تاریخچه کمپانی ها و شرکت های خودرو سازی 3

در این قسمت به معرفی تاریخچه شرکت های مازراتی، لامبورگینی و ماشینهای پیکان و ژیان پرداختیم هر چند کنار هم گذاشتن این ماشینها تا حدودی درست نیست ولی پیکان در زمان خود ماشین بزرگی بوده و همچنین ژیان که تولید شرکت رنو فرانسه می باشد.

 تاریخچه ی مازراتی

مانند آلفا رومئو سمبل شهر بولونیا است که این خودرو برای اولین بار در آن تولید شد. ایتالیا از دیرباز کانون صنعت و هنر اروپا بود در اوایل قرن بیستم و در بحبوحه انقلاب صنعتی مبحث اتومبیل تبدیل به مشغله ذهنی اهل فن شده بود در حال پرورش استعدادهای درخشانی بود که نام بسیاری از آن ها در دنیای اتومبیل جاودانه شد. هفت برادر مازراتی درVogheraاز توابع بولونیا بدنیا آمدند.پدر این هفت پسرRodolfo Maserati یک راننده لوکوموتیو و مادرشان Carolina Rosi نام داشت .بزرگترین برادر کارلو در سال 1881 بدنیا آمد و پس از او بیندو وآلفیری, ولی آلفیری پس از چند ماه درگذشت ونام خود را به پسر بعدی داد .پس از آنها ماریو , انتنوره و ارنستو پسرهای بعدی خانواده بودند.تمامی این پسر ها مانند پدر خود به صنعت و اتومبیل روی آوردند بجز ماریو که رشته نقاشی را ادامه داد .گفته می شود آرم مازراتی نیز توسط همین پسر یعنی ماریو ابداع شده است.ابتدا کارلو بود که با طراحی یک موتور تک سیلندر نام این خانواده را بر سر زبان ها انداخت .او در یک کارخانه دوچرخه سازی کار میکرد و موتور خود را برای ساخت یک وتور سیکلت کوچک بکار برد .او در سال 1900 رکورد سرعت 50 کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد و توانست با موتور سیکلت خود در بسیاری از مسابقات برنده شود.کارلو در سال 1901 به فیات و در سال 1903 به ایزوتا فرانچینی نقل مکان کردهو در آنجا مشغول به کار شد.او برادر کوچکتر خود یعنی آلفیری را نیز با خود به ایزوتا فرانچینی برد اگر چه آلفیری 16 سال بیشتر نداشت .آلفیری پس از مرگ ناگهانی کارلو در 29 سالگی کار برادر خود را با همان جدیت دنبال کرد .بیندو و انتنوره نیز کمی بعد به ایزوتا فرانچینی پیوستند.ایزوتا فرانچینی در سال 1912 و به لطف سعی وتلاش برادران مازراتی به یک شرکت بین المللی با شعباتی در آمریکا و آرژانتین تبدیل شد. حالا برادران مازراتی تجربه اعتبار و سرمایه لازم را در اختیار داشتند .آلفیری که برادر ارشد بود در سال 1914 کارخانه Societ Anonima Officine Alfieri Maserat را پایه گذاری کرد ولی کار مازراتی ها کماکان تقویت و تیونینگ اتومبیل های ایزوتا فراچینی بود.در سال 1926 اولین اتومبیلی که کاملا کار مازراتی ها باشد با نام Tipo 26 تولید شد. آلفیری در روز 3 مارس 1932 درگذشت و ریاست کارخانه به بیندو واگذار شد.پس از آن بود که با ورود رانندگان و مهندسان کم نظیری چون Nuvolari به کارخانه مازراتی آوازه این اتومبیل در دنیا پیچید. آرم مازراتی عبارت است از یک نیزه سه شاخ که توسط یکی از برادران مازراتی با نام ماریو طراحی شده و به نیزه ای اشاره میکند که در دست نپتون (یکی از الهه های یونان ) قرار دارد .مجسمه این الهه در میدان مرکزی شهر بولونیا قرار دارد شهری که مازراتی در آن خلق شد.

 

تاریخچه یLamborghini لامبورگینی

Ferrucio Lamborghini در سال 1916 در شمال شهر Bolonga واقع در ایتالیا متولد شد.او تحصیلات خود را در زمینه اتومبیل های صنعتی کشاورزی به پایان رساند و سپس وارد ارتش شد و در قسمت نیروی هوایی مشغول به کار گشت. او عاشق اتومبیلهای سریع بود و رویای سرعت در سر می پروراند.وی در سال 1947 به تقویت یک اتومبیل Fiat پرداخت و در سال 1948 با این اتومبیل در یک مسابقه Mille Miglia شرکت کرد. در سال 1949 لامبورگینی کمپانی خود را تاسیس کرد.این کمپانی کار خود را با تولید سیستمهای هوائی گرمازا و سرمازا آغاز نمود. رویای ساخت اتومبیل باعث شد تا در سال 1963 تصمیم به ساخت اتومبیلهای مدرن بگیرد. اولین اتومبیل او 350GTV نام داشت که این مدل از یک موتور V12 به حجم 3500cc استفاده میکرد.این اتومبیل در نمایشگاهی در شهر تورین به نمایش گذاشته شد و از سال 1964 تولید آن آغاز گشت. کمپانی در سال 1963 تمام قطعات مورد نیاز اتومبیلهایش را در داخل کارخانه خود تولید میکرد. در سال 1964 Lamborghini گیرباکس پنج دنده ZF را ارائه نمود که این گیرباکس یکی از بهترین گیرباکس های ساخته شده تا آن زمان محسوب میشود. در نوامبر 1965مدل Miura P-400 در شهر تورین ساخته شد و این اتومبیل با یک مدل به نام 400-Gt با حجم موتور 4000cc پشتیبانی شد.در این زمان لامبورگینی به عنوان یک رقیب بسیار جدی برای کمپانی Ferrari مطرح بود. اتومبیل Marzal با یک موتور شش سیلند به حجم 2000cc در سال 1967 ساخته شد.اگر چه این مدل در تعداد انبوه تولید نشد اما راه را برای تولید مدل Espada که یک اتومبیل 4 سرنشینه بود هموار کرد و این اتومبیل در سال 1968 به بازار عرضه شد و در سال 1970 مدل Jarama جایگزین این اتومبیل گشت. در سال 1971 V8 Urraco با حجم 2500cc اولین اتومبیلی بود که لامبورگینی برای ورود به بازار اتومبیلهای اسپورت کوچک تولید کرد.اما این اتومبیل جذابیتی مانند دیگر محصولات این شرکت نداشت. یکی از مدلهای موفق و بسیار سریع Lamborghini به نام That's it در سال 1973 به بازار عرضه شد.در سال 1972 Ferrucio Lamborghini تصمیم گرفت تا خود را بازنشسته کند و کنترل کمپانی خود را به Georgs Henry Rosetti سپرد. بعدها Rosetti قسمتی از کمپانی را به یکی از دوستان خود به نام Leimer واگذار کرد. کمپانی به علت نوسانات اقتصادی موجود در ایتالیا دچار مشکلات مالی شد و مجبور به ساخت اتومبیل برای دیگر کارخانه ها گردید.از این سری اتومبیل ها می توان به مدل اسپورت M1 اشاره کرد که به سفارش شرکت BMW ساخته شد. در سال 1981 مدل Jalpa با حجم موتور 3500cc ارائه شد.در سال 1985 موتوری با حجم 5200cc و قدرت 455hp توسط این کمپانی به بازار عرضه شد.موضوع قابل توجه در این موتور وجود 4 سوپاپ در هر سیلندر بود. این کمپانی بعدها تحت نظر Chrysler در آمد و تولیدات خود را با عرضه اتومبیل LM002 که یک موفقیت بزرگ بود ادامه داد. از دیگر اتومبیلهای آن میتوان به مدل Diablo با حجم موتوری معادل 5700cc و قدرتی در حدود 492bhp اشاره کرد. تولید اتومبیلهای رویایی این شرکت از 350 دستگاه در سال 1989 به 2500 دستگاه در سال 1994 رسید.این کمپانی همچنان یکی از بهترین تولید کنندگان اتومبیلهای اسپورت در جهان است.

تاریخچه پیکان(تالبوت انگلستان)
اولین اتومبیلی که در سال 1346 ساخته شد پیکان بود که در دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه میشد . در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد ودر سال 1347 و 1348 علاوه بر این سه نوع پیکان کار هم به بازار عرضه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال 1349 به تولیدات افزوده شد . در سال 1350و 1351 شش مدل پیکان تولید میشد: دولوکس ، وانت ، کار، جوانان ، تاکسی و اتوماتیک پس از تعطیل خطوط تولیدی شرکت تالبوت و لغو قرارداد بین آنها برای تأمین قطعات قوای محرکه در سال 1364 استمرار تولید پیکان در داخل کشور در دستور کار قرارگرفت .

پس از تحقیقات و مطالعات گسترده استفاده از نیروی محرکه جدید به جای نیروی محرکه اصلی پیکان مورد تائید واقع شد . بر اساس قراردادی با شرکت فرانسه این شرکت توافق نمود نیاز ایران خودرو به شصت هزار دستگاه موتور و سیستم تعلیق پژو 504 برای نصب بر روی بدنه پیکان فعلی به مدت شش سال را تامین نماید.

ساخت داخل کردن قطعات پیکان در سال 1370 با ایجاد واحد خودکفایی ایران خودرو آغاز و در سال 1372 در شرکت ساپکو متمرکز گردید با تحقق برنامه های پیش بینی شده در مورد قطعات این خودرو و افزایش توان تولید سازندگان قطعه تا حد 120 هزار دستگاه در سال هم اکنون حدود 98 درصد از قطعات پیکان 1600 در داخل ساخته میشود.

پس از راه اندازی و بهره گیری از ماشین آلات خریداری شده از شرکت تالبوت انگلستان و ساخت قطعات لازم در ایران پیکان1600 پس از مدتی توقف در شهریور ماه 1371 دوباره تولید شد.

ایران خودرو بعنوان بزرگترین مجموعه صنعتی خودرو کشور از اوائل سال 73 تصمیم به ایجاد مرکز تحقیقات با هدف انتقال دانش طراحی و مهندسی خودرو گرفت و در این راستا پروژه طراحی و ساخت اولین خودرو پیکان ( 1600 سی سی ، 1725 سی سی ، 1800 سی سی ) دولوکس ، کار ، جوانان و تاکسی به تولید رسیده است.

اینم عکس از پیکان های تولیدی کشور انگلستان

 

 

تاریخچه ی خودروی ژیان

امسال شصتمین سالگرد تولید نخستین اتومبیل فرانسوی سیتروئن Citroen 2CV ( یا همان ژیان که در سال 1347 توسط شرکت سایپا در ایران مونتاژ شد) است. خودروی ژیان در فرانسه با نام "دوژوو ("Deux Chevaux" )معروف است. دو ژوو در زبان فرانسوی به معنای "دو اسب" است که بیان گر قدرت دو اسبی این خودرو در مقیاس فرانسوی است. محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است.

شاید هنگامی که این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در هفتم اکتبر سال 1948 رو نمایی شد هیچ کس فکر نمی کرد تا بیست سال این خودرو از محبوب ترین و پر فروش ترین خودروهای فرانسه باشد. 

کارشناسان در آن زمان ورود و موفقیت این خودروی دو سیلندر در بازار را بسیار خنده دار می دانستند اما پس از موفقیت چشمگیری که این خودرو در عرصه بازار اتومبیل به دست آورد همگان را شگفت زده کرد. شرکت سیتروئن طی سالیان متمادی یا ایجاد تغییراتی مدل های جدید ژیان را به بازارها معرفی کرد تا بالاخره آخرین مدل آن در سال 1990 به جهان خودرو معرفی شد.

از روز 7th October 1948 که برای نخستین بار در 35 امین نمایشگاه اتول پاریس به نمایش گذاشته شد  و آمریکایی ها به طعنه به آن ( “tin can” قوطی حلبی - یا بقول ما ایرانی ها: لگن! ) ، آلمانی ها به آن اردک کوچک ، و انگلیسی ها به آن حلزون نام نهادند!

تا سال 1990 میلادی در حدود 5 میلیون دستگاه ژیان را فروختند و یک صف طولانی 5 ساله برای خرید دستگاه نو آن در بین خانواده ها و مردم کم درآمد و اکثرا کشاورز یا جوان فرانسوی وجود داشت و به همین دلیل بود که ژیان های دست دوم را گران تر و حتی دو برابر قیمت نوی ان می خریدند تا ۵سال در نوبت نمانند!

نمونه های اولیه (Prototype )ژیان را فرانسوی ها از ترس این که آلمان ها و هیتلر از آتها بعنوان نمونه های ماشیت های نظامی استفاده نکنند در چند مزرعه قایم کرده بودند که بعداز جنگ تعدادی از زیر خاک بیرون آورده شدند. مدل های اولیه ژیان فقط یک چراغ جلو داشت و با هندل روشن میشد - جلوی پایین کاپوت- بعدها دو چراغه شد و دارای استارتر مدل امروزی.. ظاهرا آینه بغل هم نداشته است! 

 

عکس روز پرده برداری از ژیان (سیتروئن) در پاریس

ژیان فرانسوی و فولکس قورباغه ای (بیتل BEETLE )آلمانی  دو قارقارک کوچولوی ارزان قیمت زمان جنگ جهانی دوم بودند که تقریبا هیچ نیازی به تعمیر نداشتند و همین باعث کسادی بازار کارخانه های اتومبیل سازی شده بود و ازین بابت ناراحت بودند و بهمین دلیل بود که تولیدش را متوقف کردند.

اما برای مردم اکثرا روستایی و فقیر فرانسه زمان جنگ دوم جهانی بسیار هم مناسب بود و می توانستند با آن سبد های تخم مرغ را کیلومترها در جاده های خاکی و پر دست انداز به بازار ببرند و هم با آن به گشت و گذار و پیک نیک بروند و هم این که صندلی عقبش را دراورده و در پارکها و پیک نیک ها بعنوان نیمکت استفاده کنند!

ژیان که نام فرانسوی اش 2 CV است، امروزه بعنوان یک کالای آنتیک و بسیار گران قیمت و در عین حال نوستالژیک و خاطره انگیز، اسطوره و افسانه ( myth و legend )به شمار می رود. از آن جا که هیچ نیازی به تبلیغات نداشت روز اول از روزنامه نگاران برای مراسم پرده برداری از آن دعوتی نشد.

به همین دلیل بود که ژورنالیست ها که به آنها بر خورده بود سعی در مسخره کردنش کردند و مثلا امریکایی ها که زیاد هم با فرانسوی ها خوب نیستند- به خاطر ضعفی که فرانسوی ها در مقابل هیتلر نشان دادند- متلک پراکنی کرده و به ژیان لقب قوطی باریک و یا چتری که 4 چرخ داره - 'Umbrella on wheels' - داده و به طعنه می گفتند

: Does it come with a can opener? در بطری بازکن هم باهاش میاد؟

ژیان نه تنها اولین اتومبیل سازگار با محیط زیست بود (از لحاظ مصرف خیلی کم بنزین ) بلکه صنعت اتومبیل سازی آن زمان را هم متحول کرد و لقب اتومبیل مردمی (THE people’s car )را از آن خود کرد. حتی در سال 1958 مدل جدیدی بنام صحرا (“Sahara” 4x4 2CV )با دو انجین - یکی برای چرخ های عقب و یکی برای جلو - ساخته شد. ژیان ها اول فقط در یک رنگ خاکستری تولید می شدند ولی بعدها رنگ های شاد و متنوع - زرد و قرمز - هم اضافه شدند. داشبرد بسیار ساده، صندلی های بدون پشتی ، و انجینی که با آب سرد میشدعکس مدل سال 1963 یک ژیان فرانسوی دو انچینی Citroen 2CV Sahara 4x4  

تاریخچه و معرفی شرکت سایپا (مونتاژگر ژیان در ایران) : در سال 1337 به دنبال افزایش روز افزون تقاضای خرید خودرو اندیشه ساخت البته به صورت مونتاژ در کشور شکل گرفت. اقدامات عملی در این زمینه با صدور مصوبه ای در سال 1342 از سوی وزارت اقتصاد در خصوص چگونگی شرایط پروانه ساخت خودرو صورت پذیرفت .از تقاضاهای پذیرفته شده در ان زمان می توان به شرکت های ایران ناسیونال (ایران خودرو) شرکت سهامی سیتروئن (سایپا) و جنرال موتورز ایران (پارس خودرو) نام برد.

شرکت سهامی ایرانی سیتروئن در سال 1344 در زمینی به مساحت 240 هزار متر و زیر بنای 20 هزار متر و با سرمایه اولیه 160 میلیون ریال توسط (( آلفرد آیسه)) تاسیس شد... با صدور پروانه تاسیس و تعیین اعضای هیئت مدیره در اواخر سال 1345 به صورت رسمی فعالیت شرکت آغاز شد.

تهیه زمین احداث نخستین سالن تولید ( سالن بدنه و رنگ فعلی) تهیه و تدارک لوازم مورد نیاز و ثبت علامت به همراه کلمه saipc که ماخذ ان فرانسوی بود و همچنین تقاضای ثبت کلمه ژیان از جمله اقداماتی بود که تا سال 1347 یعنی زمان بهره برداری از شرکت صورت گرفت.

اولین محصول تولیدی شرکت آکا نام داشت که طی چهار سال ( از 1347 تا 1350) تعداد 1035 دستگاه تولید گردید ... سپس اتومبیل ژیان از این شرکت به بازار عرضه و در سال 1355 طی قرداد با شرکت فرانسوی رنو، رنو 5 هم به تولیدات شرکت افزوده شد.

 

این روزها کارخانه فولکس واگن آلمان اتومبیل بیتل ) قورباغه ای) را، کارخانه فیات مدل 500 را، پورش مدل 911 را، کارخانه فورد مدل تی بن T-bon را، و حالا هم فرانسوی ها ژیان ( سیتروون) را که همگی برای میلیون ها نفر خاطره انگیزند دوباره با شکل و شمایل مدرن تر به بازار برگردانده اند.

 

 

مطالب مرتبط:

تاریخچه کمپانی ها و شرکت های خودرو سازی 1

تاریخچه کمپانی ها و شرکت های خودرو سازی 2

تاریخچه و بررسی مشخصات فنی پژو پارس سال (پرشیا)

تاریخچه شرکت اتومبیل سازی «دوج»

تاریخچه شرکت لانچیا (LANCIA)

تاریخچه شورلت کامارو از نسل اول تا پنجم

تاریخچه تصویری هوندا سیویک

تاریخچه و بررسی مشخصات فنی پژو پارس سال (پرشیا)

تاریخچه ورود خودرو به ایران / پیکان اولین خودروی پرتیراژ داخلی

تاریخچه شرکت ایران ناسیونال (پیکان)

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...