بررسی آکورا MDX مدل 2016
اولین دنده گیربکس، با نسبتی بسیار اندک، قدرت را منتقل میکند. MDX از حالت توقف با استفاده از نسبت کلی 20.4:1 شروع به حرکت میکند و در مدت ۵/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرسد؛ یعنی به اندازه نیمثانیه زودتر از مدل ۲۰۱۴ با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک. این خودرو سپس در تست یکچهارم مایل، با سرعت نهایی ۱۵۲/۸ کیلومتر بر ساعت در مدت ۱۴/۶ ثانیه از این مسیر عبور میکند که این زمان به اندازه ۰/۳ ثانیه از مدل ۲۰۱۴ سریعتر است. شیفت دندهها در حالت تختگاز سریعتر از آنچه که فکر میکنید، اتفاق میافتند. به عنوان مثال هنوز کلمه «آکورا» را به صورت کامل بر زبان نیاوردهاید که به دنده دوم میرسید. البته داشتن دندههای بیشتر در یک گیربکس، لزوماً به معنای تصمیمگیری بهتر سیستم برای انتخاب دنده مناسب نیست.
شیفت دندهها توسط راننده، همانند نسخههای ۹ سرعته اتوماتیک TLX سدان جدید، با استفاده از دکمه به جای دسته دنده انجام میشود. اوایل کار با این سیستم، ممکن است اندکی سردرگم باشید. به عنوان مثال، شاید وقتی میخواهید یک دوربرگردان سهنقطهای سریع در مقابل جریان ترافیک داشته باشید، دسته دنده سنتی میتواند شرایط راحتتر و آشناتری را برای شما ایجاد کند. ولی با استفاده از دکمههای تعویض دنده، باید چشمتان را از روی جاده بردارید و یک لحظه دکمه موردنظر را پیدا کنید و آن را فشار دهید. با این که حذف دسته دنده باعث شده تا اندکی فضا آزاد شود، ولی دکمههای تعویض دنده نیز از نظر اشغال فضا چیزی کم ندارند.
ویژگی جدید دیگر برای مدل ۲۰۱۶، سیستم توقف آزاد یا idle stop است. آکورا در این سیستم، همانند دیگر سیستمهای استاپ-استارت اتوماتیک، در جلوی چراغقرمزها موتور را خاموش کند تا به این وسیله در مصرف سوخت صرفهجویی کند. همین ویژگی تا اندازهای باعث شده تا مصرف سوخت اندکی بهبود یابد و در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر، ۰/۶ لیتر مصرف سوخت کاهش پیدا کند. وقتی خودرو میخواهد از حالت «توقف آزاد» دوباره شروع به حرکت کند، با ضربه همراه است که البته به اندازه چیزی نیست که در سیستمهای مشابه در مدلهای بامو و پورشه تجربه کردهایم. امّا در عین حال، حالت نرم موجود در مدلهای مرسدسبنز را ندارد. در تست MDX مدل ۲۰۱۶، مصرف سوختی برابر ۱۱/۲ لیتر از این خودرو مشاهده شد که این میزان ۱/۲ لیتر نسبت به مدل قبلی MDX در سال ۲۰۱۴ کمتر است.
همانند کراساورهای برندهای لوکس دیگر، آکورا نیز تکنولوژیهای زیادی را برای مدل MDX درنظر گرفته است. برای مدل ۲۰۱۶، شاهد گسترش سیستم «آکورا واچ» به تمام نسخههای MDX هستیم. خودروی ۵۸ هزار دلاری تستشده در اینجا از پکیجهای «پیشرفته» و «سرگرمی» استفاده کرده و شامل امکاناتی چون سیستم مونیتورینگ ترافیک پشتسر (یک ویژگی بسیار خوب برای تمام کراساورهای بزرگ و وسایلنقلیهای که تعداد ستونهای بدنه آنها بیشتر از ۲ است)، سیستم کاهش انحراف در جاده و سیستم ترمز کاهش برخورد است. یک دوربین چشمی برای عملکرد این دو سیستم اخیر و اطلاع از وضعیت جاده موردنیاز خواهد بود. البته در جایی که خبری از جادههای مناسب و با کیفیت نیست، ویژگی نیروی فرمان هوشمند (active steering force) نیز در سیستم کاهش انحراف از جاده چندان به کار نخواهد آمد.
- نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۷ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۵۸۰۰۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۵۷۸۵ دلار).
- نوع موتور: SOHC ۲۴ سوپاپ V-6،بدنه و رویه آلومینیومی،انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۳۴۷۱ سیسی.
- قدرت: ۲۹۰ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۶۲ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۸۱۹ متر.
- طول ماشین: ۴/۹۱۷ متر.
- عرض: ۱/۹۶۱ متر.
- ارتفاع: ۱/۷۱۷ متر.
- وزن کلی: ۱۹۳۱ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۴ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۰/۷ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۴/۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۲/۸۹ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۸۱/۸۵ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۶/۳۸۸ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 82g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۹/۰۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
نویسنده : مسعود انیس حسینی