتوان بودند. علاوه براین، از اوایل دهه 80 میلادی و پس از آن، انواع خودروهای لوکس آلمانی به لحاظ ابعاد و نیز راحتی پیشرفتهای چشمگیری را تجربه نمودند و به همین سبب نیز توانستند جای خالی محصولات بزرگ و راحت آمریکایی را تا اندازه زیادی پر کنند. از همه مهمتر بازار دستدوم (بسیار مناسب) این خودروها بود که قابل قیاس با دیگر همتایانشان نبود.
Lexus NX200T 2015
اما در این میان ژاپنیها چه میکردند؟ نخستین حرکت را در این زمینه از سوی هوندا هستیم و آن هم ارائه مدلی لوکس به نام آکورا (ACURA) بود که در نوع خود اولین خودروی لوکس ژاپنی به شمار میآمد. علاوه براین، خودروی مذکور محصول بسیار با کیفیتی نیز بود، تا آن حد که در سال 1986 میلادی توانست مقام نخست را در جدول موسسه J.D POWER از آن خود نماید. این خودرو که آکورا لجاند نام داشت از پیشرانهای 6 سیلندر بهره میبرد. آنهم با توجه به این نکته، که تا آن زمان غالب خودروهای صادراتی ژاپن از پیشرانههای 4 سیلندر برخوردار بودند.
اما تویوتا چشمانداز وسیعتری را دنبال میکرد و به همین سبب پروژه خودروهای لوکس این کمپانی در سال 1983 میلادی کلید خورد. این پروژه F1 نام داشت. بالاخره پس از 6 سال کار بیوقفه و مداوم 60 طراح و 1400 مهندس و 2300 تکنسین و…. که در این پروژه مشغول به فعالیت بودهاند، محصول نهایی آماده تولید شد. این محصول لکسس LS نام داشت که از پیشرانهای 8 سیلندر بهره میبرد و نخستین مدل جدی تویوتا در بازار خودروهای لوکس به شمار میآمد.
انتخاب نام لکسس (LEXUS) هم توسط آژانس تبلیغاتی ساعتچی & ساعتچی صورت پذیرفت. این مأموریت هم از سال 1986 میلادی و به درخواست تویوتا انجام گرفت، این شرکت سالها بود که با تویوتا همکاری داشت. از آنجایی که این خودرو از پیشینه خاصی برخوردار نبود لذا تویوتا تصمیم گرفت که هویت کاملاً جداگانهای را برای آن قائل شود و حتی شبکه نمایندگیهای آن نیز از محصولات تویوتا کاملاً تفکیک شد تا تصور خرید خودرویی ارزانقیمت را از ذهن مشتریان عمدتاً آمریکاییاش، دور نماید.
اولین محصول که با کد LS400 روانه بازار آمریکا شد، در قیاس با خودروهای آن دوره از انبوهی از تجهیزات لوکس و رفاهی به صورت استاندارد برخوردار بود و پیشرانه و فنربندی بسیار نرم و بهای پایه 36 هزار دلاریاش، آن در کانون توجه مشتریان و مطبوعات آمریکایی آن زمان قرار داده بود. همه اینها دست در دست هم فروش آن را بهسرعت بالا برد و به همین سبب تنها در نخستین سال عرضه آن در بازار آمریکا، 50 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید زیرا این مدل سلایق خریداران آمریکایی را تا حد زیادی ارضاء میکرد.
Lexus NX200T 2015
از همان آغاز ورود لکسس به بازار، همواره دو ویژگی بارز با نام آن همراه بوده است، یکی از آنها «کیفیت عالی» این خودروست و دیگری «سکوت کابین». در مورد کیفیت تنها این را میتوان گفت که از همان بدو ورود، کمابیش نام آن در رأس باکیفیتترین برندهای موجود در جداول موسسه J.D POWER میدرخشد. شاید لازم به گفتن نباشد که از همان ابتدای عرضه این خودرو به بازار آمریکا، موتور، گیربکس و بدنه آن با گارانتی مادامالعمری عرضه میشد و یا پیستونهای آن برای اصطکاک کمتر به روکشی از فلورکربن مجهز شده بود و….. برای بیصدا کردن اتومبیل و ایزوله کردن محیط داخلی آن از صدای اطراف و لرزشهای زائد هم، از ورقههای دوبل فلزی که با مواد ضد ارتعاش پر شده بود در بسیاری از نقاط حساس خودرو استفاده گردید و……شاید امروزه داشتن ریموت برای باز و بسته کردن دربهای خودرو مسئلهای عادی و پیشپاافتاده به نظر برسد ولی در سال 1989 میلادی، که اکثریت مطلق خودروها دربهایشان با کلید باز و بسته میشد لکسس از اولین خودروهایی بود که این تجهیز را بهطور استاندارد و برای تمامی خودروهای خود عرضه میکرد.
Lexus NX200T 2015
آنچه در سطور بالا ذکر شد ترسیم برههای خاص از زمان بود که در آن برهه، لکسس تولد یافت. امروزه اوضاع نسبت به آن دوره، تا حد بسیاری تغییر یافته است و لوکس سازان انگلیسی و آمریکایی پا به پای ژرمنها و ژاپنیها در حال ترکتازی در بازار هستند. در حال حاضر کادیلاک یک رقیب بسیار جدی برای دیگر همتایان خود محسوب میشود و همچنین کرهایها هم با ارائه برند بسیار لوکس جنسیس، حرفهای بسیاری دراینباره برای گفتن دارند.
Lexus NX200T F Sport
مدتی است که کراساوور لکسس NX وارد کشورمان شده است. این خودرو نخستین بار در آوریل سال 2014 میلادی به بازار معرفی شد. لکسس NX از ساختاری مشابه با تویوتا RAV4 بهره برده و فاصله بین دو محور جلو و عقب هم در آنها یک اندازه است اما این نقطه تشابه در همینجا خاتمه مییابد و لکسس NX از طراحی، پیشرانه، فنربندی، کابین و استانداردهای منحصربهفرد لکسس بهره میبرد. فروش این خودرو از ژانویه 2015 در سرتاسر دنیا آغاز شده است و در حال حاضر تنها در کشور ژاپن تولید میشود.
چندی پیش، این کراساوور از طرف نویسندگان سایت «AUTOMIDDLEEAST» مورد بررسی قرار گرفت که اینک چکیدهای از آن را تقدیمتان میکنم.
Lexus NX200T F Sport
خلاصه بررسی
کل امتیاز این خودرو:4 از 5لکسس NX یک خودروی مهم برای برند خودش محسوب میشود. چون این مدل، نهتنها اولین کراساووری کوچکی است که توسط این کمپانی عرضه میگردد بلکه نخستین مدلی از لکسس است که به سیستم توربو شارژ مجهز است. اما در این میان یک پرسش مهم باقی میماند و آن اینکه که آیا این مدل قادر است خریداران خودروهای آلمانی را اغواء نموده و به دام خود بیاندازد؟
Lexus NX200T 2015
هدف لکسس از ارائه این مدل آن است که تاج سروری را از فرق سر همتایانی چون بامو X3 و پورشه ماکان (MACAN) بر باید، به همین سبب است که تمامی مساعیاش را بر ویژگیهایی چون طراحی، هنر ساخت، و دینامیک رانندگی این خودرو متمرکز نموده است.
نمای ظاهری
لکسس NX200T مدل 2015 از نمایی دلپذیر برخوردار است. خطوط مواج و پر چین و شکن و نیز صفحات پهنی که در جایجای آن دیده میشود و همچنین جزییات پیچیده و بغرنج روی سطح بدنه، همه اینها، لکسس NX را همچون بازیگری فشن در خانهای قدیمی جلوه میدهد، بهخصوص هنگامی که آن در کنار رقبایش قرار دهیم. در نمونههایی از این خودرو که به پکیج F SPORT مجهز هستند، یک جلوپنجره بزرگ توری شکل وجود دارد و همچنین یک جفت رینگ آلومینیمی 18 اینچی، و نیز نشان F SPORT که در امتداد بدنه خودرو دیده میشود.
Lexus NX200T 2015
کابین
هرچند که این کراساوور ژاپنی در بخشهایی از DNA خود، از اشتراکاتی با پسرعمویش تویوتا RAV4 برخوردار است. ولی در درون کابین، هیچ نقطه تشابه ای بین این دو دیده نمیشود. در کابین این خودرو ترکیبی از چرم دوخته شده و سوراخدار وجود دارد. همچنین در امتداد کنسول میانی برجسته آن، یک صفحه لمسی چندرسانهای (MULTI MEDIA) جای گرفته است و در سرتاسر کابین هم دکمههای متعدد، دستگیرهها و سوئیچها گوناگون مشاهده میشود، در ضمن یک ساعت آنالوگ باکیفیت هم در میانه داشبورد آن خودنمایی میکند. در مجموع، ارائه این موارد، کابین این خودرو را در سطحی بالا و بسیار لوکس جای میدهد.
Lexus NX200T Interior
ویژگیها
تجهیزات متعددی در لکسس NX وجود دارد که برای نخستین بار است که از سوی این برند (لکسس) و در این رده عرضه میشوند. از جمله آنها میتوان به صندلی تاشو برقی عقب، یک شارژر بدون سیم برای تلفن همراه و نیز میزهایی که در استراحتگاه میانی دست قرار دارند، اشاره نمود. برای حفاظت از ایمنی نیز یک مانیتور در آن وجود دارد که چشماندازی وسیع را کنترل میکند؛ این سامانه مرکب از چهار عدد دوربین میباشد و این دوربینها نیز در پشت و جلوی این خودرو جای گرفتهاند و وظیفه آنها هم این است که تمامی جوانب اطراف خودرو و نیز نقاط کور موجود در آن را رصد کنند.
رانندگی 235 اسببخار قدرت در 4800 دور در دقیقه و 350 نیوتنمتر گشتاور در 1650 دور در دقیقه، اینها تمامی آن توانی است که از پیشرانه 2 لیتری و توربوشارژ این خودرو استخراج میشود. این نیرو از طریق یک جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک به چهارچرخ آن منتقل میشود. با بیشینه وزنی معادل 2/325 کیلوگرم، این خودرو در برخی از شرایط کمی سست احساس میشود اما چنانچه پای خود را تا ته بر پدال گاز آن بفشارید، میتوانید شتاب صفر تا صدی معادل 7 ثانیه را با آن داشته باشید.
Lexus NX200T 2015
ما رانندگی نسبتاً مختصری با این خودرو داشتهایم که از ناحیه AL KHOZ (القوز) تا شهر جشنواره (FESTIVAL CITY) ادامه یافت. از خصائص بارز این خودرو آن است که تمامی تأثیرات ناشی از طراحی بدنه آن، در همان وهله نخست خاتمه یافته و استمرار پذیر نیست. با این حال، هنگامی که ما پشت فرمان مدلی از آن جای گرفتیم، که به کیت F SPORT مجهز بود، برخی از سرها به سمت این خودرو گردش یافت.
در بیشتر اوقات سامانه ASC را از جمله تجهیزاتی به شمار میآید که به کنترل پایداری (فعال) خودرو میپردازد، اما این سامانه در لکسس NX وظیفه بسیار متفاوتی را عهدهدار است و آن هم کنترل (فعال) صدای ورودی به داخل کابین این خودروست. این سامانه این امکان را بهراحتی فراهم میکند که صدای پیشرانه در داخل کابین طنینانداز شود و همچنین به راننده این اجازه را میدهد که صدایی مصنوعی را در کابین ایجاد کند، البته کنترل این تجهیز هم دست خود راننده است و هرگاه که اراده نماید میتواند آن را کاملاً خاموش کند.
Lexus NX200T Engine
داوری نهایی لکسس NX با بهایی معادل 160,000 درهم روانه بازار میگردد که آن را به گزینهای جذاب برای خریداران بدل مینماید. بهای این خودرو 115,000 درهم ارزانتر از بامو X3 و نیز 100,000 درهم کمتر از پورشه ماکان است. البته این وضع در مواجه با خودرویی مثل آئودی Q3 که از مختصات نزدیکی با آن برخوردار است، کمی پیچیدهتر میشود. اگر تنها این نکته را در نظر بگیریم که این خودرو در همان ردهای قرار دارد که آئودی Q3 در آن جای گرفته است (کراساوور کوچک). البته این نکته را هم در نظر بگیریم که بهای فروش NX بیشتر در حد و اندازه مدلی همچون آئودی Q5 است. ممکن است زمانی پیش آید که جاذبههای یک برند به دغدغه ذهنیتان مبدل شود و این امر هم بستگی به این دارد که تا چه اندازه آرم و نشان نصب شده بر روی پیشانی یک خودرو، برای شما ارزشمند است. چنانچه جاذبههای یک برند، نخستین اولویتتان برای گزینش یک خودروست، پس فوری و بدون فوت وقت، خودروهایی همچون آئودی Q3 و Q5 را خریداری نمایید اما چنانچه خودرویی خالص را طالب هستید، لکسس NX میتواند گزینهای برتر باشد و میدانم که انتخابتان این خودروی ژاپنی خواهد بود.
نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»طراحی بدنه این خودرو بیشترین گیرایی را نسبت به رقبایش دارد.
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
بهای این خودرو، آن را بهطرف طیف گرانتر بازار هل میدهد.
Lexus NX200T
مشخصات فنی حجم موتور: 1998 سیسی
توان: 235 اسببخار در 4800 الی 5600 دور در دقیقه
گشتاور: 350 نیوتنمتر در 1650 الی 4000 دور در دقیقه
صفر تا صد: 7 ثانیه (در برخی منابع 7.3 ثانیه ذکر شد)
حداکثر سرعت: 200 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی: 7.9 لیتر
نوع جعبهدنده: 6 سرعته اتوماتیک
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مکفرسون استرات به همراه فنرهای مارپیچ، گازی تحت فشار و جاذب ضربه و شوک به همراه میله تعادل
سیستم فنربندی عقب: مستقل، دوبل جناغی به همراه فنرهای مارپیچ، گازی تحت فشار و جاذب ضربه و شوک به همراه میله تعادل
سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
ابعادطول/عرض/ارتفاع: 4630/1845/1630 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2660 میلیمتر
گنجایش محل بار: 500 لیتر
وزن خالص: 1791 کیلوگرم
اندازه تایرهای جلو و عقب: 225/65 R 18
Lexus NX200T Trunk
ایمنیاین خودرو در موسسه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) تحت تستهای متعدد قرار گرفت و در تمامی بخشها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلوی خودرو (همپوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری خودرو)، حفاظت از سر و صندلیها و نیز تست بسیار مشکل SMALL OVERLAP (همپوشانی کوتاه) توانست بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را کسب نماید.
8 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم کنترل پایداری VSC
سیستم کنترل کشش TCS
سیستم هشداردهنده نقاط کور
سیستم هشداردهنده خروج از لاین مسیر
سیستم فنربندی تطبیقی
تجهیزات رفاهی – بالاترین تیپ (PLATINUM F SPORT) در بازار امارات
صندلیهای تاشوی عقب برقی
گرمکن و سردکن صندلیها
فرمان با پوشش چرمی
سانروف برقی
صندلیهای با پوشش چرمی
تنظیم اتوماتیک صندلیهای برقی به همراه حافظه
چراغ نقشهخوانی
تهویه مطبوع تمام اتوماتیک کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + MP3 + DVD + پورت USB + AUX + اتصالات بلوتوث
سیستم صوتی مارک لوینسون به همراه 14 عدد بلندگو
سیستم هوشمند ورود بدون کلید + استارت از راه دور
سیستم ناوبری (NAVIGATION)
سیستم نمایشگر اطلاعات بر روی شیشه جلو (HEAD UP DISPLAY)
صفحه نمایشگر لمسی چندرسانهای (MULTIMEDIA) به سایز 7 اینچ
چراغهای LED به همراه سیستم روشنایی در روز (DAYLIGHT) + روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو (AUTO LIGHT)
باربند سقفی
شوینده چراغهای جلو
کروز کنترل تطبیقی
آینههای برقی و تاشو به همراه گرمکن
دوربین دید عقب
شیشه عقب ضد بخار
فرمان تلسکوپی برقی
تریم چوبی بر روی داشبورد
شارژر وایرلس تلفن و موبایل در استراحت گاههای دست
و…….
Lexus NX200T Interior
قیمت
قیمت در ایران: 380 – 410 میلیون تومان (بازار آزاد، مدل PLATINUM با کیت F) – ثبتنام این خودرو نیز در حال حاضر با پیشپرداخت 150 میلیون تومان، صورت میپذیرد.
قیمت در امارات: 205,000 درهم (نمونه فول و یا مدل PLATINUM با کیت F) – 160,000 درهم (نمونه پایه و یا مدل PREMIER)