ولی بزرگآقاهای مدرن علاقه چندانی به استفاده بیرویه از مصالح زرق و برق دار نشان نمیدهند و سعی میکنند که مفهوم لاکچری معاصر را بیشتر با پول زیادی که برای یک خودرو خرج میشود، تعریف کنند. در عین حال، شاید یکی از بهترین تعریفها، چیزی است که نویسنده Car and Driver در یک مجله قدیمی در سالن انتظار دندانپزشکی پیدا کرده است:
لاکچری به این معناست که نیازی به سازش با شرایط نداشته باشید.
معنایی که اگر آن را قبول کنیم، مکلارن 570GT لوکسترین سطح نخست سوپرماشینهای دنیا محسوب میشود؛ چیزی که مطمئناً شامل مواردی چون یک آنتن بومرنگ بر روی صندوق عقب، یک جعبه نگهداری نوشیدنی در عقب یا امضای “The Donald” بر روی سپر جلو با لایهای از طلای ۲۴ عیار نخواهد بود.
به گفته مکلارن، 570GT به منظور ایجاد شرایط راحتتر و کاربردیتر نسبت به 570S کوپه طراحی شده است. این در حالی است که همین مدل 570S کوپه نسبت به مدل گرانقیمتتر و خشنتر 650S در این زمینهها از شرایط بهتری برخوردار است. مدل GT یک خط سقفی فستبک جدید دریافت کرده که موجب ایجاد یک فضای اضافی برای حمل وسایل شده است. همچنین تنظیمات جدید سیستم تعلیق، شرایط سواری در این مدل را راحتتر کرده است.
شاید واضحترین تغییر 570GT، طراحی جدید عقب بدنه است که در آن، دیواره پشتبند و شیشه کوچک 570S کوپه با یک درب عقب شیشهای جایگزین شده است. هاچ عقب دارای یک فریم فیبر کربنی است و با داشتن لولا در دو طرف، در کدام از بازارهای رانندگی از سمت چپ و راست، میتواند به سمت جدول کناره جاده باز شود. در کنار صندوق جلو، این مدل از مکلارن در مجموع ۳۴۰ لیتر فضا برای حمل وسایل دارد.
از آنجایی که صندوق عقب بر روی محفظه موتور قرار داشت، برای ارزیابی شرایط عدم انتقال گرما به داخل فضای حمل وسایل برنامهریزی شد. مایک داف (Mike Duff) از Car and Driver در این رابطه مینویسد:
ابتدا قرار بود که از GT برای حمل برخی شکلاتهای لوکس، استفاده شود. ولی «مکلارن» یک ایده مشابه و در عین حال، بهتر داشت؛ یک سبد Fortnum&Mason پُر از مواد غذایی فاسدشدنی. این سبد در صندوقعقب در تمام مدت رانندگی در مسیر ۸۰ مایلی تنریف، در قلمرو اسپانیا در جزایر قناری مستقر بود؛ آن هم در شرایطی که موتور وسط V-8 میزان قابلتوجهی از حرارت را ایجاد میکرد و شاسی نیز بار g بیشتری اضافه مینمود. ولی محتویات سبد در هنگام رسیدن ما به رصدخانه «تِید» در ارتفاع ۲۳۷۷ متری، هنوز سالم و خنک باقی مانده و قابل خوردن بودند و ما از این بابت بسیار خوششانس بودیم.
نکته دیگر این بررسی، شرایط نهچندان متفاوتی است که رانندگی با 570GT با 570S داشته است. تغییرات مکانیکی مدل GT شامل مواردی چون فنربندی نرمتر (۱۵ درصد سختی کمتر برای فنرهای جلو و ۱۰ درصد نیز برای فنرهای عقب) و سیستم فرمان کُندتر میشوند. تنظیمات نرمافزاری نیز دچار تغییر شده اند. با قرار دادن دکمه هندلینگ شاسی در وضعیت «نرمال»، GT در نرمترین حالت، آرامش قابلتوجهی در مسیرهای ناهموار پیدا میکند.
امّا مکلارن یک 570S نیز برای مقایسه در اختیار تیم بررسی قرار داده بود و وقتی با این خودرو نیز در این مسیر رانندگی شد، شرایط تا حدودی مشابه بود. کُندتر شدن سیستم فرمان نیز در پیچهای تُند خود را نشان میداد؛ جایی که چرخش فرمان بیشتری برای گذر از پیچ مورد نیاز بود.
عملکرد در خط مستقیم تقریباً برای هر دو مدل یکسان است. به گفته مکلارن، 570GT حدود ۵۵ کیلوگرم از S سنگینتر است؛ چیزی که در حدّ پر و خالی بودن یک صندوق عقب، تفاوت ایجاد میکند. همچنین مکلارن از همان ابتدا این دو مدل را به صورت استاندارد با ترمزهای کربنسرامیکی همراه کرده و همین امر، تفاوت GT و S را کمتر و کمتر میکند. در آماری که از طرف خودروساز اعلام شده، مدل GT در شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به اندازه ۰/۲ ثانیه پشت سر 570S قرار میگیرد (۳/۴ ثانیه در مقابل ۳/۲ ثانیه). این در حالی است که در شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، این اختلاف به ۰/۳ ثانیه میرسد (۹/۸ ثانیه برای مدل 570GT).
چیزی که بیشتر از همه در 570GT ما را تحتتأثیر قرار میدهد، دامنه داینامیکی است که در آن وجود دارد. با تنظیم هندلینگ و سیستم پیشرانه به تهاجمیترین حالتشان، یعنی Race، این خودرو شرایطی متقاعد کننده از یک 650S نشان میدهد؛ تا جایی که گاهی لازم است به خود یادآوری کنید که با مدل سطح پایینتر مکلارن در حال رانندگی هستید. سپس کافی است که شرایط هر دو سیستم را به «نرمال» تغییر دهید و شیفت دندهها را به گیربکس واگذار کنید تا GT به یک نسخه اهلی از یک «گرند تورر» تبدیل شود. در عین حال، موتور V-8 همراه با توربوشارژر از سطح واکنش بسیار خوبی برخودار خواهد بود.
یک تغییر کوچک دیگر نیز در 570GT اتفاق افتاده که البته اثر کاملاً نامتناسبی به همراه داشته است؛ یک سقف شیشهای پانورامیک، شبیه به آنچه که قبلاً در P1 مورد استفاده قرار گرفته است. این سقف شیشهای باعث میشود که کابین GT بسیار روشنتر و جادارتر از 570S به نظر برسد. علاوه بر این، شرایط آکوستیک کابین تغییر کرده است. صداهایی که قبلاً توسط سقف S جذب میشدند، انیک توسط سقف شیشهای منعکس میشود. این در حالی است که موارد عایق صوتی NVH بیشتری در GT به کار رفته و در مجموع، این مدل از مکلارن دارای سر و صدای کمتری در داخل کابین است.
شاید یکی از مسائلی که ممکن است مشتریان به سمت سایر رقبای گرند تورر 570GT بکشاند، شرایط خستهکننده ورود و خروج به داخل آن است. حتی با وجود کف پایینتر این سری اسپورت، هنوز برای رفتن به داخل درهای دو سطحی، یک «کوهنورد» لازم است و میتوان تصور کرد که چه مشکلاتی برای یک سرنشین با لباس مهمانی پیش خواهد آمد. امّا وقتی بر روی صندلی قرار میگیرید، موقعیت پایین نشیمنگاه و نمای بیرون باعث میشوند که درک کنید که در چه خودروی اسپورت زیبایی نشستهاید.
مشخصات مکلارن 570GT:
- نوع خودرو: موتور وسط، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در کوپه.
- قیمت تخمینی: ۲۰۱۴۵۰ دلار.
- نوع موتور: DOHCبا ۳۲ سوپاپ V8، دو توربوشارژر و خنککننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
- گنجایش: ۳۷۹۹ سیسی.
- قدرت: ۵۶۲ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۶۰۰/۶ نیوتنمتر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۷ سرعته دو کلاچه اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۶۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۵۲۹ متر.
- عرض: ۱/۹۱۵ متر.
- ارتفاع: ۱/۲۰۱ متر.
- وزن کلی (تخمین): ۱۵۲۰ کیلوگرم.
تخمین عملکرد:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۲/۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۶/۱ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۰/۸ ثانیه.
- سرعت نهایی: ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۴/۷ لیتر در شهر و ۱۰/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
منبع: caranddriver و سایت پدال