همهٔ گفتههای بالا میتواند دربارهٔ آکورا TLX 2015 نیز صادق باشد! هرچند ما مطمئن هستیم که بیش از 0.1 درصد TLX ها میتوانند در سالهای اولیهٔ زندگی خود زنده بمانند! راه پیش روی این سدان کامپکت اصلاً آسان نیست. بهعنوان جایگزین دو مدل TL و TSX، آکورا TLX باید وظیفهٔ ترساندن رقبا در این سگمنت پرطرفدار را بر عهده بگیرد.
درست همانند یک آکورا
TLX با توجه به نشانههای آشنایی مثل جلوپنجرهٔ بحثبرانگیز، فوراً بهعنوان یک آکورا قابلشناسایی است. البته همانند تمامی آکوراها، ویژگیهای TLX مثل چراغهای LED جواهرنشان در جلو نیز قابلتشخیص هستند.
خریداران حرفهای، مدل TL را برای این کلاس بزرگ میدانستند درحالیکه مدل TSX نیز بهاندازهٔ کافی اسپرت نبود، به همین خاطر آکورا مدل TLX را برای پر کردن این شکاف ساخته است.TLX حدود 10 سانتیمتر کوتاهتر از TL 2014 است ولی تقریباً فاصلهٔ محورهای یکسانی با TL دارد و فضای داخلی مشابهی را نیز پیشنهاد میدهد. مسافران بالغ به لطف وجود فضای کافی پاها، مشکلی را در هنگام نشستن در صندلیهای عقب نخواهند داشت.
احساسی شبیه یک آکورا
تمامی امکانات رفاهی معمول شامل گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، آخرین نسخهٔ Acuralink، فنّاوری Siri و سیستم صوتی قابل سفارش 455 واتی EIS با 10 بلندگو در این خودرو وجود دارند. صندلیهای جلو راحتی قابلتوجهی دارند و متریال استفادهشده در داخل خودرو همانی است که انتظار داریم. البته باید گفت متریال استفادهشده به باشکوهی برخی از رقبای TLX نمیرسد. باید گفت که دو نمایشگر سرگرمی موجود در TLX بسیار عالی هستند.
حتی اگر نمای داخلی و خارجی TLX دقیقاً همان چیزی نباشد که رقبا را به زمین بزند اما زیرپوست این خودرو دنیای دیگری وجود دارد. دو موتور و دو گیربکس کاملاً جدید و نوآورانه وجود دارند که بهخوبی با یکدیگر هماهنگ شدهاند. مدل پایهٔ TLX با موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری به بازار میآید. این موتور 206 اسب بخار قدرت و 182 lb-ft تورک دارد. برخلاف این ارقام مشابه، این موتور هیچ شباهتی با موتور مدل TSX ندارد و کاملاً جدید است.
8 سرعته یا 9 سرعته؟!
گیربکس جدید 8 سرعتهٔ آکورا با فنّاوری کلاچ دوگانه (DCT) که بهصورت انحصاری با موتور 4 سیلندر عرضهشده است از طریق یک مبدل گشتاور نیروی خود را به چرخهای جلو میفرستد. مبدل گشتاور برای گیربکسهای با کلاچ دوگانه کمی غیرمعمول است. آکورا این مبدل را به این خاطر نصبکرده است تا رفتارهای تشنجی و عصبی گونهٔ یافت شده در سیستمهای DCT را از بین ببرد. متأسفانه ما شانس آزمایش خودرو در توقفها و حرکتهای مکرر را نداشتیم و بنابراین قضاوت دربارهٔ این سیستم کمی سخت است. باید به این نکته هم اشاره کرد که نسبت دندهها در گیربکس جدید کوتاهتر از نسبت دندههای گیربکس 5 سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی است.
اگر شما خواهان قدرت بیشتری هستید موتور جدید 6 سیلندر 3.5 لیتری با تزریق مستقیم سوخت وجود دارد که 290 اسب بخار و 267 lb-ft تورک را تولید میکند. گیربکس 8 سرعته با کلاچ دوگانه برای این موتور در دسترس نیست اما به جای آن، این مدل از گیربکس جدید 9 سرعتهٔ اتوماتیک سود میبرد. برخلاف گونهٔ 4 سیلندر، نسخهٔ 6 سیلندر با سیستم سوپرهندلینگ 4 چرخ متحرک در دسترس است که متکی بر دیفرانسیل عقب کوچکتر بوده و فضای صندوقعقب را محدود نمیکند.
کیفیت سواری بهمانند یک آکورا
موتور 6 سیلندر و گیربکس 9 سرعته با این خودرو متناسب هستند اما احساس خاص بودن را ایجاد نمیکنند. مکث پدال گاز در مدلهای AWD محسوس است، مخصوصاً اگر حالتی غیر از حالت اسپرت پلاس انتخابشده باشد. آکورا 4 حالت رانندگی را در قالب سیستم دینامیکی یکپارچه» پیشنهاد میکند و از بین 4 حالت اقتصادی، نرمال، اسپرت و اسپرت پلاس میتوان حالت دلخواه را انتخاب نمود.
این نکته کمی شگفتانگیز است اما قدرتمندترین مدل کم حاشیهترین نیز هست. مدل 6 سیلندر به نظر میرسد که خیلی لذتی را به رانندگی اضافه نمیکند و بیشتر مناسب رانندگی در لاین های سمت راست اتوبانها است اما TLX با موتور 4 سیلندر و مجهز به DCT بیشتر به درد لاین های چپ اتوبانها میخورد.
مدلهای 6 سیلندر TLX دارای یک انتخابکنندهٔ دندهٔ الکترونیکی هستند که از دکمهها برای مدیریت گیربکس بهجای اهرمهای دندهٔ معمولی استفاده میکند. آکورا میگوید که این کار برای ایجاد فضای بیشتر است اما باید گفت که عادت کردن به آن زمان میبرد. برای مثال ما برای تعویض دنده دائماً دست خود را به سمت اهرم دندهای میبردیم که وجود نداشت! درست شبیه حسی که وقتی از خودرویی با دندهٔ دستی وارد خودرویی با گیربکس اتوماتیک میشوید و پدال کلاچی را نمییابید.
راندمان شگفتانگیز
با داشتن تعداد دندههای زیاد در هر دو گیربکس، مصرف سوخت TLX تحسینبرانگیز است. انتظار میرود که مدلهای 4 سیلندر دارای مصرف سوخت 24 مایل بر گالن در شهر و 35 مایل بر گالن در بزرگراه باشند درحالیکه مدل 6 سیلندر و FWD مصرفی برابر 21 مایل بر گالن در شهر و 34 مایل بر گالن در بزرگراه دارد. مدلهای 6 سیلندر و AWD در بزرگراه مصرف بیشتری دارند اما آکورا ادعا میکند که متوسط مصرف سوخت 25 مایل بر گالن این مدل دقیقاً مشابه برادر FWD خود است.
مدلهای مختلف TLX 2015 وزن کمتری را نسبت به TL دارند. بخشی از این کاهش وزن به استفاده از گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک مربوط میشود. این گیربکس واقعاً سبکتر از گیربکس 6 سرعتهٔ قدیمی TL است.
“P-AWS” و “AHA”
همهٔ مدلهای TLX با سیستم فرمان پذیری دقیق چرخها (P-AWS) به بازار میآیند. این سیستم بهمنظور مانور پذیری بیشتر خودرو چرخهای عقب را اندکی فرمان پذیر میکند. برای کسانی که حتی خواهان هندلینگ بهتر هستند سیستم کمکی هندلینگ سریع و چابک (AHA) وجود دارد. این سیستم کنترل پایداری TLX را برای تعدیل کردن جداگانهٔ ترمزها به کار میگیرد و به خودرو کمک میکند تا پیچها را بهتر طی کند. ذکر این نکته نیز جالب است که مدلهای 4 سیلندر احساس سبکی محسوسی دارند و چابکتر به نظر میرسند.
قیمتگذاری TLX نیز از نقاط قوت آن است. مدل پایه از 30,995 دلار شروع میشود که از قیمت BMW 320i کمتر است. مدل فول TLX V6 SH-AWD با پکیج پیشرفته فقط 44,700 دلار قیمت دارد.
قضاوت نهایی
آکورا مدل TLX را برای مبارزه با حریفان سرسختی چون اینفینیتی Q50، بامو سری 3 و آئودی A4 به بازار فرستاده است. این کار ممکن است کمی جاهطلبانه به نظر برسد اما بستگی به این دارد که دربارهٔ کدام گونه از TLX بحث کنیم. اگرچه مدلهای بالاتر TLX نیز قدرت زیادی برای رویارویی با رقبا دارند اما مدل 4 سیلندر TLX، سدانی با سیستم DCT کمی شلوغ، جادار، مرغوب و قیمتی عالی است. حتی اگر آکورا موفقیتی را درفروش کسب نکند اما خودرویی را ساخته است که میتواند خریداران وفادار این برند را خوشحال کند.
نقاط قوت: گیربکس 8 سرعتهٔ دو کلاچه (DCT)، راحتی، راندمان مصرف سوخت بالا
نقاط ضعف: گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک، استایل بسیار آشنا، برخی نکات در طراحی داخلی