بررسی اولیه سئات لئون 5 درب FR؛ مهمان تازه بازار ایران
شرکت کیهان موتور آرین نماینده کمپانی سئات اسپانیا (زیرمجموعه گروه معظم فولکس واگِن) از چند ماه پیش اقدام به تبلیغات و شناساندن خود در بازار خودرو و میان اقشار مختلف مردم نمود. همان موقع حدود یکصد دستگاه مدل لئون FR بهعنوان اولین محصول وارد کشور و تماماً پیشفروش شد. از میزان و درجه رسمیت این شرکت که بگذریم (بعداً موردبحث خواهد بود)، محصولات سئات گزینههای مناسبی برای بازار ایران بوده و اگر قربانی مسائلی چون قیمتهای عجیب، عدم ارائه خدمات پس از فروش کافی و باندبازیهای دلسوزانه (!) نشود، میتوانند جای خوبی برای خود دستوپا کند.
سئات لئون بهطورکلی در 5 نسخه SC، 5D، ST، X-Perience و کوپرا (Cupra) تولید میشود. نمونه موجود در کشور از نوع 5 درب (چهار درب سرنشین و یک درب صندوق عقب) با تریم FR میباشد که ازنظر کیفیت و امکانات در سطح بالایی قرار دارد. در جریان تست درایو اختصاصی دستاندرکاران خودرو که روز پنجشنبه 13 آبان ماه در پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد، فرصتی پیش آمد تا نسخه 1.8 لیتری آن را از نزدیک ملاقات کرده و ساعتی را کنار و پشت فرمان آن بگذرانم. آنچه در پی میخوانید و میبینید، حاصل این دیدار بهیادماندنی است.
صبح زود در مسیر آنقدر غرق در فکر راجع به سئات و پیشینه آن شدم که ناگهان خود را در ورودی اتوبان آزادگان یافتم! سرانجام پس از تأخیر نهچندان زیادی به پارکینگ مجموعه رسیدم اما هنوز زود بود. نکته جالب، محوطه پیست آزادی است که هیچگونه شباهتی به یک مجموعه خودرویی ندارد.
تماشای لئون از فاصله دور شاید شما را به یاد محصولات آئودی مخصوصاً سری 3 هاچبک بیندازد. نمای بیرونی آن زیبا و متناسب بوده و هیچ اغراق زنندهای ندارد. کار سئات در این بخش حقیقتاً قابلتحسین است. پس از بررسی چشمی دورتادور خودرو و لذت بردن از زوزه خفیف آن، روی صندلی چرم-آلکانتارا پشت فرمان چرمی قرار گرفتم. محیط تلفیقی است از چرم، آلکانتارا و پلاستیک فشرده. عایقبندی مناسب فضایی آرام را برای تمامی سرنشینان محیا کرده و ارگونومی خوب، حس جادار بودن و شاید بهتر بگویم، خلاصه و مفید بودن فضا را به سرنشینان القا میدارد. هنگام قرارگیری در صندلی کناری راننده و ردیف عقب، اتاق را بسیار جادار یافتم. دید به اطراف در هردو ردیف بسیار خوب بوده و نمیتوان خردهای بدان گرفت. فضای سر و پای عقب هم برای افراد تا 185 سانتیمتر کافی بوده و حقیقتاً تعجب و توجهتان را جلب مینماید.
شروع به حرکت در حالت خودکار با شتاب اولیه خوبی انجام گرفته و عقربه سرعت سریعاً به مرز 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. قلب 1.8 لیتری سرزنده، قدرتمند و جسور عمل میکند. سر پیچهای تند پیست، پایداری عمودی خوب است و لئون بیشتر از حد انتظار ظاهر میشود؛ البته نه این که خیال کنید سرنشینان روی صندلی کاملاً ثابت میمانند. جعبهدنده 7 سرعته DSG نرم و با دقت عمل کرده و تعلل خاصی در رفتارش مشاهده نمیگردد، در حالت دستی هم اگر دور پیشرانه بیشازحد بالا برود خودش اقدام به تعویض خواهد کرد. یکی از نقاط قوت این خودرو، ترمزهای آن هستند که تیز و حساس بوده و چرخها را روی زمین قفل میکنند؛ در این زمینه قطعاً باید از دیسکهای قوی مخصوصاً انواع برمبو موجود در جلو تشکر کرد. سامانه فرمان هم دقت و سرعت رضایتبخشی داشت و در حد حدود 10 دور پیست، مشکلی بنده را متوجه خود نکرد.
پس از چند دور آزمایشی و آشنایی با قلق بخشهای مختلف، هرچه تلاش کردم نتوانستم سر پیچهای تند لئون را رام خود کنم. بخش عقب بههیچوجه، حتی در حالت اسپورت و تحمل کشش زیاد، منحرف نمیشود و راستش را بخواهید، افرادی مثل بنده را کمی عصبی میکند! مگر میشود دو لاستیک 45/225 با رینگهای 18 اینچی، اینقدر به آسفالت بچسبند؟ البته پاسخ روشن است: بله، با کمک سامانههایی همچون تعدیل و ضد لغزش (ASR)، کمکی پایداری خودرو (VSA) و کنترل کشش (TCS) چنین چیزی اصلاً بعید نیست. هنگام رانندگی با آن حس اطمینان و آرامش دارید و ازنظر فنی و راحتی چیزی نگران یا اذیتتان نمیکند.
البته چند نکته منفی هم وجود داشت. علیرغم پایداری مناسب، صندلیها طراحی چندان مناسبی نداشته و بدن را در خود نگه نمیدارند، درنتیجه سر پیچها با وجود تعادل خوب خودرو، کاملاً به اینسو و آنسو کشیده میشوید. جایجای کابین، پلاستیک بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و متأسفانه توی ذوق میزند. شیشه عقب نیز دید خوبی دارد اما اگر ابعاد بزرگتری داشت بسیار بهتر بود.
طبق صحبتهایی که در حاشیه آزمایش با یکی از مسئولان فروش کیهان موتور داشتم، در حال حاضر تحویل سری اول ثبتنامها آغاز شده و پیشفروش با موعد تحویل 120 روز کاری در جریان است. وقتی از قیمت بالای خودرو میگویم، ایشان زیر بار نمیروند و معتقدند با توجه به شرایط بازار، بهای به ترتیب 134.5 و 154 میلیونی نسخههای 150 و 180 اسب بخاری اصلاً غیرمنطقی نیست. این شرکت همچنین قصد دارد در آینده نزدیک کراساوور آتکا (Ateca) را نیز در بازار ایران عرضه کند. طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، رونمایی حوالی نوروز 96 انجام و عرضه چندی پسازآن آغاز خواهد شد.
بهزودی آزمایش رانندگی اختصاصی و مشروح این اسپانیایی دورگه را در پدال خواهید خواند.
در پایان توجه شما را به فهرست ویژگیهای اصلی نسخه موردبررسی جلب میکنم.
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر): 4271 / 1816 / 1444
وزن خشک: 1252 کیلوگرم
پیشرانه: 4 سیلندر / 16 سوپاپ / 1798 سیسی
جعبهدنده: 7 دنده خودکار DSG
حداکثر توان: 180 اسب بخار در 5100 تا 6200 دور بر دقیقه
سقف گشتاور: 250 نیوتنمتر در 1250 تا 5000 دور بر دقیقه
بیشترین سرعت: 225 کیلومتر بر ساعت
شتاب اولیه: 7.2 ثانیه
سامانه تعلیق جلو/عقب: مکفرسون / چند اتصالی
ترمزها: جلو دیسکی خنک شونده برمبو / عقب دیسکی
مصرف سوخت شهری/جادهای/ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): 7.1 / 5.1 / 5.8
میزان آلایندگی: 134 گرم CO2 در هر کیلومتر – استاندارد یورو 6
گنجایش مخزن سوخت (لیتر): 50
ظرفیت صندوق عقب: 380 لیتر
وضعیت ایمنی: 5 ستاره یورو اِنکَپ
پیش از خاتمه گزارش، از شرکت کیهان موتور و جناب آقای عطارنژاد بابت دعوت صمیمانه و برخورد بسیار محترمانه تشکر و قدردانی میکنیم.