بررسی دوج دارت مدل ۲۰۱۵ + عکس
خودرویی استثنایی از شرکتی خارق العاده، چیزی که همگان از دوج انتظار دارن چون در طول زمانهای گذشته همیشه این شرکت بهترین خودرو ها رو با ابهت خاص خود تولید کرده است تا جایی که با شنیدن نام آن همگان به احترامش قیام می کنند در ادامه به بررسی دوج دارت 2015 پرداختیم. |
حدود ۴۰ سال پس از آخرین دوج دارت اولیه، مدل جدید با مأموریتی مشابه، ویژگیهای اساسی سواری را با قابلیتهای مدرن در یک پکیج مقرونبهصرفه ارائه کرده است.
خودرویی که برای این بررسی مورد استفاده قرار گرفته به رنگ آبی مرواریدی لیزری در بدنه بوده که حالتی جذاب و باطراوت برای دارت به ارمغان آورده است.
طراحی بدنه به صورت کلی شبیه به «کرایسلر 200» است و بیش از همه، سبک رنگ آمیزی بر شباهت های زیباشناسانه بین این دو تأکید کرد؛ به گونه ای که دارت شبیه به یک 200 کوچک شده است و یا اینکه 200 شبیه به یک دارت بزرگ است. بستگی به این دارد که کدام طرف نمایشگاه خودرو ایستاده باشید.
موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر با صدایی عجیب وغریب برای پیشرانه دارت استفاده شده است. البته با افزایش دور موتور، صدای آن نیز بهبود پیدا می کند، ولی وزن 1471 کیلوگرمی دارت، به عنوان باری بر روی دوش این موتور عمل می کند.
با این حال، این موتور تنفس طبیعی با 184 اسب بخار قدرت و 235.9 نیوتن متر گشتاور، می تواند در مدت 8.2 ثانیه به سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت برسد و مسیر یک چهارم مایل را نیز در مدت 16.2 ثانیه طی کند؛ دقیقاً مطابق آماری از دوج دارت با موتور 1.4 لیتری توربو و گیربکس دستی شاهد بوده ایم. همچنین با این موتور این مزیّت را دارد که دیگر با تأخیرهای توربو مواجه نیستیم.
با این حال، شتاب تولید شده توسط موتور 2.4 لیتری نسبت به سایر خودروهای موجود در این کلاس، در سطح متوسط قرار دارد.
به عنوان مثال، مزدا 3 سدان با گیربکس اتوماتیک برای شتاب گیری 7.6 ثانیه و برای طی کردن مسافت یک چهارم مایل 15.9 ثانیه زمان لازم دارد.
در همین حال، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در دارت به خوبی وظیفه خود را انجام می دهد و قبل از رفتن به دنده بالاتر، به موتور اجازه می دهد که به حداکثر دور موتور برسد. در نتیجه در هنگام گردش در شهر، همیشه در دنده مناسب قرار خواهد داشت.
سیستم فرمان الکتریکی دارت، خطی عمل می کند و حالت وسط آن بسیار مشخص است؛ به گونه ای که همیشه از حرکت مستقیم در بزرگراه مطمئن خواهید بود.
شاسی خودرو نیز می تواند به راحتی از تمام ناهمواری های سخت جاده عبور کند. کابین دارت بسیار ساکت و آرام است.
مقدار صدای بیرون در 112.65 کیلومتر ۶۹ دسی بل اندازه گیری شده که به همان اندازه کابین مرسدس بنز C300 مدل ۲۰۱۵ است.
ولی این شرایط خوب با پیچ و خم جاده تغییر می کند و خودرو دچار یک بدفرمانی نسبی می شود. تایرهای دارت از نوع 205/55-16 کانتیننتال کانتی پروکانتکت هستند و این خودرو در تست لغزش در پیچ، چسبندگی جانبی نسبتاً کم 0.83g را نشان می دهد؛ این در حالی است که در هنگام پیچیدن، مداخله ای جدّی از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مشاهده شده و قابلیت غیرفعال سازی برای این سیستم در دسترس نبوده است.
شاسی دارت (CUSW) به عنوان محصولی از گرده افشانی مکانیکی و فرهنگی بین فیات و کرایسلر شرایط مناسبی دارد، ولی نمی تواند در سطح کامپکت های فوق العاده ای مانند مزدا 3 و فورد فوکوس قرار گیرد.
در داخل کابین، رنگ مشکی تمام سطوح را به غیر از ستون ها و طرح سقف سفید پوشانده است و طراحی ساده ای در آن به کار رفته است. صندلی ها کیفیت خوبی دارند و به راحتی می توان آن ها را تنظیم کرد.
این صندلی ها برای داخل کابین دارت، یک حالت قدرتمند و جادار که مشخصه یک سدان فول سایز امریکایی است، ایجاد می کنند. پرداخت نهایی قطعات طراحی کابین نسبت به دارت های اولیه بهبود یافته، ولی برخی بخش های پلاستیکی، حس یک نسل قبل از دیگر از خودروهای حاضر در این کلاس را زنده می کند.
سیستم آشنای Uconnect کرایسلر باز هم در اینجا حاضر است، ولی عقربه ها شامل تاخومتر، سرعت سنج، نشانگر سوخت و دما در پنل ابزارها حالتی قدیمی دارند و صفحه نمایش با رزولوشن پایین، ما را یاد دوران «آتاری» می اندازد.
تریم انتخاب شده برای خودروی تست SXT است که بین مدل پایه SE (با موتور پرسروصدای ۲ لیتری چهار سیلندرش) و مدل های بالاتر Aero، لیمیتد و GT قرار می گیرد.
مواردی مانند نوربالاهای اتوماتیک، چرخ های ۱۶ اینچی آلومینیومی و طرح مشکی جلوپنجره به صورت استاندارد در SXT ارائه شده اند و علاوه بر آن ها در خودروی تست از آپشن های مختلفی از جمله «مجموعه هوای سرد» شامل استارت از راه دور، گرم کن صندلی ها و گرم کن آینه ها (۳۹۵ دلار) استفاده شده است.
از دیگر آپشن ها می توان به گروه صفحه لمسی 8.4 اینچی Uconnect با امکاناتی مانند صفحه نمایش، یک دوربین نمای عقب، پورت USB ریموت، کنترل آی پاد و ابزار روشنایی پیرامونی اشاره کرد که با قیمت منطقی ۵۹۵ دلار استفاده شده است.
همچنین امکانات کامل صوتی و راهبری به ارزش ۴۹۵ دلار، یک سال اشتراک SiriusXM به ارزش ۱۹۵ دلار و یک زاپاس کامپکت به ارزش ۳۵۰ دلار برای خودروی تست تهیه شده است.
در همین حال، استفاده از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به جای نوع دستی آن هزینه ای برابر ۱۲۵۰ دلار به همراه داشته است. در نتیجه، قیمت خودروی تست به رقم ۲۳۰۷۰ دلار رسیده است.
در این سطح از قیمت، گزینه های زیادی در بازار موجود است. با این حال، اگر به دنبال یک طراحی درخشان، یک سواری ساکت و راحت و یک سیستم اطلاعات و سرمی مناسب برای بررسی دینامیک و عملکرد رانندگی خود هستید، دارت SXT شاید گزینه ای مناسب برای شما باشد. با این حال، اگر در اولویت های خود به دنبال لذت در رانندگی هستید، باید در جایی دیگر دنبال آن بگردید.
مشخصات:
نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
قیمت مدل تست: ۲۳۰۷۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۹۷۹۰ دلار).
نوع موتور: SOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
گنجایش: ۲۳۶۰ سی سی.
قدرت: ۱۸۴ اسب بخار در ۶۲۵۰ دور در دقیقه.
گشتاور: 235.91 نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه.
گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:
فاصله محوری: 2.703 متر.
طول ماشین: 4.671 متر.
عرض: 1.829 متر.
ارتفاع: 1.466 متر.
وزن کلی: ۱۴۷۱ کیلوگرم.
تست های سرعت:
صفر تا 96.6 کیلومتر بر ساعت: 8.2 ثانیه.
صفر تا 160.9 کیلومتر بر ساعت: 22.5 ثانیه.
صفر تا 177.03 کیلومتر بر ساعت: 31.3 ثانیه.
استارت در حال حرکت بین ۸ تا 96.6 کیلومتر بر ساعت: 8.5 ثانیه.
عبور از یک چهارم مایل: 16.2 ثانیه با سرعت نهایی 138.4 کیلومتر بر ساعت.
سرعت نهایی (محدودیت قانونی): 204.39 کیلومتر بر ساعت.
مسافت ترمز از سرعت 112.6 کیلومتر بر ساعت: 51.206 متر.
مصرف سوخت:
تخمین سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا: 10.2 لیتر در شهر و 6.72 لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مصرف سوخت در تست: 8.11 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.(پدال)