تنظیمات هر یک از ابزارها بسیار کامل و متعادل انجام شده است. این خودرو که در میشیگان مهندسی و ساخته شده است، چابکی بسیار خوبی دارد، به راحتی میتوان با آن شتاب گرفت و رانندگی با آن بهمراتب هیجانانگیزتر از مدلهایی مانند بامو M3 و مرسدس-ایامجی C63 است. به نظر میرسد که مهندسی شاسی آلمانی رقیب خود را پیدا کرده است.
تعادل شاسی و لذت رانندگی که ایجاد میکند، غیرقابلانکار است. این موضوع وقتی بیشتر اهمیت پیدا میکند که بخواهید از یک مسیر کوهستانی عبور کنید، به یک پیست اتومبیلرانی سر بزنید و یا یک بزرگراه یکنواخت را با محدودیت سرعت طی کنید. با وجود این سطح رضایت از عملکرد شاسی، وقتی در یک مسیر شلوغ و خستهکننده قرار میگیرید، ناهماهنگیهای موجود در کابین کادیلاک ممکن است شما را تحت تأثیر قرار دهد. ترکیبی ناهمگون از مواد، بافتها و پرداخت سطوح، تمام ویژگیهای یک فضای خستهکننده را در خود دارد. البته آپشن صندلیهای ریکارو به ارزش ۲۳۰۰ دلار تکیهگاه و ظاهر بسیار خوبی دارند. ولی بهتر است با این صندلیها با ملایمت رفتار کنید، چراکه اگر بیش از حد بخواهید آنها را تست کنید، ممکن است چرم آنها برداشته شود! پکیج «عملکرد در پیست» به ارزش ۶۱۹۵ دلار از دیگر آپشنهایی است که در خودروی تستشده مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین توصیه میشود که حتماً از پوشش چرم جیر برای غربیلک فرمان با هزینه اضافی ۳۰۰ دلار استفاده کنید؛ در غیر این صورت یک پوشش چرمی خواهید داشت که کیفیتش در حد وینیل است. در پشت غربیلک فرمان، عقربههایی به کار برده شده که بیشتر برای یک شورولت کروز مناسب هستند. این در حالی است که لکسس در ۲۵ سال قبل نمونههایی بهتر از این استفاده کرده است. با این وجود، نمایشگر بزرگ اطلاعات مستطیلی شکل، تعادلی مناسبتر درزمینهٔ فرم و عملکرد دارد.
البته این موضوع در مورد صفحهنمایش بزرگ لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی با عنوان CUE چندان صادق نیست. از طریق صفحه لمسی میتوان کارهای پیچیدهای را مانند مشخص کردن مقصد برای سیستم راهبری (بهصورت آپشن) انجام داد. ولی استفاده از این سیستم در سرعتهای بالا بسیار مشکل است و واکنش ضعیفی دارد. چیزی که بیشتر میتواند شما را دچار دردسر کند، زمانی است که میخواهید کاری را بهصورت لحظهای انجام دهید؛ مثلاً بخواهید صدای سیستم صوتی را با لمس صفحه کم کنید، کانال رادیو را عوض کنید و یا از یک آهنگ موسیقی عبور کنید. کارهایی که معمولاً با یک لمس دست باید انجام شوند، درنهایت نیاز به دو، سه و یا چیزی بیشتر از یک لمس ساده خواهند داشت.
در همین حال، از شنیدن شکایت سرنشینان عقب نیز ناگزیر خواهید بود؛ چراکه هم فضای پاهای کوچکی در اختیار دارند و هم به خاطر ورودی کوچک درها، ورود و خروجشان به داخل کابین ATS-V مشکل است.
همچنین در صندلی راننده، طراحی خودرو به شکلی منفی، دید از داخل کابین را تحت تأثیر قرار داده است. به نظر میرسد که کادیلاک در این قسمت از طراحی، اندکی زیبایی را به کاربردیبودن ترجیح داده است.
این در حالی است که مرسدس C63 و بامو M3 به اندازه کادیلاک کارایی طراحی خود را به خطر نینداختهاند. در هر حال، آلمانیها کانسپتهای آماده برای حضور جاده نمیسازند و کادیلاک این کار را انجام میدهد. میتوان گفت که زیبایی ATS-V تحت تأثیر ناهماهنگیها و دردسرهایش قرار گرفته است.
در مورد موتور ۴۶۴ اسببخاری دو توربوشارژر V-6 که در زیر کاپوت ATS-V خوابیده، هیچ نکته منفی عمدهای نمیتوان گفت. این پیشرانه ATS-V شباهتهای زیادی به موتور ۴۲۰ اسببخاری موجود در CTS V اسپورت دارد، ولی در همین حال از توربینهای توربوشارژر سبکتر برخوردار است؛ موضوعی که باعث میشود سرعت واکنش آن بهبود یابد. تمام گشتاور ۶۰۳ نیوتنمتری موتور ۳/۶ لیتری در یک حالت پایدار و خطی در دسترس قرار میگیرد و رفتار موتور شبیه به یک موتور با حجم بالا و تنفس طبیعی است. ATS-V سدان همراه با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک خود، در مدت ۳/۹ ثانیه، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت میکند؛ زمانی که ۰/۳ ثانیه سریعتر از ATS-V کوپه با گیربکس دستی است.
در مجموع باید گفت که مهندسان طراحی کادیلاک، باید زمان بیشتری را صرف توسعه این مدل کنند. شاید اگر اندکی ارتباطشان را با مهندسان شاسی کادیلاک بیشتر کنند، بهتر بتوانند تصمیمگیری کنند.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت مدل تست: ۷۴۲۴۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۶۱۴۶۰ دلار).
- نوع موتور: DOHC ۲۴ سوپاپ V-6، دو توربوشارژر و خنککننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۳۵۶۴ سیسی.
- قدرت: ۴۶۴ اسببخار در ۵۸۵۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۶۰۳/۳۴ نیوتنمتر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۷۷۶ متر.
- طول ماشین: ۴/۶۷۴ متر.
- عرض: ۱/۸۱۱ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۱۵ متر.
- وزن کلی: ۱۷۲۴ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۸/۴ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۳/۹ ثانیه.
- صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۸ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۷ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۲/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۹۶/۳۴ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ، آمار خودروساز): ۲۹۷/۷ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۹۳۹ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 02g.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۴/۷ لیتر در شهر و ۹/۸ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.