کدام بهتر است؟ هامر h2 یا h3

یک مکعب بزرگ. خیلی بزرگ. چیزی شبیه زره پوش. هیچ زیبایی ندارد. اصلا نمی تواند هم داشته باشد. ذره ای لطافت در چهره اش نیست. خیلی ساده طراحی شده است. 

 

 بازی مربع و مستطیل. پس چیست که تا این اندازه کشش دارد؟ چه مغناطیس وحشتناکی درونش تعبیه شده که اینطور همه را به سوی خود می کشد. دلیلش تنها یک کلمه است: ابهت.

هامر تنها و تنها وقار مرگباری دارد. کجا شنیده اید که کسی از آپشن هایش تعریف کرده باشد؟ یا کجا خوانده اید که به نرمی و هندلینگ معروف شود ؟ هامر، هامر است دیگر. ذاتش یک خودرو نظامی است. نظامی ها چه دارند؟ قدرت و استقامت. هامرها چه دارند؟ قدرت و استقامت. اما داستان به همین شیرینی پیش نمی رود. مدلی های مختلفی از این خودرو در بازار موجود است که اغلب در ایران نیز دیده می شوند. با اینکه این خودروها دیگر تولید نمی شوند ولی با هم می رویم تا ببینیم دو نسل آخر آنها چه تفاوتی با هم دارند.

هامر از اول تا آخر
کمپانی Hummer سال ١٩٩٢ تاسیس شد و سال ٢٠١٠ هم ورشکست. این بود داستان هامر.

داستان H2
بدون شک معروف ترین دستاورد دوران کوتاه شرکت هامر، H2 بوده و هست. خودرویی که زمانی روی کار آمد که مالکیت شرکت را جنرال موتورز به عهده داشت. H2 در دو کلاس SUV (خودرویی با توانمندی های اسپرت) و SUT (پیکاپی با توانمندی های اسپرت) ساخته می شد.

چند اشتباه رایج
واژه Hummer به معنی همهمه کننده، سر و صدا کننده عنوان شده است. اما در اصل هامر به مفهوم هر چیز فعال و پر جنب و جوش است. اغلب او را با تلفظ غلط همر صدا می زنند. حضور حرف U نمی تواند باعث چنین اتفاقی شود. شاید این کلمه با واژه Hammer (چکش) اشنتباه گرفته می شود. اشتباه دیگر در مورد این خودرو، استفاده مستقیم از آن برای مصارف نظامی است.
این تصور از آنجا پر و بال می گیرد که نسل اولش یعنی H1 بر اساس یک خودرو نظامی به نام Humvee طراحی شده بود. قاعدتا نسل های بعدی چون H2 , H3 نیز بر پایه همان سنت طراحی شده اند. اغلب H2ها شش نفره هستند ولی مدل 7 نفره آن نیز تولید شده است. این خودرو تنها نمونه ای بودکه روی جلوپنجره اش نام شرکت (Hummer) حک شده بود.
می گویند تا زمانی که هامر تحت مدیریتAM General بود، پیشرفت خاصی نداشت ولی به محض حضور General Motors ناگهان متحول شد. این خودرو تنها با دو پیشرانه تولید می شد. یکی ۶ لیتری و دیگری 6.2 لیتری هر دو ٨ سیلندر V شکل. اولی از ٢٠٠٣ تا ٢٠٠٧ و دومی از ٢٠٠٨ ثا ٢٠٠٩ روی کار بود. تنها افتخار بزرگ H2 این بود که یک بار در سال ٢٠٠٣ توانست نامزد بهترین تراک سال آمریکا شود. هامر شاید هیچ تمهیدی برای رفاه راننده و سرنشین نداشته باشد ولی در عوض به عنوان یک شاسی بلند فول آفرود کاملا قابل اطمینان است.

داستان H3
ماجرای محصولات هامر با این خودرو به اوج خود می رسد. خیلی ها بر این عقیده اند که H3 یک عقب رفت برای پروژهH2 محصوب می شود. آن خیلی ها، حق دارند. جنرال موتورز برای بهره گیری از حداکثر توان خود، آمد H3 را بر پایه پلت فرم شورولت Colorado جمس Canyon طراحی کرد. شاید بزرگ ترین اشتباهش هم همین بود. نمونه جدید نمی توانست با پلت فرم جدید هم خوانی داشته باشد. گویی در یک قفس محدود شده بود. وضعیت بدتر هم شد.
جنرال موتورز خواست بازار را از دست ندهد، پیشرانه های ٣.۵ و ٣.٧ لیتری 5 سیلندر خطی و در نهایت 5.3 لیتری ٨ سیلندر V شکل طراحی کرد. تصور کنید یک هامر با پیشرانه 3.5 لیتری چقدر اسفناک است. شاید فروش H3 به دلیل قیمت ارزان بیشتر شده باشد، ولی روح پر ابهت آن از بین رفت.
جنرال موتورز برای آرام کردن منتقدین راه دیگری جست ! نصب سیستم ها مدرن روی H3 . همه می دانند کهH2 بی اندازه سفت و سخت است. چه روی جاده و چه خارج جاده. اما H3 حداقل این توانمندی را داشت که رو پیمایش های شهری کمی نرم تر باشد.
از سویی H3 تنها محصول هامر بود که توانت تست های امنیتی تصادف را با موفقیت پشت سر بگذارد.


 

H2 یا H3 ؟
مقایپسه را از کیسه های هوا آغاز می کنیم. H2 دارای 4 ایربگ و H3 دارای ٢ ایربگ است. H3ایموبلایزر ضد سرقت دارد. سیستم صوتی H3 شامل آمپلی فایر می شود.
در H2 سرنثینان عقب نیز می توانند تهویه مطبوع داشته باثند. H3 شامل ٣ خروجی ١٢ ولت است ولی H2 بتعداد 6 عدد دارد. در H2 صندلی های عقب از هم جدا می شوند. جعبه کمک های اولیه برای H3 استاندارد است ولی H2 حتی به صورت آ پشن هم آن را ندارد.
اندازه تایرهادر H2 دقیقا 315,70 در H3 دقیقا 265,75 هردو ١٧ اینچی است. پاشش سوخت در H3 به صورت DOHC (دو میل سوپاپ روی هر سیلندر) و در H2 ابه صورتOHV سنتی انجام می شود.
H2 دارای ترمز کمکی است. یک دور فرمانH2حدود 13,5 متر و یک دور فرمان H3 حدود ۵ . ١١ متر می شود.
بدون تردید بزرگ ترین ایراد H2 مصرف وحشتناک و عطش سیری ناپذیرش است.
در سوی مقابل بزرک ترین ایراد H3 نیز پایداری عذاب آور آن در شیب و سر بالایی است.
آنچه H2 به صورت استاندارد دارد از این قرار است: سیستم تهویه مطبوع، تنظیم دمای سه حالته، فرمان چرمی، کروز کنترل، صندلی های بخاری دار، صندلی برقی ٨ جهته، سیستم صوتی BOSE با چنجر 6 دیسکه، نشان دهنده دمای بیرون، قطب نما و در آخر سیستم تعلیق مستقل برای محور جلو و عقب.
آنچه برای H2 یک آپشن محسوب می شود نیز از این قرار است: سیستم تعلیق سازگار برای محور عقب، سان روف بزرگ برقی، دوربین عقب، پخشDVD، مسیریاب و موقعیت یاب جهانی، نرده بان سقغی و هم چنین رینگ 20 اینچی کروم.
واژه Hummer به معنی همهمه کننده، سر و صدا کننده عنوان شده است. اما در اصل هامر به مفهوم هر چیزفعال و پر جنب و جوش است. اغلب او را با تلفظ غلط همر صدا می زنند. حضور حرف U نمی تواند باعث چنین اتفاقی شود.
شاید این کلمه با واژه Hammer (چکش)اشتباه گرفته می شود. اشتباه دیگر در مورد این خودرو، استفاده مستقیم از آن برای مصارف نظامی است. این تصور از آنجا پر و بال می گیرد که نسل اولش یعنی H1 اساسا یک خودرو نظامی به نام Humvee طراحی شده بود. قاعدتا نسل های بعدی چون H2 و H3 نیز بر پایه همان سنت طراحی شده اند. اغلب H2ها شش نفره هستند .
 

مشخصاتهامر H2  هامر H3
حجم پیثسرانه61625328
حجم هرسیلندر770-
آرایش8 ساندر V شکل8 ساندر V شکل
قدرت393 در 5700301 در 5200
گشتاور563 در 4300434 در 4000
قطرسیلندر10196,1
نسبت تراکم 10,5 بریک9,9
شتاب صفرتا ١٠٠ 7,811
سرعت نهایی155160
جعبه دنده6 سرعته دستی6 سرعته دستی
فاصله دو محور 31302864
نوع انتقال قدرت4WD-چهار چرخ متحرک4WD-چهار چرخ متحرک
طول51694763
عرض20632159
ارتفاع19941859
فاصله از زمین264267
اندازه تایر1717
فضای سرنشین64205500
فضای قسمت بار1130810
اندازه ترمزجلو :325 ، عقب:330-
وزن29092178
توان کششی35001700
حجم باک12087
مصرف میانگین15,714,5

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...