این یک گزارش واقعی از جدال دو ابرخودروست. اشتباه نکنید، صبر کنید تا معنای ابرخودرو را برایتان مشخص کنیم. اینجا نه خبری از پیشرانههای شانزده سیلندر هست و نه از چرم و چوب بیاندازه و گران، منتهی از دو خودرویی گزارش مینویسیم که به اعتبار برند و سابقه نیکشان در تولید سدانهای لوکس و اسپرت و فروش خوبشان در بازار به دو اسطوره بزرگ یونان باستان، آشیل و هرکول میمانند که هریک سودای برتری بر دیگری دارد. البته بامو ماجرای متفاوتی دارد و در فروش و سابقه مقامی بس بلند دارد. سری سه، هر جا که دعوت شود حریفان را به چالش میکشد. بهویژه اگر این بامو از نوع M3 باشد. در این حالت فرقی نمیکند این حریف یانکی سرسختی از دیترویت باشد یا یک جنتلمن انگلیسی یا هموطنی خوشچهره. بامو سودای دومی ندارد و جز مقام نخست در همه رقابتها به چیز دیگری فکر نمیکند.
البته این بازی یکطرفه نیست و حریف هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد و هرچه زمان جلوتر میرود جگوار بیشتر به گذشتهاش برمیگردد! یک کابین زیبا، بدنهای دلنشین و موتوری قدرتمند، همه گرد هم آمدهاند تا سدان متوسط و لوکس جگوار را که بهتازگی سر از تخم درآورده بسازند. جگوار قلب هدف را نشانه گرفته و بامو بازهم خواهان برتری است. در این مقایسه محدوده 50 هزار دلار را در نظر گرفتیم. جگوار با مدل XE S و بامو با مدل 335i M اسپرت به رقابت پا گذاشتهاند. حاصل رقابت غیرقابلباور است. این رقابت تازه شروع شده است. با ما همراه باشید.
وقتی صحبت از سدان های لوکس میشود ناخودآگاه سرها به سمت مرسدس S-Class میچرخد و اگر بیشتر کنجکاو باشیم لیستی از خودروهای خوب این رده روبروی شما ردیف میشود. لیستی که حاوی آئودی A8، بامو سری 7، لکسس LS و جگوار XJ است و همه عشاق اتومبیل، این مدلها را دوست دارند. این اتفاق در مورد تراکهای بزرگ یا همان وانتهای غولپیکر آمریکایی یا ژاپنی هم افتاده و تا اسمی از این رده پرفروش میآید سرها به سمت فورد F 150 میگردد، خودرویی که 17 سال پرفروشترین تراک جهان است. اینها کلیشه های بازارند، استانداردهای این صنعت، مدلهایی که در هر نسل انبوهی از مزایا و تکنولوژیها را به خریداران عرضه کردهاند و چیزی ورای قیمتشان بودهاند، محصولاتی اصیل و خواستنی. حال اگر صحبتی در مورد سدانهای متوسط لوکس به میان آید سرها به کدام سو میچرخد؟ بله درست است. BMW سری سه، زیبای آلمانی که در عین روحیه اسپرت از چاشنی لوکس بودن هم بیبهره نیست و لذت نابی از رانندگی و مسافرت را به شما هدیه میکند.
BMW در این رده حاکم بلامنازع است. آنهم در حضور بزرگانی چون مرسدس C-Class، ولوو S60، آئودی A4، لکسس IS، اینفینیتی Q50 و کادیلاک ATS. از زمانی که جگوار خواست تا برای بزرگان بازار شاخ و شانه بکشد، مدت طویلی گذشته. جگوار یک دهه پیش خواست تا با شاسی مرکوری، موتور فورد و طراحی یان کالوم مدل type X را به رقیبی قدر برای مقابله با سری 3 بامو تبدیل کند، اما حاصل کار یک شکست کامل بود. البته تجربه جدید جگوار در مدل XE S هرگز به بدی type X نیست و نکات فوقالعادهای برای تحسین جگوار وجود دارد.
نخستین بار وقتی این خودرو را در پرتغال آزمایش کردم نوشتم که با راندن آن احساس خوبی به من دست داد. به خریداران این مدل توصیه کردم به XE افتخار کنند. مدل S این سری با 340 اسب بخار قدرت از موتوری توانمند برای لذت و هیجان رانندگی سود میبرد. با مزایایی که این مدل دارد میتوان به جرئت گفت خودروی جذابی است و تعادل بالایی دارد.
جگوار با ساخت این خودرو ثابت کرده روند رو به رشدی دارد. در طراحیاش تجدیدنظر کرده و علاوه بر چهره زیبا، شیوه خطوط هوفمایستر را که نخستین بار در بامو باب شد در XE به کار برده است. البته شیطنت جگوار در شبیهسازی سری 3 نیز نکته ای است که تنها در نظر اهالی فن جلوه میکند. این شیطنت باعث شده تا XE در عین سادگی فرم، از بامو زیباتر به نظر برسد. البته این شیطنت تنها در فرم کلی طراحی است و اگر چرخی با دو خودرو بزنید و دوسه ساعتی با این دو اسب اصیل رانندگی کنید میفهمید که دو خودرو چقدر باهم متفاوتاند. تکههای کرومی گوشه کنار جگوار کمک نموده تا رخوت کلی طراحی در این کلاس از جگوار دور شود و شما احساس کنید سوار بر خودرویی گرانقیمت هستید.
از آنجا که خطوط بامو سالهاست بر پیکره سری سه ماندگار شده، این خودرو اندکی از کنارهها قدیمی یا آمیخته با رخوت به نظر میرسد. در داخل اوضاع متفاوت است و هرچه جگوار سعی کرده تا خودش باشد اما این بامو است که نظر شما را به خود جلب میکند. پنجرههای بزرگتر بامو و طراحی بینقص آن به شما کمک میکند تا دلبسته سری سه شوید. سیستم سرگرمی و ناویگیشن جگوار هم در برابر iDrive که بهترین سیستم هوشمند این صنعت است، حرفی برای گفتن ندارد و گاه مایه خنده است.
در کل درباره طراحی داخلی این دو خودرو باید گفت: تلاش جگوار برای دستیابی به طرحی منسجم و ماندگار شایسته تحسین است. چرم فرانسوی و مواد بکار رفته در کابین جگوار عالی هستند. صندلیهای جگوار نرمترند و راننده را بهتر در بر میگیرند. البته بامو از پلاستیک استفاده زیادی نموده اما کابین سری سه را کاربردی و با ارگونومی بالا طراحی کرده است.
طرح جگوار در عین زیبایی و کیفیت بهتر نسبت به بامو نیازمند اصلاحات است بهویژه که سیستم ناوبری و سرگرمی آن باید تقویت شود و با نمونههای بهتری عرضه گردد. تزیینات آلومینیومی جاگوار فوقالعادهاند بهویژه پدالهای آن که طراحی زیبایی دارند. البته بامو هم مزایای بالایی دارد و به نسبت جگوار از تایرهای بهتر و فرمان پذیری دقیقتری سود میبرد.
بامو با در مدل 335i با یک موتور 6 سیلندر 3 لیتری دو توربو عرضه میشود که 300 اسب بخار قدرت و 407 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در مقابل جگوار از موتوری شش سیلندر سوپرشارژرداری بهره میگیرد که 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هنگام راندن جگوار اگرچه احساس میشود قدرت فراوانی پشت تایرهای خودرو نهفته اما این بامو است که قدرت را برای پیروزی بهکار میگیرد. راستش را بخواهید ما نتوانستیم این دو خودرو را در پیست امتحان کنیم اما بهطور کلی در جایی که جگوار تنها با اعداد و ارقام بازی میکند، بامو اعدادش کاملاً واقعی است و همه سیصد اسب را برای مبارزه با خود دارد. شتاب صفر تا صد بامو 4.7 ثانیه است درحالیکه جگوار این تست را در کمی بیش از 4.9 ثانیه رفت. خبرهایی از جگوار به گوش میرسد که از قصد این شرکت برای اصلاحات اساسی در جگوار XE S میدهد و قرار است این نمونه اصلاح شده تا زمستان به بازار عرضه گردد.
درنهایت اینکه در جادهها جاگوار فرمان زیرکی دارد که به راننده اطلاعاتی دسته اول از مسیر میدهد. فرمان جگوار از بامو سبکتر و برای سفر لذتبخشتر است. این خودرو محیط دلچسبی برای شما در طول مسیر مهیا میکند و آماده است تا با شما به خوشگذرانی و تفریح بپردازد. جاگوار اما تجربه حضور در پیست را ندارد. ما نمیدانیم عملکرد مسابقهای این مدل اسپرت به چه طریق است اما شکی نیست که فعلاً جگوار حریفی قدر برای بامو نیست. ورای بحث فنی و مسابقهای اما جگوار خودروی بهتری است، حتی میتوان آن را جذابتر دانست و این یک مفهوم بزرگ دارد: زمان به هیچکس رحم نمیکند.
متأسفانه جگوار هنوز فرصت نکرده تا در رقابتی سخت خود را با بامو 335i مبارزه کند اما قطعاً تا زمستان که نمونه اصلاح شده آن وارد بازار میشود باید نفسها را در سینه حبس کرد. به نظر شما این انگلیسی خوشپوش از پس سری 3 مغرور بر خواهد آمد؟ ما میگوییم باید منتظر ماند.